Honda Civic 2.2i-CDTi Sport (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 2.2i-CDTi Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 160.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
****** Update IV ******
Zelfs na het probleem met de koelvloeistof lekkage blijf ik er bij dat het een fantastische auto is. Langzaam maar zeker begin je ze wat vaker in het verkeer te zien, maar het is niet als of je onder een vloed-’golf’ van Civic’s wordt bedolven. Dus exclusief en een vreemde eend in de bijt blijft de Civic toch ondanks het toenemende aantal.
Volgens de bovag cijfers blijkt dat er in totaal iets meer dan 4.200 stuks per oktober 2007 zijn verkocht over 2006 en 2007, dit is 1/3de van wat VW van de Golf per jaar wegzet.
****** Update III ******
Na in andere reviews gelezen te hebben dat de shocks achter weleens niet goed waren, maar eens geinformeerd bij de dealer of mijn Civic in de recall viel. De dealer was er van overtuigd dat ’zijn’ voormalige showroom auto niet hier in viel. Aangezien ik niet overtuigd was heb ik hem middels het chassis nummer het even op laten zoeken. Conclusie was dus dat hij wel in de recall viel en terugmoest wat een half uurtje duurde. Jammer dat de dealer/Honda Nederland dit niet even per post kon melden, zoals bij de meeste anderen.
Achteraf moet ik ook zeggen dat de oude shock’s achter af en tie herie maakten, maar ik vond het niet storend omdat het alleen voorkwam wanneer hij geruime tijd stil had gestaan en ik de stoep van de oprit af kwam. Aangezien ik redelijk veel autorij voor mijn werk (interim financial) en studie deed hij dat ook niet vaak.
K** kranten jong heeft met zijn slaperige kop een diepe kras met zijn fietstrapper op de voorbumper gemaakt, daarbij kwam dat hij niet het lef had de gemaakte schade gelijk te melden.
****** Update II ******
De Civic heeft reeds 30.290 km gereden zonder enige problemen.
De laatste 12.000 km zijn onder andere gemaakt tijdens een vakantie naar Zweden, waarbij in één dag 1400 km is afgelegd in een rit via de tolbruggen route van Denemarken van Kalmar in Zweden naar de regio Den Bosch is gereden. Deze rit heeft al met al iets meer dan 14 uur inclusief pauzes geduurd, vooral Duitsland is rap gegaan. De Civic is hier nauwelijks onder de 150 km/h geweest waar kon heb ik 210 km/h gereden, daarboven is de rij herrie niet prettig als je er lang in zit. De Civic rijdt verder zeer goed bij deze snelheden, waarbij het verbruik aardig op loopt het gemiddeld verbruik tijdens de rit was maar 7,8 liter per 100km.
Tijdens het rijden in Zweden heb ik trouwens een verbruik van 5,2 l per 100 km gerealiseerd, lekker rustig gereden met tijdig doorschakelen. De wegen zijn er aardig leeg en als een Zweed vindt dat je te dicht op hem zit (lees minder dan 75meter) dan gaan ze meestal vanzelf een keer de kant van de weg staan om je voorbij te laten.
****** Update I *******
Bijna al weer 3 maanden verder en 10.000 km gereden, zowel privé als zakelijk rij ik redelijk veel. Gemiddeld verbruik ligt rond de 6.0l tot en met 6,5 per 100 km per tank, ligt aan het feit of ik zakelijk of privé op pad ben. Zakelijk rij ik dagelijks 120 km A2 in Noord-Brabant die vrij druk is dus kun je niet al te veel privé krijgt hij meer de sporen.
Bij de 8.500 km ging bij mij de oliemelding af het niveau was nog zeker 3 tot 4 millimeter boven het minimum van de pijlstok, er ging uiteindelijk een halve liter bij. Enige probleem was dat de geadviseerde motorolie van 0W30 bijna niet te krijgen is bij pompstations, er is van Shell 5W30 in gegaan wat ook kan. Attentie: in het boekje van Honda staat dat de motorolie van de 2.2 i-CTDI elke 10.000 km bij normaal gebruik of elke 5.000 km bij zwaar gebruik vervangen of verververst moet worden. Vervanging/verversing van motorolie loopt dus niet gelijk met de onderhoudsbeurten van om de 20.000 km!
Over het interieur alleen de gebruikelijke klachten van zonreflectie van het plastiek van het dashboard direct achter het stuur bij bepaalde lage zon standen, tevens is het niet echt kras bestendig en trekt het stof aan. Verder alleen maar positieve dingen over het interieur. Onlangs ben ik namelijk een lang weekend weggeweest naar Parijs met de Civic, tot mijn verbazing paste alle campingspullen in de kofferbak van de Civic. De campingset is niet klein of Spartaans(koepeltent, 2 stoelen, tafel, kookspullen, kleding e.d.), enige wat niet is meegegaan is de koelbox die tijdens de grote vakantie wel meegaat deze zal dan op de achtbank staan. De auto rijdt heerlijk, ontspannen en comfortabel over langere afstanden, de Civic is in Frankrijk nog vrijwel onbekend en we hadden dus veel bekijks op de heen en terugreis.
Exterieur in april heb ik geregeld dat door mijn baas als nog parkeer sensoren zijn ingebouwd, het is een niet-origineel Honda-setje dat in de antraciete onderkant van de achterbumper is gezet. Ziet er naar mijn mening beter uit dan de sensoren in het meegespoten deel van de bumper en heeft een stuk minder gekost dan de +/- €650 voor de originele Honda-set.
****** Orgineel *******
Door een wissel van werkgever moest ik in de periode tussen kerst en oud en nieuw van 2005 een nieuwe auto uitzoeken het budget was rond de € 30.000. Initieel ging de voorkeur uit naar een gechipte Ibiza FR 1.9 TDI (even snel als een Cupra), helaas werden deze niet meer geleverd door de facelift tot ergens in april/mei.
Als gevolg hiervan heb wat ik rond gekeken waarna ik tot de volgende modellen kwam:
• Nieuwe Seat Leon 2.0 TDI
• Nieuwe Civic 2.2 I-CTDI
• Fiat Stilo (3d) 1.9 JTD
De Stilo viel uiteindelijk snel af, mooie snelle auto alleen gedateerd. Dan de nieuwe Leon, ik vond het interieur en exterieur te saai tevens vind ik het nieuwe dmodel ten opzichte van de vorige veel te tam, het sportieve is eraf zonde van Seat.
Na een tip van een ex-collega ben ik ook naar de nieuwe Civic bij de dealer gaan bekijken, bij dealer in Veenendaal konden mijn vriendin en ik na een korte toelichting van de verkoper gelijk de gewenste versie, 2.2 I-CTDI sport, proefrijden.
Proefrit Civic
Na het instappen viel als eerst het instrumentarium van de nieuwe Civic op, de opzet vond ik gelijk zeer mooi en overzichtelijk om te zien. Verder viel op dat er veel functies in het stuur zijn verwerkt, bij het achteruit wegrijden viel gelijk het grootste minpunt van de nieuwe Civic op het zicht naar achter. Door de grote C stijlen en de gesplitste achterruit is het zicht naar achter erbarmelijk, standaard montage van achteruitrij sensoren zou geen overbodige luxe zijn.
De verdere proefrit van de Civic stond in het teken van de kracht van de Honda 2.2 diesel, in een woord ongekend krachtig en daarnaast uitzonderlijk soepel. Bij het intrappen van het gaspedaal sprintte hij weg waarbij ik op de A30 in no-time al rond de 170 Km/h reed, zonder dat ik het echt merkte. De auto is bijzonder stil, vooral ten opzichte van de 206 XS die ik ervoor had waarbij je bij deze snelheden tegen elkaar moest schreeuwen vanwege de herrie.
Mijn vriendin heeft een ook een stuk gereden en vond de auto ook zeer plezierig rijden, daarnaast was zij ook zeer te spreken over het interieur. Wat voor haar belangrijk was het feit dat de auto een 5drs is, normaal gaat mijn voorkeur uit naar en coupe maar gezien het feit dat de handgrepen mooi zijn weggewerkt lijk het er aardig wel op. Verder was ze blij met de ruimte achterin voor zowel de achterbank als de kofferbak, het was een “gezinsauto” in haar woorden.
De conclusie aangekomen bij de dealer was dus unaniem, de vraag aan de verkoper was dus ook: “Kun je er een strikje om doen dan nemen we hem gelijk mee”. Antwoord van de verkoper was jammer genoeg “Nee”. Het credo was dus; gelijk de baas bellen, die helaas na een rondje bellen moest melden dat de gewenste zilver metalic Civic 2.2 I-CTDI sport pas leverbaar werd in juni 2006. Hij had daarom “maar” een showroommodel met xenon koplampen geregeld (dat was een straf zeg dat wil je niet weten) die al op de 20de van januari aan hem geleverd zou worden.
De uiteindelijke auto
De auto heb ik dus ZSM na levering bij hem opgehaald, uit ervaring met de definitieve Civic kan ik dan ook het volgende melden:
-Motor:
Conform verwachtingen sterk en soepel, de Civic is een waar (tussen)sprintkanon. De top ligt boven de 205 km/h die hij al bij 3.800 tpm in de zes al redt, terwijl ik de auto tot de 216 km/h bij 4.000 tpm heb gereden met nog ruimte onder het gaspedaal! Ik denk dat een keertje een excursie naar Duitsland moet organiseren om de top echt vast te stellen, ik kan dus uit ervaring zeggen dat de Civic de 205 km/h uit het boekje met twee vingers in de neus haalt zonder dat hier veel ruimte op de weg voor nodig is.
Verbruik ligt rond de 1 op de 15, wat schappelijk is ondanks het feit dat hij geregeld de sporen krijgt.
-Comfort:
De wegligging van de Civic is zeer goed, hij plakt echt op de weg en heeft voldoende grip bij zowel nat als droog wegdek. De wegligging is alleen minder op de sneeuw, de banden af fabriek zijn echt geen winterbanden, volgend jaar gaan er dan ook winterbanden onder. Verder is de auto stevig afgeveerd, zoals ik dat verwacht van een sport versie.
Het comfort binnen in de auto is ook zeergoed, stoelen zitten goed ben vooral tevreden over de stuurbediening van zowel radio/cd speller als de cruise control. Vooral de cruise control vind ik zeer handig en gebruik ik dan ook veelvuldig, preventie voor het hard rijden.
Wat ik minder vond is de adaptive volume control van de radio/cd speller waardoor het volume wordt aan gepast aan de rijsnelheid, deze heb ik binnen een week uitgezet na wat speurwerk in de handleiding. Tevens kan de automatische climate contol wel wat evenwichtiger afgesteld worden, verwarmen doet hij als de beste alleen alleen na een half uur blaast hij wel hele koele lucht de auto in ter compensatie.
-Interieur:
Mooi en compleet afgewerkt met goede materialen, leuk interieur design dat nog steeds niet verveelt na twee maanden. Wat opvallend is s’nachts, is dat als je op een onverlichte weg rijdt de middenconsole licht blauw wordt verlicht waardoor het geen zwartgat is. Hiervoor is een blauw ledlampje in het hemeltje opgenomen bij de portierverlichting, leuk detail van Honda net als vele andere kleine dingen die teveel zijn om allemaal op te noemen.
-Exterieur
Zeer mooi en sportief gelijnd, wat mij opviel toen de auto uiteindelijk voor de deur stond was dat er aardig brede sloffen (225/45) op de 17” wielen liggen en de breedte van de auto inclusief zijspiegels. Het model trekt héél véél bekijks, want overal waar je komt wordt de auto bekeken. In de eerste week dat de auto op de oprit stond is de hele straat in de auto komen kijken, ik heb zelfs in de tweede week gehad dat twee KLPD’ers in een Volvo V70 op de snelweg heel langzaam voorbij kwamen om de volledige auto te kunnen inspecteren. Ik moet ook zeggen dat ik in de 2 1/2 maand dat ik hem heb nog geen ander exemplaar ben tegengekomen op de weg.
Als laatst nog een kritische noot bij het ontwerp en dat is het gebrek aan overzicht bij het parkeren. Zoals eerder gemeld is het zicht achteruit beperkt, je moet veelvuldig gebruik maken van de grote zijspiegels bij achteruit inparkeren. Door de kromming van de motorkap als gevolg van het aërodynamische ontwerp is het einde van de motorkap ook niet zichtbaar, het parkeren van de Civic verdient dan ook enige gewenning.
Algeheel oordeel over CIVIC 2.2 I-CTDI sport
De conclusie na de Cicic 2 1/2 maand te hebben gereden is gewoonweg dat het een fenomenale auto is in alle opzichten. Ten opzichte van de voorgaande auto’s die ik heb gereden vind ik de Civic zijn geld dubbel en dwars waard en zou hem zo weer kiezen, de enige wijziging zou misschien zijn dat ik een excutive versie zou nemen mét parkeersensoren.
PROBLEMEN
****** Update IV ******
In de periode voor de zomervakantie verbruikte de motor ongeveer een halve liter koelvloeistof per 10.000 KM, gevolg was de motor te warm werd en de motorbeveiling inschakelde. Het gevolg hiervan was dat het motorvermogen werd afgeknepen en uiteindelijk zelfs volledig werd uit geschakeld. Dit alles vond plaats in de file net na knooppunt everdingen op de A27 richting Houten voor de Lekbrug, gelukkig kon ik de auto nog op de vluchtstrook krijgen om hem te laten afkoelen.
Hierna gelijk naar een garage gedaan die het tekort signaleerde en verholp, hierna gelijk een afspraak bij de Honda dealer gemaakt die het systeem onderdruk op lekken heeft gechecked. Hierbij heeft de dealer geen lek in het koelvloeistofleiding werk kunnen vaststelen, de conclusie was dat er een vlens in de motor lekte!
De betreffende dealer had dit nog NOOIT meegemaakt met de 2.2 diesel, om het probleem te verhelpen is de motor opgemaakt en zijn alle vlensen vervangen.
De klus zou volgens de dealer een 4 dagen duren omdat ze vlensen pas konden bestellen als de motor openlag, wat een dag werk is, en ze de motor specifiacties konden vaststellen. Alleen toen de motor oplag bleek de 2.2 diesel in mijn Civic dus van een afwijkende motor specifactie te hebben waarvoor geen passende vlensen in Nederland beschikbaar waren. De vlensen zijn uiteindelijk 3 a 4 werkddagen dagen later dan verwacht geleverd, waardoor de auto uiteindelijk anderhalve week in de garage heeft gestaan.
Nu weer 20.000 km gereden zonder problemen sinds deze reparatie, die trouwens onder garantie viel.
****** Update III ******
Rond de 35.000 km sprong het olie lampje wéér aan, er moest 200-300 ml olie bij.
Voorbumper is gevoelig voor steenslag, omdat het meegespoten deel zover naar de weg doorloopt.
****** Update II ******
Het is een Honda dus wat denk je; niks, nakkes, nada aan problemen alleen maar puur rij plezier.
Bij een Alfa, Renauld, Peugeot of andere Zuid-europeaan zou de waslijst langer dan de review zijn. Daar is het motto: ’Leuk koetswerk verhult prutswerk!’.
****** Update I *******
Enig probleem wat ik heb gehad met auto is het feit dat ik bij het navullen van de olie op de camping in Parijs de oliedop niet op het oliereservoir heb gedaan. Het gevolg was dat de auto binnen 50 km op de tweede rondweg van Parijs aangaf dat het olieniveau te laag was, verder heb ik niets gemerkt aan de auto qua motor temperatuur, stank in de auto of olie op de vooruit. Ik ben uiteindelijk bij het eerste de beste tankstation gelijk gestopt, waar ik het probleem ontdekte toen ik de motorkap opende en de vette bende zag. De dop heb ik nog gezocht door het motor compartiment te bekijken van alle kant maar deze was definitief zoek.
Na enige uitleg aan een BP-pompbediende heeft hij voor ons de lokale Honda dealer uit de het Honda dealernetboekje voor ons gebeld, de uitkomst was dat de oliedop niet op voorraad was en zeker 1 a 2 dagen levertijd had. Om die dag toch te verder te kunnen rijden moest dus een ander oplossing bedacht worden. Uiteindelijk heb ik liter olie bij moeten vullen en heb ik een opgerolde lap stof tussen de bovenkant van de motor en de chassisbalk boven de motor geklemd die het oliegat volledig afdekte (nooit in de motor zelf steken!).
Op terugweg van de reis heb ik maar rustig gereden om maar te zorgen dat het allemaal op zijn plek bleef zitten. Nadat ik na 50 km controleerde of het werkte heb ik de Honda dealer in Den Bosch gebeld om een oliedop te bestellen, de levertijd was ook hier 2 dagen. Op de terug reis ben ik niet of nauwelijks boven de 2200 (ongeveer 125 km/h) toeren geweest waardoor de Civic maar 5.4 liter op 100 km verbruikte.
Geen problemen overgehouden aan het voorval, alleen een vet motor compartiment dat ik heb schoongemaakt met een hogedrukreiniger bij een wasstraat. Meeste olie was tijdens de terug rit van 450 km van het blok afgelopen of verdampt in de hitte. Kortom ik heb nog meer waardering voor mijn Civic gebregen, want de 2.2 i-CTDI is een beresterke en betrouwbare motor.
****** Orgineel *******
Ik heb nog geen enkel probleem mogen tegenkomen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.