Honda Civic 1.8 Executive (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.8 Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 92.000 km |
De grote overstap
- 1.000 km
De overstap zelf
Als je gaat zoeken op AW dan kom je de uitspraak met enige regelmaat tegen.Voorzichtig gezegd
“stap eens over van een Duits premium merk naar een Japanner”
Maar ja, neem die stap maar eens als Duits voor kwaliteit , betrouwbaar en premium staat.
Hoe leg je het de omgeving uit en wat als het tegen gaat vallen.
Daarom was ook voor ons de stap van 14 jaar Mercedes naar Honda niet zo maar gedaan.
Nu heb ik in het verre verleden al Honda gereden maar de laatste was 20 jaar terug.
Toch heeft Mercedes zelf meegeholpen deze stap makkelijker te maken.
Niet omdat onze laatste A klasse (van 2008) de laatste jaren steken liet vallen
Verre van dat, de auto beviel zelfs erg goed.
De eerste reden was dat het model , de A klasse,
geen opvolging heeft gekregen.
De huidig staat niet voor wat de A ooit was. Compact en praktisch alsmede erg overzichtelijk vanwege de hoge zit.
Ik las vorig jaar in een Duits autoblad dat de A destijds een echte ingenieurs auto was.Functionaliteit ging voor design.
Zoiets als de A2 van Audi ook was.
Nu is de nieuwe A een marketing ontwerp die vooral moest gaan lijken op de A3 Volvo V40 en BMW 1
Daarbij is de prijsstelling in de basis behoorlijk omhoog gegaan terwijl de auto een stuk minder ruimte bied.
Reden twee
Is niet de auto maar de organisatie rond het merk. Onvoorstelbaar hoe het merk wat adverteert met
“Mercedes of anders niks” een klant met een terecht probleem het bos instuurt.
Een klacht als roest wat zelfs na de facelift van 2008 voorkomt lossen we op met ff wat kit en overspuiten.
Een probleem wat al speelde in 2004 is blijkbaar
voor MB in 4 jaar niet op te lossen.
Een versnellingsbak die niet goed is en ondanks meerdere malen binnen garantie gemeld waarvan de oorzaak na de garantieperiode wordt gevonden geen garantie meer is.
Uit “coulance” mag de klant zelf 500 euro betalen.
D.m.v. rechtsbijstand is dit recht getrokken,te gek voor woorden.
Reden drie.
Twee dealers hebben onze laatste A onderhouden. Bij ieder gedane onderhoud moest ik terug komen omdat zaken niet of niet goed waren gedaan.
Bij de laatste keer bleek de remvloeistof niet te zijn vervangen ( wat moest) maar was de beurt wel conform MB afgestempeld ! Bij navraag bleek men het idd niet te hebben gedaan.
Dus weer terug , vervolgens krijgen we de auto mee zonder dat deze niet (of niet voldoende) te hebben ontlucht. Met alle gevolgen van dien.
Dat was voor ons de reden om geen MB meer te kiezen.
Hoewel ik las dat de Rai niet meer komt wil ik benadrukken dat wij door de laatste Rai tot een besluit van aankoop zijn gekomen.
(dus Rai en automerken denk daar maar eens over na)
Waar anders kun je zo makkelijk van auto's hoppen om bijvoorbeeld de stoelen uit te proberen.
Zo zijn we wel drie maal terug gelopen naar de Civic.
Voor alle duidelijkheid mijn vrouw en ik verschillen in lengte 30 cm dus een goede zit voor beiden lukt niet in alle auto's.
Uiteindelijk bleven er drie over. Volvo V40, Toyota Auris en de Honda Civic.
De Honda werd de winnaar op basis van persoonlijk voorkeuren.
De eerste review.
De eerste 1000 km zitten er op en de eerste indrukken zijn gezet.
Natuurlijk, dit kan nog geen review zijn over kwaliteiten op lange termijn.Maar de toon is gezet.
De aflevering die wel wat later dan de oorspronkelijke planning was verliep soepel.
Overigens werd het hele traject van proefrit, aankoop en aflevering keurig begeleid door de verkoper Kevin bij de dealer Bois in Amersfoort.
Gewoon down to Earth ten opzichte van de MB Stern dealer.
Geen poespas geen opsmuk maar met aandacht voor de klant.
De gekozen uitvoering is de meest luxe 1,8 executive met daarbij zo´n beetje alle denkbare opties m.u.v. een automaat. Daarbij extra ook een afneembare trekhaak.
Al met al tik je een dikke 38.000 euro af.
Bij dit bedrag zullen een aantal lezer denken , die zijn gestoord voor een Honda Civic.
U mag het denken neemt niet weg dat een instapper er va een kleine 20.000 is dus voor ieder wat wils, kom daar maar eens mee bij een MB A klasse, daarbij, we hadden dus ook een mooie MB A klasse of willekeurig ander Duits merk kunnen kopen maar deden het bewust niet.
De auto rijdt echt super strak. Nu had ik al op een Engelse site gelezen dat de facelift qua balans, sturen en wegligging gelijkwaardig is als de Ford Focus.
Het zou o.a. te maken hebben dat bv de brandstof tank onder de stoelen ligt en bij sturen de wielen actief worden geremd om een nog preciezer stuurkarakter te krijgen.
Ik kan bovenstaande alleen maar beamen en er aan toevoegen dat het veercomfort er niet onder te leiden heeft gehad.
De auto is niet stoterig en gaat soepel over drempels en toch als je wilt kun je de Civic met zeer hoge snelheid door een bocht jagen. Een erg goede balans dus.
De versnellingsbak kent korte slagen en de pook staat wat verder naar voren dan we gewend waren.
De eerste 200 km was ie wat stroef maar nu exact goed.
De leren stoelen moesten we echt aan wennen.
Best hard en naar eerste rit van een uur had ik het gevoel komt dit wel goed ?
Blijkbaar wen je er aan want nu voel ik me achterste niet meer na een lange rit. (gewenning of inzitten ?) Voor ons (156cm en 185 lengte) volstaat de zitruimte prima.
Maar langere personen dan ca 188 zullen door het glazen dak ruimte te kort gaan komen. (zonder glazendak geen issue) .
Wel mis ik de in hoogte verstelling van de passagier stoel, die zit wel op de bestuurders stoel .
In onze uitvoering zijn bij deze stoel ook de zijwangen van de rugleuning te verstellen.
Daarbij, voor beide stoelen, ook een in hoogte en diepte instelbare lendensteun.
In combinatie met een in lengte en hoogte verstelbaar stuur is een goede positie te vinden.
Een aantekening voor de verstelling van de hoek van de rugleuning, deze gaat in stappen en is niet traploos. Wij beiden vinden echter wel een goede stand maar dit kan persoonlijk zijn.
Achterin meer dan genoeg beenruimte maar ook hier geldt dat door het panoramadak in de hoogte wat minder ruimte is.
Nog een stap naar achteren vinden we de kofferbak en wat voor 1 !
Die is echt groot en kan volledig vlak wanneer de rugleuningen (deelbaar) plat gaan.
Hier komt niemand te kort. Met name omdat er geen brandstoftank en reservewiel onder zit
De kofferbak kent dan ook twee ruimtes die afgedekt is met een beklede deksel.
Mijn vermoeden is dat in deze klasse er geen ruimere kofferbak is te vinden.
O ja en dan heb je nog de magic seat waarbij de zitting van de achterbank rechtstandig omhoog kunnen worden gezet.
In dat geval kunnen er hoge materialen achter de voorstoelen worden gezet.
De achterportieren kunnen desgewenst in een hoek van 90 graden worden geopend zodat het toegankelijker wordt.
Het instrumentarium is compleet anders dan bij andere auto's
Opgebouwd uit twee lagen met in de hoogste laag een digitale snelheidsmeter.
Dit laatste had nou niet direct mijn voorkeur. Zeker als traditionele Mercedes rijder.
Echter ik moet het bijstellen. De afleesbaarheid is meer dan goed.
Ook bij zonlicht en ook ondanks het panoramadak.
In de onderste laag en recht voor je de toerenteller met links en rechts daarvan watertemperatuur en brandstofmeter.
Niet geheel op logische plekken de diverse controlelampjes maar eventuele meldingen komen ook op het info display dus een foutmelding is niet te missen.
De helderheid van alle instrumenten gaat automatisch waarbij de hoeveelheid waarin gedimd moet worden vooraf is in te stellen.
Hoe dan ook het vergelijk met een cockpit waarover vaak geschreven wordt is terecht.
Het is anders dan anders en niet iedereen zal het mooi vinden, maar het is een keuze wat wel bij het toch wel futuristische model past.
In onze auto zit ook het nieuwe Honda connect systeem.
Zeg maar een tablet met alle moderne mogelijkheden. Zal er niet teveel over schrijven want eerlijk gezegd boeit het me niet dat er internet en allemaal apps op kunnen. Daar heb ik een auto niet voor.
Her en der zie ik nog wel ruimte voor kleine verbeteringen maar het is gloedje nieuw dus zal dat vast een update krijgen. Traag is het in ieder geval niet.
Eén van de mogelijkheden is een app met het door Garmin gemaakte navigatie systeem (met 5 jaar kaart update)
Het systeem en de mogelijkheden functioneren goed maar het kaartmateriaal is niet foutloos.
Zo hebben wij al jaren een Tom Tom en die weet dat je op militair terrein niet mag komen.
De kaarten van Garmin sturen je er gerust over heen inclusief de tankbanen.
Daar er geen optie voor bepantsering van de Civic is lijkt me het beter dat de kaarten eens grondig worden nagekeken vooral omdat die militaire terreinen er al decennia liggen.
De motor in ons geval een 1,8 benzine. Geen turbo en die mis ik ook niet.
Heeft niets te maken dat ik fan of geen fan van turbo motoren ben.
Als het motorblok maar doet wat ie moet doen. Oftewel het resultaat geldt.
Het blok loopt soepel en door de verhoudingen van de versnellingen is het mogelijk om 50 te rijden in zesde versnelling.
Sterker nog, geef gas en zonder morren versneld de auto (welles waar rustig ) naar de gewenste snelheid.
Soepel en op de achtergrond aanwezig mooi lopend blok.
Echter de VTEC kent nog een ander karakter.
Nu na een 1000 km voor het eerste de motor door de 3500 toeren laten gaan.
Een glimlach op je gezicht , een druk in de rug en gaan...... maar agressief wordt het niet.
Ja je hoort het blok maar op een manier wat bij de versnelling past.
Je zal het niet vaak nodig hebben maar je kunt het oproepen wanneer nodig.
Het verbruik van onze eerste tank was 6,3 ( gemeten aan de tank ).
Wat wel heel dicht bij de fabrieksopgave ligt van 6,1 niks mis mee.
Er zit ook nog een eco knop naast het stuur.
De bedoeling moge duidelijk zijn, deze instelling zorgt voor een zuiniger rit.
Je merkt dat het motorblok in vermogen wordt teruggeschroefd en de airco gaat wat minder nauwkeuriger werken waardoor minder energie nodig is.
Daarbij is de responstijd van de cruisecontrol ook een stuk trager.
Ik moet zeggen indien gebruikt wordt in de stad of file werkt dit zonder te kort te komen.
Eenmaal de stad uit zet ik het systeem uit daar je dan vaak toch al een constante snelheid rijdt en ik het vermogen wil kunnen aanspreken indien nodig.
De auto is voorzien van LED koplampen voor de facelift was dit nog Xenon.
Xenon waren we gewend toch lijkt deze techniek inmiddels door LED voorbij gestreefd te zijn.
Het LED dimlicht is breder (xenon was al breed) helderder en direct op lichtsterkte.
Jammer dat het groot licht nog halogeen is zeker omdat de kwaliteit van het lampje matig is.
Echter ik heb ze gewisseld voor Philips Extreem en dat maakt een enorm verschil.
Duidelijk een factor 1 meer groot licht waarmee het weer in harmonie met het LED dimlicht is.
Dan wil ik bewust nog 1 ding bespreken waarvan het me mateloos stoort dat dit volgens een aantal kenners een negatief punt is en dat is de achterruit met daardoorheen een balk ( de spoiler)
Het zou de zichtbaarheid doen laten afnemen.
Aan diegenen die dat vinden zouden eens de Volvo V40 de Mercedes A Klasse er naast moeten zetten.
Alleen al de achterruit het bovenste deel van de Honda bied meer zicht naar achteren dan de andere twee. Daarbij krijg je dus extra onder de spoiler een ruitje (zie het als bonus).
Ik zeg niet dat het zicht naar achteren optimaal is want dat is niet zo, maar in ieder geval komt dit niet door de “balk” en scoort de Civic beter dan de ander genoemden.
Onderhand moet er gedacht worden zijn er dan echt helemaal geen minder punten.
Jawel hoor er zijn verschillen met Mercedes en er zijn verbeterpunten.
Onoverkomelijk ? Nee maar benoemen zal ik het wel.
Er zijn tijdens het rijden “technische” geluiden hoorbaar die ik bij MB nooit hoorde.
Wanneer ik de koppeling induw dan hoor ik (blijken er drie te zitten) klikken van schakelaars.
Ze zijn vast heel degelijk maar horen doe je ze ook.
Naar drie weken viel het me niet meer op dus blijkbaar wen je er aan.
Af en toe hoor je de instelling van de airco veranderen alsof er zachtjes gezucht wordt.
Het is niet de ventilator maar wat het wel is …geen idee
Afwerking van montage zoals rubbers en kunststofdelen is minder nauwkeuriger.
Als ik het deurrubber volg zie ik aan de onderzijde van de deuren dat deze niet uit 1 stuk zijn.
Daardoor een fractie ruimte. In dezelfde deuren daar waar een kit rand over de aansluitnaden van het metaal zit zijn niet echt strak met her en der een luchtbelletje.
Her en der zie ik nog van de mal restant snippers overtollig materiaal zitten. Het zal de functie niet beïnvloeden maar netjes is anders.
Bovengenoemde zaken zijn met kritische oog te vinden een menigeen ziet het niet, je moet er naar zoeken.
Niet altijd zichtbaar maar wel voelbaar sommige kunststofdelen lijken flexibeler (dunner) te zijn.
De auto is tijdens het rijden best stil maar de afrolgeluiden zijn meer aanwezig.
Nu zitten er bij onze vrij brede en wat plattere banden onder waardoor dit versterkt wordt.
Want er zit wel degelijk isolatiemateriaal achter de bekleding.
Het zou dus heel goed kunnen dat een ander merk band stiller is.
Cruisecontrol en met name de speedlimiter zijn een fractie minder nauwkeurig.
Dit is merkbaar wanneer de weg dalend is en de snelheid toeneemt boven de gewenste
instelling. Lichte schokje(s) zijn dan voelbaar wanneer het systeem een constante snelheid wil handhaven maar daarbij net niet het goede punt kan vinden van gas los of gas bij.
Kortom visueel, op gebied van montage van materialen zijn er verschillen.
Echter geldt dit niet voor de technische kant (trek maar eens de motorkap open)
Daarbij is het instapmodel ook een 10,000 euro goedkoper dan een MB A klasse.
Dus mag er ook ergens wel een verschil inzitten.
Ik denk niet dat het ten koste gaat van de betrouwbaarheid en kwaliteit.
Om een voorbeeld te noemen.
Mijn broer rijdt de nieuwe VW Sportvan met daarin een navigatie systeem.
Dat lijkt optisch mooier te zijn weggewerkt in het dashboard en grafisch is het strakker.
Echter zijn opmerking was wel “ kan zijn maar jouw systeem werkt wel veel sneller”
Een ander voorbeeld;
Onze 3 voorgaande Mercedes A klasse moesten alle drie na aflevering en binnen twee weken terug vanwege een serieus probleem
1 Uitvallen stuurbekrachtiging, 2 Los ventiel in Airbag cilinder 3 Gierende brandstofpomp.
Deze Honda tot heden foutloos...... het geeft te denken.
Onze conclusie tot nu toe is dan ook.
Daar waar Duitse merken met name er voor zorgen dat het visueel en voelbaar er lekker uitziet
lijkt bij Honda de filosofie dat de techniek , balans en bruikbaarheid de boventoon moet voeren.
Slim van de Duitse merken dat het visueel en voelbaar er lekker uitziet.
Want dat ziet en voelt een potentiële klant als eerste wanneer hij/zij een showroom binnen loopt.
En net als bij mensen , de eerste indruk...
Toch moet je je afvragen wat uiteindelijk het belangrijkste is.
Of zoals ik las “laat dat mooie dashboard maar over aan de buurman en kies voor wat echt belangrijk is” of “het gaat niet om de buitenkant , ware liefde zit vanbinnen”
Daarbij zou Honda Benelux echt veel meer moeten laten zien dat het merk bestaat.
Dat is een investering maar zal zich terugverdienen.
Wat dat aangaat doen Europese merken dit beter.
In ieder geval zijn wij blij met onze overstap en hopen we dat we dit kunnen blijven bevestigen.
Vooralsnog zie ik ons nog wel even Honda rijden en zien we geen reden om spijt te krijgen
van de overstap.
Zou bijna zeggen wie volgt.....
Update 1 de ervaringen tot heden
- 5.026 km
Wel, inmiddels over de 5000 km heen.
Dus maar eens wat dieper ingaan hoe het bevalt.
Inmiddels zijn we helemaal thuis in de auto.
En hij bevalt uitstekend !
Er hebben zich geen rare dingen voor gedaan.
Alleen hadden we een beetje meer windgeruis bij de linker buitenspiegel tov de rechter.
Een kleine ingreep in 10 minuten gefikst bij de dealer.
Overigens keurig van de monteur om samen een proefrit te maken om ook te horen dat het weg is. Dat was ik niet gewend bij MB. Je kreeg daar de sleutels en mocht je zelf ervaren of het weg was.
Voor de rest geen storingen van welke aard dan ook.
Een echte Honda dus !
Overigens schreef ik in het eerste bericht dat de kaarten van de Navigatie niet optimaal waren.
Uiteraard heb je 5 jaar gratis een update en inmiddels heb ik via Honda een mogelijkheid gekregen om bij Navteq aanpassingen door te geven. Dit is vanaf 2015 want daarvoor ging dit via Garmin.
Ik kan nu ook wat dieper ingaan over de assistent systemen die op de auto zitten.
Zal het in opbouw van waardering doen.
Grootlicht assistent cijfer 7.
In de basis en binnen het bereik van het systeem werkt het.
Het uitschakelen van het groot licht werk in 95% van de gevallen juist. Maar heeft wel wat moeite met de nieuwe LED wegverlichting. Die wordt net te laat herkend.
Het inschakelen van het groot licht overtuigt me niet altijd.
Dat komt door de beperking van het systeem. Omdat het systeem nu eenmaal beperkt is door de reikwijdte van de camera.
Zelf zou ik geen groot licht opdoen als ik de snelweg op ga. En als het mist zou wil ik al helemaal geen groot licht.
Tevens werkt het systeem al bij diepe schemer maar nog niet donker.
Naar mijn mening zou het systeem anders moeten werken. Nml de bestuurder schakelt groot licht in en wanneer het systeem opmerkt dat het uit moet dan moet dit systeem ingrijpen. Bijvoorbeeld omdat de bestuurder het vergeet. Dan is het echt ter ondersteuning.
Rijstrook assistent. cijfer 8
Werkt goed alleen wordt soms gefopt wanneer het regent.
Dan kan bij spoorvorming in het wegdek de "gootjes" water als een lijn worden gezien met een onterechte melding als gevolg.
Zeer zelden gebeurd dit ook bij smalle ingeteerde zwarte reparaties aan het wegdek die recht uit lopen.
Dodehoek assistent. Cijfer 8,5
Doet wat ie moet doen en maakt dat je ook minder snel zal afsnijden wanneer je weer naar rechts gaat bij het inhalen. Je wordt er dus ook een nettere rijder van.
Moest wel even wennen bij afslaan met twee rijstroken.
Als er dan iemand naast je staat en mee afslaat terwijl je ook je richtingaanwijzer aan hebt piept het systeem ook.
Logisch maar niet geheel terecht.
City brake. 9.
Nog geen ingreep gehad en toch een 9.
Die geef ik daar het geen onterechte dingen doet en vertrouw er op dat het functioneert. Ook bij slagbomen waarvan ik weet dat een VW sportsvan op de rem trapt als de boom al bijna boven is gaat dit met de Civic goed.
Collision warning 9
Twee keer een logische melding waarvan 1 terecht.
Op de snelweg een bijna stilstaande uitvoegstrook.
Op het moment dat ik het zag en een fractie voor ik rem gaf het systeem het signaal. Dus precies goed.
De tweede was logisch omdat in een flauwe bocht naar rechts rechtuit een afslag was waar een auto langzaam reed. Echter de weg zelf ging door de bocht en dat gaf een melding. Logisch maar niet nodig.
Uitparkeer assistent cijfer 9.5
Eigenlijk een 10 ! maar bestaat perfectie ?
Dit systeem geeft aan of er van opzij bij uit parkeren verkeer aan komt.
En dat werkt werkelijk waar voortreffelijk. Dit zou op iedere auto moeten zitten. Inmiddels vertrouw ik dit systeem blindelings. Als het afgaat stop ik onmiddellijk en tot op heden altijd terecht.
Dan nu het Honda Connect systeem.
Na wat gewenning kan ik het zeker waarderen.
Werkt goed en geen gekkigheden als "zwart of blauw" scherm door fouten in de software. Ik lees nog wel eens dat dit bij andere merken gebeurd. En dat lijkt me knap irritant. Maar dit systeem is er vrij van.
Het audio systeem klinkt goed en de mogelijkheden waaronder DAB + zijn nagenoeg onbegrensd.
Ok een audiofanaat zal best wat op te merken hebben maar wij kunnen er prima mee uit de voeten.
Alleen jammer dat het afrolgeluid van met name de achterbanden te veel over stemmen.
Overigens zie ik wel een potentieel gevaar in dit soort connect systemen. Je zou te veel afgeleid kunnen worden door alle mogelijkheden.
Nu lossen wij dit samen op doordat de copiloot (wat in deze auto een betere omschrijving is dan passagier) zich bezig houd met navigatie en infotainment systeem.
Mijn vrouw vindt dat nog leuk ook Zo kan de piloot veilig zijn aandacht houden bij het verkeer.
En dan het rijden.
Wat een leuke auto om mee op pad te gaan.
Daar waar de Mercedes A als een volwassene gaat is de Civic een speelse kameraad.
We zijn een weekje in de Eifel geweest en op dat soort weggetjes is ie helemaal thuis. Met de 1.8 motor ook nog een vermogend genoeg. Dat belooft leuke tijden als we van de zomer in Zwitserland zijn.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat bij slecht weer in het donker de auto gevoelsmatig minder overzichtelijk is. Mijn vermoeden is dat dit komt omdat we een hogere zit gewent waren en doordat de ramen achter donkerder zijn.
Het verbruik is gewoon netjes en ondanks het koudere weer nog altijd zuiniger dan de A in de zomer was.
Overigens viel het me wel op dat het tanklampje wel erg snel gaat branden.
Daar heb ik navraag over gedaan met hieronder de logische verklaring. Aldus Honda
"Dit heeft te maken met de plaatsing en vorm van de brandstoftank onder de voorstoelen
Deze heeft een afwijkende vorm t.o.v. conventionele tank onder de achterbank.Hiermee maakt de Civic (incl. Jazz en HR-V) wel mogelijk om Magic Seats toe te passen.
Daarnaast heeft Honda bewust gekozen voor een ruimere marge van brandstofreserve, met name voor (Oost-) Europese landen waar tankstations veel verder uitgestrekt liggen dan hier in Nederland.
Overigens is het af te raden om de tank extreem leeg te rijden.Brandstofpomp (bij voertuigen met MagicSeats) moet minimaal met 3 liter brandstof gevuld zijn om droog draaien en in ergste geval onherstelbare schade aan de brandstofpomp te voorkomen.
Aanpassingen wordt door Honda afgeraden "
Keurig en uitgebreid antwoord dus.
Wat valt er dan nog meer te vertellen.
Tja de iets mindere afwerking zijn we aan gewent en weegt niet op tegen al het plezier van de auto.
O ja ik meet ook altijd het olie peil
Tot heden nog geen verlies kunnen meten met de peilstok .
Dat zit dus goed.
Mijn vermoeden is dat de updates qua onderhoud en of gebreken dan ook erg saai gaan worden :-)
En dat is nu ook precies waarom je Honda rijdt!
Een jaar verder
- 11.350 km
Inmiddels heeft de civic zijn eerste verjaardag achter de rug.
Tijd om het verslag weer op te pakken .
Het is en blijft een heerlijke auto!
Inmiddels zijn we er ook mee in Zwitserland geweest.
Daar we ieder jaar over de Furka en de Grimselpas komen en dit de eerste keer met de Civic was dit een mooi moment om een vergelijk te trekken met de voorgangers.
De 1.8 I-vtec weet goed raad met de bergpassen. Het mooie van het vtec gebeuren is dat het in een hoger toerental bereik enorm effectief blijkt te zijn.
En juist in de bergen is dat een welkome push in de rug. Het gaat allemaal erg gemakkelijk.
Als je wilt gebruik je het vermogen voor comfort , maar als je een paar stukjes wil "trappen" is het net een jonge hond. Mag ik mag ik mag ik .....?
Daarbij is de Civic goed in balans wat met name bij het afdalen van de pas en met name bij het aanremmen bij een haarspeldbocht goed merkbaar is.
Al met al een zeer plezierige ervaring.
Op de Duitse Autobahn kom je niks te kort.
De lange rit ging onvermoeibaar voor de inzittende.
Wel met de aantekening dat ik de afrolgeluiden van de achterbanden behoorlijk heb weten te reduceren.
In mijn vorige verslag had ik hier al een opmerking over gemaakt en uiteindelijk door twee simpele handelingen kunnen oplossen.
1 Daar waar de achter gordel in de bekleding van het spatbord verdwijnt (ter hoogte van de vloer ) zit een sleuf die direct het geluid van de banden doorlaat . Simpel stukje schuim er achter gezet.
2 Bij het panorama dak kan het geluid, wat van achter uit de auto over het dak komt, tussen de hemel door komen.
Het is lastig uit te leggen maar er is plek voor een schuimband van 3cm dik langs de lange zijden van het panorama-dak en ca 1cm dik in de breedte.
Met deze twee ingrepen is het heerlijk stil geworden.
Daar alleen de meest luxe uitvoering een panorama-dak hebben zullen de meeste Civics van zichzelf al stil zijn.
Ik eindigde het vorige verslag dat ik weinig problemen op technische vlak van de auto ging verwachten.
En dat is dan ook (nagenoeg) zo gebleken.
Tot de dag van 1e beurt kon ik geen meetbaar olie verbruik meten dus dat zit wel goed.
De auto heeft 2 dingentjes gehad die ook opgelost zijn.
1 een nieuwe accu.
Niet omdat deze stuk was maar er blijkt een stukje elektronica in te zitten die de computer voorziet van de laadtoestand. Echter gaf deze verkeerde waarde tov de werkelijkheid. In het voorjaar is ie vervangen.
2 Een kraakje wat vrij lastig te vinden was , ook voor de dealer die er wel wat zoekwerk aan had maar het uiteindelijk wel vond.
Het rubber waarmee het glas van het panorama-dak mee opgehangen is kraakte afhankelijk van de buitentemperatuur.
Niet zo zeer bij hobbels maar bij torsiekrachten.
Maar voor de rest een heerlijke auto met overigens ook veel positieve reacties van omstanders (ook altijd leuk ;-)
Het verbruik kunnen jullie vinden in de verbruiksmonitor
Zoals als daar te zien is geen reden tot klagen, nagenoeg fabrieksopgave.
Op naar weer een jaar met veel rijplezier !
Twee jaar jong
- 25.100 km
Tjonge wat gaat de tijd snel. Inmiddels weer een jaar verder.
Daar het een verregende vakantiedag in Zwitserland is een mooi moment om een verslagje te doen.
Zwitserland, het land waar deze Civic 1.8 zich helemaal thuis voelt !
Iedere bergpas is een genot om te rijden. De souplesse, de balans het remmen en sturen, het gaat met een gemak als de bekende twee vingers in de neus.
Voor diegene die niet eerder een bergpas hebben gezien een foto er bij toegevoegd.
Het afgelopen jaar zijn er twee garage bezoeken geweest.
1. Om naar de nieuwe Civic te gaan kijken dus nee geen verplicht bezoek vanwege enig mankement.
2. De onderhoudsbeurt.
Daarbij gelijk de gratis kaartupdate en een update voor het multimedia systeem.
Voor het laatste geen idee waarom want ik heb tot op heden geen bugs kunnen ontdekken, hij doet het altijd.
Er werd tijdens de beurt een dingetje ontdekt wat mij nog niet was opgevallen.
Het handremlampje functioneert niet altijd.
Probleem was gevonden in de schakellaar die soms wel soms niet werkte.
Tja wat gebruik je de handrem als er ook een anti terugrol functie op zit. Maar goed wel keurig opgemerkt door de garage.
Veel valt er dus ook niet te melden want ja ik kan de lofzang blijven zingen en dat zou terecht zijn alleen ook dat wordt dan saai gebeuren.
Nu ja dan toch nog een opvallend dingentje , het brandstof gebruik.
Volgens de verbruiksmonitor van Autoweek 1:16,1 wat een verschil is van maar 2,1% meer tov fabrieksopgave.
Daar kunnen vele merken een voorbeeld aan nemen
Er is geen kunst en vliegwerk voor nodig om het te halen en geloof me de auto wordt niet ontzien. (al helemaal niet op de bergpassen :-)
Het is wel zo dat we hem altijd de tijd geven warm te worden.
Kleine ritten worden vermeden, daar gebruiken we fiets voor.
Dus wederom een verslag van een zeer tevreden Civic rijder.
Een jaar verder
- 35.000 km
Alweer een verslag vanuit Zwitserland.
Daarmee lijkt het een kopie verhaal te worden.
Want niet alleen dat het vanuit het zelfde land wordt geschreven, de grote tevredenheid over de Honda Civic is precies eender gebleven.
Dus nog steeds even betrouwbaar en een heerlijk rijdende auto.
De auto heeft zijn jaarlijkse beurt ook gehad en ach dan kom je nog weer eens bij onze top dealer.
Ff lekker vergapen aan een Type R mooi stukje techniek !
Maar om terug te komen op onze wat bravere jongen hij is wel 1x maal extra terug geweest en nee de Civic had geen schuld.
Sterker nog ik kreeg een waarschuwing dat een band aan het leeglopen was via het systeem.
En dat klopte, kort daarvoor lagen er 3 plank(jes) op de weg, twee onder de auto door en de derde net de band geraakt.
Fijn dat het systeem werkt want inmiddels reden we al op de snelweg toen na een 20 km het alarm af ging. Uiteindelijk bleek een heel klein scheurtje precies in de overgang wang en loopvlak te zitten waardoor de band heel langzaam lucht verloor. Tja het kan gebeuren.
Nu kun je op zo'n moment naar een bandenspecialist gaan of de dealer.
En dan gaat de gun factor meespelen.
De gemiddelde bandenspecialist zal vast wat goedkoper zijn geweest. Echter wij hebben een hele goede relatie met onze dealer. Ze zijn betrouwbaar, vriendelijk en altijd uit op een tevreden klant.
Dan gun ik ze dus ook die marge op de band.
In ons geval verrast gematst want ik had al een prijsafspraak die naar beneden werd bijgesteld bij afrekenen vanwege mijn verjaardag.
Ooit bij het premium merk Mercedes zou het niet zo gelopen zijn.
Sterker nog ik gunde ze het helemaal niet.
En zo verval ik weer in herhalingen.... maar ja liever in dit soort dan in negatieve ervaringen.
Tot over een jaar maar weer !
Nog steeds tevreden
- 58.000 km
Ik zag dat de review nog steeds gelezen wordt.
Dat doet me goed, leuk om te zien dat er meer Honda fans zijn.
Zeker daar het merk in Europa niet zo heel goed verkocht wordt.
De auto bevalt nog steeds uitstekend.
Er hebben zich nog steeds geen problemen voorgedaan, de Civic ziet de garage alleen voor het onderhoud en dat is het wel.
Het brandstof gebruik is inmiddels nagenoeg aan fabrieksopgave mede doordat de maximum snelheid in Nederland naar 100 is gegaan.
Maar dat niet alleen, sinds de invoering van E10 in combinatie met het soms wat langer stilstaan van de auto overgestapt naar V-Power.
Ja dat is wat duurder tanken maar het resulteert ook in een ietwat minder verbruik en hij lijkt ook wat kwieker te zijn geworden.
Al met al blijft het een heerlijke auto en hebben we nooit enig moment spijt gehad van de overstap van een zogenaamd premium Duits merk naar deze Honda.
We zijn ook benieuwd naar de nieuwe generatie Civic die er aan zit te komen.
Maar een gegronde reden om hem in te ruilen is er niet, maar ja een auto koop je veelal niet met je gezonde verstand ;-) dus wie weet kunnen we de kriebels niet weerstaan bij het nieuwe model....
9 Jaar jong laatste kilometers
- 92.000 km
En zo is het al weer ruim 9 jaar geleden dat we de auto kochten.
Inmiddels een kleine 92000 km op de teller.
Schreef ik bij de laatste aanvulling op de review :
“Maar een gegronde reden om hem in te ruilen is er niet, maar ja een auto koop je veelal niet met je gezonde verstand ;-) dus wie weet kunnen we de kriebels niet weerstaan bij het nieuwe model.... “
Tja er is nog steeds geen gegronde reden maar die kriebels en wat we van de nieuwe Civic vinden is dan nu het moment gekomen dat wij van onze huidige Civic binnenkort afscheid gaan nemen.
Mijn vrouw en ik hebben deze auto als heel fijn ervaren normaal wisselden we eerder maar nogmaals er was (en eigenlijk is ) er geen goede rationele reden voor.
Er heeft zich in al die jaren geen probleem voor gedaan.
De beurten zijn netjes gedaan en 1 een nieuwe accu.
Vorig jaar de banden en dat was het . Hoe betrouwbaar wil je het hebben ?
De lak en het interieur zijn nog om door een ringetje te halen dat komt ook omdat ik hem zelf goed verzorg (elk jaar de lak kleien bv)
Niks van de kunststof delen zijn verkleurd en de auto is rammelvrij.
Natuurlijk na 9 jaar er is altijd wel iets te vinden maar dan moet je zoeken.
Ik schreef in het begin van de review o.a.
“Daar waar Duitse merken met name er voor zorgen dat het visueel en voelbaar er lekker uitziet lijkt bij Honda de filosofie dat de techniek , balans en bruikbaarheid de boventoon moet voeren.”
Nu, aan het einde van deze review kunnen we alleen maar beamen dat dit de waarheid als een koe is.
Daarbij is het interieur van de nieuwe Civic Next level x2 en kunnen de “premium” merken er inmiddels een voorbeeld aan nemen.
Ik durf ook wel te stellen dat Honda een filosofie naleeft daar waar andere merken de weg kwijt zijn . Misschien is dat dan ook een reden waarom deze merken nu is zwaar weer zitten ? Vertel het maar…..
Jullie lezers allemaal bedankt voor de reacties en het lezen !
Wanneer we onze nieuwe Civic een tijdje hebben dan zal ik ook daar weer over schrijven.
Zijn opvolger
- 92.000 km
Inmiddels is onze "oude" vertrouwde Civic al weer verkocht bij de dealer.
Dat ging wel heel snel ... binnen een dag.
En wat ik begrepen heb, mede door deze review.
Hoe leuk is dat !
Zijn jullie benieuwd naar zijn opvolger ? Zie dan,
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/honda-civic-ehev-advance-2024/
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Honda Civic 1.5 i-VTEC Sport Plus|220PK|PANO|Carplay|Pearl grey
- 2017
- 119.141 km

Honda Civic Tourer 1.6D Comfort VOLLEDIG ONDERHOUDEN CIVIC TOURER///TREKHAAK // INCL AFLEVERING //NAVIGATIE //CRUISE//AIRCO
- 2016
- 179.714 km

Honda Civic Tourer 1.8 Sport Bns Ed. 3 MND GAR | NAVI | CLIMA | CRUISE CONTROL | SP
- 2016
- 81.168 km