Honda Civic 1.5i VTEC-E (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.5i VTEC-E |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 83.000 km |
KM-stand laatst | 191.000 km |
ERVARINGEN
Dit zijn onze ervaringen in de afgelopen 15 maanden waarbij 60.000km is afgelegd.
De auto is uitgerust met handbediende airco en CV-afstandsbediening. In de winter wordt op winterbanden gereden in de zomer op 15 inch LM Bridgestone Turanza.De wieldiameter is 5% groter dan standaard (geleverd door Honda dealer). Hierdoor ziet de auto er totaal anders uit dan de meeste Civics. Zie foto’s. Snelheidsmeter wijst hierdoor exact aan (volgens meting bekeuring).
Algehele indruk is erg positief. Op de een of andere manier geeft de auto een heel plezierig rijgevoel ondanks de beperkingen die de auto heeft. Ook een rit naar Praag met 4 personen plus bagage bleek heel goed te doen.
MOTOR/TRANSMISSIE
De 115 pk VTEC motor moet erg hard werken om mee te komen in het CDTDIDD geweld. Alleen boven de 5000 t/min en dan alleen tot en met de 3e versnelling (gaat tot 145km/u) is een echt maar dan ook echt vlotte acceleratie mogelijk.
De motor is gevoelig voor rijstijl. Regelmatig ver doortrekken is aan te raden anders wordt hij lui in de hoogste toerentallen.
Rijden op Vpower benzine geeft beter resultaat. Bij normale benzine wil hij wel eens een hikje geven bij doortrekken. Bij Vpower is dat bijvoorbeeld niet het geval.
De koppeling grijpt laat en niet soepel aan. Lastig bij filerijden. De achteruit is vaak lastig in te leggen.
Verder schakelt de bak behoorlijk al is het geen lekker klik-klak gevoel.
De motor draait uitermate soepel. Ook bij hele lage toeren (1000 tot 2000 t/min) zonder enig schokje. Gas bijgeven geeft meteen een vlotte vloeiende reactie zodat de auto snel lijkt. Vervolgens is het echter afwachten geblazen.
Het verbruik is ca 1 op 14. Maar het is erg afhankelijk van de snelheid. Bij constant 130-140 (echte) km/u wordt het al gauw 1 op 12.
WEGLIGGING/BESTURING/REMMEN
De besturing is nogal indirect. Ook de draaicirkel is relatief groot. Dat merk je bij het inparkeren. Een Passat is veel wendbaarder
Bochtvastheid is goed. Wel helt de auto meer over dan je zou verwachten.
Weinig last van zijwind, sporen ed.
ABS wordt node gemist. Verder is remwerking goed (trommeltjes achter, maar die hebben geel last van nattigheid)
COMFORT/UITRUSTING/MATERIAAL
Lange afstanden zijn goed te doen. Stoelen zitten redelijk. Motor is behoorlijk stil (behalve bij heel hoge toeren). De Bridgestone banden zijn erg rumoerig. Maar dat vind ik zelf niet hinderlijk.
De auto is erg kaal. Geen Cruise Control. Nauwelijks binnenverlichting, geen wis-was automaat, geen interval op de achterwisser (zou 200 euro kosten!). Verder zijn er veel onlogische constructiedetails. De voorstoelen moeten na het vooroverklappen helemaal opnieuw ingesteld worden. De achterklep kan van buiten alleen met de sleutel geopend worden.
Het materiaal oogt erg goedkoop. Wat dacht je van een hardboard bodem in de kofferbak.Wel voelt het geheel stevig aan. Er is weinig tot geen last van rammeltjes, toersie etc
Er is (nog) geen sprake van roest. Ik heb het idee dat het metaal van behoorlijke kwaliteit is. Ook bij kleine lakschades roest het niet snel.
ONDERHOUD
De auto moet officieel om de 10.000k naar de garage (grote en daarna kleine beurt). Maar vanwege ons hoge (snelweg)kilometrage maken we daar 15.000 van. Dat gaat ook prima. Beurten zijn zeker niet goedkoop.
Behalve regulier onderhoud/banden: nieuwe remschijven en stabilisatorstangen bij 130.000km.
CONCLUSIE
Veel beperkingen dus. Maar toch zijn we heel erg enthousiast over dit karretje datwe niet al te duur hebben kunnen aanschaffen en over een paar maanden met pensioen mag als 2e auto.
Update bij 161000km
Na 4 maandel levertijd heeft de Prius de taak van de Civic overgenomen die nu als 2e auto van zijn oude dag mag genieten.
De afgelopen 18000km zijn de volgende zaken opgevallen.
De grotere velg/band diameter maakt wel dat de auto wat zwaarder loopt dan met de originele diameter. Dat was duidelijk te merken toen de winterbanden er weer afgingen. Ik ben zelf wel tevreden want het oog wil ook wat. Maar iemand die het ook wil proberen moet het wel weten.
De remschijven die er bij 130000km nieuw op kwamen begonnen bij 150000km weer net zo hard te trillen als de oude. Zijn door garage Hylkema onder garantie vervangen.
De koppeling kraakt een beetje. Is niet hinderlijk, maar heeft iemand hier eraring mee en hoeveel het kost om het te verhelpen?
Verder probleemloze, heerlijke auto.
PROBLEMEN
- hakerige koppeling: niets aan te doen
- rammelende stabilisatorstangen
- sporing moet af en toe bijgesteld (trekken)
- bij 100.000km distributieriem vernieuwd: gierend geluid. Zou volgens dealer vanzelf overgaan na 8-10 weken. Niet dus. Bij 120.000km verholpen. Blijkt af te stellen. Daarna helemaal stil.
- 191.000 km
De jaren beginnen een beetje te tellen. 12 jaar is natuurlijk niet niks. De lak is niet meer spic en span en er heeft zelfs een muis aan de bekleding gevroten. Dat is het lot van een auto die meer stilstaat dan rijdt, maar af en toe onmisbaar is.
Ook niet helemaal zonder kosten. Ineens was daar een olielekkage. Bleek een pakking tussen de motor en de koppeling te lekken. Daarvoor moest de heleboel uit elkaar. Gepland was dat de hele koppeling vervangen zou worden. Kost wat, maar dan ben je weer een hele tijd klaar. Bovendien zou het hakkerige aangrijpen van de koppeling dan verholpen zijn.
Uiteindelijk heeft de garagist (op eigen gezag) alleen de druklager vervangen. De rest was goed. Scheelde een hoop geld toch.
Olielekkage is verholpen en de koppeling grijpt soepel aan. Gelet op het beperkte kilometrage wat we er mee maken wat mij betreft OK.
Ik begrijp overigens nooit hoe iedereen met deze VTEC e een verbruik haalt van 1 op 15/16. Als ik 1 op 13 haal ben ik al heel blij. Maar al met al blijft een heerlijk karretje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.