Honda Civic 1.5i VTEC-E (1998)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Civic 1.5i VTEC-E |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 107.000 km |
KM-stand laatst | 107.000 km |
Mijn eerste Honda
- 107.000 km
Ik heb deze Honda pas 3 dagen maar denk dat ik na een autoleven van 40 jaar en ruim 1.500.000 km ervaring nu mijn bijna ideale auto gevonden heb.
Na de vorige, een Citroën BX 1.6 automaat verkocht heb omdat het benzineverbruik toch te hoog bleek proefgereden in een Honda Jazz. Die bleek echter, voor mijn gevoel althans, een spijkerharde vering te hebben. Onacceptabel en bovendien veel te korte zitting. Door de tests en reviews van en op Autoweek naar deze Civic op zoek gegaan. Soepele vering en zuinig werd gezegd. Wilde eigenlijk iets met nieuwere techniek, ABS en ESP stonden bovenaan mijn lijstje (beiden nog nooit ervaren behalve op vrachtwagens)
Ik vond er een die ideaal leek. Van een oud vrouwtje die altijd in een garage stalde en niet meer mocht rijden van de familie met een lage km stand, 107.000
Parkeren was niet haar sterkste kant geweest blijkbaar met veel kleine beschadigingen, maar wel roestvrij en distributieriem vervangen bij 98.000. Proefrit verliep prima en veercomfort was wat ik hoopte. Prompt gekocht en paar dagen later opgehaald.
De eerste rit naar huis, 100 km, ±113 km p/u gereden op een warme dag bleek de tank met 4.60 liter benzine al weer vol. verbruik van 1:21,7 Ik wist niet hoe ik het had! Nog nooit gehaald in een benzine auto, behalve misschien met de eerste Eend.
Dat gaf aanleiding om meteen een ruwe test te doen. Een rit van 200 km met zo precies mogelijk 3500 toeren (wat volgens de Tomtom 126 km p/u was bleek het verbruik 1:18,75. Wederom viel ik van mijn stoel. De dag erna 'avonds laat eens flink gas gegeven. Bijna plankgas optrekken en ver doorhalen leverde een verbruik op van 1:12,9. Veel vergeleken met vorige ritten maar ongeveer hetzelfde wat de BX verbruikte in doorsnee, dus alleszins acceptabel. Ben benieuwd wat het verbruik gaat doen bij vrachtwagentempo.
Ook viel me op dat het lekker stil is in de auto. Uitlaatgeluid mag van mij wel iets steviger, hoop tot een demper te vinden die een lekker donker geluid geeft. Tips iemand?
Morgen naar een dealer in Veghel omdat die volgens een bevriende autojournalist erg goed zou zijn, zowel met auto's als met mensen. De dealer in mijn woonplaats wilde me meteen een nieuwe distributieriem aansmeren omdat die al 6 jaar oud is. Telefoontjes naar andere dealers leverde op dat het pas om de 8 jaar of 100.000 km hoeft. Moet dus oppassen met dat bedrijf, helaas.
De banden waren uit 2002 met nog meer dan genoeg profiel, maar ook veel droogtescheurtjes. meteen maar nieuwe er laten leggen vandaag Conti Ecocontact 5 met een energielabel B, zuinig verbruik dus en dat is wat ik wil want ik voorzie veel ritten naar een arts in Apeldoorn, ±100 km hier vandaan en mijn vriendin is verhuisd naar 40 km verderop, dat tikt ook lekker aan.
Ik hoop dat het zoemende geluid dat ik hoor de dynamo zal zijn, die zijn relatief goedkoop. De remschijven moeten ook opgemeten worden, die leken met wat dunnetjes zag ik bij de bandenwissel.
Vandaag ook even gekeken op autoscout en van dit specifieke model met 1.5 motor met VTEC-E zijn er niet veel meer en bijna allemaal met km stand van boven de twee ton. Ik schijn dus geluk gehad te hebben. ff afkloppen maar hoe de auto in alles aanvoelt en er uitziet (afgezien van parkeerschadetjes, is dat een woord?) lijkt het een goede auto. Nog geen droogtescheurtjes bij een vering scharnierpunten bv, dat stemt hoopvol. Morgen maar even goed naar de bodem kijken. Een zwak punt schijnen de achterwielkasten te zijn. Heb meteen maar de rubberstrips eraf getrokken nadat ik dat las.
Wordt vervolgd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.