Honda Civic 1.5i VTEC-E (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.5i VTEC-E |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb dit model begin 2004 (toen ruim 5 jaar oud en 60.000 km gereden) bewust gekocht omdat ik op zoek was naar een betaalbare benzine auto die betrouwbaar was en maximale prestaties bood tegen een minimaal verbruik. Wat dat betreft voldoet deze auto al bijna 5 jaar 100% aan mijn verwachting. Een gemiddeld verbruik van 1:15 tot 1:17 is met regelmatige snelweg ritten bij ongeveer 120 km/pu zonder moeite te halen. Probeer dat maar eens te vinden bij een andere (benzine) auto met 115 pk! Ik rijd ca 25.000 km per jaar; ten opzichte van concurrenten die ongeveer 1:11 a 1:12 verbruiken scheelt dat met de huidige benzine prijzen jaarlijks honderden euro’s aan
brandstof. Wat dat betreft was Honda met deze motor in 1998 zijn tijd ver vooruit!
Je trekt er de klinkers niet mee uit de straat, maar de prestaties zijn zeker pittig te noemen. Dat ook mede dankzij het lage wagen gewicht van 1040 kg.
Ik heb in bijna 5 jaar ruim 90.000 km probleemloze kilometers gereden. Natuurlijk wel het normale onderhoud gehad (beurten, een stuk van de uitlaat, banden en accu) maar met een tweedehands auto kun je dat verwachten. Ik ben blij dat ik heb gezocht totdat ik er een met airco had gevonden (een vrij zeldzame optie bij dit type). Dat is zowel in de zomer als winter een genot.
De uitstraling van de auto is ingetogen. Het ontwerp is nog steeds acceptabel in mijn ogen maar een eye-catcher is het natuurlijk niet. De auto is gelukkig specifiek voor de europse markt ontworpen waardoor het model langer fris oogt dan de meeste japanse ontwerpen. Het model is nog tot enkele jaren geleden geproduceerd door Rover (de 400 serie).
Verder is de auto praktisch. De hatchback heeft een vrij grote bagageruimte, waar een complete vaatwasser of alle kampeerspullen in passen. Vier volwassenen kunnen er goed in zitten mits deze niet langer dan ca 1.85m zijn, en door de optionele trekhaak kan ik dankzij een losse fietsendrager ook mijn stalen ros vervoeren.
Andere pluspunten:
- Soepele versnellingsbak
- Felle remmen
- prettige stuurbekrachtiging die niet te licht (lees: gevoelloos) werkt
- de wegligging is goed (maar toch iets minder dan de auto’s die nu gemaakt worden)
- Fraai interieur dankzij chroomaccenten, nette (europees uitziende) stoelbekleding en zwart dashboard met zachte kunststoffen
- fijne stoelen met veel zijdelingse steun waar je met gemak in hele dag in kunt zitten
Daarnaast zijn er ook wat zaken waar ik wat minder over te spreken ben:
- Het grootste minpunt is de trekkracht bij hogere snelheden. Dat valt op de snelweg wat tegen, met name met belading in de bergen. Terugschakelen is snel nodig, wat afbreuk doet aan het rijplezier
- motor laat tijdens accelereren van zich horen
- omschakeling van het vtec-systeem (van 8 naar 16 kleppen) is soms voelbaar op de snelweg bij +/- 115 km per uur: soms versnelt de auto spontaan een beetje (< 5 km p/u) bij constant gas geven
- armsteun in portier te smal om je arm op te leggen tijdens het rijden
- klein ruitensproeier reservoir (vaak bijvullen)
- ontbreken van de luxe van moderne autos: geen abs, esp en elektische ramen
- de koppeling grijpt erg hoog aan, wat afbreuk doet aan het verder vrij sportieve karakter van de auto
- de achteruit versnelling laat zich niet altijd direct inleggen
Kortom: een betrouwbare, pittige en zuinige auto met fijne rijeigenschappen. Door de betaalbare 2de hands prijzen een aanrader voor wie veel rijplezier tegen minimale aanschaf en gebruikskosten zoekt.
Tip: ga voor de 1.5VTEC in plaats van de meer voorkomende 1.4. De laatste heeft namelijk maar 90 pk en verbruikt evenveel brandstof.
De auto is nu 10 jaar oud en heeft 150.000 probleemloze kilometers achter de rug. Sinds de aanschaf heb ik er ongeveer 20.000 km per jaar mee gereden. DE betrouwbare repuatie van Honda is spreekwoordelijk gebleken! Elk jaar weer een probleemloze APK. Deze auto heeft me nog nooit in de steek gelaten. In al die jaren heb ik slechts 2 kleine reparaties gehad: de eerste twee standen van de blower werkten vorig jaar niet meer (weerstandje doorgebrand) evenals een weigerende ventilator waardoor de motortemperatuur in files erg opliep. gelukkig merkte ik dat laatste op tijd op. Door de kachel volledig open te zetten heb ik de motortempertuur binnen het acceptabele weten te houden en een kokende motor voorkomen.
Beide euvels heb ik tegelijkertijd bij de euromaster laten verhelpen voor bijna €100 honderd in totaal.
Verder dus een probleemloze auto, die ondanks dat ie altijd buiten staat nog geen sporen van roest vertoont.
Nu de auto 10 jaar oud is, bedraagt de restwaarde ongeveer €3000. Door het lage verbruik van 1 op 16, de wegenbelasting van €27 per maand en wa verzekering van €15 per maand een erg goedkope auto om in te rijden. Van de ene kant lonkt een nieuwere, modernere en luxere auto me, maar doordat de auto me zo goed bevalt, kan ik het niet over mijn hart krijgen om deze weg te doen. Na wat wikken en wegen heb ik besloten om een leuke fun auto voor erbij te kopen: een Mazda mx5 van het 2e type uit 1998 met de 1.8 motor van 140 pk en hardtop. Zie hiervoor mijn andere revieuw.
PROBLEMEN
Een bijna probleemloze auto. Slechts 2 reparaties van in totaal nog geen 100 euro na 90.000 km:
- defecte blower stand 1 en 2 (weerstandje)
- defecte ventilator (te weinig koeling in files) agv defect relais
- krakende koppeling (laat ik voorlopig maar even zo)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.