Honda Civic 1.5 DXi (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.5 DXi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 190.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Honda Civic is typisch zo’n auto die het predikaat ’blaffende honden bijten niet’ verdient. Ze zien er namelijk 9 van de 10 keer erg stoer uit, maar zijn 9 van de 10 keer niet voorzien van hét brullende VTi(B16A2)-motorblok. En dat is toch wel een noodzakelijke voorwaarde om te kunnen bijten.
In de 18 maanden dat ik de Civic heb gereden heb ik mijzelf regelmatig overgegeven aan de verleiding van het stoplichtsprinten. Toegegeven, de eerste versnelling is lekker krachtig en derhalve gaat de 0-100 sprint redelijk vlot, maar het gaat dan ook wel gepaard met een hele hoop herrie, herrie die binnen liefhebberskringen met de Honda-brom wordt aangeduid.
De Achilleshiel van de Civic (of Honda in het algemeen) is de tussensprint, die heb ik (zonder eerst het goede versnellinkje erbij te pakken) bijna nooit gewonnen. Wat gaat het accelereren uit lage toeren ontiegelijk moeizaam! Het is het best te vergelijken met een turbo-gat, alleen blijft bij de Civic het turbo-duwtje in je rug uit.
Wat ik wel als positief heb ervaren is het benzineverbruik, dat lag altijd tussen de 1 op 12 en 1 op 13 (gecombineerde ritten). Verder is de wegligging subliem mede dankzij het lage zwaartepunt en de double-wishbone ophanging, dit laatste zorgt er echter ook voor dat de Civic overdreven gevoelig is voor sporen in de weg, voor tramrails, etc.
De reden waarom ik de Civic weg heb gedaan is niet zozeer de kilometerstand (ruim 2 ton), maar eerder de sluimerende aanwezigheid van duiveltje roest en ´last but not least´ vanwege het eeuwige gekraak, de rammeltjes, de piepjes. Om gek van te worden!
Tot slot is dit een prima auto voor de beginnende automobilist. De kosten zijn niet hoog, probleemloze techniek en het is best een leuk autootje om mee voor de dag te komen.
Honda heeft de laatste jaren 55+ wagens op de markt gezet (op enkele type r’s en vti’tjes na), anders was mijn volgende auto vast een Honda.
PROBLEMEN
- Verdelerkap vernieuwen (tweedehands 175 euro, nieuw 500 euro), ik ben voor tweedehands gegaan;
- Achterremmen die een beetje piepen bij koud weer;
- Algehele afwerking is minder: te grote naden tussen carosseriedelen, kraakjes, piepjes etc.
Vor de rest dikke thumb up!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.