Honda Civic 1.4i DSi Comfort (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.4i DSi Comfort |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 23 km |
KM-stand laatst | 96.000 km |
ERVARINGEN
De motor van mijn auto loopt als een naaimachientje, maar voor de rest mankeert er niets aan (Herman Finkers).
Zakelijk rijdt ik een Toyota Avensis, en nu wilden wij daarnaast een 2e auto die voornamelijk bij vakanties ook als gezinsauto dienst kan doen. Hij moest niet te duur zijn, veel bagageruimte hebben, en genoeg vermogen om in ieder geval 4 personen, bagage, een skikoffer en een fietsendrager met fietsen door de bergen te kunnen vervoeren. Een 1400 cc motor lag voor de hand, en wij gingen voor proefritjes in de Skoda Fabia, Kia Cee’d en Honda Civic.
Het is dus de laatste geworden in Night Hawk Black, en tot nog toe hebben wij daar geen spijt van. Waarom de Civic, en wat bevalt er zo goed aan? Allereerst is het natuurlijk zijn uiterlijk. Wij vinden het vooral een heel mooie auto. Maar ook de betrouwbaarheid en de positieve reviews waren beter van deze auto dan van zijn concurrentie. Maar de auto heeft nog veel meer. We hebben hem net goed kunnen testen, want we zijn net terug van Oostenrijk, waar hij zich kon bewijzen. Het rijden in de bergen valt erg mee. Hij accelereert niet erg goed, maar is hij eenmaal op snelheid dan blijkt dat hij voldoende vermogen heeft om zich ook in de bergen goed staande te houden. Het verbruik is zeer goed, ik kreeg bijna vreugdetranen in mijn ogen toen ik bij de pomp stond; 1 op 16, dat heb ik nog niet meegemaakt bij een andere auto. Ook voor de belastingen is hij zuinig, omdat hij met zijn 1140 kg net onder de 1150 kg grens valt, dus lager tarief (€ 33,- p.m).
Het rijden zelf vinden wij ook bijzonder prettig, al was het wel een beetje wennen in het begin met de boardcomputer en de verschillende knoppen. Grappig is dat je ook het verbruik per afstand kunt meten. Het gemiddeld verbruik wordt weergegeven voor beide dagtellers.
De stereo installatie is erg goed, en ook achterin is het geluid beter dan we gewend zijn. Sowieso waren de kinderen erg te spreken over het zitten en de ruimte achterin.
Ook de bagageruimte is met zijn 450 liter erg goed, al moet daarbij wel opgemerkt worden dat het een beetje boerenbedrog is, tenslotte ontbreekt de reserveband, waardoor de extra ruimte gewonnen wordt.
Zijn er ook nadelen?
Ik begin niet voor niets met het citaat van Herman Finkers. Het grootste nadeel vind ik toch echt de geringe acceleratie. Het gaat allemaal wel, maar invoegen op de snelweg, of een tractor inhalen op een berghelling valt gewoon tegen. Helemaal als een verassing kwam dit niet, tenslotte staat op de honda site dat hij van 0 tot 100 gaat in ca. 15 seconden, en dat is gewoon veel. De 1800 motor presteert hierin veel beter, maar dan betaal je ook meer. Zou ik regelmatig met een aanhangwagen of vouwwagen rijden, of veel in de bergen, dan zou ik voor de 1800 motor gekozen hebben. Nu hou ik het toch maar op de 1400 motor vanwege de kosten.
Verder zag ik dat er als nadelen genoemd worden het geringe zicht naar achteren en het knipperlicht naar rechts. Het geringe zicht naar achteren vind ik wel meevallen, maar ik mis wel de achterruitenwisser, toch ook een nadeel. Het knipperlicht naar rechts heb ik bij mijn toyota ook. Volgens mij komt dat doordat je bij rotondes of afrit van de snelweg het stuur niet ver genoeg naar rechts draait. Ik geloof niet dat er verschil is tussen rechts en links, maar bij een rotonde of snelweg sla je nu eenmaal altijd rechts af, en dus lijkt het daar aan te liggen. Aangezien mijn Toyota dit ook doet beschouw ik dit niet als nadeel.
Wel had ik nog wat probleempjes met mijn extra’s. Als extra heb ik de cruise control en een dakdrager. De cruise control reageert langzaam, te langzaam als je het mij vraagt, maar ik heb me laten vertellen dat dat altijd zo is als je de cruise er later in laat bouwen, dus misschien is dit wel normaal. De dakdrager is standaard niet geschikt voor Thule dakkoffers of fietsendragers, omdat de draagsteunen erg dik zijn, zodat de bevestigingen er niet meer om kunnen. Ik moest achteraf nog voor € 50,- speciale bevestigingen kopen voor Thule en Honda dakdragers.
PROBLEMEN
Geen probleem gehad.
update
- 57.000 km
Inmiddels ben ik 3 jaar verder en heb ik 57000 km op de teller. Veel updates zijn er niet en veel is er ook niet veranderd. Vandaar dat ik zo lang gewacht heb met een update. Wat valt er te melden? De auto bevalt nog steeds uitstekend. Ik heb geen enkel probleem of mankement gehad, en de onderhoudsbeurten waren vooral voor de portemonnee erg goed. Binnenkort krijgt hij zijn derde beurt want een beurt per jaar is kennelijk voldoende. Met een prijs van 250 Euro per jaarbeurt ben ik heel tevreden. Een paar minpuntjes heb ik wel. Zoals al eerder gezegd vallen de sportieve prestaties tegen, zodat ik deze waardering naar beneden bijgesteld heb. Hij rijdt heel geruisloos dat is het niet, maar zijn acceleratie is bijzonder matig. Af en toe is dat wel vervelend bij invoegen op de snelweg. Het verbruik is bij ons niet 5.9 liter per 100 km zoals bij de specs aangegeven staat, maar 6.4 liter per 100 km. Dus pakweg 1 op 15. Niet slecht lijkt me, maar ik weet niet hoe dit is in verhouding met de concurrentie. Voor het overige niets dan lof!
Geen nieuws is ook nieuws
- 96.000 km
Inmiddels hebben wij bijna de klok rond van onze teller, en krijgt hij binnenkort zijn 5e jaarbeurt. Eigenlijk is er niets veranderd, maar toch vind ik dat ik een update moet geven. In alle jaren heb ik niet een keer pech gehad, en is het verbruik nog steeds 1 op 15. Reden voor ons om de auto niet in te ruilen en er mee door te rijden. Dat wordt dan meteen de eerste keer dat ik langer dan 5 jaar dezelfde auto heb! Misschien moet ik dan ook mijn garage noemen. Dat is Van den Akker uit Helmond. Ook daar ben ik over te spreken. Kortom, de Honda Civic is een aanrader. Maar je moet wel van een rustige rijstijl houden als je voor de 1400 motor kiest.
Ik heb overigens begrepen dat de nieuwste motoren meer pk's hebben en beter accelereren. Dus misschien is dat bij deze motoren wel goed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.