Honda Civic 1.4i City (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.4i City |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 59.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Nadat ik mijn Civic ESi dan toch maar had verkocht ben ik op zoek gegaan naar een wat nieuwere en zuinigere auto.
Het moest een auto worden met wat meer comfort, en als het even kan met wat luxe opties zoals elektrische ramen.
Ook wilde ik de auto graag onder de 100.000 hebben, gewoon wat nieuwer.
Bij verschillende auto’s wezen kijken met o.a.; Mazda 323F GLX ’96, Nissan Almera, VW Golf mk4.
Toen ben ik bij Honda Los in Ridderkerk gaan kijken, waar een Honda Civic stond. Kleine motor, 1.4i met 75 pk (city uitvoering). Ook had hij aardig wat luxe zoals airco, elektrische ramen, LM velgen. Na een kleine proefrit al snel tot het besluit genomen om deze auto te kopen.
Het eerste wat echt heel erg opvalt tegenover de vorige gereden aut’s, is het comfort van deze auto. Natuurlijk is het een Honda, hij is net even wat stugger om het sportiever te maken.
Maar vergeleken de DXi en de ESi, zitten deze stoelen een stuk beter. Zijlinkse steun is prima en zitten een stuk ’zachter’.
Ook is de auto net even wat minder stug dan de vorige, wat niet altijd ten goede komt in het bochtenwerk. Mijn DXi’tje bijvoorbeeld, kon je lekker in de bochten gooien terwijl deze gelijk begind te glijden.
Ook geeft het auto het gevoel dat je wat hoger zit dan de voorgaande modellen.
Misschien kan het ook aan de Pirelli P5000 banden liggen, die ik overgens niemand zal aanraden! Ze maken een verschrikkelijke herrie, een gezoem om gek van te worden.
Motortje loopt verder ook wel lekker, maar ik was het rijden met 75 pk eigenlijk al vrij snel zat. In een city uitvoering zit een d14a3 motor, en in de 1.4i S een d14a4. Een d14a4 motor heeft 91 pk. Ik heb de pakking vervangen die onder het gasklephuis zit, en heb nu zelf ook 91 pk! Dus voor 4,- ben je net zo snel als een 1.4i S. Alles is hetzelfde; blok, koppeling ed.. alleen de ECU is ietsje anders. Door de mismatch zal dit misschien 1 pk schelen, maargoed.
Met 90 pk kom je wel fatsoenlijk mee in het verkeer, iets dat ik niet vond met 75 pk. 0 naar 100 in 10 tellen voor een 1.4i is immers niet zo slecht, en met een verbruik van gemiddeld 1:16 heb ik geen kla
PROBLEMEN
Nog geen problemen gehad, alleen erger ik me soms wel aan de herrie die er uit de deurpanelen komen.
Blijkbaar is er later centrale deurvergrendeling ingebouwd, en geeft die wat meer herrie door de ’stangetjes’ in de deur.
Deurpanelen maar los gemaakt, en wat isolatie rommel erachter vast geplakt.
Nog wel aanwezig, maar minder!
Natuurlijk update ik deze review ook regelmatig.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.