Honda Civic 1.4 GL (1988)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.4 GL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1988 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 72.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ten opzichte van mijn vorige auto (Toyota Starlet 1.3 S uit 1986) zijn er een aantal voordelen te noemen:
- de wegligging van de auto is echt goed, bochten kunnen echt hard genomen worden zonder dat de auto veel overheilt.
- stuurbekrachtiging, de besturing werkt zeer exact, ook op hogere snelheid (bij 180 km per uur).
- voor een basisversie (1.4 dubbele carburateur) is hij snel genoeg, van 0 - 100 in 9,6 seconden is heel netjes. De topsnelheid is ongeveer 180 km per uur en ook dan ligt de auto super op de weg. Er trilt nix en het sturen wordt niet vager ofzo. Goede kwaliteit!
- knoppen, pedalen, pookjes, versnellingspook voelen werkelijk nog als nieuw aan, maar de auto heeft dan ook pas 92.000 kilometer (NAP) gereden.
- de zitpositie is super, deze basisversie heeft al kuipstoelen en die zitten heerlijk. Er is weinig te verstellen aan het stuur, maar de zitpositie kan niet veel beter.
- voor een auto uit 1988 is het uiterlijk zeer geslaagd, vind ik. Ten opzichte van de Civic voor mijn auto een zeer grote verbetering. Ik vind het model een tijdloze schoonheid hebben (subjectief uiteraard).
Ook zijn er een aantal nadelen te noemen:
- de auto draait iets te veel toeren bij 120 km per uur (ongeveer 3800), de meeste kilometers maak ik op de snelweg dus soms is het best wel irritant, vooral als het nog harder gaat. Het voordeel hierbij is dat bij bijvoorbeeld 50 km per uur al gemakkelijk naar de vierde versnelling geschakeld kan worden.
- snelle roestvorming: er zitten wat roestplekjes her en der maar tov van andere Civics die ik gezien is dit een beauty. Wel moet ik de carrossie goed in de gaten blijven houden, want anders kan het snel fout gaan.
- torderende carrossie: vooral over drempels e.d. hoor ik achter in de auto kraak- en piepgeluiden. Ook op de snelweg zijn vaak rammeltjes e.d. te horen.
- weinig plaats voor montage van speakers, bijvoorbeeld op de hoedenplank is er een inkeping en daardoor is er geen plaats voor speakers. Jammer, want het geluid valt nu wat tegen (in de starlet kon dit wel en was het geluid veel beter)
De conclusie van het verhaal: een geweldige auto!
Update 10-10-2004:
- Nog steeds vind ik de auto helemaal geweldig!
Update 17-09-2005:
- Heb de auto nog steeds in mijn bezit. Ding gaat bijna steeds beter rijden. Kan natuurlijk niet, maar hij wordt in ieder geval niet minder. Kwalitatief zeer hoogstaand autootje. Top wegligging (want ligt laag), makkelijke bediening (er is niet veel te bedienen vandaar), er kan niet veel stuk want hoe minder er op en aan zit hoe minder er kapot kan gaan, Motortje is ook echt geweldig. 50 in 5 kan goed (niet dat ik het doe) en bij doortrekken in de versnellingen erg pittig. Honda bouwt echt de beste benzinemotoren, vooral in de tijd van mijn auto zijn tijd ver vooruit. Veel andere rijders krijgen het nakijken. Bij de volgende apk (waar hij natuurlijk doorheen komt), ook maar eens echt de roest aanpakken want wil nog lang blijven rijden in dit lekkere autootje.
PROBLEMEN
Er zijn tot dusver geen problemen geweest. Het was altijd sleuteltje om en in 1 keer starten. Echt Japans, er is niks op de techniek aan te merken tot dusver. Enige probleem is dat deze auto’s bekend staan om het roesten, dus daar moet op gelet worden.
Update 10-10-2004:
- Slechts 1 klein probleempje tot dusver! De motorkap wil niet meer dicht nadat hij met veel moeite geopend kon worden. Waarschijnlijk is het kabeltje lam of gebroken of zoiets. Ik kan er in ieder geval nu niet mee rijden.
Voor de rest niks dan lof voor deze bijna 17 jaar oude auto!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren