Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.3 DSi i-VTEC Hybrid |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 77.000 km |
KM-stand laatst | 112.000 km |
Hybride Honda
- 90.000 km
Na eerst in de Prius 2 gereden te hebben, die nogal zijwindgevoelig was en een ingewikkelde bediening had, heb ik gekozen voor de Honda.
In testen gaf de betere wegligging de doorslag. Zeker na de overstap uit een verlaagde Lexus, gaf ik de voorkeur voor de Civic.
De kleur zwart, met de originele velgen staat hem goed. De beige bekleding maakt hem chic. De bediening is zeer eenvoudig. Dit maakt, dat mijn vriendin er makkelijk in rijdt. Alleen het op de rem drukken bij overschakelen kostte haar wat moeite.
Hij is zeer zuinig (1:20) en soms zelfs 1: 23 maakt hem iets minder zuinig, dan een Prius, maar vind ik heel netjes.
In de winter is hij iets minder zuinig.
Het comfort staat op een hoog nivo. De rustige motor/ versnellingsbak, maakt dat je wind-en bandengeluiden beter hoort.
Veel reviews geven een kleine bagageruimte aan, maar voor mij voldoende. Stoelen zitten comfortabel en hebben een goede zijdelingse steun.
Groot pluspunt vind ik de eenvoudige bediening dmv. drukknoppen (verwarming/airco). Alle knoppen zijn zeer eenvoudig te vinden en te bedienen.
Pas heb ik (voor het eerst) 2 banden vervangen (Bridgestone Ecopia)en schijnen zuinig te lopen. Mijn winterbanden zijn Michelin Alpin.
Enig minpunt vind ik de dure ruitewissers. Ik kocht er een (50 Euro !) en is helaas niet universeel verkrijgbaar. Je moet dus origineel Honda nemen. Grote pech, want binnen een week scheurde hij, omdat hij, door hars uit de bomen vastplakte op de ruit. Coulance van de Honda-dealer was alleen 30% korting. Hij geloofde mij dus niet!
update
- 105.000 km
Eerste jaar alleen nw. olie, nw. ruitewissers (peperduur), tweede jaar 2 nw. voorbanden, ruitewissers, olie en filters.
3e jaar: nw. achterbanden, nw. olie en filters.
Remblokken achter zijn geglazuurd door te zacht remmen. Wil ze op gaan ruwen tzt. Afkeur APK door aanlopende rem RA.
Verbruik is gewoon goed: 1: 20 (1:17 winter).
Nog steeds heel comfortabel in stad of snelweg. Je kan er ook gewoon heel hard mee rijden in het buitenland!
- 112.000 km
Weinig onderhoud gepleegd. Lucht-en interieurfilter doorgeblazen met perslucht.
Wat schade opgelopen aan bumpers en deurdrempel door paal, vrachtauto en P-garages...Dit ga ik binnenkort aanpakken.
Aandachtspunten: lager (cardanas of aandrijfas), halogeenlampen, achtervering.
Namelijk klachten over aanlopen lager, matige verlichting dimlichten (denk na over montage Dagrijverlichting) en achtervering is te slap (drempels/ spoorweg).
Verder geen klachten.
Verbruik zomer: 1:20 en winter 1:17 (nog steeds)
Heb winterbanden van voor naar achter gewisseld. Dat scheelt wel, want nu stuurt hij lichter. Daarom heb ik in de zomer banden uit laten lijnen, wat eigenlijk niet echt nodig was (viel nog net binnen tolerantie).
Oh ja, voordat de garantie verloopt, heb ik nog het accupakket laten vervangen. Het lampje begon te branden en hij laadde minder goed op. Service, aangezien mijn auto niet in onderhoud was bij de dealer!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.