Honda Civic 1.3 DSi i-VTEC (2006)

autoreview

Honda Civic Hybrid
Honda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic HybridHonda Civic Hybrid

Signalement

UitvoeringCivic 1.3 DSi i-VTEC
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 125.000 km

Sinds eind maart in het bezit van deze auto. Vanuit het bedrijf (het is een lease auto) worden hybride voertuigen gestimuleerd en na een proefrit was ik eigenlijk meteen verkocht. De Honda ziet er schitterend uit, rijdt fijn, is ruim en ook nog eens groen, wat met mijn 50.000 km op jaarbasis ook een overweging is geweest.

Na een keurige levering en instructie door de dealer de eerste kilometers gereden. Wat opvalt is hoe snel je went aan een automaat! Zeker de CVT bak die in deze auto ligt. Doordat het toerental laag wordt gehouden (in ieder geval in de D stand) heb je ook nooit de neiging om te gaan schakelen. Het was in het begin wennen aan de reactie op het gas geven, de reactie komt net een fractie later (waarschijnlijk door de computer die ertussen zit en bepaalt of de electromotor erbij moet komen), maar daar ben je zo aan gewend. Overigens vind ik dat in de S (sport) stand de reactie veel sneller komt.

De auto is ook al mee op vakantie geweest en in de bergen deed ie het prima. Op de cruise control merk je wel dat de CVT erg hoog in de toeren komt te draaien bij hellingen, meer dan dat ik zelf gas geef. Bij afdalingen de automaat in de S of L stand zetten en verder geen enkel probleem.

Motorisch is de hybride Honda prima en pittiger dan mijn vorige auto (hoewel dat niet verwonderlijk is). Het is zeker geen scheurijzer, maar je komt er goed mee vooruit en de motor is vooral erg stil. Bij 120 km/h en goed wegdek merk je bijna niet dat je zo hard rijdt. Ook hier helpt de versnellingsbak goed, bij 120 KM/h zit je rond de 2000 toeren. Het hybride gedeelte helpt vooral in de acceleratie mee, voor de rest merk je daar niet veel van. Met beide motoren tegelijk ’vol aan de bak’ accelereert de Honda prima en ga je redelijk snel van 80 naar 120. Bij stilstand wordt de motor uitgeschakeld en zodra je je rempedaal los laat springt de motor meteen weer aan. Hier merk je bijna niets van, je rijdt moeiteloos weg en climate control e.d. gaat bij stilstand gewoon door op de electrische accu.

De electromotor doet bij constante snelheden vrij weinig. Alleen als je constant rijdt rond de 40-45 km/h dan rijdt je volledig electrisch, de benzinemotor loopt dan stationair. Echter de minste of geringste versnelling doet de benzinemotor weer tot leven springen. Wat dat betreft is een Prius veel meer hybride dan de Honda.

De Honda biedt alle comfort die je je kunt wensen al standaard, met uitzondering van een navigatiesysteem. Deze is ook niet als optie leverbaar, enige optie is lederen bekleding. Het dashboard is redelijk futuristisch en werkt makkelijk. De snelheidsmeter zit lekker dichtbij de voorruit en daarmee houd je deze ook goed in de gaten. De ietwat dikke A-stijlen (daar zitten de airbags in) belemmeren wat van het uitzicht, maar daarvoor zijn kleine ruitjes geplaatst. Het dashboard is verder nogal plastic, maar rammelt verder niet dus is dat ook in orde. De bestuurdersstoel is goed in te stellen en je zit comfortabel.

Enige grote nadeel van deze auto is de kofferruimte die niet uitgebreid kan worden, aangezien de stoelen van de achterbank niet plat kunnen. Voor groot materiaal is dit lastig, maar tot nu toe nog geen problemen mee gehad. Je kunt er 2 koffers boven op elkaar in kwijt en daarnaast heb je dan nog genoeg ruimte. Erg jammer is dat de kofferbak ouderwets met de sleutel geopend moet worden. Verder zijn er voldoende opbergvakken voorin de auto voor brillen, snoep, blikjes en dergelijke, daar kan je genoeg rommel in kwijt.

Tenslotte het verbruik. De waarden die Honda opgeeft heb ik zelf nog niet gehaald op een volle tank. Ik rijd ongeveer 800 km op een tank met een verbruik van rond de 1:18 - 1:19. Overigens geeft de benzinemeter al vrij snel aan dat de tank leeg is. Als er geen enkel blokje meer staat dan tank ik bij de pomp zo’n 40 liter, terwijl de inhoud van de tank ongeveer 50 liter zou moeten zijn.

Conclusie is dat het een prima auto is die nog niet veel op de Nederlandse autowegen te zien is. Hier op het bedrijf heb ik er al wel enkele gespot, maar nog nooit op de snelweg.

Update (40.000 km)

Na 2 beurten (kleine en grote) rijdt de auto nog steeds prima. Inmiddels rijd ik ook al op winterbanden en mede daardoor (en het weer, kou en veel wind) is het verbruik slechter geworden. Ik rijd nu gemiddeld 1:16, op zich nog steeds een goede score maar beduidend minder zuinig dan in de zomer. Na de grote beurt merkte ik wel dat het overdreven ’doortrekken’ op het moment dat de cruise control aanstaat en je een heuveltje oprijdt, een stuk minder geworden is en dat ervaar ik als prettig. Daarnaast is de afstelling van de motor ook nog wat aangepast waardoor ik nu 120 rijdt met iets meer dan 2000 toeren. Komt de rust weer extra ten goede.

Overigens zie ik nog steeds bijna geen collega Civic hybride’s rijden, erg jammer!

Update (53.000 km)

Helaas moet ik nu de eerste problemen met mijn Civic hybride melden.

Update (125.000 km)

Het is alweer behoorlijke tijd geleden dat ik wat heb laten horen. Dat komt ook doordat ik sinds die tijd eigenlijk geen bijzonderheden of problemen meer heb gehad! Complimenten dus!

De auto heeft net de 120.000 beurt gehad zonder enige op- of aanmerkingen. Ik wil nog een opmerking maken over de verlichting voor. De stadslichten begaven het na ongeveer 80.000 km en heb ik tegelijk met de grote beurt laten vervangen. De dimlichten hebben het zo'n 113.000 km volgehouden (ik rijd bijna altijd met dimlicht aan) en dit vind ik uitzonderlijk lang, mijn Ibiza dimlichten gingen vaak rond 20.000 tot 30.000 km mee. Nadeel: Je kunt de lampen bijna niet zelf vervangen. Je moet via de wielkast gaan en dat lukte bij mij niet. De garage heeft het opgelost, maar is voor 2 lampen ook 3 kwartier bezig geweest, nadat ze de auto op de brug hebben gezet. Conclusie: Lampjes niet zlef vervangen maar mee naar de dealer! De achterlichten doen het overigens nog steeds.

De auto rijdt nog steeds erg fijn en rustig. Verbruik ligt nu (met winterbanden) rond de 1:18 en ik rijd redelijk rustig (max 5 km/u te hard).

PROBLEMEN

Geen problemen te melden eigenlijk. Eind 2006 is er een terugroepactie geweest van de Honda Civic modellen uit 2006, omdat er iets mis kon zijn met de stuurbekrachtiging. Auto weggebracht, leenauto mee, en auto weer opgehaald. Niets aan de hand natuurlijk en weer veilig huiswaarts!

Update (53.000 km)
Bij snelheden boven de 80 km/u en toerental boven de 3000 toeren (bijvoorbeeld bij optrekken om de snelweg op te komen of inhalen) blijft de motor dit toerental draaien, ook al kom ik daarna op constante snelheid. Dus regelmatig 4000 toeren terwijl ik 100 - 120 op de cruise control rijd. Enige remedie is om de automaat in de sport stand te zetten en weer terug in de D. Na 2 pogingen van de dealer om het te verhelpen (automaat olie verversen en een software update van de motor) is Honda NL er nu mee bezig. De dealer heeft een snapshot genomen van alle sensoren en computer in de auto terwijl het probleem zich voordeed. Ik hoop op een snelle oplossing, mijn vakantie in Italie was op heen en terugreis erg vervelend doordat ik op de cruise control reed (uiteraard) en in het bergachtige landschap het toerental regelmatig boven de 4000 toeren bleef ’plakken’. Daardoor heb ik op sommige stukken flink moeten schakelen met de automaat. Daarnaast is de motor ook erg lawaaierig boven de 3500 toeren.

Overigens, op de kleine bergweggetjes en passen is het een prima auto en heb ik dus ook geen last van dit probleem omdat je dan niet harder dan 80 rijdt. Door de terugloopbeveiliging en de automaat kun je heerlijk genieten van het landschap terwijl je gestaag en met veel koppel van de electromoter omhoog kunt rijden. Terug naar beneden in de L-stand gaat ook prima.

Update (54000 km)
Het probleem is opgelost met hulp van Honda Japan! Na ruim 3 weken, waarin onder andere de complete versnellingsbak tevergeefs is vervangen, bleek het probleem ergens anders te zitten. Probleem is ontstaan doordat er 1 zomerband kwijt was bij het omwisselen van mijn winterbanden. De bandenboer heeft dit opgelost door een nieuwe band te monteren. Echter kwamen er door deze actie achter 2 verschillende banden met sterk afwijkende profieldieptes te liggen. Hierdoor ontstond er bij hoge snelheden een te groot verschil tussen de omwentelingen van het linker en rechter achterwiel. Op basis hiervan werd door het motormanagement (die dacht dat ik op een zeer bochtig parcours aan het rijden was) in de D stand een sportievere modus ingeschakeld waardoor het toerental op peil gehouden werd. Honda NL heeft nu de originele band (die het verst was versleten) vervangen door een nieuw exemplaar en het probleem is nu opgelost. Dus opletten met het vervangen van een band aan de achteras! Ik ben wel tevreden dat het nu is opgelost, maar al bij al mijn auto dus bijna 4 weken kwijt geweest.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (53)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.