Honda Civic 1.4i LS (2005)

autoreview

Honda Civic 1.4i LS (2005)

Signalement

UitvoeringCivic 1.4i LS
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf169.432 km
KM-stand laatst265.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Top auto

  • 191.813 km

In de zomer van 2018 heeft mijn vriendin haar rijbewijs gehaald en we hebben toen een eerste auto voor haar gezocht. Na even zoeken en mijn eerdere positieve ervaringen qua betrouwbaarheid en gebruiksgemak met kleine japanners kwamen we op deze Civic uit.

Leuke uitvoering met automaat en airco, boekjes en facturen erbij, auto zag er ook heel fris uit van binnen en buiten. Er was bij +/- 125000 km LPG ingebouwd bij Jos van Ommeren in Haarlem, een bekend adres voor mij. LPG was geen eis maar een prettige bijkomstigheid.

Gemiddeld verbruik op LPG: 9,2L/100 km (20.000 km)
Gemiddeld verbruik op benzine: 7,1L/100 km (1000 km)

De auto is best ruim van binnen, ook op de achterbank is het niet verkeerd. Met mijn 1,91 meter zit ik ook nog prima. De stoelen zijn wel vrij vlak en geven weinig steun in de onderrug, maar dat kun je ook niet verwachten in deze prijsklasse denk ik. De zijdelingse steun is nog best prima.

Verrassend genoeg is de auto met zijn 90 pk erg snel weg bij het stoplicht, de automaat schakelt heel soepel en opvallend is wel de korte interval voor het laten spoelen van de versnellingsbak (40.000 km/24 maanden). Boven de 100 is hij niet heel rap meer, maar komt gewoon goed mee met het verkeer. De viertrapsautomaat heeft een goede overbrenging en op de snelweg draait hij met zijn kleine hoogtoerige motor nog relatief weinig toeren.

Qua onderhoud valt het nog alleszins mee, bij aanschaf de LPG installatie laten nakijken en het filter laten vervangen. In oktober een grote beurt inclusief iridium bougies, nieuwe remblokken voorzijde en schokdempers achterzijde.

In november een winterset gekocht en gemonteerd en xenon lampen ingebouwd voor beter zicht.

In maart 2019 bak gespoeld, nieuwe APK erop en kleppen gesteld. Hij begon een beetje onregelmatig stationair te draaien maar dat is na het kleppen stellen voorbij.

Auto staat nu over de 190.000 km en ze is er inmiddels heel erg gehecht aan geraakt, dus ik denk dat hij nog wel even blijft.

De totale kosten per km (inclusief afschrijving) zijn tot nu toe net geen €0,19 per kilometer. Ongekend laag!

Anderhalf jaar verder

  • 207.000 km

Eigenlijk niet veel bijzonders te melden.

1x stilgestaan aan de kant van de weg, aandrijfas afgebroken in verband met roest. Nog een keer olie en filters laten vervangen, aircosysteem laten bijvullen & onderhouden bij een specialist met certificaat en het LPG filter weer laten vervangen (2e keer nu).

APK komt er binnen een maand weer aan, benieuwd wat daar uit gaat komen.

Kosten per km zijn gezakt naar €0,1807. Waarvan ongeveer 5 cent per km voor LPG, 4 cent voor onderhoud, 3 cent afschrijving, 2.5 cent wegenbelasting, 2 cent verzekering en een kleine cent de km voor benzine.

Er gaat overigens alleen BP 98 in, zeker gezien die E-zoveel rommel nu in de 'normale' benzine zit en ik niet wil dat de auto wordt aangetast omdat er relatief weinig benzine verbruikt wordt.

Kilometers zijn zeer gevarieerd, een aantal weken regelmatig naar Amsterdam centrum geweest en afgelopen weekend 300+ km snelweg op een dag.

In de zomer de andere (eigenlijk eerste) auto weggedaan en het delen van 1 auto gaat eigenlijk best wel prima. Volgende zomer komt er misschien wel weer een grotere auto bij, maar we missen die vooralsnog niet want de Civic is een prima allrounder.

222,222

  • 222.222 km

Inmiddels heb ik al een paar keer een poging gedaan om de Civic te vervangen. Het model hierna heeft een vreselijke automaat, diverse andere auto's voorgesteld maar de enige waar positief op gereageerd worden zijn auto's die veel duurder om te rijden zijn. De tweede auto is een Alfa 164 3.0 V6 geworden, met al dat thuiswerken maak ik amper kilometers maar de Civic is nog dagelijks in gebruik door m'n partner.

De Civic dan, ruim twee jaar worden er al best wat kilometers in weggereden. Afgelopen maart bij 212.000 km in Duitsland euro 102 getankt en vorige week was de benzinetank leeg bij 222.000 km en waren we toevallig weer in de buurt van Duitsland, dus zit er weer een volle verse tank goeie benzine in. Voor de eerste keer de auto uitgeprobeerd op de autobahn en hij haalde de 170 km/h op GPS, op papier loopt hij 167 km/h dus dat doet hij netjes.

Verder eigenlijk geen issues gehad, het rechter achterscherm begint tekenen van roest te vertonen en de motorkap heeft wat pitjes. Eigenlijk is er geen slecht woord over de auto te spreken. Geen ernstige zaken, maar ik ben benieuwd tot wanneer de auto het vol gaat houden of dat m'n vriendin ooit een andere auto gaat willen.

In december/januari is het tijd voor een grote beurt (en APK), waarschijnlijk moeten de remschijven en blokken aan de voorzijde vervangen worden. Verder ben ik heel benieuwd of er meer uit gaat komen.

Volledige onderhoudshistorie tot nu toe:

Datum Bedrag Kmstand

30-07-2005 Aflevering auto nieuw
14-11-2008 OH dealer 41283
20-08-2009 OH dealer 50416
27-05-2010 OH dealer 60969
24-04-2012 APK
21-05-2014 OH dealer incl bougies 83078
01-06-2015 Onderhoud dealer 89432
31-12-2015 Remklauw+montage € 124,32
31-12-2015 Uitlijnen € 56,50
10-02-2016 Grote beurt + remvloeistof OH gr 100241
06-10-2016 Olie+filter OH kl € 55,40 120088
28-11-2016 LPG inbouw / 59 liter € 1.663,22 125550
13-03-2017 Wiel balanceren RV € 12,50 135735
13-03-2017 Automaat spoelen € 194,21 135707
17-03-2017 Kleine beurt OH kl 136003
10-07-2017 Stabilisator verbinding 2x € 61,00
18-07-2017 2x wiel balanceren € 74,80 150448
20-07-2017 Uitlezen dealer € 35,01 150708
04-08-2017 Bougies, kleppen stellen, airco afvullen, thermostaat vv, KL beurt OH kl € 486,32 154907
01-09-2017 Koppakking, distributieriem, waterpomp, spanrollen, KVS € 1.430,05 154907
27-02-2018 Banden 2x viking citytech 2, voorzijde € 206,53
[b]18-06-2018 Aanschaf Civic € 0.000,00 169432[/b]
22-06-2018 Gasinstallatie onderhoud, filter + check € 50,00 169696
23-08-2018 Interieurfilter, ruitenwisser achter 170995
27-08-2018 Centrale vergrendeling (K montage + inkoop) € 0,00
11-10-2018 Grote beurt Civic (oliefilters, bougies, verwarming) OH gr € 146,00 174642
17-10-2018 Winterbandjes + wieldoppen € 125,00 175116
18-10-2018 Schokdempers achter, remblokken voor € 128,75 175241
26-10-2018 Montage schokdempers achter en remblokken voor € 200,00 176116
27-11-2018 Xenon lampen ingebouwd (Lince H1 kit 4300K, slim ballast, adapter 9) € 48,00 179085
31-12-2018 APK (S: 5963, K: 6640) € 30,00 182305
29-01-2019 Ruitenwissers (S: 9791,25, K: 10251,75 - t/m 23-3-19) € 23,00 185067
11-03-2019 Radiateurslangen (73,93), temperatuursensor (28,-), kentekenplaatverlichting, bakolie (S: 9791,25, K: 10251,8 - t/m 23-3-19) € 150,00 188862
10-04-2019 Motegi kleppen stellen, accu vervangen, compressietest, controle diversen (S: 10239,3, K: 10956,8 - t/m 10-4-19) € 200,26 190894
14-05-2019 Profile Tire Center (S: 11077,75, K: 12255,25 - t/m 14-5-19) € 36,25
31-05-2019 Jos van Ommeren LPG filter (S: 11599,75, K: 12758,25 - t/m 1-6-19) € 20,00 193978
06-06-2019 Motegi krukassensor, motorolie+filter (S; 11781,8, K: 13019,3 - t/m 6-6-19) € 100,00 194452
20-06-2019 Rene Airco: airco onderhoud, afvullen (S; 12007,25, K: 14061,75 - t/m 20-6-19) € 100,00 195765
13-07-2019 Aandrijfas + montage (S: 12269,5, K: 14550,5 - t/m 13-7-19) € 127,93 196516
24-12-2019 Kleine beurt + ATF verversen + APK (S: 19121,72, K: 18695,25 - t/m 24-12-19) € 295,89 207516
05-06-2020 Krukassensor connector vervanging (S: 23427, K: 21393 - t/m 5-6-20) € 68,40 214517

Unflushable

  • 255.000 km

Alweer twee jaar verder na de laatste review. De auto geeft geen krimp. Jaarlijks krijgt hij onderhoud volgens het boekje, zonder te beknibbelen. Dus de automaatbakolie wordt ververst, de KVS op tijd vervangen, remvloeistof, LPG filter jaarlijks vervangen, tectyl laag tegen de roest, etc.

De auto blijft net zo betrouwbaar als 15 jaar geleden en ondanks mijn pogingen om mijn vrouw te overtuigen een andere auto te kopen krijg ik de Civic niet de deur uit gepraat.

2018 volledig: 727 euro (inclusief nieuwe schokdempers achter) / 15dkm (5ct/km)
2019 volledig: 1053 euro (inclusief kleppen stellen, nieuwe accu, nieuwe aandrijfas) / 20dkm (5ct/km)
2020 volledig: 1261 euro (inclusief 4 nieuwe michelin banden, grote beurt en nieuwe remklauwen achter) / 20dkm (6ct/km)
2021 volledig: 796 euro (inclusief draagarmrubbers, nieuwe remschijven+blokken voorzijde) / 20dkm (4ct/km)

De beurt staat weer gepland voor komende december, maar dat zal naar verwachting niet boven de 500 euro uitkomen en het afgelopen jaar is er maar 10dkm gereden en tot nu toe nog geen onderhoud geweest aan de auto.

De auto wordt steeds minder gebruikt omdat we onze eerste auto (W212, inmiddels G30) meer delen. Afschrijven doet hij niet meer, met

Volgende ronde

  • 265.000 km

Na 5 jaar en 100.000km heeft de Civic het nest verlaten. De auto heeft 500 euro afgeschreven in deze periode, dat in combinatie met de LPG installatie (die er net in zat bij aanschaf) heeft dit ervoor gezorgd dat de totale kosten per km ruim onder de 19ct zijn gebleven..

Ben er van overtuigd dat de Civic nog 100.000km op z'n sloffen erbij zet. Zeker na alle liefde en aandacht die wij hem hebben gegeven.

De opvolger? Mijn vrouw wilde géén (praktische) station. Het liefst wilde ze een SUV, maar wel Japans vanwege de betrouwbaarheid. De CR-V vond ze niet sportief genoeg na deze gereden te hebben dus we zijn ook naar andere japanse SUVs wezen kijken. Lang verhaal kort; we zijn allebei verliefd geworden op de FX37. Gekocht in mei 2023 en daar zal ik nog een review over schrijven.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.