Honda Civic 1.4i City (1998) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Civic 1.4i City |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 240.000 km |
KM-stand laatst | 318.500 km |
Oud toppertje
- 318.500 km
Toch maar eens een review over mijn Honda Civic schrijven. Nooit verwacht zolang met deze auto te rijden.
In 2016 kocht ik mijn Civic voor €900 met een kilometerstand van 240.000. Ik had een klein budget voor een auto. Maar zo verwend als ik was had ik wel wat wensen. Wensen tussen aanhalingstekens uiteraard. Want met een budget als dit kun je natuurlijk niet al te veel eisen stellen. Maar wat ik in gedachten had was: het liefst Japans, niet te zwaar ivm de vaste lasten. En als het kan, ook nog eens leuk om te rijden. Ik kon eigenlijk maar 1 auto bedenken. En dat was dus de Honda Civic.
Ik had voorgenomen de Honda niet al te lang na aankoop een grote beurt te laten geven zodat ik er toch betrouwbaar vervoer aan zou hebben. Naast de grote beurt bleken wat rubbers in het onderstel uitgedroogd, twee banden niet voldoende profiel meer te hebben en bleek de radiateur lekkage te vertonen en nog wat kleine dingetjes. Toch besloten dit alles, naast de standaard werkzaamheden van een grote beurt, te laten vervangen. Dat werd een pittige rekening van zo’n €800. Mijzelf troostend met de gedachte dat ik vast een jaar probleemloos vooruit zou kunnen met deze auto. Dat bleek geen slechte beslissing. Want anno 2023 rijd ik dus nog steeds met veel plezier in mijn Civic. Het is een gevalletje van starten, lopen en lekker rijden. En lekker rijden doet ie! Je zit laag bij de weg. Daardoor heb je een actieve rijhouding. Het rijdt bijna als een kart en het schakelt super lekker. Ik kan het wel waarderen. Mijn passagiers wat minder. Want wat een gemopper bij het uitstappen. Dat ding is te laag, en moeders heeft helemaal moeite om weer overeind te komen als ze vanaf de achterbank eruit probeert te kruipen. En dat al bij een standaard uitgevoerde Civic. Laat staan als zo’n ding ook nog eens verlaagd is. Wat toch vaak het geval is.
Ik rijd ‘m nu dus ruim zeven jaar. Er zijn uiteraard wel extra kosten gemaakt in de tussentijd. Wat bij een auto van deze leeftijd niet vreemd is lijkt me. Een keer per jaar staat hij in de garage voor een apk en een beurt. Olie ververs ik liever te vroeg dan te laat, sowieso eenmaal per jaar. En zo nu en dan worden er wat extra onderdelen vervangen. Hieronder een lijstje met wat ik allemaal extra heb laten doen aan de Civic naast het reguliere onderhoud:
Banden voor (2016)
Radiateur (2016)
Accu. (2017)
Distributieriem en waterpomp. (2018)
Banden achter (2018)
Uitlaatpotje. (2019)
Koppelingscylinder. (2019)
Nieuwe koplampen. Die waren nogal dof geworden. (2020)
Nieuwe remblokken en -schijven (2021)
Nieuwe bougies (2023)
Nieuwe lampjes derde remlicht (2023)
Over de laatste zeven jaar is de gemiddelde jaarlijkse garagerekening zo’n vier à vijfhonderd euro ruw geschat. Het is misschien wat geld, maar persoonlijk vind ik het erg meevallen voor een auto van deze leeftijd. Daarbij in gedachte houdend dat de Civic tot nu toe een ontzettend betrouwbare kameraad gebleken is waarmee ik ook, als ik wil, nog eens heel zuinig kan rijden. Ik heb ooit een verbruik gehaald van 1 op 19,4. Ik moet daarbij wel vermelden dat omstandigheden als het weer, de juiste bandenspanning, vroeg opschakelen en anticiperen in het verkeer daarbij geholpen hebben, maar toch. Gemiddeld, bij normaal gebruik, kom ik uit op een verbruik van zo’n 1 op 16,4 Op zich ook niet slecht lijkt mij. Een uitschieter was een rit richting zuid Frankrijk. Toen liep hij 1 op 20,2. Gewoon 120/130 op de tolweg, met de ramen open dus! Want airco zit er uiteraard niet in. Hopelijk heb ik nog even plezier van mijn Civic. Ik ben er in ieder geval zuinig op. Beknibbelen op onderhoud doe ik niet en daarnaast ben ik blijkbaar een van de weinigen die met een oude gebutste wagen maandelijks in de wasstraat staat. Ik begin steeds meer te beseffen dat dit er een van het uitstervende soort is. Zo ongecompliceerd, storingsvrij en betrouwbaar. En sterven gaat ook deze helaas, de techniek lijkt onverwoestbaar, maar de roestduivel heeft ook mijn exemplaar gevonden. En stiekem gaat mij dat toch een beetje aan het hart.
Ik zal de review updaten als er weer iets te melden valt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.