Honda Accord Tourer 2.4i Executive (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Accord Tourer 2.4i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 63.500 km |
KM-stand laatst | 225.000 km |
Algemene indrukken na 2 jaar en >60.000 km
- 125.000 km
Ik heb deze auto onmiddellijk na de aankoop laten uitrusten met een Vialle LPi-systeem met ringtank van 67 liter (53 liter effectief).
Zoals met zoveel dingen, heeft deze 'underdog'-auto goede en minder goede punten. Omdat ik ook een Audi Allroad 2.5TDI V6 180pk 2004 bezit, zal ik nu en dan ermee vergelijken.
Eerst de minder goede:
Punt 1: deze motor in combinatie met traditionele 5-trapsautomaat en zonder drukvulling is traag bij dagdagelijks gebruik in D-stand, dit omdat hij zeer snel naar de hoogste versnelling opschakelt en de verhoudingen echt lang zijn, naar mijn gevoel te lang voor een atmosferische motor. Je voelt zo absoluut geen 190 paarden en het feit dat voor de sprint van 0-100km/u maar liefst 2 seconden moeten worden ingeleverd t.o.v. dezelfde motor met manuele bak, spreekt boekdelen.
Ja, de bak is wel degelijk adaptief (dus past zijn schakelgedrag aan aan de bestuurder) maar het aanpassen duurt een tijdje en je mist echt een knopje om hem *instant* sportiever of rustiger te maken. Het moet nu allemaal met de rechter voet gebeuren.
Hier kan deels aan verholpen worden door in D3-stand te rijden zodat de bak niet hoger dan de 3de versnelling gaat (4 en 5 zijn overdrives). Ik gebruik dit vooral bij optrekken bv. wanneer ik een autosnelweg oprij of een voorligger wil inhalen op een 2-vaksweg, maar soms ook als ik eens echt sportief wil rijden. Je draait de motor dan wel in geen tel tot tegen de rode zone bij 7.000 toeren maar tot 180 km/u ga je er wel als een flits vandoor. En de motor voelt heel goed aan bij zulke hoge toerentallen, je misbruikt hem zeker niet.
Maar het zal voor iedereen wel duidelijk zijn dat de Allroad met zijn 370Nm stukken sneller *aanvoelt* en dit in de hernemingen beslist is, alhoewel zijn korte versnellingsbak en 300 kg zwaardere gewicht hem parten speelt bij lage snelheden.
Punt 2: ik weet niet of het enkel bij mij is, maar wanneer ik met de Allroad heb gereden, en vervolgens rij ik met de Accord, lijkt het alsof de deuren achteraan niet goed dicht zijn, dit omwille van het bandengeruis. Ook wanneer ik ingehaald wordt, hoor ik duidelijk de inhaler komen aanrijden. Rijden op de snelweg E34 in België richting Nederlandse grens (en omgekeerd) is dan ook een hel door het lawaai van de banden op de slechte betonbaan die zo intens het interieur binnendringt. De motor zelf is fluisterstil, dus op fluisterasfalt is er werkelijk geen enkel probleem. Nu blijkt er water binnen te dringen ter hoogte van beide achterdeuren wanneer ik de XL Car Wash heb gebruikt, en nog niet zo een klein beetje. Ik zal dus de sluiting en de rubberafdichting eens zeer grondig moeten laten nazien.
Punt 3: de achterklep blijkt in gesloten toestand een irriterend geluid te maken, dit bij de minste oneffenheid van de weg, dus bijna constant. Bij Honda Zaventem hebben ze deze opnieuw afgeregeld tijdens een vorig onderhoud en heeft dit geholpen, maar na een tijdje kwam dit irriterende gefrottel terug. Ik denk dat het sluitingsmechanisme de klep niet strak genoeg vasthoudt, zodat deze zijdelings kan bewegen, en zo een wrijvingsgeluid ter hoogte van de afsluitingsrubbers produceert.
Punt 4: de navi kan niet vervangen worden door een nieuwer exemplaar omdat de bediening van de airco ook via het navischerm gebeurt.
Punt 5: de verfkleur is indigo parelmoer blauw, zeer mooi, maar de lakkwaliteit van de motorkap is niet goed voor een auto van deze klasse: veel putjes en andere onzuiverheden, die soms nog beginnen te roesten ook. Zelfs die van mijn Citroen XM was beter.
En nu de goede punten:
- de wegligging, zeker in combinatie met de 225/45ers is zeer goed en het onderstel is zeer strak (245/45ers op Allroad zijn nog iets beter maar dat is normaal).
- de xenonlampen zijn fenomenaal wegens kleurtemperatuur en intensiteit (maar ze moeten correct afgesteld worden, zeker niet te laag wegens het afsnijden van de lichtbundel bovenaan bij xenon) (de Allroad xenons zijn te geel naar mijn smaak en minder krachtig)
- de zetels zijn OK (maar kunnen niet op tegen de Recaro's in de Allroad, die zijn echt subliem qua ondersteuning)
- de afwerking: beter materialen in het interieur dan bij de Allroad, minder kraakjes en geen vlakken die afslijten
- de interieurruimte: ruimere koffer dan de Allroad alhoewel beiden ongeveer dezelfde buitenafmetingen hebben. Qua passagiersruimte geen merkbare verschillen.
- de uitrusting en de kwaliteit ervan is super: alles werkt en blijft werken tot nu toe, geen degradatie merkbaar.
- de prijs voor onderhoud zijn op voorhand (ongeveer) gekend en vallen goed mee, goedkoper dan Allroad alleszins.
- de airco werkt super goed, veel beter dan die van de Allroad qua reactie en koeling.
Aanpassing recentste km-stand
- 225.000 km
Hoog tijd om de recentste km-stand aan te passen :-)
Heel veel meer kms zullen er echter niet meer bijkomen omdat mijn Honda Civic Type R in bestelling is.
Echter, deze sportieve allrounder doe ik voorlopig toch nog niet weg, want regen en koude zijn niet de beste vrienden met de 245/30R20-banden van de Type R :-), dus onder deze omstandigheden is het beter om wat minder pk's en Newtonmeters onder de voorwielen te hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.