Honda Accord Tourer 2.2i-CTDi Sport (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Accord Tourer 2.2i-CTDi Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 105.000 km |
KM-stand laatst | 250.000 km |
Groot, solide, betrouwbaar, heerlijke motor.
- 134.000 km
Na de teleurstelling van onze Ford Mondeo 2002 overgestapt naar een Japanner. Lang getwijfeld tussen Accord en Avensis, uiteindelijk gekozen voor de Honda vanwege het uiterlijk. Inmiddels hebben we de Accord bijna anderhalf jaar in gebruik, en meer dan 30000km ermee gereden.
Wederom een grote diesel-station. Laadruimte is enorm, en slokt met gemak erg veel op. Passagiers-ruimte is ruim voldoende, maar minder de zee van ruimte voor passagiers van de Mondeo. De Honda is wel serieus lang (even lang als een Vito-busje), dus enig opletten met parkeren is geboden.
Alles aan deze auto voelt zeer solide aan (wat ook terugkomt in het kentekengewicht van 1500+kg). De diesel is een genot: snel veel koppel beschikbaar, maar ook bij doortrekken naar hoger toeren blijft hij wakker.
De boordcomputer is wat optimistisch over het verbruik: 5.6 l/100km blijkt bij tanken 1:16.5. Praktijkverbruik bij ons tussen 1:13 (veel stadsverkeer of aanhanger trekken) en 1:17 (lange ritten 120 op cruise-control). 6e versnelling gebruiken we eigenlijk alleen bij snelheden boven de 130. Daaronder lijkt de 5 beter verbruik te geven. Motor verbruikt geen olie bij ons.
De Accord is een echte reis-auto: voelt zich thuis op de snelweg, en blijft ook op hogere snelheden (Autobahn) stabiel en relatief stil. De vering van deze 'sport' vindt ik net wat aan de strakke kant, wat op slechtere wegdekken iets aan het verdere prima comfort afdoet.
Party-trick van de Accord Tourer is de electrische achterklep. Dat lijkt in het begin nogal een 'gimmick', maar is erg handig als je met handen vol komt aanlopen - je went er snel aan dat je dan wel je autosleutels in je hand moet hebben.
De standaard audio-installatie geeft prima geluid, beter dan verwacht. Goede stoelen, ik vindt ze prettig hard, met veel verstel-mogelijkheden.
Onder garantie is aan onze Accord bij de verkopende dealer (Wesselink Apeldoorn) de waterpomp vervangen (lekje gespot door v/d Akker in Helmond) en distributie-ketting vervangen (motor-geluid niet helemaal OK bij aanschaf). Motor heeft nog steeds extra 'zoem' geluidje van dynamo (kwaaltje van dit blok wat in meerdere reviews terugkomt), maar niet hinderlijk. Verder zelf 2x rechter lampje voor vervangen (dat is nogal friemelen), een een achterlampje.
Qua kosten geen onverwachte zaken tot nu toe. Wel 'weegt' de auto nogal door in de wegenbelasting - met de huidige 'diesel-straf' zijn nogal wat km's nodig om dat voordelig te laten zijn helaas.
Nog steeds probleemloos
- 138.000 km
Jaarlijkse beurt + APK gehad. Geen bijzonderheden behalve nieuwe remschijven + blokken voor - niet ongewoon voor deze km-stand. Geen goedkope hobby, samen met kleine beurt nog net geen 4-cijferige rekening bij de dealer helaas.
Verder is de auto nog steeds 'rock-solid'. Laatste maand wat meer op he verbruik gelet. Bij lage temperaturen ~1:17 op de snelweg op de cruise-control, tot 1:12 met veel korte boodschappen ritjes.
Ook prima in de sneeuw
- 145.000 km
Alweer bijna 2 jaar in bezit inmiddels. Afgelopen winter wederom betrouwbaar gebleken. Op skivakantie naar oostenrijk heeft de tourer bewezen ook met veel sneeuw goed om te kunnen gaan: Met winterbanden (Michelin Alpin A4) veilig en solide in de sneeuw - VSA (Honda's afkorting voor ESP) houdt de auto prima in het spoor als het gladder word. Zelfs met volle belading + skibox trekt de diesel vrolijk voort.
2 puntjes zijn opgevallen afgelopen maanden:
- De lak krijgt het in gezins-gebruik voor zijn kiezen natuurlijk, maar lijkt wat kras-gevoeliger te zijn dan gebruikelijk.
- De achterklep gaat niet erg hoog open - met ca, 1.80 pas je er onder, maar voor langere personen kan het wat laag uitvallen.
Solide station, met wat kanttekeningen
- 172.000 km
2 bijzonderheden met de Accord:
1) Tijdens zomervakantie aanlopende achterrem gehad. Heeft een dagje vertraging opgeleverd voor bezoek aan Honda dealer in Imst - kwestie van remblokken achter vervangen - waar de lokale dealer dacht dat ze nog wel een jaartje konden, blijkt de honda daar wat gevoelig voor te zijn. Niet te lang doorrijden met oude remblokken achter dus.
2) Koppeling slipt af en toe een beetje als vol koppel wordt gevraagd (1e keer bij 155000 km opgevallen). Beetje tegenvaller, maar blijkt een specifiek punt te zijn voor deze motor/platen combinatie (google maar eens). De dealer zegt dat dat 'deze motor zo sterk is dat.....' enz enz. Tegenvallertje dat de Honda engineers dat niet wat strakker ontworpen hebben. Maar geen probleem in de praktijk, dus voorlopig rijden we nog even door met de Honda.
2 ton gepasseerd
- 202.000 km
Inmiddels over de 2 ton. Slippende koppeling is verdwenen. Aanlopende achterrem nog een keer teruggekomen ondanks nieuwe set cups. Remblokken achter niet te ver laten slijten is het devies, maak nu zelf schoon bij ieder winter/zomerbanden wissel.
Verder solide. Koppel nog steeds indrukwekkend. Met aanhanger 1200km autoroute, cruise-control op 120 en trekt moeiteloos bergop.
Ingeruild bij 2.5 ton
- 250.000 km
De accord had het laatste jaar in toenemende mate dat uitlaatgassen tijdens stilstand het interieur in werden getrokken. Helaas een bekend probleem met scheur in uitlaatspruitstuk, wat vaker voorkomt bij deze generatie diesel accords. Dus gewoonte om bij iedere stilstand de ventilatie op recirculeren te zetten.... De stuurpomp begon wat te zweten, en bij kou en vochtig weer was er een ‘whine’ bijgekomen (onbekend waardoor). 1 koplampglas was aan het vermaten geslagen.
Nog even overwogen om het allemaal te laten fixen, uiteindelijk de beslissing genomen dat het tijd was om in te ruilen. Ondanks de kwaaltjes reedt de Honda rustig onverstoorbaar verder. Ik geloof helemaal dat deze auto’s met wat aandacht zo 3ton+ aankunnen, maar niet in ons bezit dus.
Terugkijkend naar 7 jaar accord rijden is het solide auto gebleken, zeker nadat de achterremklauwen eenmaal waren gereviseerd. Laadruimte te over en fijne auto voor lange afstanden. Als het uitlaatspruitstuk niet was gescheurd waren we vrolijk nog een paar jaar verder gehobbeld.
De Honda hebben we ingeruild op een Mazda 6 sportbreak diesel. Wellicht daarvan ook weer een review binnenkort.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.