Honda Accord Tourer 2.2i-CTDi Sport (2006)

autoreview

Honda Accord Tourer 2.2i-CTDi Sport (2006)

Signalement

UitvoeringAccord Tourer 2.2i-CTDi Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst243.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 243.000 km

Keuze:
Na circa 220.000 km vond ik het tijd worden mijn Volvo V70 in te ruilen voor een andere auto. Gezien mijn jaarlijkse kilometrage (40.000 – 50.000 km) lag een diesel weer voor de hand.

Na uitgebreid rondkijken besloot ik te kiezen tussen de Honda Accord Tourer en de Toyota Avensis. Met beide heb ik een proefrit gemaakt en de Honda sprong er voor mij uit door een betere kwaliteitsindruk en een prettiger wegligging (ik realiseer me dat dit subjectieve argumenten zijn). Daarnaast spreekt het model van de Honda mij meer aan en is deze auto veel exclusiever; je ziet ze zelden. De Honda is wel duurder dan de Totota.

Je kunt bij Honda vervolgens kiezen tussen de Sport en de Executive uitvoering. De Sport-uitvoering is behoorlijk compleet met airco, elektrische spiegels, regensensor, aut. dimmende binnenspiegel, radio/CD-speler met 6 speakers en cruisecontrol met stuurbediening, 16 inch LM-velgen, elektrisch bedienbare achterklep en (sinds de facelift) boordcomputer en roofrails. Bij de executive uitvoering krijg je dan nog elektrisch verstelbare stoelen, elektrische schuifdak, Xenon-verlichting, privacy glass, 17 inch LM-velgen en een bluetooth handsfreeset met stuurbediening.

Wel mooi allemaal, maar de meerprijs van bijna Euro 5.000 vond ik te veel.
Zodoende heb ik de Sport-uitvoering gekocht in royal-blue metallic met als extra’s een bluetooth handsfreeset (Honda acccessoire), een klasse III alarm en een trekhaak. Deze handsfreeset is overigens minder geavanceerd dan de af-fabriek versie uit de Executive-versie.

Ervaringen:
De ruimte binnen de auto is nagenoeg hetzelfde als in mijn Volvo V70. De stoelen (halfleer) geven een goede steun. Je stapt fris uit na een lange rit. Helaas is de helling van het zitvlak niet instelbaar (wel in de Executive), maar de dealer heeft de helling veranderd tot de voor mij gewenste stand.
De motor is ronduit fantastisch: stil, sterk en van een turbogat is niets te merken. Alleen bij stationair draaien hoor je dat het een diesel is. Verder gedraagt de motor zich als een beresterke benzinemotor. Er is weinig last van windgeruis. De 6-versnellingsbak schakelt niet superlicht, maar wel heel precies. Hetzelfde geldt voor de koppeling: deze grijpt soepel aan, maar gaat niet uitgesproken licht zoals je vaak bij andere Japanse auto’s tegenkomt. Motor en transmissie worden merkbaar soepeler tijdens het inrijden. De besturing is precies en niet te licht. De wegligging is uitstekend. Het valt op dat deze auto een stuk harder geveerd is dan de Volvo. In tegenstelling tot de Volvo heeft de Honda geen niveauregeling, maar tijdens de vakantieperiode (met het hele gezin en veel bagage) bleek dat geen nadeel te zijn. De elektrisch bedienbare achterklep lijkt overbodig, maar is in de praktijk wel handig. Al met al is deze auto zeer comfortabel.
De auto is keurig afgeleverd door Honda-dealer van Bunningen uit Horssen.

UPDATE augustus 2007 bij 47000 km.
Afgelopen periode o.a. op vakantie naar Noorwegen geweest met volle bepakking en dakkoffer. De auto bevalt uitstekend. Geen enkele probleem.


UPDATE januari 2008 bij 62000 km
Net een 60.000 km-beurt gehad (ca Euro 300 bij de Honda-dealer). Deze Honda bevalt nog steeds uitstekend. Ik zou nu zonder aarzeling weer dezelfde auto kiezen. Overigens zou ik niet weer een bluetooth carkit kiezen zonder display: het is handig als je de telefoon in je tas/zak kunt laten zitten. Bluetooth carkits met display worden o.a. geleverd door Nokia en Parrot.
UPDATE augustus 2008 bij 84.000 km
Afgelopen periode circa 4.000 km in Frankrijk gereden (auto volbeladen + dakkoffer, hoge buitentemperaturen, steile bergweggetjes). De watertemperatuurmeter blijft onveranderd in het midden staan. Je hebt altijd voldoende vermogen over voor inhalen etc. Daarnaast zijn we zeer tevreden met het geboden comfort. Echt een prima auto.

UPDATE januari 2012 bij 240.000 km
Na een hele tijd hierbij toch weer een update. De auto is prima bevallen, comfortabel en betrouwbaar. Zo heb ik nog steeds de originele accu en schijfremmen. Ook nog steeds geen rammetjes en piepjes. Er zijn een paar problemen geweest (zie onderstaand) maar bij hogere kilometerstanden kun je af en toe wat verwachten.

Een paar weken geleden heb ik besloten een nieuwe Accord Tourer te bestellen, ditmaal met de 180 pk dieselmotor. De proefrit was overtuigend: ten opzichte van mijn huidige auto beduidend krachtiger en sneller, scherpere besturing, remmen flink bijterig en de 6-bak schakelt nog een stuk beter. De beenruimte achterin houdt niet over (nu ook al niet): een Mondeo bijvoorbeeld biedt hier beduidend meer plaats. Aangezien we meestal met niet meer dan 2 personen reizen is dat geen doorslaggevend nadeel. De bagageruimte is kleiner dan in mijn huidige model, maar nog steeds groot genoeg.
Ik heb nog naar de Toyota Avensis gekeken en de Mazda 6, maar de kwaliteitsindruk van die auto’s was toch beduidend minder (vooral de Toyota). Verder vind ik dat Honda bij de facelift in 2011 de prijzen beter heeft aangepast op de concurrentie. Audi, BMW en Mercedes zijn in vergelijkbare uitvoering beduidend duurder.

Ditmaal heb ik wel een standkachel besteld. Ik zie dat als een stuk extra veiligheid, want je ontkomt er ’s winters vaak niet aan om met beslagen ramen weg te rijden en dat vind ik ronduit gevaarlijk.

PROBLEMEN

  • 243.000 km

Geen enkel probleem. Na ca. 8.000 km heb ik ongeveer een halve liter olie bijgevuld, maar dat is normaal in de periode van inrijden.

UPDATE 27-10-2006 bij 20.000 km
Geen enkel probleem

UPDATE 7-8-2007 bij 47.000 km
Wederom geen enkel probleem

UPDATE januari 2008 bij 62.000 km
De bluetooth carkit heeft het in de afgelopen periode laten afweten en is onder garantie vervangen. Verder geen bijzonderheden.

UPDATE augustus 2008 bij 84.000 km
In sommige reviews kom je opmerkingen tegen over de krasgevoeligheid van de lak. Ook ik vind dat –vooral rond de portierhendels- vrij veel krassen ontstaan. Het is echter lastig om te concluderen of dit bij andere auto’s minder voorkomt. Bij de ene kleur valt het ook meer op dan bij de andere.
Verder geen mankementen of bijzonderheden. Auto heeft zojuist de 80.000 km beurt gehad (€ 372 bij de Honda-dealer).

UPDATE januari 2012 bij 240.000 km
Het overgrote deel van de beurten betrof slechts regulier onderhoud. Wel moeten (voor mijn gevoel) vrij vaak lampjes worden vervangen. De volgende mankementen waren serieuzer:

Bij 206.000 km is het stuurhuis vervangen omdat er lekkage optrad. Deze lekkage is mogelijk veroorzaakt door een betonnen plaat waarmee de onderzijde van de auto mee in aanraking is gekomen…
Normaalgesproken zou dit grapje ca. euro 1800 kosten en dat vond ik toch wel veel. Uiteindelijk heeft de garage er een stuurhuis ingezet van www.easycarparts.nl. Dat scheelde zo’n Euro 700.

Bij deze km-stand zijn ook de achterwielen uitgelijnd in verband met cuppen van de banden.

Bij 230.000 km is het uitlaatspruitstuk vervangen vanwege een scheurtje. Dit schijnt vaker voor te komen. Gezien de leeftijd van de auto en kilometerstand viel dit niet meer onder garantie. Met de dealer heb ik afgesproken dat ik 1/3 van de kosten zou betalen (Euro 200). De dealer en importeur namen de overige kosten voor hun rekening.

Overige mankementen:
De binnenverlichting is kapot, waarschijnlijk een defecte printplaat. Ik laat dat niet meer repareren.
De koppeling-cilinder maakt iets geluid. De dealer heeft ‘m gesmeerd maar het geluid is niet weg. Op zich schijnt dit niet verontrustends te zijn, maar vervanging zou toch een paar honderd euro kosten.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.