Honda Accord Tourer 2.2i-CTDi Executive (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Accord Tourer 2.2i-CTDi Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Komend vanuit een Audi A4 (ik werkte toen in Duitsland) een nieuwe auto uitzoeken. Dat was schrikken, de Audi koste in Duitsland 32.000 EUR en hier 48.000 in dezelfde uitvoering. Besloten dat dit teveel van het goede was, zeker voor een relatief kleine auto. Passat - nooit van mijn leven want daar rijdt iedereen mee, Mondeo, Laguna, enz. - idem. Uiteindelijk, ondanks het ontbreken van een automaat, op de Honda gekomen, en nooit een seconde spijt gehad.
ALGEMEEN
Technisch Perfect is de beste bijnaam voor deze auto (t.o.v. de concurrentie), getuige ook de eerste plaats vorig jaar in het AutoWeek tevredenheidsonderzoek. Ik heb drie jaar met deze wagen gereden, en er feitelijk nooit iets mee gehad. Mooi model, zeer ruim, supercompleet maar zoals gezegd helaas niet met automaat verkrijgbaar.
Het interieur mag wat spannender en moderner vind ik. Kwaliteit is prima, maar nogal saai zwart en zwart en zwart. De Amerikaanse versie van deze wagen (Acura TSX) heeft een meer Civic-achtig interieur dat veel, veel mooier is. Was toch weinig moeite geweest dit in de Europese versie ook te gebruiken.
AANDRIJVING
De 2.2 diesel is een juweel. Sterk, stil en trillingsvrij. Mooie lineaire krachtopbouw, niet dat lompe van de VW TDI motoren. Draait zonder hapering tot 5.000 toeren, en zonder in een gat te vallen boven de 3.500-4.000. Had een paar pk meer mogen hebben, en die zijn er vlgs. mij ook gemakkelijk uit te halen.
De versnellingsbak is mooi gespatieerd, maar de 5 had wat langer gemogen. Volgens mij heeft de huidige versie dan ook een 6-bak gekregen. Schakelt zoals het hoort bij een Honda: precies en met voldoende gevoel.
ONDERSTEL
Naar mijn smaak iets te veel op comfort gericht, maar zeker strak genoeg. Sportonderstel en een iets directere besturing zou de sportieve rijder allicht meer behagen, zeker op hoge Autobahn-snelheden. Maar al met al zeer goed in balans.
UITRUSTING
De Exec uitvoering is echt heel compleet, moet ook wel want de optielijst is bijzonder beperkt. Navigatie vond ik niet nodig, en de rest is standaard: elektrische achterklep, elektrisch schuif-/kanteldak, xenon, hele goede stereo, etc. Jammer dat er geen sportstoelen te krijgen zijn. Die had ik in mijn Audi, en zaten echt voortreffelijk.
VERBRUIK/KOSTEN
Ik weet niet hoe die gasten van AutoWeek rijden want ik zie regelmatig 1:11 en 1:12 voorbijkomen voor kleinere diesels in de diverse testen. De Honda liep gemakkelijk 1:15-16 bij niet erg terughoudende rijstijl. Een rustige, lange afstand rijder haalt zeker 1:18.
Ook zaken in als bandenslijtage en regulier onderhoud is de Honda volgens mij ronduit goedkoop. Alleen is hij in de lease nogal duur om mij onduidelijke redenen want een gebruikte van een paar jaar oud is absoluut niet goedkoop en zo goed dat ik hem mijn beste vriend zou verkopen.
In aanschaf is de Honda niet goedkoop, vlot 5.000 EUR duurder dan bv. een Toyota Avensis of VW Passat (kaal). Als je laatstgenoemde op hetzelfde uitrustingsniveau brengt, dan wordt hij wel heel prijzig. De Honda is waar voor je geld, dat is zeker.
Onbekend maakt onbemind, denk ik. Het is me een raadsel waarom hele volksstammen zich in een Passat voortbewegen. Over het huidige model van VW kan ik niet goed oordelen, maar de vorige had het weggedrag van een dronken walvis, maakte veel kabaal en werd desondanks 100 keer beter verkocht dan de Honda. Och, dat houdt een Accord in ieder geval exclusief, je bent blijkbaar een van de weinigen die er verstand van heeft...
Inmiddels heb ik een andere wagen (Lexus IS250 aut - opvallend genoeg dit jaar de winnaar van de teveredenheidstroffee in de middenklasse) maar ik zou de Accord iedereen van harte aanraden. Ik had bijna zeker weer een Honda genomen als het nieuwe model (pas ergens in 2008) al verkrijgbaar was geweest. De Lexus is overigens net zo goed of beter moet ik zeggen, maar wat compacter. Zeg maar gerust klein. Maar tegen die zalige V6 met automaat kon de Honda diesel het toch niet helemaal bolwerken.
PROBLEMEN
- kapotte aansteker (lekker belangrijk)...dat was alles!
Oh, de lak (Zwart matallic) is erg krasgevoelig en bij aflevering klopte de uitlijning niet (trok naar rechts).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.