Honda Accord 2.2i-CTDi Sport (2006)

autoreview

Honda Accord 2.2i-CTDi Sport (2006)

Signalement

UitvoeringAccord 2.2i-CTDi Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf142.500 km
KM-stand laatst427.225 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 3000 Km

  • 145.500 km

Dit is het begin van mijn review van de Accord een dikke maand in mijn bezit.

Allereerst wil ik toelichten waarom ik op deze auto ben terecht gekomen. Hiervoor heb ik bijna 8 jaar in een Opel Vectra CD sedan 2.0 benzine uit 1996 gereden. Ik heb deze in zijn klasse altijd een hele mooie sedan gevonden. Hier een goeie vervanger voor vinden was niet makkelijk. De 3e generatie Vectra vond ik qua uiterlijk een stuk minder. De Accord die in 2003 verscheen heeft altijd mijn interesse gehad: sportief, scherpe lijn en een hele mooie achterpartij met zijn strakke lampen en met gewoon de kentekenplaat ertussen en niet eronder. Daarnaast heeft de Vectra, ondanks dat hij me nooit in de steek heeft gelaten, allerlei mankementen gehad. Een niet meer werkende AC, roest en olielekkage hebben me er toe bewogen om de knoop door te hakken en te gaan zoeken naar een waardige vervanger. Zoals ik al zei stond de Accord op mijn favorietenlijstje met daaronder de S40. Grootste probleem: het aanbod van Accords is erg mager, zeker hier in het zuiden. Ik kon ook niemand met een Accord dus hoe de auto reed wist ik niet. Wel heb ik alleen maar goede reviews gelezen en heeft Honda een heel goede reputatie. Ook heb ik een paar keer in een Civic en Jazz gereden en dat beviel goed. Dus een Accord moest het worden.

Nadat een Accord Business 2.0 uit 2006 (pre-facelift) vlak voor mijn neus was weggekaapt bij Rotor, stuitte ik een maand later op een Accord bij Crombag in Geleen. Zijn kleur en velgen maakte mij meteen zeer enthousiast maar het was echter wel een diesel en die had ik tot dan toe niet overwogen. Een rekensom leverde echter op dat, met de fabrieksopgave van het gebruik, ik met mijn 23.000 km per jaar al lang in de plus zit. Sterker nog: vanaf zo'n 13.500 km maak je winst. Dan meenemend de zeer goede recensies over de dieselmotor was er geen enkele belemmering voor een proefrit.

Nou, die beviel uiteraard goed. De status was zeer goed, voor een leaseauto met zoveel kilometers op de klok was er zeer netjes mee omgegaan. Geen roker en een zeer gaaf interieur. Buiten 1 krasje en een sterretje in de ruit. Na een korte onderhandeling was het koopcontract getekend. Na 1,5 week op 23 juni was het zover. Ondertussen had ik de Vectra via marktplaats verkocht (de inruilprijs was echt te laag) en op diezelfde dag aan de nieuwe eigenaar overgedragen. Na 8 jaar had ik weer een Japanse auto en wat voor een !

Beschrijving:
De Accord is dus van na de facelift. Niet elke facelift is een succes maar bij de Accord wel. Vooral de neus is erop vooruit gegaan. Ook is een boardcomputer toegevoegd die er om onbegrijpelijke redenen vooraf niet in zat. De kleur is bruin maar je ziet ook tintjes rood en zwart. Donker aubergine-kleurig is toepasselijker. Twee opties die ikzelf erg fijn vindt zijn de xeonlampen en de regensensor. Verder zijn de spiegels electrisch inklapbaar, is er een prettig bedienbare cruisecontrol, een goed werkende climate control en fijne halflederen stoelen. Heel mooi zijn de 17 inch donkere velgen. Die maken de auto helemaal af.

De eerste 3000 km:

Nog geen seconde spijt gehad: de Accord heeft een hele fijne motor met een heel mooi koppel. Vooral op de autoweg komt hij tot zijn recht. Met zijn 6-bak is hij heel rustig en haal je in met 2 vingers in de neus. Het weggedrag is super zeker in de bochten al voel je dit niet altijd in het stuur (voelt niet heel erg direct). In de Eifel heb ik hem eens flink in de bochten gegooid en de auto gaf geen krimp. Pas nadat ik de VSA (ESP) uitschakelde hoorde ik de banden piepen. Het verbruik kan wel nog beter (1 op 16). Gemaakt op met name 80 km wegen.

Pluspunten:
- Sterke motor met weinig interieur geluid
- Sterke acceleratie vanaf 1500 toeren
- De wegligging dus
- Bedieningsgemak, vooral de cruise control.
- Gebruikte interieur materialen zijn van een hoog niveau. Alles voelt degelijk aan.
- Overzichtelijk dashboard
- Opbergruimte (zeker in de armrest)
- Goede zitting, stevige lendesteun.
- Stuur is mooi in hoogte en diepte af te stellen.
- Prettige, soepele schakeling. Maar dat was ik al gewend van mijn Corolla uit 1990. Dat is iets wat Japanners om de een of andere reden goed voor elkaar hebben.
- Goede audioinstallatie (al was de wisselaar defect, was vooraf bekend maar toch jammer)
- Zeer positieve reacties van iedereen.

Minpuntjes (jawel, ze bestaan):
- Helemaal onderin moet de diesel even op gang komen. Ergens snel tussenin glippen moet ik anders aanpakken dan bij de Vectra.
- De richtingaanwijzer springt niet altijd terug.
- Het stuur had iets dikker gemogen, Europeanen hebben nu eenmaal grotere handen dan Aziaten
- de 12 Volt aansluiting in de armrest doet het niet. Waarschijnlijk ligt de stekker los. Vind ik niet zo spannend maar is officieel wel garantie. Ik heb het geruild tegen een nieuwe handleiding (zat er niet bij).
- Bagageruimte is iets kleiner dan bij de Vectra en ik kan de bank niet optillen zodat je geen vlakke laadruimte krijgt. Dat zou wel handig zijn.
- Tijdens stationair bedrijf hoor en voel ik de airco aanslaan. Welliswaar lichtjes maar zou eigenlijk niet mogen.
- Achterruitverwarming heeft lang nodig om de ruit vrij te krijgen van externe condens. Zal kouder weer afwachten voor een definitief oordeel
- Volume van de audioinstallatie wordt niet meegeregeld met de snelheid van de auto. Dit klinkt misschien als overbodige luxe maar de Vectra had dit, gebruik makend van de fabrieksradio, wel. En dat is echt heel prettig.

Mankementent tot nu toe:
- Lampje achterlicht in kofferdeksel. Kon ik pas vervangen nadat de bekleding los was. Was 20 minuten werk maar was ook de eerste keer. Moet niet te vaak gebeuren maat de plastic schroeven zijn niet gemaakt om vaak los en vast te schroeven.

Binnenkort zal ik een update schrijven. Ik ga komende week op vakantie en zal dan de eerste echte lange rit maken op de autoweg. Ook moet ik de handleiding nog verder bestuderen. Er zitten meer geintjes aan de auto dan je zo op eerste moment ziet.

De eerste 10.000 km

  • 152.500 km

Zo, tijd voor een update. Inmiddels heb ik de Accord 4 maanden in mijn bezit en ben nog steeds zeer tevreden. Ik kan blijven genieten van het rijgedrag en de kracht van de diesel. Ook het uiterlijk blijft genieten. Opvallend is het aantal positieve reacties op de auto.

Ik heb de volgende puntjes als toevoeging aan mijn review:

- Verbruik: dit heeft zich gunstig ontwikkeld. Het verbruik is gemiddeld 1 op 16,7 en dalende. Voornaamste oorzaak is het meer gebruik maken van de cruise control en het uitschakelen van de airco. Vooral dat laatst scheelt opvallend veel (bij de Vectra heb ik nooit een verschil kunnen meten). Zuinigste rit tot nu toe is een retourtje Hellevoetsluis 1 op 18,1. Let op: dit is allemaal zelf gemeten. De boardcomputer is een stuk positiever, die gaf zelfs 1 op 20,4 aan.

- Brandstofmeter: begint pas vanaf 200 km te zakken en dan niet eens helemaal lineair. Zou eigenlijk niet mogen bij zo'n moderne auto.

- De portierruit blokkeerde bij het omhoog gaan. Alleen door hem met de hand te tillen kon de ruit alsnog sluiten. Door de garage onder garantie opgelost (smeerwerk).

- Van de achterruitverwarming werken de bovenste draden niet. Volgens de garage is er niks mis mee en komt dit zelfs bij andere Accords ook voor. Flauwekul natuurlijk, ze zouden het nog navragen bij Honda Nederland maar hier heb ik nog niks van gehoord.

- Ik heb door 'deinbouwspecialist.nl'(aanrader) een Parrot MKi 9100 laten inbouwen. Dit was mezelf nooit gelukt want de toegang tot achter het dashboard is zeer beperkt. Maar het is uiteindelijk wel gelukt en alles werkt prima. Toen de monteur toch bezig was en de halve middenconsole eruit had liggen, heb ik hem gevraagd om eens naar de 12V aansluiting (zie vorig verslag) te kijken. Hiervan lag inderdaad de stekker los. Deze doet het dus nu weer.

- Vanaf zaterdag in bezit van originele 16" Honda velgen met winterbanden. Deze heb ik via marktplaats zeer voordelig in Hellevoetsluis gekocht (vandaar de rit). De vorige eigenaar, inmiddels in het bezit van een gloednieuwe verlaagde Accord 2.4 met 19" velgen, onderhield de velgen met veel zorg. Deze zien er dan ook als nieuw uit.

- De automatische verlichting heeft weinig toegevoegde waarde. Overdag is het weertechnisch vaak nodig om de verlichting aan te doen (een koppeling met de regensensor was misschien verstandig geweest). Tijdens schemer wordt de verlichting regelmatig aan en uit geschakeld. Irritant vooral voor de medeweggebruikers die denken dat je zit te seinen.

- Nu de herfst en het daarbij behorende weer volledig uitgebroken is, moet ik meer gebruik maken van de ruitenwissers. De regensensor werkt perfect. Deze kan ik gerust in automaat laten staan.

- Het aan/uit schakelen van de airco zoals in het vorige verslag omschreven is waarschijnlijk een vaste ECO-stand. Vaak zie je dat auto's een selecteerbare ECO-stand hebben. De airco wordt aan/uit geschakeld terwijl deze normaal continue aan zou zijn. Honda heeft deze keuze niet.

Na ruim een jaar rijden

  • 172.000 km

Het zal iedereen die een beetje bekend is met Honda niet verbazen dat ik nog steeds dik tevreden ben over deze auto. Ik raak er niet op uitgekeken en zou serieus nu niet weten welke sedan in deze klasse ik nog liever zou willen rijden. Dan gaat het toch al richting Audi A4/A6 BMW 5 of de nieuwe Volvo S60 en die zijn in (prijs) klasse toch nog een maat te groot voor mij. Bijna iedereen vind de auto ook schitterend en dat terwijl sedans in Nederland niet zo populair zijn. Passagiers die ik meeneem vinden vooral de diepere zitting erg prettig.

Maar door een mankement in de aandrijfas zijn het geen 30.000 plezierige kilometers geweest. Ergens begin dit jaar merkte ik bij het optrekken of tijdens tussensprints dat de hele auto begon te schudden. Heel irritant ! Op dat moment reed ik op de winterbanden (waarover dadelijk meer). In eerste instantie dacht ik de balancering van de wielen maar dat was het niet. Een verkeerde balancering van de wielen merk je vooral in het stuur bij bepaalde snelheden onafhankelijk of je gas geeft of niet. Daarnaast bleef het probleem bestaan toen ik weer de zomerbanden erop legde. Dus naar de garage.

Na een proefrit met de monteur kwam deze tot de waarschijnlijke conclusie dat de aandrijfas rechts het probleem veroorzaakt (wat ik inmiddels zelf ook vermoedde). Het was in ieder geval geen probleem in het motormanagement of zo. Hoewel ik misschien nog een hele tijd zo door had kunnen rijden was het rijplezier me dusdanig vergaan dat ik besloot tot de dure reparatie (950 euro). Het onderdeel liet even op zich wachten maar na de ombouw van de as was het probleem volledig verholpen. Oorzaak van de defecte aandrijfas is onduidelijk. Wel heb ik in die periode op een rotonde met het rechterwiel een afgevlakte varkensrug geraakt. Deze is 'overrijdbaar' maar mogelijk heeft deze toch een tik uitgedeeld aan de as. Een andere mogelijkheid is de lage kwaliteit van de winterbanden (het verder onbekende merk Roto). Ik passeer nogal wat rotondes op weg naar het werk en maak dus ook heel wat halve bochten daarop. De winterband gaat zelfs bij droog wegdek snel springen waardoor ik niet met al te hoge snelheid de rotonde kan overrijden. Dat is wel moeilijk met deze Accord ! Ik heb afgelopen winter dus behoorlijk wat stuiterende bochten gemaakt op die rotondes (wat op zich wel fun is). Mogelijk dat dit de aandrijfas parten is gaan spelen. Pure speculatie maar het zou kunnen. De winterbanden worden in ieder geval vervangen. Deze zaten om de 16" velgen toen ik die kocht. Maar zijn echt onder de maat. Bovendien heb ik eentje lek gereden.

Vlak na de reparatie heb ik wel nog een mysterieus probleem gehad waarbij het leek alsof de koppelingsplaten versleten waren. Bij het optrekken liep het toerental onevenredig op met de snelheid om daarna weer terug te vallen. naar een normaal toerental. Net een kickdown bij een automaat. Omdat het een week na de reparatie was ben ik ermee terug naar de garage gegaan. Heel vreemd maar tijdens een uitgebreide testrit is het probleem niet meer opgetreden en ook tot nu toe niks meer gemerkt. De garage was er ook 100% van overuigd dat het niks met de uitwisseling van de aandrijfas te maken kon hebben. Vreemd dus.

Dan nog wat losse puntje die vermeldingswaardig zijn:
- het gemiddelde verbruik is nu 1 op 17,3. Opvallend is het grote verschil tussen de (slechte) winterbanden op de 16" velg en zomerbanden op de 17" velgen. In de winter reed ik gemiddeld 1 op 18. Nu in de zomer is dat krap 1 op 17. Ik denk dat het aan de bredere band ligt want normaal is je auto in de winter echt niet zuiniger.

- Zuinigste rit was een retourtje Baarn (394 km) : 1 op 19,4 km. Overigens op de zomerbanden (!)

- Lampjes in de kofferdeksel zijn nu allebei al een keer vervangen. Voor de rest nog niks. Ligt ongetwijfeld aan de klappen die de lampjes krijgen tijden het sluiten van de kofferdeksel.

Voor de rest geen opmerkingen. Ik hoop er nog lang in te kunnen rijden. De volgende update zal weer over een jaar of zo zijn.

De 2 ton gepasseerd

  • 204.000 km

Nu alweer een maand de 2 ton gepasseerd dus een mooie gelegenheid voor een update van mijn review.

Aansluitend op mijn vorige review waar ik melding maakte van vreemd koppelgedrag wat ook weer verdween, werd ik in maart 2011 weer geconfronteerd met dezelfde situatie. Dus vanuit de 4e, 5e of 6e versnelling een flinke dot gas geven leidde tot een kickdowneffect. Nu verdween het echter niet zodat ik uiteindelijk de gang naar de garage heb moeten maken. Daar werd de terechte conclusie getrokken dat de koppelingsplaat versleten was. Voor het 'luttele' bedrag van 1100 euro is dit netjes verholpen. De monteur heeft er 8 uur aan gewerkt. Nader onderzoek door mezelf op internet wees uit dat ik niet de enige ben met deze ervaring. De platen zijn voor deze krachtige diesel te licht uitgevoerd en slijtage treedt op als je richting de 2 ton gaat.

Daarnaast heb ik in augustus een mooie hagelbui op mijn auto mogen ontvangen. Resultaat tientallen deukjes over de hele auto. Dit is netjes gemaakt door het schadebedrijf. Kosten 1800 euro. Gelukkig viel dit in de dekking van de verzekering en kost het mij geen no-claim. Opvallend is dat ik zover mij bekend de enige auto met schade was. Andere collega's hadden de auto op dezelfde parkeerplaats staan en hadden geen schade. Het staal van de Accord lijkt hier dus gevoeliger voor. De door meerdere reviewers hier genoemde krasgevoeligheid kan ik onderschrijven. Krassen verschijnen als je met de ogen knippert.

Tot zover het slechte nieuws :) Het goede nieuws (na ja nieuws), het is en blijft een fantastische auto om in te rijden en om te zien. Ik krijg nog steeds complimenten voor de auto. De 17 inch donkere velgen worden daar altijd bij genoemd.

Ik rij nu privé en voor mijn werk meer kilometers. De aanschaf van een diesel was een goede zet. De brandstofkosten per kilometer zijn 7 à 8 cent. Dat maakt de kilometervergoeding voor de zakelijke kilometers extra interessant (circa 16 cent per km winst). Overigens is mijn verbruik gestegen. 5,8 in 2009, 5,9 in 2010 en 6,1 l/100km in 2011 tot nu toe. Ik heb hier nog geen echte verklaring voor behalve dat de slechte winterbanden die ik had, wel zuiniger reden.

Er zitten nu ook nieuwe Bosch ruitenwissers op (duurste categorie) en die gaan perfect. Geen strepen en geluidjes meer.

Daarnaast vind ik nog vermeldenswaardige dat ik afgelopen winter ondanks de poolcondities hier in Zuid Limburg goed door de sneeuw heb kunnen manoeuvreren. Natuurlijk ook dankzij mijn nieuwe Continental winterbanden. Geen enkele keer vast gestaan waar sommige 2 weken lang de wijk niet uitkwamen.

Zo, alweer een tijdje voorbij de 3 ton

  • 315.000 km

Het is alweer een poos geleden sinds mijn laatste update en dat komt omdat er niet heel veel te melden was. Ja, de auto rijdt nog prima en dat zal hij denk ik nog even blijven doen.

Is er dan niks gebeurd? Nou ja, toch wel helaas maar niks dramatisch.

Vorig jaar is iemand met zijn Scoda Octavia bij mij achterin gereden. Dat is overigens al de tweede keer. In mijn Opel Vectra ben ik bij een bijna identieke situatie ook al door een Octavia achterin gereden. Volg dus niet de Skoda rijder, hij volgt jou al :)

In ieder geval leek de schade mee te vallen maar dat was maar schijn. Uiteindelijk moest er een nieuwe achterbumper en een nieuwe kofferdeksel op. Samen met het nodige spuitwerk was dit toch al een schade van zo'n 3200 euro. Dit was toen verrassend dicht bij de dagwaarde (stond toen circa 270000 km op de teller). Uiteindelijk is dit goed gemaakt en is de achterkant helemaal nieuw.

Afgelopen jaar heb ik zelf schade veroorzaakt door op een parkeerplaats tegen een rotsblok aan te rijden. Deze stond heel 'overzichtelijk' op een uitstekend perkje naast het parkeervak. Bij het uitdraaien heb ik deze geraakt. Een flink bekraste bumper was het gevolg die uiteindelijk netjes gerepareerd is. Schade was circa 900 euro, gelukkig een no-claim protector zodat ik mijn maximale bonus-maluskorting behouden heb.

Andere ongemakken:

- In 2012 een kapotte accu de dag voordat ik op vakantie ging. Stond bij het tankstation en kwam niet meer weg. Netjes vervangen door de wegenwacht. Het was nog de originele accu dus na 6 jaar mag dat wel.
- Afgelopen jaar een motormanagement storing tijdens het rijden op de autosnelweg. Nog nooit eerder gehad. De week vooraf hield de motor ook vaker in (meer dan normaal want het turbogat is naar mijn mening toegenomen). Naar de dealer gegaan en zij konden niks specifieks uitlezen. Wel hebben ze de motormanagementsoftware geupdate en daarna geen probleem meer. Bijzonder, iemand enige ervaring ?

Het verbruik is over 2014 5,7l/100km en is dus weer verbeterd (zachte winter?).

In ieder geval hoop ik niet eerder een volgende update te geven dan bij 400.000 km. Blijft een schitterende auto en ik hoop dat Honda voor de Europese markt weer een Accord uitbrengt. Moeten ze alleen fiscaal aantrekkelijkere motoren gebruiken.

Op naar de 4 ton

  • 362.000 km

Ik had eigenlijk beloofd om pas bij 4 ton weer een update te schrijven maar ik wil jullie toch een paar dingen niet onthouden. Buiten het reguliere onderhoud zijn er twee reparaties die ik afgelopen tijd heb gehad.

In december bleef na het starten het acculampje branden. De motor draaide wel maar gaf een ongebruikelijke brom. Door de auto te herstarten ging het lampje uiteindelijk weer uit samen met de brom. Een dag later waren het lampje en de brom er weer en nu hielp herstarten niet. Boekje erbij gepakt en daar stond in dat er een probleem met het bijladen van de accu was. Dus de garage gebeld en die gaf al aan dat het mogelijk de dynamo is. Na een afspraak gemaakt te hebben (ik kon pas dinsdag na het weekend terecht) bleek de diagnose inderdaad een defecte dynamo. De diodes werkte niet meer naar behoren en het zou niet meer lang duren voordat de dynamo helemaal niet meer laadde. Dus vervangen. Dit bleek onverwacht de duurste reparatie aan mijn auto ooit, zelfs meer dan het vervangen van de koppelingsplaten. Honda dynamo's zijn schijnbaar erg duur (stukprijs €800,-). Samen met de multiriem kwamen de kosten uit op zo'n €1200,-. Ik denk bijna de helft van de dagwaarde van de auto. De kilometerstand was op dat moment 350.000 en dan behoort een defecte dynamo tot de mogelijkheden (zoals bijna elke reparatie).

Dat had de auto goed begrepen want twee weken geleden ging een xeon lamp kapot, inderdaad nog altijd de eerste. Deze zijn beide vervangen, ook door de garage voor een bedrag van €150,-. Deze keer geen Honda lampen want die zouden €180,- per stuk (!) moeten kosten. Er zitten nu Philips lampen en die doen het prima.

Verder heb ik tussendoor nog een recall gehad op de passagiersairbag. Wereldwijd zijn heel veel Honda's voor dit euvel terug geroepen omdat de airbag bij activering mogelijk scherven afgeeft. De airbag was door Kneppers in een kwartier gewisseld (ze hadden inmiddels al wat ervaring :))

Verder rijdt de Honda nog altijd prima en heb ik niet de indruk dat dit niet nog een tijdje kan duren. Maar je weet maar nooit, de dynamo had ik ook niet verwacht. Wat opvalt is dat er de afgelopen 7 jaar nauwelijks sprake is van slijtage aan het interieur. De stoelen, het dashboard, de knopjes, het leer, alles ziet nog even goed uit en niks is kapot of oogt versleten.

Nu hopelijk wel pas de volgende update na de 4 ton.

De laatste review want hij is verkocht

  • 427.225 km

De Accord is na 284677 door mij gereden kilometers verkocht!

Omdat ik graag een station wilde en ik de echte grote problemen met de auto voor wil zijn, had ik besloten hem te verkopen. Dat was trouwens nog niet zo makkelijk. Er is niet veel interesse in een sedan diesel met deze kilometerstand. Hij is uiteindelijk verkocht aan een handelaar voor de export tegen voor mijn gevoel te lage prijs.

In ieder geval sinds de vorige review heeft nog het volgende onderhoud plaats gevonden:

- Nieuwe remblokken
- Velgen gepoedercoat en vier nieuwe zomerbanden
- Gaspedaalsensor
- Krukassensor
- Stabilsatorstang rechtsvoor
- Rubbers stabilisator stang achter
- Accu

De gaspedaalsensor storing was overigens vervelend; tijdens het optrekken op de invoegstrook van de snelweg schiet de auto in een noodprogramma en kan niet meer harder rijden dan circa 40 km/h. Uiteindelijk kon de auto na herstarten weer normaal rijden en bleek in de garage de gaspedaalsensor versleten rondom de stand waar de gaspedaal meestal staat (2000 toeren). De auto was vooraf ook onrustig rond dit toerental dus dat kan een teken zijn dat de sensor toe is aan vervanging.

Maar ik heb 9 jaar heel fijn gereden in deze Accord en ben erg onder de indruk van Honda geraakt. Ik vind het ook nog steeds een heel mooi en goed ontworpen auto. Helaas heeft Honda het wel moeilijk gemaakt om Honda te blijven rijden. Omdat ik op een lease auto overstap werd het een nieuwe auto. Aangezien de Accord niet meer verkrijgbaar is in Europa en van de nieuwe Civic geen station meer beschikbaar is (beide onbegrijpelijke keuzes) is het geen Honda geworden. Ik ben weer terug bij Opel (Insignia) en zal daar nog een review over schrijven.

En dan nu het kostenoverzicht na 9 jaar gebruik en 284.677 km

Afschrijving : € 13.350 (€ 123,61 per maand)
Onderhoud : € 13.038 (€ 120,73 per maand)
Brandstof : € 20.668 (€ 191,37 per maand)
Belasting : € 14.884 (€ 137,81 per maand)
Verzekering : € 7.236 (€ 67,- per maand)

Totaal : € 69.177
Totaal per jaar : € 7.686,33
Totaal per maand : € 640,53
Totaal per kilometer : € 0,24

Het is lastig vergelijken met de kosten van een andere auto. Het totaalbedrag is uiteraard veel geld maar per kilometer vind ik het meevallen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.