Honda Accord 2.0 (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Accord 2.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 1999 |
KM-stand bij aanschaf | 184.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Heel in ´t kort: fijne rijdersauto, zéér betrouwbaar, maar wel relatief duur in onderdelen bij het normale onderhoud.
Na altijd kleine auto´s te hebben gereden, wilde ik iets groters, mede doordat ik eens redelijk ´gekreukeld´ uit een kop-staartbotsing kwam. Ik heb deze Accord -op gas) gevonden bij een autohandel, waar deze al een jaar stil stond. Was uiteindelijk wel gunstig voor km-stand in verhouding tot leeftijd en prijs. Jammer genoeg een instapmodel met weinig luxe. Wel vreemd dat de eerste eigenaar er destijds wel een peperduur electrisch open dak in heeft laten zetten. De zwart plastic bumpers hebben één groot voordeel: parkeerschades zijn veel makkelijker te herstellen. Kwestie van warm föhnen. Nog een plus: ondanks de 70 liter LPG-tank in de kofferbak nog steeds een sloot bagageruimte over. Verbruik ca. 1 op 8,5 (op gas dus). 16-kleps motor (110pk) mist wel trekkracht bij lagere toerentallen, vanaf ca. 3.300rpm lijkt het daarintegen alsof er een turbo wordt bijgeschakeld. Wegligging en stuurgedrag zijn gewoon uitmuntend, zeker met de ’ruime levenservaring’ in acht genomen.
PROBLEMEN
- Bestuurdersstoel was door gezeten. Opgelost door de bekleding van de zitting los te halen en wat extra schuim er onder te schuiven. Met prima resultaat.
- Kort na aanschaf: kromtrekkende remschijven. Ging pas over nadat schijven en blokken door orgineel Honda-parts werden vervangen.
- Homokineet bij 190.000km, veroorzaakt door kapotte ashoes. Gelukkig goedkopere imitatie kunnen krijgen.
- Wiellagers achter bij 227.000 en 240.000km. Bepaald geen schande bij zulke km-standen, maar wel slikken van de prijs: 182 euro ex. montage & btw per kant...
- Grootste klapper: kleppenrevisie bij 229.000km. Bekend ’gas-euvel’. Nog net in guldens afgerekend; 3100 piek. Auw!
- roest, veroorzaakt door een slecht herstelde schade. Jammer maar helaas.
Daarnaast eigenlijk alleen de normale onderhoudskosten: per jaar één kleine beurt met kleppenstellen, voor ca. 70 euro en een grote beurt met APK, ca 270 euro. En dat bij 20.000-23.000 km/jaar. Daarnaast nog 6 banden en 2 (eigenlijk 4, lees verder) schokdempers versleten.
Wel één minpuntje: Waar zijn al die Honda-dealers gebleven??? Arnhem=weg. Veenendaal=weg. Ede=weg. Sommige universele garages hebben een grondige hekel aan deze auto, ´Jappanner-allergie´, zeg maar. Gelukkig heb ik een LPG-specialist gevonden die er geen probleem in ziet.
Tweede en laatste update: Er staat weer 10.000 km extra op de teller en "t was weer tijd voor de APK. En raad eens: bij 272.000 kilometer moest er -naast de grote beurt- alleen een nieuwe H4-lamp in de koplamp. Tada! Nog iets opvallend: de 6 maanden eerder vervangen schokdempers bleken ondermaats... Gelukkig liet leverancier Kwikfit zien dat hun garantie wel snor zat, ze werden dan ook kostenloos vervangen. Hulde.
Ik heb ook de totale onderhoudskosten eens uitgerekend: incl. cilinderkoprevisie, 4500 euro op 89.000km; da´s 5 eurocent/km. Vind ik voor zo´n auto, met deze kilometerstand, gewoon goed.
Toch ga ik zeer binnenkort afscheid nemen van deze kanjer. Bij de volgende beurt zijn namelijk de distributie (2 riemen, incl. spanrollen), de multiriemen (ook 2), de schokdempers achter en de remblokken vóór aan de beurt... Da"s ongeveer twee keer de restwaarde investeren. Daarom heb ik nu -bij een Honda-dealer- een optie op een ’nieuwe’ Accord, met G3-gasinstallatie en ’net ingereden’ met slechts een ton op de teller. Bovendien heeft deze de beschikking over airco, airbag, ABS en electrische raampjes. Woei!!! Zaterdag is ´ie klaar voor de proefrit...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren