Honda Accord 1.8i S (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Accord 1.8i S |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 272.500 km |
KM-stand laatst | 309.460 km |
Japanse degelijkheid
- 292.925 km
20 April 2013 kocht ik deze rode Japanse "gasbak" en tot op de dag van vandaag heb ik er nog geen seconde spijt van.
Sinds de aanschaf heb ik inmiddels 20.000km afgelegd zonder noemendwaardige problemen.
Ondanks de vrij hoge km. stand heb ik de wagen destijds ingeruild voor een 323p die de helft aan km's had gelopen.
De auto rijdt voortreffelijk op LPG, enig nadeel is dat ie slecht start als je niet teruggeschakeld bent naar benzine voordat je je rit beeindigd bent, maar dat went.
Na het plaatsen van nieuwe banden, vervangen van de stuur- en aandrijfashoes is de auto uitgelijnd en ligt het nog beter op de weg als daarvoor. Stuurt strak en zoeft geruisloos over de weg.
De 1.8 v-tec motor doet wat ie moet doen, al lijkt soms de koppeling (drukgroep) iets lui te worden omdat ik toch soms iets vermogen "mis" maar het is nu eenmaal geen auto om echt mee te scheuren.
Zonder zeuren rijd je overal naar toe, stoelen zitten goed en stevig, ruimte binnenin is meer dan voldoende en ondanks de 60l gastank is er nog meer dan zat ruimte over in de kofferbak.
Het verbruik ligt rond de 1 op10, daarover ben ik tevreden, omdat het toch een auto van dik 1350 kilo is.
De motor heeft ondertussen wat onderhoud gehad, en verbruikt nu na de laatste controle amper olie. (er is ca. 200cc "verbruikt"na 5000km)
De airco is gevuld en doet zijn werk uitstekent, Geluids installatie is ruim voldoende, ondanks dat ik nu slechts 2 voor speakers heb.
Deze auto is wat mij betreft klaar voor de volgende 100.000km en dankzij de G3 installatie zijn de maandelijkse kosten nog te overzien.
Mocht de auto ooit bezwijken, dan komt er absoluut weer een Japanner op gas, of het weer een Honda wordt weet ik niet, omdat mijn hart toch bij Mazda ligt, maar dat hangt er ook vanaf wat er toch voor handen is.
Tot volgend jaar !
Op naar de drie ton
- 296.005 km
Een kleine status update, om het nieuwe jaar goed te beginnen.
Helaas kreeg ik 2 januari, de eerste werkdag een lekke band in de spits op de A12.
Dat beloofde weinig goeds, maar gelukkig heeft een toevalligpasserende ANWB vrachtwagen me snel en zeer vriendelijk weer snel opweg weten te helpen.
De auto rijdt verder onverminderd goed, maar ik merk wel dat het langzaam weer tijd wordt voor onderhoud.
De auto houdt af en toe iets in, voornamelijk bij het rijden op LPG met het vragen van vermogen, ineens gas geven of in te lagen toeren teveel willen vindt de auto niet leuk.
Volgende week wordt de ontsteking nagekeken en waarschijnlijk de verdeelkap en de bougies vervangen.
Gisteren heb ik na controle wel bijna een liter olie bijgevuld omdat het peil te laag stond. Maar dit was de eerste keer sinds de kleine beurt bij 286.000km dus klaag ik daar totaal niet over.
Zoals verwacht zal ik dan begin van het voorjaar de 300.000km halen en zijn er verder eigenlijk geen bijzonderheden.
Drie ton gepasseerd zonder een centje pijn
- 300.305 km
Drie dagen geleden passeerde ik met de auto de magische grens van 300.000km.
Over 3000 km staat er weer onderhoud gepland.
Na de vorige beurt rijdt de auto beter, maar heeft heel af en toe nog wel wat last van verminderd vermogen in de lagere toeren. Geen grote ramp, maar ik had gehoopt dit op te lossen met de nieuwe LPG bougies en ontsteking. Ook is de accu vervangen.
De motor verbruikt nagenoeg geen olie, en rijdt verder nog altijd altijd even comfortabel. Er is wel langzaam een kleine trilling in het stuur te bemerken, de garage merkte een lichte speling op aan een fuseekogel linksvoor, dus die staat ook op de nominatie om te vervangen bij de komende beurt. Verder ben ik van plan nog enkele grote ritten te maken met de wagen, een weekend Oost Duitsland en weekje Frankrijk staan op de planning, dus kan de km-stand lekker oplopen. Bijzonderheden verder eigenlijk helemaal niet, ik ben dik tevreden!
Vakantie naar Frankrijk, zonder centje pijn
- 304.950 km
De auto is ondertussen enkele weken, voor mijn vakantie, voorzien van een kleine beurt. Er bleek nogal wat olie te zijn verdwenen dat ongebruikelijk was. Hiervoor is nu gekozen een iets dikkere olie te gebruiken met een toevoeging, dat lijkt zijn vruchten af te werpen. Nu na Bijna vier duizend km is er nog geen druppel verdwenen aan de peilstok en de auto rijdt verder onverminderd goed voort.
De reis naar Frankrijk (Bourgogne) was een feestje, het blijft een zalige reiswagen met een stille soepele motor die ook de klim voorbij Luik niet schroomt in de 5e versnelling.
Over enkele maanden staat de opvolger voor deze Honda zijn opwachting te maken. Reden hiervoor is o.a. dat ik mijn vaste lasten wil verlagen en dus kies voor een klein autootje op LPG. Rijdt vele malen zuiniger, minder wegenbelasting i.v.m. het gewicht en de km stand die toch aardig opklimt met daarbij het riciso op reparaties.
Voor het zover is, komt er nog een laatste aanvulling op deze review.
Verkoop auto
- 309.460 km
De auto is verkocht zaterdag 13-09.
Bijna anderhalf jaar en ruim 37.000km heb ik er met plezier in gereden.
Zoals al eerder opgemerkt: De auto rijdt nog altijd voortreffelijk voor zn leeftijd en km-stand. In verband met de aanschaf van een nieuwe auto op LPG die in de vaste lasten aanzienlijk goedkoper is ruimt deze trouwe japanner helaas al vroegtijdig het veld.
De nieuwe auto maakt zijn opwachting binnen nu en twee weken, dat wordt een Kia Picanto op LPG (af fabriek).
Ter overbrugging rijd ik momenteel in mijn Mazda 929 sedan voor dagelijks gebruik.
Zodra de nieuwe auto er is, meld ik ook hier op de site weer een review. Ik ben hoofdzakelijk benieuwd naar de rij-eigenschappen i.c.m. de LPG installatie en het brandstof verbruik. Omdat ik al regelmatig in een zelfde auto rijd op benzine heeft de rest van de auto weinig verrassingen meer voor me.
Adieu fijne accoord, het was een waar genoegen! Hopelijk krijg je in het buitenland nog een fijn leven :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.