Honda 22i-ctdi sport 30th Anniversery Edition (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 22i-ctdi sport 30th Anniversery Edition |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 77.955 km |
KM-stand laatst | 210.000 km |
Kopie oud verslag, kan niet meer inloggen met oud
- 176.500 km
EERSTE INDRUKKEN (78.200 KM)
Na ruim zes jaar (en 180.000km) in m'n Toyota gereden te hebben -met veel plezier- werd het tijd om bij de km stand 314000 een wat jongere vervanging te zoeken.
Na wat overpeinzingen besloten om terug te keren bij Honda, waar ik in het verleden goede ervaringen mee heb gehad. 4 maal civic, 2 maal accord.
Na wat speurwerk op intenet deze Honda gevonden. De auto is van 2008, diesel, Sport in de 30th anniversery uitvoering. 79000 km, dealer onderhouden.
Ik weet niet wat er anders is dan de gewone sport uitvoering. Ik kon de juiste versie niet vinden in de Carbase, het is een Belgische variant.
Uitvoering heeft: volledig automatische airco, met gescheiden temperatuur regeling, automatisch dimmende spiegel binnen, boordcomputer, cruise control, 6 CD wisselaar. Standaard 17 inch wielen lichtmetaal, 6 versnellingen.
Eerste indrukken na 'n paar honderd km:
-Wat sportiever geveerd dan m'n toyota... Maar ja, met een sport onderstel en 225/45 R 17 banden...
-De wegligging is veel strakker, de auto stuurt direct, de remmen lekker bijterig, bijna een Alfa
- Heerlijke stille motor, een hele fijne diesel. De fijnste tot nu toe die ik gereden heb (tov Ford, PSA, Alfa of VW)
Meer laat ik weten na de eerste beurt bij 82000km, ik hoop er nog minstens 250.000km bij op te zetten.
BIJNA 10.000 KM GEREDEN (87.870 KM)
Wat een fijne auto! Ik vind elke km een waar genot.
De auto rijdt strak, stuurt perfect. Geen rammeltjes of kraakjes. De bouwkwaliteit is zeer goed te noemen, veel beter dan de Toyota.
En dan de motor, ik begrijp nu waarom Honda daar de nodige prijzen mee heeft gewonnen. Loopt prachtig rond, een heerlijk koppel en ruim voldoende vermogen. Illegale snelheden worden snel bereikt in alle rust. 200 km/uur is een peuleschil voor de auto. Schakelen gaat soepel en trefzeker.
Wat betreft problemen.... Niets!
Alleen een grote beurt bij 80.000 km.
Verbruik is iets lager dan bij de Toyota, wat ik goed vind gezien het grotere vermogen, koppel en bredere banden 225 ipv 195.
UPDATE (125.500 KM)
Wat een fijne auto blijft het. Ik blijf maar lachen achter het stuur.
wat sportieve rij eigenschappen... Wat stevig geveerd maar wel heerlijk strak door de bocht.
Verbruik zakt nu naar 5 liter op 100km. Vind dat zeer netjes voor een 2.2 liter diesel met 140pk. Auto blijft heerlijk stil, acceleratie is heerlijk met de 340nm onder de kap.
Automatische airco doet perfect zijn werk, de audio is prima. Mis alleen een mp3 aansluiting.
Bij 110.000 km een achterremschijf vervangen, was compleet verroest en liep aan. Garage vroeg zich af hoe dit kon. Geen idee. Remt weer als nieuw.
Nog 2000km en ik heb er zelf 50000km op zitten. Ik denk dat de auto zonder grote problemen 300000km kan draaien. Buiten de remschijf alleen regulier onderhoud.
UPDATE (143.000 KM)
Tsja, wat valt er te melden...
Eigenlijk niets, de auto rijdt perfect, alleen regulier onderhoud. Sinds vorig verslqg twee keer gekeurd. Afkeur wegens een te hoog afgestelde koplamp, verder niets.
Verbruik iets gezakt, zit nu tussen 1 op 19 en 1 op 20.
BLIJFT MAAR DOORRIJDEN (166.400 KM)
Er is weinig te melden over de auto, diesel erin, om de 20 dkm een onderhoudsbeurt en rijden maar.
Behalve de normale slijtage als een kop lamp en wat banden, is er weinig defect. Ah ja, de schakelaar van de kofferbak is defect, nu gaat de kofferbak alleen nog open met de afstandbediening op de sleutel of de hendel binnenin.
Vervangen van het onderdeel ga ik wellicht nog doen, niet te duur via het internet te bestellen.
Geen olieverbruik van de auto, hoef niets bij te vullen op 20dkm, verbruik ligt rond de 5,3 lter per 100km.
Ik ga nu weer meer km rijden, een andere baan, dus niet meer met OV naar het werk, een volgende update zal er eerder zijn.
Korte updata
- 176.500 km
Zoals gemeld, kan ik niet meer inloggen op mijn oude account, dus nu zo maar verder.
Auto is weer goedgekeurd, in een keer door de keuring. Alleen de defecte stadslichten vooraf vervangen en de nummerplaatverlichting.
De achterklep schakelaar was dus niet defect, bedankt voor de tip, in de kofferbak de schakelaar omgezet en het werkt weer. Geen olie vervruik, alleen diesel en ruitewisser vloeistof; Verbruik ligt nu rond de 5 liter per 100 km, dat is inclusief de dagelijkse file op de E19 naar Brussel. Top!
Nog 4000 km en dan is het weer tijd voor een kleine beurt,
Blijft maar gaan
- 208.000 km
De auto blijft probleemloos werken.
De afgelopen 30000km, alleen regulier onderhoud. Airco begon slecht te werken, systeem voor 80,- Euro laten vullen en werkt weer perfect.
Verkocht
- 210.000 km
Wegens al maar strenger wordende milieu regels, auto ingeruild. Zou er mettertijd Antwerpen, Brussel niet meer mee in mogen, en ingeruild om nog rest waarde te hebben!
Nieuwere wagen is Toyoya Yaris Hybride uit 2014.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren