Ford Thunderbird (1957)

autoreview

Ford Thunderbird (1957)
Ford Thunderbird (1957)Ford Thunderbird (1957)Ford Thunderbird (1957)Ford Thunderbird (1957)Ford Thunderbird (1957)Ford Thunderbird (1957)Ford Thunderbird (1957)Ford Thunderbird (1957)Ford Thunderbird (1957)

Signalement

Versnellingen3, Handgeschakeld
Bouwjaar1957
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf56.000 km
KM-stand laatst56.500 km
Lezerswaardering: 23%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste rit

  • 56.000 km

Ford Thunderbird 1957 – Mijn ervaring en eerste indrukken!

Normaal gesproken houd ik mijn auto’s bij op het forum, maar omdat er nog geen uitgebreide review bestaat van deze generatie Thunderbird, leek het me leuk om mijn ervaringen hier te delen – mits er natuurlijk voldoende interesse voor is.

Eind mei heb ik deze Ford Thunderbird uit 1957 gekocht. Dit is het derde en tevens laatste productiejaar van deze generatie. De T-Bird werd destijds door Ford geïntroduceerd als antwoord op de Corvette C1.

Ik heb de auto overgenomen van een particuliere verkoper en ben inmiddels de vierde eigenaar. Oorspronkelijk is de auto nieuw geleverd in Zwitserland – ik heb zelfs het originele invoerdocument met stempel uit 1957 nog in mijn bezit. Daarnaast kreeg ik er het originele instructieboekje en een map vol onderhoudsfacturen bij.

De auto heeft nog steeds de originele motor: een 312 cu in V8 met zo’n 250 pk en flink wat koppel. Hij is gespoten in de originele kleur “Inca Gold” – al is hij wel een keer opnieuw overgespoten. Hij wordt geleverd met een zwarte hardtop (helaas zonder patrijspoorten) én een softtop.

Qua afmetingen is het best een indrukwekkende wagen maar niet voor Amerikaanse begrippen: ongeveer 4,45 meter lang, 1,80 meter breed en 1,30 meter hoog. Binnenin is er één zitrij, een klassieke bank, wat het interieur vrij compact maakt. Het stuur zit behoorlijk dicht op je benen!

De auto is altijd in Zwitserland gebleven. Dankzij de volledige historie die beschikbaar is, voelde de aankoop betrouwbaar aan. Ik heb dan ook ter plekke besloten om de knoop door te hakken.

Een paar dagen na de koop ben ik op vakantie gegaan en heb ik vanuit daar het geld overgemaakt. Tijdens het Pinksterweekend kon ik de auto ophalen. In plaats van via de snelweg naar huis te rijden, koos ik voor een route langs de meren en door de bergen – een rit van zo’n 1 uur en 50 minuten. Ideaal om de auto meteen goed te leren kennen.

De Thunderbird is voorzien van een handgeschakelde 3-versnellingsbak, waarbij je in de praktijk vooral 2 en 3 gebruikt. Sturen vraagt wel wat inspanning: er is geen stuurbekrachtiging, en met dat grote stuur merk je dat vooral bij lage snelheden en het inparkeren.

Op bergpassen is het prima te doen, al is het wel werken. Echt ‘hoeken’ doe je natuurlijk niet met zo’n auto, ook al werd hij destijds als sportwagen gepositioneerd. Eenmaal van de bergen af, is het op de landwegen puur genieten. De V8 bromt lekker op de achtergrond – niet te luid, maar duidelijk aanwezig – en met het raam open en de wind erbij is het echt een fijne rijervaring.

Het laatste grote onderhoud vond plaats in juli 2023. Daarbij is voor ongeveer €4.000 aan werk verricht: onder andere afdichtingen, rubbers, verlichting en het volledige remsysteem zijn vernieuwd. Sindsdien is er nog maar een paar honderd kilometer met de auto gereden, dus alles lijkt in prima staat.

De enige aandachtspunten tot nu toe:
• De remlichten functioneren momenteel niet.
• Het elektrische raam aan de passagierszijde werkt deels: omhoog via beide schakelaars, maar omlaag alleen vanaf de bestuurderskant. Waarschijnlijk een schakelaartje dat hapert.

Voor de rest is het een erg complete auto en ik zal jullie hier op de hoogte blijven houden van mijn verdere ervaringen!

De eerste Oldtimer meeting en onderhoud

  • 56.500 km

De eerste oldtimer car meet zit erop. Ontzettend leuk, zon 500 oldtimers in Zürich bij elkaar plus veel bezoekers. Leuk om mee te maken en leuke gesprekken gehad met eigenaren onderling. Echte liefhebbers!

https://www.albisguetli.ch/albisguetli-classics

De dag na het evenement had ik gelijk een afspraak staan in een oldtimer specialisten garage, dit voor een "check-up". Kosten punt zon CHF 650, maar dan weet je meteen wat er nu moet gebeuren en wat er in de toekomst aan zit te komen.

Ik wist al van te voren dat de electronica een probleem was bij de auto, blijkt dat hij over de jaren gewoon niet echt lekker bijgehouden is en daarom werd er geadviseerd om de kabelboom te vernieuwen en tevens de zekeringen en andere bijhorende zaken aan te pakken.

Ook wat zaken onder de motorkap hebben wat aandacht nodig en tevens was de remmerij aan de beurt.

(vertaald uit het Duits)
Mechanica:
- Remtrommels en remblokken achter vervangen
- Coolant flange rechts uitbouwen, vlakdraaien, inbouwen
- Rem voor demonteren, smeren, afstellen
- Remleidingen aan achteras vervangen
- Benzineslangen vervangen
- Carburateur uitbouwen, demonteren, in ultrasoon bad reinigen, nieuw afdichten, inbouwen
- Benzinepomp reviseren
- Voetpakking carburateur vervangen
- Wiellager voor vervangen
- Uitlaatophanging repareren (1 ophanging is weg)

Elektrisch:
- Kabelboom en alle kabels, zekeringen enz. in motorruimte vervangen
- Oliedruklamp repareren
- Remlicht repareren
- Accu vervangen (momenteel is er een te grote ingebouwd)
- Poolafdekking monteren

Service
- Motorolie verversen met filter
- Lubegard
- Versnellingsbakolie verversen met overdrive
- Differentiële olie verversen
- Antivries vervangen
- Systeem spoelen
- Koelvloeistofdop schoonmaken
- Benzinefilter vervangen
- Luchtfilter schoonmaken
- Kleppenspel/klepstoters controleren en afstellen
- Niveau controleren
- Chassis smeren, inclusief bladveren
- Remvloeistof vervangen
- Trommelrem afstellen
- Handrem afstellen
- Verdeler demonteren, slijtdelen vervangen, op testbank afstellen
- Kabel, rotor, deksel, bougies, spoel vervangen
- Ontsteking en carburateur controleren en afstellen
- Kabel, rotor, deksel, bougies, spoel vervangen
- Smoorbandspanning checken
- Distributeur, deursloten, scharnieren,
- zittingrails, kabels smeren
- Verlichting en lichtinstelling checken
- Bandenspanning checken, inclusief reservewiel
- Accu belastingstest en laadstroom checken

Eind volgend jaar gaan we dan met het onderstel aan de slag, met deze specialist.

Wel leuk, wat door de monteur bevestigd is, dat een handbak schaars is, maar een handbak met overdrive (mijne) nog schaarser is. Daarnaast zijn er maar weinig autos origineel zo in Zwitserland geleverd. Dus ondanks het dure onderhoud is zon auto het wel waard en mag deze nog lang in bezit blijven!

Elke rit is weer een groot genot, daar doen die negatieve beoordelingen van wat anonieme profielen hier niks van af ;).

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.