Ford Sierra 2.3 V6 Ghia (1984)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sierra 2.3 V6 Ghia |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1984 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 101.500 km |
KM-stand laatst | 104.000 km |
ERVARINGEN
- 123.000 km
Ik heb autoweek al gevraagd of ik deze onder de noemer "oldtimer" mocht noemen maar daar heb ik helaas geen antwoord op gekregen, graag wil ik deze Klassieker in spe toch graag noemen.
Als klein jochie opgegroeid met de Ford Sierra, sinds dat ik me kan heugen heeft deze auto mij altijd gefascineerd... dat heb je wel eens ergens mee!
Sinds dat ik in 1996 mijn rijbewijs gehaald had, heb ik meerdere Sierra's mogen bezitten maar de auto's werden ook ouder en de omstandigheden zorgden ervoor dat ik jongere auto's aan ging schaffen.
Naarmate de jaren verstrijken zie je ze steeds minder in het wild, toch jammer want als je nagaat de je ze een jaar of 15 A 20 nog overal tegenkwam, zo schaars zijn ze nu aan het worden.
Ten tijde van de introductie in 1982, werd de auto niet door iedereen met open armen ontvangen.... het futuristische design sprak niet iedereen aan... je walgde ervan of je vond hem mooi!
Dan nu:
Afgelopen zomer kwam ik een advertentie tegen met een 2.3 Ghia van begin 84... vraag me niet waarom maar ik bleef altijd advertenties volgen van Sierra's maar deze bleef me voor ogen komen.
Deze Sierra had tot voor 3 jaar terug bij de eerste eigenaar binnen gestaan, deze meneer is overleden waardoor de auto bij een handelaar terecht kwam, daar is hij gekocht door degene waar ik de auto van heb... in de 3 jaar dat deze meneer de Sierra had, is er slechts 8000 km mee gereden.
Wat zou het toch mooi zijn om zo'n Sierra van het eerste uur te hebben, en dan ook nog wel een Ghia met een V6.
Er ging best een tijd overheen tot dat ik me niet meer kon beheersen en ging reageren op de advertentie.
De auto bleek in uiterst nette staat en met slechts 101500 origineel km's, de eigenaar gaf aan dat een keiharde Sierra betrof en dat is zeldzaam vandaag de dag.... alles was compleet, werkte en zag er zeer netjes uit!
De orginele radio zat er nog in, de originele boord-gereedschapset zit er nog in, zelfs de originele verbandtrommel zit nog in het vakje op de hoedenplank!
Een lekker bruin 80's interieur met dito vormen, maar met luxe waar menig automobiel vandaag de dag nog niet mee uitgerust is.
De auto werd gekocht, ik ben 2 uur met de auto onderweg geweest om thuis te komen dus dat was een aangename rit, alleen merk je hoe enorm verwend je vandaag de dag bent met stuurbekrachtiging en airco ( het was die dag bloedheet ).
Maar wat reed die V6 lekker soepel zeg, en wat deinde die auto zoals het een Sierra betaamt!
Ik heb zo goed en zo kwaad als het kon onderweg de hele tijd om me heen zitten kijken in die auto, zo goed mogelijk van het motorgeluid proberen te genieten maar dat was er niet bij als je op de snelweg met open ramen rijdt.
( Ik moet zeggen dat de 2.8 en 2.0 V6 motoren mooier klinken, ze huilden meer, deze is erg stil ).
Alles, maar dan alles was origineel aan de auto, helaas ook de sportvelgen en de achterklep spoiler... je kunt zeggen dat het erbij hoort maar ik heb de sportvelgen er onderuit gehaald en ben een zoektocht gaan startten voor de originele wieldoppen, dat viel niet mee want ik heb er uiteindelijk 1 uit Belgie, 1 uit Nederland en 2 uit Duitsland kunnen halen... kostte wat maar dat is dan de hobby.
De stoelen waren in de eerste type Sierra's snel doorgezeten, bij deze valt het mee maar na bijna 25 jaar merk je wel dat de tijd z'n tol eist, roest is nergens maar dan ook nergens te ontdekken.. dit mede dankzij een tecktyl-behandeling.
De originele dealerplaatjes en stickers zitten nog op de auto, misschien dat ik er nog eens een keer mee langs rij.
De boardcomputer werkt nog goed, maar moet even nagelopen worden, bij vochtig weer willen de deuren of de achterklep volgens het systeem nog wel eens open zijn, dit gaat na verloop van tijd weg.
Soepele motor en ondanks dat deze op 98 loopt en daar ook nog eens loodvervanger bij moet, ligt het verbruik toch op 1:10, dat valt me niet tegen.
De kofferruimte, Sierra's waren destijds grote auto's, vroeger hebben we met z'n achten in een Sierra gezeten, dat kon omdat mijn broers en zussen nog klein waren en destijds kon het nog makkelijk dat er 2 kinderen in de kofferbak zaten.
Maar over die kofferruimte.. daar heeft werkelijk nog nooit iets in gelegen, onbegrijpelijk!
Het dashboard is als het ware naar de bestuurder toe gericht, dit geeft een apart tintje aan de auto, vooral in de luxe ghia-trim.
De vering is comfortabel, en verder is de auto windgevoelig maar dat hoort bij een Sierra.
Schakelen, remmen, sturen, het gaat allemaal goed maar het is niet "je van het".. mij stoort het niet want daar staan Sierra's om bekend en ik geniet er alleen maar van, wel is het een auto waar je nog wat moet doen ipv alle electronica die tegenwoordig bepaalt wat je doet.
Alles werkt, zelfs de radio doet het nog!
Ik weet wel dat ik deze auto niet snel weer weg zal doen, het is een zeer unieke uitvoering in uniek nette staat.
De auto verdient de klassiekerstatus, op autoweek heb ik ook een topic over de Sierra en daarin komt oa ook de mijne voor.
Voor mij is het nostalgie, tegenwoordig is het een zeldzaamheid want zelfs op sloperijen kom je ze amper nog tegen.
Lekker simpel techniek waar je zelf nog aan kunt sleutelen, de Sierra heeft bewezen over het algemeen een allemans-vriend te zijn, inmiddels een doorontwikkelde auto die betrouwbaar te boek staat!
9-12-08:
Geweldig, eindelijk staat deze auto lekker binnen onder een deken, door omstandigheden heb ik de Sierra een aantal weken als dagelijks vervoer moeten gebruiken.
Hoewel dat geen straf is, ging het me wel aan het hart als er weer eens pekel gestrooid was... dus snel wat anders regelen en deze beauty lekker binnen zetten.
Als de Sierra in het voorjaar weer naar buiten komt, zal ze belastingvrij zijn, dat pakken ze me in elk geval niet meer af!
20-07-09,
Inmiddels is de auto belastingvrij, en word de auto een beetje ontzien.
Eens in de 2 a 3 weken maak ik er nog gebruik van.
Inmiddels ben ik tegen een net dashboard aangelopen en even zag het ernaar uit dat ik ook een origineel dakraampje gevonden had, voor vervanging van de mijne.
Helaas stonden er al kentekens in gegraveerd.. die viel dus af.
Ook lijkt de koppeling wat problemen op te gaan leveren en ontstaat er roest onder de voorruit.
Voorruit eruit en kijken wat de schade is, voorlopig staat de auto netjes onder de carport en ik ben al bezig met een stalling voor de winter.
Leuk feitje, ik ben bezig met een 1.3 Basis-uitvoering van de Sierra.
Deze zijn zeer zeldzaam, nog nooit eerder in het echt meegmaakt en nu heb ik er eentje gevonden ( met wat werk ).
Auto is knalhard en origineel Hollands.. en dat is echt een van de eerste Sierra's.
Hoe het topic in de gaten zou ik zeggen!
02-09-2010
De Sierra is inmiddels weer 2 jaar in bezit en ik vond het leuk om hier weer eens wat bij te tikken.
De Sierra staat helaas al maanden aan de kant, de computer voor het deurendisplay is kapot en om daarbij te kunnen moet je het halve dashboard afbreken.. geen punt want dat dash moest nog vervangen worden vanwege de scheuren.
Echter heb ik nu een aantal computers geprobeerd en dan doen de waarschuwingslampjes het niet, dan werkt het even goed maar een dag later weer niet.. word er moe van.
Anyway, de Sierra staat aan de kant met een half dashboard omdat ik er gewoon de tijd niet voor heb.
Maar ik ga er binnenkort wel weer even een blokje mee om, even horen hoe mooi de V6 klinkt, die trouwens een beetje begint te tikken...
Afgelopen maanden een donor 2.3 Ghia gekocht en deze ontdaan van alle onderdelen voor reserve... heel goed want daarnaast heb ik inmiddels nog een 2.3 Ghia en die behoeft nog heel wat aandacht, dat is trouwens een van de eerste Sierra's met de gestreepte achterlichten en de houten paneeltjes op deurbekleding, in automaat uitvoering.
Vervolg komt!
27-12-2011:
Inmiddels staat de teller slechts op 121.000 km.
Het afgelopen jaar amper in de Sierra gereden en inmiddels staat hij overdekt te overwinteren.
Onlangs is de Sierra vlekkeloos door de keuring gekomen, ik kreeg de opmerking dat het een nieuwe auto is en dat vleit natuurlijk enorm.
Wat een nog grotere eer was, is dat ik een tijd terug door AW benadert was naar aanleiding van mijn review.
De vraag werd gesteld of ik de Sierra nog had en of ik belangstelling had om mee te werken aan een verhaal over auto's, welke in 2012 rond de 30 jaar werden.
Foto's heb ik geplaatst in het Sierra topic en samen met een Audi 100 en Mercedes 190, staat mijn Sierra in een speciale editie van AW.
De Sierra moet na de winter een grote beurt krijgen en ook moet ik de auto van top tot teen eens secuur nalopen want hier en daar vertoont de carrosserie wat aandacht.
Vooral vanwege schade van het instorten van de vorige winterstalling ( gewicht sneeuw ), dat gaat goed komen.
Dashboard nummer 3 zit er inmiddels in want het moet perfect zijn, bij deze types scheuren ze nogal snel door weersinvloeden.
Helaas was deze ook al door de zon aan het scheuren, een behandeling bij een restaurateur heeft geholpen maar heeft niet het resultaat gebracht waar ik op had gehoopt... het dashboard begint weer lichtjes te scheuren.
Afgelopen zomer heb ik de auto regelmatig in alle haast onder de carport gereden vanwege herhaaldelijk noodweer.
Ik blijf enorm trots op mijn bezit en kan van een simpel ritje enorm genieten, het is gewoon heerlijk terug gaan in de tijd :)
24-09-2013:
De Sierra stond al een tijdje te koop aangezien je soms keuzes moet maken, en dat was geen makkelijke!
Aan een dergelijke Sierra in deze staat kom je vrijwel niet meer en ik mag me gelukkig prijzen dat de Sierra bij een echte liefhebber terecht komt.
Deze meneer wil de Sierra origineel houden en hij zal heerlijk binnen slapen om slechts een 3000 km per jaar te mogen rijden.
De Sierra zal, als hij op de weg te zien zal zijn, de wegen van België gaan sieren.
Het beste maatje, ik zal je heerlijke V6, comfortabele deining, "oude auto" geur en zelfs het oplichten van het dashboard in de straatverlichting gaan missen.
PROBLEMEN
- 104.000 km
Meteen bij thuiskomst bleek de waterpomp lek te zijn, dit is een euvel welke de eerste types teisterden, een bron van ergernis die nogal eens voor kwam.
Scheuren in het dashboard, helaas was dat ook een euvel van de eerste types, een net dashboard met het welbekende roostertje bovenop is schaars.
Rot schuif-/kanteldak... helaas ook een euvel en ergens mag het ook wel na 25 jaar, het nadeel is dat deze dakramen brons getint glas hebben en de latere types groen getint glas.
Windgeruis.
Trillende remmen, een ramp bij die auto\\\'s...
De auto kan er niets aan doen maar er is stevig in gerookt ( toen hoorde je er niet bij als je niet rookte )waardoor alles enorm verkleurt is.
De bekleding heb ik schoon kunnen stomen, de kappen zijn toch wat verkleurt ( heeft ook wel weer wat na al die tijd ) maar het hemeltje laat los als je die wilt reinigen, daar moet ik dus nog wat op zien te vinden.
Ik wil wel aangeven dat ik deze punten voor lief neem, het hoort bij de karakter-eigenschappen van een Sierra.
Tzt zal ik de auto laten taxeren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.