Ford Sierra 2.0i Ghia (1990)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sierra 2.0i Ghia |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 170.000 km |
KM-stand laatst | 190.000 km |
- 170.000 km
De Ford Sierra. Deze auto is altijd wel op de één of andere manier in het zicht geweest. Mijn opa heeft een MK1 gehad, mijn oom een MKII automaat, een andere oom meerdere MKI's en MKII's. Zelfs mijn vader heeft er één gehad. Een 2.0i Ghia, dezelfde die ik nu heb gekocht.
Ik wilde een Sierra hebben omdat ik een achterwielaangedreven auto zocht, en een auto met handbak. Beide eigenschappen die mijn vorige auto niet had. Het is tegenwoordig best lastig geworden om een nette Sierra te vinden, laat staan een 2.0i Ghia in originele staat. Ik ben nog steeds erg blij dat ik er één gevonden hebn.
Eerste indruk van de auto: Genoeg power, vooral lekker veel koppel onderin ( DOHC 8 klepper ). En dan het comfort, wat een heerlijk comfort. Echt een wereld van verschil met de Civic, maar ook comfortabeler dan een bouwjaar 2000 Mondeo.
Door de achterwielaandrijving voelt de neus redelijk licht, het stuurt gewoon goed op het feit na dat het wel erg licht gaat allemaal. De juiste wielen worden aangedreven, waardoor de voorwielen zich alleen met het sturen bezig hoeven te houden.
De Ghia uitvoering heeft leuke extra's, zoals elektrische ramen en spiegels, verwarmde achterruit én voorruit, boordcomputer, stuurbekrachtiging, schuif-kanteldak, toerenteller en centrale deurvergrendeling. Ik heb zelfs een lendensteun in de bestuurdersstoel. En dat allemaal in een auto van bijna 20 jaar oud.
De standaard audio is natuurlijk niet meer om aan te horen, binnenkort dus wat goede audio inbouwen en er komt cruise control in. Binnenkort meer daarover!
De betrouwbaarheid. Het motorblok is oersterk, volgens de Sierra-adepten minder sterk dan de OHC variant, maar nog steeds oersterk. Alle onderdelen zijn goedkoop, en goed verkrijgbaar. Alleen is roest een heel groot probleem voor deze auto's. De kokerbalken roesten als een gek.
Nu nog maar 3000 km mee gereden, zodra er wat meer ervaringen zijn dan komt er een update. De planning is wel om met deze auto op vakantie te gaan.
Bij 170.000 km (aanschaf) een beurt gekregen (olie, filters, banden). Binnenkort ook de distributieriem vervangen en even laten uitlijnen en balanceren. Dan moet hij er toch wel een km 20.000 kunnen rijden.
Update
- 188.000 km
Na bijna 20.000 heeft de wagen weer een beurtje gekregen. Nog niets aan de hand, slechts de uitlaat is aan vervanging toe. Gezien de kmstand mag dat ook wel.
De kokerbalken uit voorzorg vervangen voor roestvrije exemplaren.
Cruise control werkt ideaal, merendeel van de km's op de cruise control weggereden. De ingebouwde audio (Clarion boxen, JBL versterker + woofer) klinkt ook erg lekker.
Nog steeds erg tevreden met de wagen!
Vaarwel
- 190.000 km
De auto is total loss gereden, omdat ik hem uitgeleend had.
Vaarwel, Sierra 2.0i Ghia. Met recht de leukste auto die ik heb gehad, en zal dat waarschijnlijk ook blijven.
Uniek, goedkoop, leuk, ruim, comfortabel, betrouwbaar. Hij had het allemaal.
De geweldige voorruitverwarming in de winter, het prachtige glazen schuif-/kanteldak in de zomer.
Als u er één vindt: kopen en nooit weg doen. Of mij een PB sturen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.