Ford Sierra 2.0 CLX (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sierra 2.0 CLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 116.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Ford Siera 2.0 Hatchback
De vorige auto, Opel Astra, werd toch echt te klein. Ook onhandig was dat het een 3 deurs uitvoering was en er iedere keer 3 kleine kinderen achter in moesten in kinderzitjes. Dan is een wat ruimere 5 deurs auto een stuk prettiger. Was voor vervanging op zoek naar een 7 zitter: Opel Zafira, Toyota Picknick, Spacewagon etc. De prijzen vielen me op dat moment nogal tegen.
Onverwacht kwam de Ford om de hoek kijken. Mijn vader reed de Ford Sierra sinds 1993 en wilde iets anders. Men wilde eigenlijk geen stuiver geven voor inruil, terwijl er helemaal niets aan de auto mankeerde. Had op dat moment ook slechts 116000 km gelopen. Gevolg: de Opel Astra werd, omdat er meer inruil op mogelijk was, ingeruild en de Sierra kwam op mijn naam. Bijna een jaar in gereden en uiteindelijk ingeruild: De Zafira is een jaartje later toch nog gekomen.
Comfort:
Heerlijke stoelen, pittige sterke motor en zee comfortabel geveerd. Nadeel is wel dat de auto naar mijn idee te licht is voor zn formaat. Bij slechtere weersomstandigheden (regen, wind) wordt de auto wat zweverig. Vooral de wind speelt dan parten. Bij normale weeromstandigheden: heerlijk rijden! De ruimte binnenin is ook heel goed. De kofferruimte is enorm vergeleken met mn vorige auto's. Verder geen stuurbekrachtiging of electrische ramen. Ondanks het ontbreken van de stuurbekrachting stuurt de auto ligt. Door het formaat en ontbreken van stuurbekrachtiging is inparkeren soms wel lastig.
Je ziet de Sierra (helaas) vrij weinig en dat maakt hem toch wel een beetje speciaal. Wat wel opvalt is, omdat door de achterwiel aandrijving de Sierra's soms gebruikt worden als racemonster, ik in 1 jaar 3x staande ben gehouden door de politie die verzekering, APK en alcoholgebruik wilden checken. Dat was met mijn voorgaande auto's nooit gebeurd (alleen standaard alcohol controles waarbij iedere weggebruiker staande werd gehouden)
De achterwielaandrijving is verder wel een leuke ervaring. Alleen met gladheid vond ik het minder prettig allemaal.
Prestaties
Zoals gezegd: Sterke 2.0 motor. Kan daardoor meer dan goed meekomen in het dagelijkse verkeer. Veel harder dan 130 is niet echt prettig omdat de auto dan wat zoekerig wordt
Verbruik is stuk steviger dan bij de Astra en diens voorgangers: gemiddeld net 1 op 10. Vooral in de stad lust de auto een slok, terwijl het op de snelweg wel weer wat meevalt.
Betrouwbaarheid
De Sierra lijkt onverwoestbaar. Ik ken de auto sinds 1993 omdat mn vader er vanaf dat moment in reed. Er zijn nooit gekke dingen mee gebeurd. Goed: op de snelweg had mn vader een keer een klapband en was er een keer een probleem met een remblokje. De klapband daar kan de auto niets aan doen en het remblokje was iets wat waarschijnlijk bij een beurt over het hoofd gezien is.
In het jaar dat ik er mee reed is 1x de accu leeggeraakt omdat een lampje in de kofferbak niet automatisch uit ging. Oplossing: niet zoeken naar de oorzaak van het niet automatisch uitgaan van lampje, maar simpel weg het lampje er uit gedraaid. Auto via startkabel weer aan de praat gekregen en stuk gereden om hem weer op te laden. Klaar.
Verder viel op dat afgelopen winter, kort voordat ik de auto weg deed, de verwarming niet erg goed meer werkte. Hier verder niets mee gedaan omdat de auto toch weg zou gaan. Verder zou voor de APK de uitlaat vervangen moeten worden. Volgens mijn vader was dit nog de orginele uitlaat. Als dat zo is zou de uitlaat het bijna 20 jaar hebben uitgehouden. Verder altijd starten/lopen, geen gedonder en wat verder opvalt: vrijwel geen roest. Komt mede doordat er altijd goed op de auto is gepast.
Conclusie
Bijna een jaar heel goedkoop in deze auto rondgereden. Maar door gezinsuitbreiding is nu echt een 7 zitter nodig. De Sierra heeft 5 zitplaatsen en we hebben er nu toch echt 6 nodig. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en een Opel Zafira gekocht. Een jaar eerder zou de Sierra bij inruil bijna niets opleveren (hooguit 250 euro) Nu leverde hij bij inruil 750 euro op. Vrees wel dat de inruil het einde van de Sierra betekent. Garagebedrijf waar ik hem inleverde liet zo iets doorschemeren. Als dit gebeurt is dat wel zonde: Je ziet weinig Sierra's meer en de auto was nog prima!
Heb in het kleine jaar bijna geen onderhoudskosten gehad. Moest alleen koplampje vervangen worden en het mechanisme wat van binnenuit het klepje voor de benzinedop moet openen had een likje olie nodig om weer soepel te werken. Totaal iets van 15 euro onderhoudskosten gehad! (Al zou de APK ivm de uitlaat wel het een en ander gaan kosten) Als ik niet meer zitplaatsen nodig had, had ik de auto waarschijnlijk niet weggedaan.
Heb je nog een goede Sierra: wees er zuinig op: je ziet ze te weinig!
mei 2011: gechecked of de auto nog op de weg is, of reeds is gesloopt. Heeft nieuwe APK gekregen, dus vermoed dat hij (gelukkig) nog even op de weg blijft.
Oktober 2012: auto is volgens vwe.nl geexporteerd. Mogelijk rijdt ie verder over de grens, maar mogelijk is ie ook gewoon gesloopt (hoor wel eens dat dit dan ook (onterecht) als geexporteerd wordt geregistreerd. Hoop natuurlijk dat de Sierra nog rond rijdt
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.