Ford Scorpio Wagon 2.9i GLX (1996)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Scorpio Wagon 2.9i GLX |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 137.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik wilde dit keer een auto met simpele techniek. Een auto die ik zelf kon onderhouden en eventueel repareren. Tevens moest het een auto zijn met voldoende trekkracht en comfort voor lange afstanden.
Mijn oog viel op de scorpio. Vanwege de lage aanschafprijs en standaard opties zoals airco, abs, automaat, cv, enz.enz.
De auto rijdt werkelijk subliem. En ik kan het weten kom van een luxe BMW af. De stoelen zitten heerlijk, lekker breed en veel steun. Ruimte is MEGA. Echt MEGA. Auto is wel erg gevoelig voor spoorvorming in de weg. Windgeruis is zelfs bij 180km/h miniem. Dashboard is erg cheapy uitgevoerd en kraakt heel erg. Verlichting van dashboard is niet instelbaar en is zeer licht. Overigens kraakt de auto aan alle kanten. Vooral achterin vanaf de kofferruimte zeg maar.
Automaat schakelt goed maar niet perfect. Kickdown is redelijk maar je wordt niet gelanceerd als het ware. De auto trekt als een gek tot en met 180 km/h. Niet normaal. Daarna klimt hij langzaam naar een top van 220 km/h. Heb menige 3 series in hun hemd laten staan.
Ik had deze auto de naam Bonnie gegeven. Bonnie zoop namelijk erg veel benzine. In de stad met zeer rustige rijstijl 1 op 5! Op de snelweg 1 op 9!
Ik liep leeg op brandstof. Volle tank 70 liter haalde ik 350 km. Simpele techniek met een grote slok op.
Gisteren de auto kunnen verkopen. ABS lampje ging aan zodra de auto begon te rollen. Sensoren schoon laten spuiten, eventjes geholpen, daarna sensoren laten vervangen, eventjes geholpen. Uitijndelijk lampje in het klokhuis eruit getrokken. Airco wordt niet ijs en ijs koud. Is meer koel dan echt koud. En met de afgelopen hitte golf was het niet eens koel meer. Zodra de airco aan gaat, houdt de motor in. Dit merk je door een lichte schok in de motor. Erg vreemd voor een 2.9 liter. Je zou denken genoeg vermogen om de airco draaiend te houden. Maar blijkbaar niet dus. Regelmatig kortsluiting. Zekeringen die kapot gaan. Alles doorgemeten niks kunnen vinden. De schijven trekken erg snel krom. Originele Scorpio dynamo is erg zwak, regelmatig brandt het spanningslampje. Door de dynamo te vervangen met eentje uit een Mondeo van 2001 probleem opgelost. Stuur trilt altijd lichtelijk. Ook na uitlijnen en uitbalanceren. Lak krast erg snel.
Kortom, heerlijke auto om in te rijden. Alleen met dat benzineverbruik kan je net zo goed een BMW of een Cadillac gaan rijden. Gelukkig kon ik veel op de zaak afschrijven, prive is de auto erg duur om op de weg te houden.
PROBLEMEN
-kapotte stuurstang
-kromme schijven (4x)
-4 nieuwe remmen
-kapotte dynamo
-kapotte startmotor
-kapotte aircopomp
-kapotte waterpomp
-kapotte oliepomp van de automaat
-span en multisnaren
-1 Slot vervangen vanwege slijtage binnenwerk.
Op de dynamo na, heb ik bovengenoemde onderdelen zelf vervangen. Hierdoor heb ik ruim 1000 euro aan arbeidsloon kunnen besparen. Auto is simpel te onderhouden en te repareren. Onderdelen nieuw zijn redelijk betaalbaar. Nieuwe dynamo was inclusief montage 300 euro. Een bedrijf op de Spaanse polder in R’dam die gespecialiseerd is in dynamo’s.
Onderdelen op de sloop kan je voor deze auto niet vinden. Ford dealer doet weinig moeite om de storingen aan de Scorpio te onderzoeken. Men heeft blijkbaar weinig interesse in oude auto’s.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.