Ford Scorpio 2.3i 16V Ghia (1997)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Scorpio 2.3i 16V Ghia |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 128.000 km |
KM-stand laatst | 179.000 km |
ERVARINGEN
- 176.000 km
Ik heb in verschillende typen Scorpios gereden (allemaal V6, handgeschakeld,automaat, bouwjaren 1988, 1990 en 1993). Een heerlijke auto!
Nu rijd ik in de Scorpio van de laatste serie (1995-1998). Deze Scorpio ligt goed op de weg: niet hard of zacht gedempt, maar wel een stuk beter dan de vorige modellen Scorpio. ik vind het persoonlijk precies goed. Oneffenheden worden goed gedempt. Het probleem van het trillen van het stuur bij afremmen rond de 100km/h is ook verholpen in dit model. Dat vind ik echt een grote verbetering.
Hij is niet echt snel (147 pk; 1427 kg) maar erg comfortabel op de lange stukken (snelweg). Als je \'m wat meer in de toeren rijdt is ie best vlot. Daarvoor kun je de automaat in de Sportstand zetten. Als je meer power wilt kun je het beste een 2.9 12v of nog beter een 24v met 207pk nemen.
Het stuurgedrag is goed en direct. Het stuur ligt goed in de hand.
De auto is zeer luxe met voorruit-, spiegel- en stoelverwarming, cruisecontrol, audiobediening aan het stuur verwarming, achteruitrijsensoren, zelfdimmende binnenspiegel en ga zo maar door. Geen leer, geen trekhaak.
Er is veel ruimte aan boord, alleen de bijrijder voorin heeft last van de grootte van het handschoenenkastje. Dat kost beenruimte. Achterin zit je zeer ruim (benen en hoofd). Kofferbak is ook ruim.
PROBLEMEN
- 176.000 km
Airco en motorkoeling zijn de belangrijkste problemen. Meestal kom je er pas achter dat de airco het niet goed doet tijdens een warme zomervakantierit. Dat is een euvel bij de Scorpio: de de-icer werkt soms niet meer en dan moet je 'm vervangen (heb ik nu al twee keer gedaan). De laatste airco check leverde op dat er voor 1300 euro verspijkerd zou moeten worden, maar dat wordt me te gortig. Het ging onder meer om pomp en magneetkoppeling.
Het koelsysteem was er niet best aan toe: de vorstbeveiliging van het blok bleek in 2007 verroest en is vervangen. Alleen moest daarvoor wel de kop van het blok af om erbij te kunnen (!!). Toen bleek dat de kop enkele losse schroeven had, dus dat was niet best. Meteen ook maar spanrollen van distributieketting meegenomen. In totaal 12 uur werk. De motor kan er weer even tegenaan.
De motorkoeling begaf het een half jaar daarna de dag voordat ik met vakantie zou gaan.(gescheurd watermondje thermostaathuis). Dat is heel inventief en goedkoop verholpen door garage Buurman in Lent.
Een ander groot probleem: roest in de wielkuipranden achter. Dat was al bij de vorige Scorpio een probleem, maar het is niet opgelost in de laatste (kikkeroog)series. Echt irritant!
verkocht
- 179.000 km
De auto is verkocht aan een liefhebber. Weer APK gekeurd tot dec 2010 en een steekproef. Niets aan de hand afgezien van een peertje in de stadsverlichting. Roest is volgens expert en keurmeester geen enkel probleem. Algemeen oordeel: een scorpio in mooie en originele staat. Ik heb er wel een beetje spijt van; reden van verkoop was de omvang van het wagenpark (drie andere auto's).
De liefhebber is er helemaal gek van. Hij stapt over van een twee jaar jongere Renault Scenic.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.