Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2008)

autoreview

Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2008)

Signalement

UitvoeringS-MAX 2.5 20v Turbo Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf56.000 km
KM-stand laatst87.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk een turbo

  • 56.000 km

Zoals al te lezen was in de review van de vorige auto, de S-max titanium 2.0, miste ik wel wat kracht in die versie.
Vooral in de 3de versnelling miste hij kracht.
Toen de dealer een mooie turbo binnen kreeg, met panoramadak, sensoren voor en achter, leer en een dikke turbo, hebben we niet lang na hoeven denken.
Deze zaterdag de auto wezen halen en wat een verschil!!
Natuurlijk, het is ook geen vergelijking een s-max met en zonder turbo,net zoals onze Pajero en de 2 liter, maar dit is echt leuk.
De motor geeft een aangenaam gebrom weer.
Ik had voor de terugweg vanaf de dealer, toch een flink stuk rijden, een aantal Pink Floyd cd's meegenomen. De radio heeft uit gewoon gestaan. Wat een mooi geluid!
Je moet wel goed je rechtervoet in de gaten houden.
Ik zag dat dezelfde (prijzige) michelin primacy banden zoals al in mijn vorige review beschreven er weer onder zitten.
Peperduur, maar tja, je kan deze s-maxen de bocht ingooien..
Net voor het eerst wezen tanken.
Ik ben erg benieuwd wat deze doet in het verbruik.
Binnenkort wordt hij getuned, wat gunstig is voor het benzine verbruik heb ik gelezen.
Dat dan de pk's naar 265/269 gaan is niet nodig, maar wel meegenomen.

Het vervolg

Wat naast het vermogen opvalt is de soepele versnellingsbak. Mijn vrouw had met de 2.0 nog wel eens ruzie met de 1e versnelling. Hij sloeg nog wel eens af. Ja.. zal de kenner waarschijnlijk zeggen, zal wel een afstelling zijn,(of aan haar liggen) maar toch is het systeem anders bij deze versie. De 6 bak... hoewel ik in de andere versie(review) aangegeven heb deze niet te missen, is het toch wel lekker rustig.
Het panoramadak is mooi, maar nu is het herfst/winter. Straks even afwachten of dat hartje zomer nog zo leuk is.
Het verbruik is zeker hoger.Dat valt al op te maken vanuit de gegevens die de auto genereerd op het scherm. Echte details kan ik nog niet geven,komt wel.
Onder de auto wel gelijk een afneembare trekhaak laten monteren, want de kar met hout en bomen moet er binnenkort achter.
Verwacht niet veel problemen. Wel moest er volgens de dealer een 13 polige onder vanwege de sensoren in de achterbumper. Gelukkig kreeg ik er een verloopstekker bij.
Deze versie heeft ook een 3e rij achter.
De jongste van 9 kan er net zitten, de andere 2 zitten op de 2e rij.
Ik denk niet dat er lang gebruik gemaakt kan worden van de 3e rij, gezien de ruimte die er toch over blijft. De kofferruimte is iets lager, ongeveer 10 cm vanwege de ingeklapte stoelen. Maar tot die tijd zit die kleine graag achterin.
Ook konden we de daksteunen voor de skikoffer gelijk met de 2.0 meegeven. Vanwege het panoramadak, moest ik speciale steunen. Keurig aan voldaan door de dealer.
Blijft leuk speelgoed, alleen wel op de rechtervoet letten.

Het verbruik

  • 56.300 km

Tja ik zal er niet over klagen, want anders had ik de 2 liter moeten blijven rijden.
Het verbruik is fors, dit ondanks de alleen vaak kleine stukjes die we er mee rijden.
Natuurlijk ook de kleine sprintjes en het speels optrekken meegenomen.
De 2 liter gaf aan dat ik rond de 700 kilometer op een tank kon rijden, deze gaat dat echt niet halen.
Binnenkort op vakantie en even kijken wat de auto doet op de langere stukken.
De motor blijft aangenaam brommen.
De 3e rij achterin heb ik eigenlijk alleen maar last van.
De eerste kar met bomen heeft er achter gehangen, geen probleem en je merkt echt het verschil met de 2 liter, maar dat is ook niet zo vreemd.
Ik ga eindelijk wennen aan de parkeersensoren voor en achter, maar blijf toch het meest vertrouwen op eigen bevindingen, fff kijken.
De software voor Bluetooth maakt er nu wel een zootje van gekoppeld aan mijn Nokia telefoon.
Namen door elkaar en laatst gekozen nummers alleen op nummer. Dus bel ik een stuk minder vanuit de auto. Toch een besparing ergens gevonden!
Na de winter de tuning uit laten voeren.
Een vriend die gisterenavond mee reed, miste zijn laatst ingeruilde Subaru Impreza wr nog wat, nu nog veel meer..Tja..

Inruilen of houden

  • 85.000 km

Tjonge wat rijdt dit ding toch lekker.
Ik zet nog steeds de radio soms uit om naar het gejank van de 5 pitter te luisteren.
2 Keer Duitse autobaan in december, 220 makkie, en echt nog niet op Maar nu??
Voor mij een magische grens, 80K, inruilen.
Tot nu toe niets kapot gegaan, keurig in zijn beurtjes gehouden.
Natuurlijk wel eens een lampje maar verder als een zonnetje.
Zo balen dat Ford geen 5 pitter meer maakt.. moet dan naar de 4 pitter, nou moeten, je moet niets natuurlijk.
Ik heb gekeken naar een Volvo t6, BMW x3, Insignia OPC, Audi A6. Ik wil het liefst een 5 pitter, 6 mag ook. Maar een keertje een wat zuiniger auto is ook leuk. Maar nog steeds wel de ruimte nodig voor de kids.
Als ik kon toveren zette ik het jaartal en de kilometerstand terug en bleef dit ding rijden. Ik weet het, het is een luxe probleem. Maar het zit in mijn hoofd dat bij 80K het wel genoeg is.
Maar dit is in mijn lijstje van auto's de beste, mooiste, sterkste en snelste die ik ooit gehad heb.
Ik weet het nog niet, maar tot die tijd is het nog altijd heel prettig om in deze te rijden..

Inruilen of houden -- het vervolg

  • 85.000 km

Nou we zijn er nog niet uit. Ik, sorry, wij natuurlijk, zijn proef wezen rijden in een Insignia 4x4 250 pk. Tja Opel..Ik had nog nooit in een Opel gereden. Best wel een mooie auto. Kleiner binnen, kleine ruiten, maar mag je niet vergelijken met de S-max. Porry zat en een leuke indeling van knoppen etc. Is het het..?? "Bij twijfel niet doen" zeg ik tegen de vooral de vrouwelijke gezinsleden als er weer geshopt moet worden.
Dus moet vader zich ook wel aan die regel houden. Twijfel. Daarnaast heeft het dak van ons huis aangekondigd nog maar enkele jaren mee te willen gaan, dus ik moet maar eens een praatje gaan maken met de financieel directeur, mijn vrouw dus.
Ik heb wel een foto van de wintersloffen erbij gezet. Ik had eerst een kleinere maat dan de standaard 18" 235 er om liggen, maar dat vond ik niet mooi. Dus ook de wintersloffen zijn die maat nu. Kettingen gaan er prima omheen.

Ingeruild

  • 87.000 km

Nou het is dan toch zo ver gekomen.
We hebben gisteren de S-max ingeruild.
We hebben nu de kids groter worden de ruimte van de S-max niet meer nodig.
Ik ben zeker niet over 1 dag ijs gegaan en heb in maanden 10 tallen auto merken met elkaar vergeleken. Honderden reviews gelezen. Maar ik bleef uitkomen bij Volvo en een Opel Insignia 4x4 250 PK sports tourer.Na diverse Volvo's bekeken te hebben werden we het daar niet over eens. Dus weer een proefrit gemaakt in een Insignia. Natuurlijk niet het prachtige geluid van de S-max , maar wel meer koppel en 4x4. Maar daar zal ik nu geen review over schrijven.
Ik heb nog nooit een Opel gehad, maar dit is wel een hele mooie, met 20" velgen en heel veel opties. Maar hij moet nog bewijzen of hij tegen de beste, snelste, best klinkende en ruimste auto die we ooit gehad hebben op kan. In ieder geval kan ik nog 2 weken genieten van de 5 pitter. Is geen straf. Ik denk dat de dealer niet veel moeite zal hebben onze S-max te verkopen.
Mooie kilometerstand, brede winterbanden met top velgen, daksteunen voor panoramadak. etc
Wil je een mooie S-max met veel extra's..Koop deze..En wees aardig voor hem, maar geef hem zeker als je de ruimte hebt..ook alle ruimte..en zet de radio uit.
Voor de liefhebber, hij staat bij Broekhuis in Ede

Verkocht

  • 87.000 km

Vrijdag de nieuwe auto opgehaald, zaterdag ochtend had de dealer al 7 belangstellenden voor de auto.
Is direct verkocht.
Ik wens de kopers er net zoveel plezier mee als wij gehad hebben. Dag S-max..

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.