Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 140.000 km |
Fantastische auto.
- 100.550 km
Ben nu 2 jaar en 8 maanden in bezit van deze S-max. Nog nooit heb ik zoveel kilometer op zo'n korte tijd bij elkaar gereden; dat zegt genoeg .
Het is een echt plezier om met deze auto te rijden.
In Nederland is de benzine versie van de S Max een gewone verschijning op de weg maar bij ons in Belgie zijn er bijna geen verkocht en zeker niet de 2.5T uitvoering (veel hoger belast dan dieseluitvoeringen. Belgie is voor 75% dieselland.
Tot op heden nog geen seconde spijt gehad van deze wagen.
Prima afgewerkt, geen rammeltjes gehad en geen krakende deuren (zoals nogal eens vermeld in reviews.)
Motor is zeer soepel, trekt behoorlijk op , Is niet de snelste bij optrekken vanaf stilstand ( onze 2de auto, een Fiesta 1.6 Tdci is bijna even snel weg vanuit stilstand) , maar de S-Max blijft wel ontzettend doorgaan vanaf 80 km/u en kan in 3de gerust tot 120km/u gaan. Dan zie je nogal eens verbaasde blikken van andere weggebruikers die je het nakijken geeft.
Bochtenwerk is geen probleem. stuurt zeer scherp. Motorgeluid is een lust voor de oren . goede demping rij en rolgeluiden.Ook met de 18" velgen.
Waar ik zeer tevreden van ben is het ingebouwde navigatiesysteem , de audio installatie met bluetoothfunctie.
De adaptive cruise control is aanrader.
Relaxed rijden en toch veilig want auto remt automatisch af wanneer de voorligger te dicht bij komt. Het hernemen van de ingestelde snelheid is wat traag , maar gewoon wat gas bijgeven en je bent zo weer op snelheid , zonder dat de ACC gecancelled wordt.
Kwaliteit van materialen is goed. alles ziet er nog als nieuw uit .Idem de zetels (alcantara blijft mooi, ook op bestuurderszetel.)
Zetels geven perfecte steun en achteraan hebben de 3 kids ieder een volwaardige zetel ter beschikking.
Enorme kofferruimte (zeker met neergeklapte achterzetels) .
Op skivakantie gaan met 3 kids en bagage lukt zonder dakkoffer.
Onderhoudskost valt best mee, kostprijs wisselstukken normaal.
Tot nog toe alleen de 2 voorste schokdempers moeten vervangen en een nieuw set halogeen lampen .
Het nut van de meedraaide koplampen zie ik niet echt in.
Indien ik het vergelijk met de verlichting van de FIESTA dan moet ik bekennen dat "gewone" koplampen beter verlichten dan de smalle lichtbundels in mijn S Max.
Wat wel praktisch is de extra zijverlichting die aangaat wanneer men een bocht langzaam neemt.
Verbruik ligt tussen 10.5 en 11.5 liter/100km. wel stevig doorrijden).
De opmerking dat het stuur nogal druk is met allerlei knopjes vind ik niet terrecht. Het is wennen, maar dan kan je audio en cruisecontol en boordcomputer makkelijk bedienen zonder je handen van het stuur te nemen.
Ga binnenkort eenn testrit doen met de nieuwe S MAX 2.0 ecoboost 203PK , ben benieuwd of deze uitvoering even vlot is dan mijn 5 cylinder.
Waar ik wel nog niet achter ben ; het knopje (onderaan links stuur) "FORWARD ALERT" Symbool = groene driehoek met auto.
Zet het vaak op , maar er gebeurd niets. Weet iemand waartom deze knop dient?
Prijskwaliteit van FORD en in bijzonder S MAX is perfect.
Volgende auto gaat zeker weer een FORD worden.
eerste panne
- 140.000 km
Onze S max is nog steeds een fantastische wagen. Moet nu de 140.000km beurt krijgen. Vorige week de eerste panne gehad. Batterij plots de geest gegeven. Op een uur tijd gaf ze niets meer en de auto moeten slepen tot dealer. Was al blij dat het maar de batterij was. Dezelfde dag weer op pad.
Nu blijkt ook nog dat de "lambasonde" vervangen moet worden.(waarschuwingslampje "motormanagement" blijft branden) . Ga ik samen met de onderhoudsbeurt in orde laten brengen.
Verbruik ligt nu op 11.2l/100km ,stevige rijstijl! Valt wel mee voor deze zware auto.
Motor klinkt nog steeds prachtig.
Kwaliteit van lak en materialen is prima. Zetels blijven mooi in model (alcantara/ledercombinatie). Enig minpuntje da
eerste panne
- 140.000 km
Onze S max is nog steeds een fantastische wagen. Moet nu de 140.000km beurt krijgen. Vorige week de eerste panne gehad. Batterij plots de geest gegeven. Op een uur tijd gaf ze niets meer en de auto moeten slepen tot dealer. Was al blij dat het maar de batterij was. Dezelfde dag weer op pad.
Nu blijkt ook nog dat de "lambasonde" vervangen moet worden.(waarschuwingslampje "motormanagement" blijft branden) . Ga ik samen met de onderhoudsbeurt in orde laten brengen.
Verbruik ligt nu op 11.2l/100km ,stevige rijstijl! Valt wel mee voor deze zware auto.
Motor klinkt nog steeds prachtig.
Kwaliteit van lak en materialen is prima. Zetels blijven mooi in model (alcantara/ledercombinatie).
Enig minpuntje dat men tot nog toe niet heeft kunnen oplossen=> waarschuwingssignaal veiligheidsgordel bestuurder begint zomaar te piepen terwijl gordel vast zit. Zit de fout in de sensor in de zetel of in de sensor in het gordelpunt moet men nog uitzoeken.
Wel vervelend ; tijdens het rijden vaak het waarschuwingssignaal moeten aanhoren.
Onderhoudskosten zijn normaal.
Ga nu weer de 16" winterbanden laten opleggen. Moet ik de mooie 18"alu velgen weer 5 maanden missen. maar ja veiligheid boven alles. ONlangs een testrit met de nieuwe S Max 2.0 ecoboost 203pk gemaakt met powershift, dat wordt mijn volgende S Max. evenveel power en een stuk zuiniger en mooier koetswerk.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.