Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 147.000 km |
ERVARINGEN
- 87.000 km
Mijn zwart metallic S-Max staat op kenteken sinds 27 april 2007 en is voorzien van
een sportpack, DVD navigatie,Bluetooth carkit II, extra zonnewerende voorruit Climate seats, parkeersensoren, privacy glas, panoramadak, ESP, Tyre pressure measure system, bi-xenon verlichting, 18 inch wielen en leer/alcantara bekleding en alarm klasse III.
Tevens is de auto voorzien van het MS sportdesign pakket --> andere voorbumper en grill en achterbumper in kleur met diffuser en beschaafde skirts aan de zijkant.
Kortom een hele dikke uitvoering!
De auto rijdt heerlijk, niets anders dan lof, zeer snel, overigens wel met een verbruik van 1 op 8,5.
Ik geloof wel dat je er zuiniger mee kan rijden, maar dan heb je k wat mij betreft niet zo’n motor nodig.
Update 11/4/2008
De auto staat gelukkig weer op 18 inch rubber. De auto heeft inmiddels 43.000 kilometer gelopen, zonder problemen. De ruimte van de auto is fantastisch alleen de omvang lijdt nog wel eens voor problemen in oude parkeergarages, die nog berekend zijn op de auto’s uit de jaren 70.
Ik leg veel lange afstanden af en dan is het top om een auto te hebben, die power genoeg heeft, maar ook rust en stabiliteit.
Update 14/7/2008
De laatste 3 maanden heeft de motor weer probleemloos zijn werk gedaan. Inmiddels is de kilometerstand de 55.000 gepasseerd. Wel weer een uitval gehad van het airco systeem --> Dealer doet er werkelijk alles aan om mij tevreden te houden, omdat ik in het begin ook veel bij hem in de garage was met allerlei kleine onhebbelijkheden aan de auto. Ook de airco werkt weer.
Na ruim een jaar sturen is de balans wel dat de auto motorisch geweldig en probleemloos is, maar dat de elektronica en de overige duurzaamheid van de auto niet op het niveau wat je van zo'n auto mag verwachten.
Update 30/1/2009
De auto heeft de afgelopen 20.000 kilometer vrijwel probleemloos gelopen. Wel weer een nieuwe set banden gemonteerd, maar dat is niet vreemd bij een auto met deze motor en uitvoering (18 inch wielen). Remblokken zijn nu voor de 1e keer vervangen.
Update 27/4/2009
Ik heb er weer 12.000 kilometer bijgereden. De auto blijft motorisch een geweldenaar. Niets anders dan lof. De auto is inmiddels niet geheel vrij van kraakjes. Bij de volgende onderhoudsbeurt 100.000 kilometer laat ik deze verhelpen.
PROBLEMEN
- 87.000 km
De problemen liggen met name op het elektronische vlak. De auto is voorzien van een I-pod en dat heeft erg lang geduurd (9 maanden!!) voordat deze eindelijk met de navigatie ging samenwerken. De bluetooth carkit werkte met een craddle (Compleet uit het zicht in een vak in het dashboard!) en was zo ingericht dat ik ook kon SMS’en vanuit de auto. Mijn telefoonboek was gewoon op het scherm oproepbaar. Sinds kort werkt alles niet meer en geeft Ford Nederland als antwoord dat het nooit gewerkt kan hebben.
De dealer en ik hebben hetzelf 9 maanden uitstekend zien functioneren en nu is het volgens Ford over en moet je je gewoon via een bluetooth verbinding behelpen.
Geen telefooonboek, alleen de laatste nummers, ronduit droevig.
De voorruitverwarming bleek ook net niet te werken voor de bestuurderszijde. Vervanging heeft anderhalve maand geduurd omdat een of ander lijstje niet bij Ford Nederland op voorraad was.
Update 11/4/2008
Eindelijk werkt de telefoon weer naar behoren. Alleen bij de storm vloog acuut een lijst van de voorruit op de autosnelweg.
De dealer (Ford Lichtenvoorde) doet vreselijk haar best om alles weer in goede banen te leiden, maar om te zeggen mijn volgende auto wordt weer een Ford, dat denk ik niet.
Als voormalige Seat rijder een geheel nieuwe ervaring, dat je moet wachten op afhandeling van zaken.
Update 30/1/2009
Geen problemen meer gehad --> alleen een fabrieksgarantie update van DVD navigatie die erg lang op zich wachten (3 maanden)
Update 25/4/2009
DVD navigatie update niet gekregen, want het was een foutje in de communicatie van Ford Nederland.
Serieuzer is dat de leren bekleding haarscheuren vertoond en op een plaats doorscheurt. Ford Nederland maakt zich erg schandalig makkelijk mee af, door te melden dat ik als berijder er wel met scherpe knopen van mijn kleding in ben gaan zitten.
Ronduit belachelijk voor iemand die veel pak draagt. Zij nemen niet eens de moeite om het verder te onderzoeken.
Een dikke min dus.
Na 100.000 kilometer
- 103.000 km
De auto is inmiddels de 100.000 kilometergrens gepasseerd. Voor de 4e keer is de airco uitgevallen en nu is een deel van de leidingen vervangen om het probleem definitief op te lossen. Laten wij het hopen, want je wordt van dit soort storingen ontzettend flauw.
De auto is door Vtune Eemnes getuned en heeft nu 265 pk en een koppel van 400Nm. Niet nodig, maar wel heerlijk om ff snel langs een paar auto's heen te schieten.
Vtune is een prima bedrijf voor tunen. In eerste instantie was de tuning niet geheel optimaal (hapte bij vol gas in zijn twee!), maar werd professioneel snel verholpen, zonder enige extra kosten.
De auto staat weer rondom op nieuwe banden Continental Sportcontact2 in de W uitvoering, omdat er leverproblemen waren met Michelin 18 inch banden. Wij gaan kijken of deze langer uithouden dan 20.000 kilometer.
Voorlopige conclusie over deze snelle S-Max motorisch fantastisch, maar electonica en duurzaamheid materialen laten sterk te wensen over.
- 116.000 km
Weer een ervaring rijker met betrekking tot storingen. De auto kreeg ontzettend last van inhouden bij gas intrappen. Ford dealer constateerde na uitlezen van de computer "turbodruk te hoog". Op zich geen vreemde conclusie bij een getunede auto. Alleen dan kom je in het vacuum van dealer en tuner, waar ligt de oorzaak. Uiteindelijk is het gevonden was er een regelunit van de turboklep kapot. Dit werd pas geconstateerd nadat de tuning was weggehaald! De tuning zit er weer op en hij loopt weer als een speer. Dikke pluim voor Vtune Eemnes voor hun engelengeduld met de auto. Tuning via Vtune is een absolute aanrader.
De winter door.....
- 130.000 km
Gelukkig heb ik de afgelopen maanden geen problemen gekend met de auto. Hij staat op dit moment op zijn winterbanden 16 inch lichtmetaal orgineel directset van Ford. Wel een set nieuwe voorbanden gemonteerd van Vredestein. Ronduit perfect.
Ik zal de auto tot de zomer nog houden en dan op naar de volgende, maar dat wordt vrijwel zeker geen Ford meer.
Slot
- 147.000 km
Na 3 jaar en 2 maand dienst gaat de auto naar mijn collega, die de laatste maanden van het contract tot eind 2010 zal volmaken.
Alles overziend de auto is qua motor fantastisch, maar de afwerking en de service laat sterk te wensen over. Mijn gemiddelde verbruik ligt op ca. 1 op 8,5.
Ik ga vanaf begin oktober naar een Audi Q5 2.0 TFSI S-tronic. Ik ben benieuwd hoe mijn ervaringen hiermee zullen zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.