Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 135.000 km |
KM-stand laatst | 137.000 km |
Nieuwe pakezel
- 137.000 km
Na een uur tikken, met een waar relaas tot gevolg, besloot mijn kat op het toetsenbord te moeten liggen en was ik alles kwijt, dus heb ik hieronder een korte samenvatting voor geïnteresseerden opgesteld...
Keuze :
Na het bekijken van een flink aantal suv's en mpv's (Grandis, Espace, Picasso, Lodgy, X-Trail, Previa, Prius Wagon, et cetera) bleek eigenlijk alleen de Ford aan alle vereisten te voldoen en konden we op zoek naar een mooie occasion met de 2,5 liter Volvo turbo motor.
Aanschaf :
Op Marktplaats werd een mooie gevonden op grote afstand van mijn woonplaats en ondanks de onvermijdelijke kleine gebruikssporen en een brandend acculampje werd overgegaan tot aanschaf, mede omdat de onderhoudshistorie compleet was en de auto altijd dealeronderhouden is. Hoe groot kan die storing dan werkelijk zijn?
Nou, toch groter dan je zou verwachten, blijkbaar. Mijn garagist deelde mee dat de oorzaak voor het probleem klein is (2 olie-keerringen), maar er wel wat zaken waren die hierdoor meteen moesten worden aangepakt. De distributieriem zat onder de olie en deze had dit als gebaar naar de andere motoronderdelen verspreid onder de motorkap. Gelukkig betaalde de verkoper een groot gedeelte van de rekening, maar deze liep voor het reviseren van de dynamo, vervanging van distributie en waterpomp (als je toch bezig bent) en wat ander klein grut wat je niet zou verwachten in een dealeronderhouden auto toch wel even op. Afijn, laten we hopen dat we er nu een jaartje tegenaan kunnen.
Rijervaring :
De auto rijdt echt heerlijk. De wegligging is dik in orde en ook qua prestaties laat de auto geen steken vallen. De auto heeft altijd voldoende kracht, in elke versnelling en voor je het weet rijdt je met illegale snelheden je rijbewijs zoek.
Belangrijker dan de prestaties is het comfort. Ondanks de brede banden met laag profiel, die natuurlijk wel wat zoekerig kunnen zijn als de weg wat spoorvorming vertoont, is de auto door de heerlijke zetels toch zeer comfortabel te noemen. De lange wielbasis zorgt voor veel rust op de lange baan en hobbels en bobbels neemt de auto zonder morren.
Achterin is de auto voorzien van bijna net zulke lekkere stoelen als voorin en er is veel beenruimte, waardoor 3 volwassenen zelfs goed zitten. Ook is er voldoende hoofdruimte, ondanks het panoramadak. De oudste is 1,93 en zit daar perfect en de 2 jongere kunnen er hun benen ongeveer strekken. In de bagageruimte zit een 2e 12V aansluiting, zodat telefoons, iPads en game-apparaatjes ook opgeladen kunnen worden onderweg en ik denk nog na over de aanleg van een extra 12V aansluiting in de middenconsole achterin.
De radio en navigatie zijn natuurlijk gedateerd, maar er is een AUX-ingang in het dashboardkastje, waarop je via een kabeltje van 1 euro je telefoon of audiospeler kunt aansluiten en kunt genieten van je eigen muziek, via de autospeakers, die prima klinken. De navigatie heb ik omzeild door een Garmin in de auto te installeren en Sygic op mijn telefoon, maar eventueel vervang ik de Blaupunkt nog voor een nieuwere unit met navigatie, usb en alle moderne gemakken, zodat de auto wat dat betreft ook voldoet aan de vereisten van de 21e eeuw.
Een aantal comfortverhogende opties op de auto :
Xenon - dit zorgt voor een fijne lichtopbrengst
Electrische stoelen - wordt natuurlijk niet veel gebruikt, maar het is wel fijn om je stoel in allerlei standen te kunnen verzetten en een goede stuurpositie is gemakkelijk gevonden
Panoramadak - lekker veel licht, zodat de winterdepressie dit jaar hopelijk wat later inkickt
Parkeersensoren - de auto is fors, dus het helpt schade te voorkomen tot ik de auto lang genoeg rijdt om hem helemaal goed in te schatten zelf
Kosten :
Als je deze auto koopt weet je dat er niet veel meer dan 1 op 10 inzit en ben je vooraf al bekend met de verzekerings- en houderschapskosten. Hier moet je dan ook niets negatiefs over zeggen, want de auto kan hier niets aan veranderen en je had ook een Suzuki Alto kunnen kopen.
Tanken doen we regelmatig in België en er is een hoop ruimte voor jerrycans achterin ;).
Kwalitatief is een Ford ook geen Toyota, dus dat er meer reparaties zullen volgen dan als ik een (nieuwere) Prius Wagon had gekocht is reeds ingecalculeerd en geen reden om minder dan 4 sterren voor dit onderdeel toe te kennen. Ik hoop natuurlijk wel dat de auto nu even gevrijwaard blijft van grote reparaties.
De airco heb ik door een specialist laten nakijken en vullen, want deze werkte niet naar mijn zin en we reizen binnenkort af naar het zuiden, waar het hopelijk nog warmer is dan hier.
Na de vakantierit volgt een update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.