Ford S-MAX 2.5 20v Turbo (2008)

autoreview

Ford S-MAX
Ford S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAX

Signalement

UitvoeringS-MAX 2.5 20v Turbo Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst156.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 20.000 km

Sinds 2 weken ben ik in het bezit van de eerste Ford in mijn leven: Een S-max 2.5T. Na 10 jaar Volvo rijden begon de zoektocht eind vorig jaar naar een nieuwe auto. I.v.m. de gezinssamenstelling (3 kinderen) op zoek naar een ruimere auto. 3 kinderstoeltjes passen echt niet naast elkaar achterin een V70. De keuze ging uiteindelijk tussen een Mitsubishi Outlander (mooie auto, maar viel van binnen erg tegen qua ruimte en kwaliteit), de Renault Espace (teveel aquariumgevoel en bang voor kwaliteitsproblemen) en dus de S-Max. Het is de volgende uitvoering geworden:
Een 2,5 liter turbo (5 cilinder 220 pk) dus in de (nieuwe) kleur Hypnotic silver. Optioneel: 18’ Velgen, Comfort Seat pack (8-voudige el. verstelbare stoelen), X-pack (panoramadak, adaptieve koplampen en leer/alcantara bekleding). Businesspack (DVD-navigatie touchsreen, parkeersensoren voor en achter, bluetooth en voicecontrol), derde zitrij, inklapbare spiegels, zonneschermen achterin en een afneembare trekhaak. Mooi complete uitvoering dus.

Het rijden
Wat opvalt is dat deze auto, zeker voor een MPV, erg prettig rijdt. De motor is heerlijk stil, er is altijd voldoende vermogen aanwezig en het hoorbare geluid klinkt door de 5 cilinders ook nog eens erg lekker. Het onderstel is goed uitgebalanceerd en is sportief en toch comfortabel. Dit is ten opzichte van de Volvo V70 een grote sprong voorwaarts, de Volvo is veel slapper geveerd en deint en helt daardoor veel meer. De auto zit verder prima en dankzij de 8-voudige elektrisch verstelbare stoelen is een goede zitpositie te vinden. Het stuur kan ook tweevoudig versteld worden, dus je moet anatomisch wel heel vreemd in elkaar zitten, kun je niet lekker zitten achter het stuur.
Verder is de bochtverlichting echt super. Bij lage snelheden wordt bij afslaan een extra lamp ingeschakeld. Dit geeft echt een veel beter zicht in de richting waarheen je wilt gaan rijden.

De ruimte
Hoofdreden voor de keuze voor deze auto was de binnenruimte. De lengte is nagenoeg gelijk aan de V70, maar de binnenruimte is veel efficiënter benut. De 3 separate stoelen achterin zorgen ervoor dat 3 kinderen (2 Isofixstoeltjes en 1 maxicosi) prima achterin passen. Door de hoogte en de vlakke wagenvloer is het makkelijk de kinderen vast te zetten. De kofferruimte is royaal en goed bruikbaar. De achterklep gaat gelukkig ver genoeg omhoog, zodat ik eronder kan staan. De 2 extra stoelen heb ik nog niet gebruikt, maar zijn redelijk gemakkelijk om te klappen. Het bergvak onder de vloer is niet meer te openen als de stoel zijn weggeklapt.

Kwaliteit
De auto is nog maar 1,5 week in mijn bezit, dus ik kan hierover nog weinig zinnigs zeggen. Bij de Volvo voelde alles aan alsof het voor de eeuwigheid was gemaakt en dat gevoel mis ik, met name bij het openen en sluiten van de portieren, een beetje. De motor is van Volvo en heeft zich al ruimschoots bewezen als uitermate betrouwbaar.
Binnenin ziet alles er netjes afgewerkt uit. Alle naden lopen gelijkmatig, geen afwerkingsmissers. Verder functioneert alles prima, ondanks de grote hoeveelheid electronica. Ik heb nog niet de volledige bediening onder de knie, maar dat komt langzaam wel. Het instructieboekje voor de audio en navigatie staat nog in backorder (!) dus misschien ligt het daaraan. Het enige wat nog problemen geeft, is de voicecontrol. Deze heeft sinds kort ondersteuning voor het Nederlands, maar hij vraagt steeds opnieuw de taal te laden en is dan eindeloos bezig met het inladen van gegevens.
Ik heb de betrouwbaarheid op 4 sterren gezet, maar zal dit indien nodig aanpassen.

Wat opvalt
De linkerarm kan niet rusten op de armsteun in het portier. Je wordt dus gedwongen je handen stevig aan het stuur te houden.
De spiegels klappen niet in via de afstandsbediening, maar met een knopje. Dit is niet echt handig bedacht.

Samengevat
Tot nu toe zeer tevreden, met name over het rijden en de ruimte. De kinderen vinden het allemaal prachtig, zeker het panoramadak. Ik vind het zelf een van de mooiste ’busjes’, zeker in deze uitvoering, dus ik hoop er nog lang plezier van te hebben.

Foto’s volgen z.s.m.
Ik zal de review up to date proberen te houden.

Ervaringen na 20.000 kilometer
De motor is nu lekker ingereden en deze loopt nu lekker. Geen grote problemen gehad. Enige was de kofferklep die niet goed open ging. Onder garantie is er een nieuw kofferdekselslot gemonteerd en nu functioneert alles weer naar wens. Gelijk zijn maar even de scharnieren van de achterportieren gesteld en gesmeerd (preventief). Verder inmiddels 2x een update voor de DVD-navigatie van Blaupunkt gekregen. De kleine storingen die er waren (even haperen van radio of navigatie) zijn nu opgelost.
Al met al dus nog steeds tevreden. De ruimte en het comfort ga je steeds meer waarderen. Onze nieuwe caravan (ruim 1500 kg.) kan deze auto ook probleemloos trekken. Het maximale trekgewicht van 1700 kg (en toegestane kogeldruk van 100 kg) komen nu wel van pas!
Hopelijk gaan de volgende 20.000 km. net zo voorspoedig.

PROBLEMEN

Voicecontrol functioneert niet naar wens. Auto moet morgen toch naar de dealer voor een trekhaak, dus gelijk maar even laten nakijken.
Verder geen bijzonderheden.

Roemloos einde

  • 156.000 km

Na een heel aantal probleemloze kilometers (met uitzondering van een accu die is vervangen bij 140000) is er een plots einde gekomen aan de loopbaan van de S-max.
Bij het rijden op de snelweg viel ineens het vermogen weg en kwam er een hevig gerattel onder de motorkap vandaan. Bij de dealer bleek dat er geen druppel olie meer in zat en dat het lager van de krukkas eruit lag. Wellicht was er nog meer schade, maar dat was van buiten niet te zien. Hoe de olie zo plotseling kon zijn verdwenen, is een raadsel. Niet zo lang daarvoor was het oliepeil nog normaal, er is geen waarschuwingslampje gaan branden dus waarschijnlijk is het vrij plotseling gebeurd. Misschien heb ik een plas olie achtergelaten op de snelweg of is er een rookpluim zichtbaar geweest; ik weet het niet (het was ook donker).
Enige optie was een ruilmotor. Inclusief plaatsing en diverse andere reparaties, liep de rekening ver in de duizenden euro's en heb ik besloten de auto weg te doen. Wel met pijn in het hart, het was een heerlijke reisauto, snel en comfortabel, ruim en sportief. Hij heeft me in de 8 jaar dat we samen waren nooit laten staan. Ik heb de auto ingeruild op een gebruikte Volvo XC70, waarover ik een nieuwe review zal starten.

Roemloos einde

  • 156.000 km

Na een heel aantal probleemloze kilometers (met uitzondering van een accu die is vervangen bij 140000) is er een plots einde gekomen aan de loopbaan van de S-max.
Bij het rijden op de snelweg viel ineens het vermogen weg en kwam er een hevig gerattel onder de motorkap vandaan. Bij de dealer bleek dat er geen druppel olie meer in zat en dat het lager van de krukkas eruit lag. Wellicht was er nog meer schade, maar dat was van buiten niet te zien. Hoe de olie zo plotseling kon zijn verdwenen, is een raadsel. Niet zo lang daarvoor was het oliepeil nog normaal, er is geen waarschuwingslampje gaan branden dus waarschijnlijk is het vrij plotseling gebeurd. Misschien heb ik een plas olie achtergelaten op de snelweg of is er een rookpluim zichtbaar geweest; ik weet het niet (het was ook donker).
Enige optie was een ruilmotor. Inclusief plaatsing en diverse andere reparaties, liep de rekening ver in de duizenden euro's en heb ik besloten de auto weg te doen. Wel met pijn in het hart, het was een heerlijke reisauto, snel en comfortabel, ruim en sportief. Hij heeft me in de 8 jaar dat we samen waren nooit laten staan. Ik heb de auto ingeruild op een gebruikte Volvo XC70, waarover ik een nieuwe review zal starten.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.