Ford S-MAX 2.0 Titanium (2010)

autoreview

Ford S-MAX 2.0 Titanium (2010)

Signalement

UitvoeringS-MAX 2.0 Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf35 km
KM-stand laatst22.004 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kilometers + eerste tankbeurt

  • 576 km

Na op 23 juli mijn nieuwe Ford S-Max in de kleur Hypnotic Silver in ontvangst genomen te hebben bij de dealer in Hengelo, was ik nu aanbeland bij de eerste tankbeurt.
Gereden heb ik dus 540 kilometer, waarbij ik uiteraard niet voluit gereden heb ,maar er zat wel van alles bij, snelweg, binnenweg, stad, dus een redelijke afspiegeling van het verbruik waarmee ik dus rekening dien te houden.
Topsnelheid heb ik niet uitgeprobeerd, maar qua vermogen/gewichtsverhoudingen is hij vergelijkbaar in prestaties als mijn voorgaande 125 pk sterke Volvo V50.
Niet al te snel qua optrekken en versnellen van 80-120km/h ,maar afdoende voor mijn behoeften.
Maar ja, 145PK voor ruim 1500 kilo wagengewicht is natuurljk ook niet uitzonderlijk. Wel kun je er prima comfortabel en zeker mee aan het verkeer in Nederland deelnemen.

Wel ga ik er vanuit dat het verbruik van ø9,8 liter per 100km nog wel omlaag zal gaan zodra de motor wat "losser" is.
Lange afstanden worden de komende weken wegens vakantie en mijn aanstaand vaderschap (2e dochter) niet gereden, maar de eerste ervaringen van het hele gezin zijn zeer positief.
Mijn dochter van bijna 7 jaar vind vooral de ruimte die er achter de voorstoelen is en waar zij met haar 125cm lengte gewoon "rechtop" kan staan fantastisch.
Ook de donker getinte ramen achter vind zij mooi, omdat de zon niet al te fel naar binnen schijnt.
Daarnaast moet ik ook elke keer als we instappen het "kinderspiegeltje", waarmee je de achterbank in de gaten kunt houden, even uitklappen...handig en grappig extraatje.

Qua algemene stemming ben ik zeer positief, de auto is ondanks dat hij op 18inch Mystique velgen/banden staat uiterst koersstabiel en ook het geluid is beduidend minder dan ik in mijn voorgaande Volvo V50 gewend ben..Heerlijk die rust.
Mijn vriendin wordt in veel auto's wagenziek omdat ze niet tegen "zachte schommelingen" kan en was vooraf bevreesd dat zo'n "ruimtewagen" te hoog op de poten stond en daardoor wat wiebelig en week zou voorkomen...ze is zoals je wel verwacht, prettig verrast door het stevige, sportieve, doch comfortabele weggedrag en wordt dus absoluut niet misselijk.

Wat ook een enorme vooruitgang is: de ruimte!
Mijn dochter kan makkelijk achter mij zitten waar dat eerder niet het geval was doordat ik met mijn lengte van 188cm mijn stoel redelijk ver naar achter heb staan.
Nu heeft zij bijna 35cm ruimte achter de stoel en zit dus vele malen beter.
De zitpositie op de bestuurderspositie is veel meer "op de bok" en daar moet je dus van houden, maar mij bevalt dit wel.
De electrische hoogteverstelling van de stoel werkt fijn, maar had misschien nog iets lager gemogen.

De bagageruimte heeft zo'n handige mat waarbij je de beide kanten kan gebruiken, bij normaal gebruik heb je een mooie stof tot je beschikking, wordt de bagageruimte echter benut om veel zaken met zand (afkomstig van zandstrandje...) te vervoeren dan draai je heel handig de volledige mat om en is het en kunstof gedeelte waar je zonder problemen de meeste rotzooi op kunt leggen zonder zorgen te maken dat je de vlekken er nooit meer uitkrijgt, het is er eenvoudig af te kloppen/spoelen/wassen.

Verder heb ik geen opmerkingen, er zijn geen piepjes of kraakjes te ontdekken waar ik voor terug naar de dealer behoef te gaan.
Zelf rij ik ruim 5000 kilometer per maand dus zal proberen met enige regelmaat een update te geven.

Benieuwd ben ik ook naar de maximale actieradius van de auto omdat volgens de specificaties er maximaal 70 liter in de benzinetank passen ,maar er op diverse forums wordt gerept over tankbeurten tot 78-80 liter (inclusief aftanken expansieruimte).
Aangezien mijn Volvo V50 slechts 52 liter had en daar maximaal 600 kilometer mee ver kwam kan het dus zijn dat ik als ik het een beetje goed bekijk zo'n 750 kilometer op een tank ver komen.

Ik hou overigens ook een "verbruiksmonitor" bij, zowel hier op Autoweek als op "Spritmonitor"

Kilometerstand gaat nu gestaag en prettig omhoog

  • 4.584 km

Na de zomermaanden door vakantie niet veel gereden te hebben komen de kilometers er nu in hoog tempo bij en heb ik nu de 4500 kilometerstand bereikt, waarbij er enkele zaken die het vermelden waard zijn.

Allereerst het verbruik:
Ik heb gemerkt dat de auto ook op hogere snelheid redelijk stabiel qua verbruik blijft ,want op een recente trip van 440 km in Duitsland waar veelvuldig 160-180 km/h werd gereden, bleek het verbruik niet onder de 1 op 9 gekomen te zijn waarmee ik zeer tevreden ben.
Het gemiddelde verbruik schommelt wel door de manier waarop je rijdt.
Op dagen dat er door mij veel op snelweg en binnendoorweggetjes wordt gereden in een normaal tempo (120-130 op snelweg is het zonder problemen mogelijk om een verbruik van 1 op 11 te halen.

Mijn gemiddelde verbruik is nu 9,84 liter per 100 km.

Gebreken:
Doordat de auto op een gegeven moment langdurig met zijn ene zijde in de zon heeft gestaan, bleek er vanachter de binnendeurbekleding een soort van zwarte kit/lijm gelopen te zijn, die zich als een sliert op mijn drempel had vastgezet.
Zelf verwijderen was geen optie zonder beschadigen van de lak of rvs dorpelelement, dus ben ik naar de dealer gegaan ,alwaar ze het hebben verwijderd en aangaven dat er iets teveel kit was gebruikt waardoor het overvloedige gedeelte door de hitte was geen "lopen".
Sindsdien niet echt warm weer meer gehad dus kan nu niet aangeven of dit een probleem is wat terug komt.

Verder zit er een kleine rammel aan de passagierzijde op de B-kolom, waar het lijkt alsof kunststof panelen langs elkaar heen "tikken", zal er waarschijnlijk door de garage naar laten kijken om het te verhelpen.

Buiten deze 2 zaken moet ik zeggen dat de auto tot volle tevredenheid functioneerd en dat iedereen in mijn omgeving de auto als geheel ook mooi vind, wat niet iedere MPV krijgt te horen.
Ford heeft met de update inderdaad de auto verbetert op de punten waar het kon en het geheel is naar mijn mening dan ook nog geslaagder dan het design al was.

Ook heb ik al eens optimaal gebruik gemaakt van de ruimte die de auto biedt door een vriendin te helpen met haar verhuizing en dan komt die 1,8 m3 laadruimte wel van pas.

Ben me nu aan het orienteren op winterbanden, wat lastig is met de 18 inch velgen die er nu op liggen.
Zodra ik daar een keuze gemaakt heb zal ik aangeven wat daar mijn bevindingen oevr zijn, de huidige Michelin banden zijn erg aangenaam, zowel qua grip als ook het geluid.

Vele prettige kilometers verder

  • 22.004 km

Ruim 17.500 kilometer zijn reeds verstrekken sinds mijn laatste review gemaakt in september 2010.
De Ford "smaks" zoals mijn dochter die schaamteloos noemt heeft zich bewezen tot een betrouwbaar en comfortabel vervoermiddel gedurende die tijd.
Tijdens de kerstperiode een trip ondernomen naar Hongarije waarbij er stevig is doorgereden op de duitse Autobahn en ook de topsnelheid van 200 km/h behaalt is.
Het vergt natuurlijk een aanloop, maar tot 160 km/h vind ik de trekkracht helemaal niet verkeerd en heeft hij me prettig verrast.

Tijdens deze trip kwam ook een andere kwaliteit naar voren, de ruimte.
Met 4 personen aan boord (baby + 7 jarige dochter), campingbedje, houten slee, dekbed en enkele sporttassen kon alles nog onder het bagageruimte afdekzeil geplaatst worden.

Wel is het zo dat bij de wat hogere snelheden(160+) die in duitsland gereden werden het verbruik rond de 1 op 8 zat en ook al heeft de auto een tankinhoud van 70 liter je rond de 500 kilometer al moest tanken.
Bij normaal Nedrlands verkeer echter hou ik hem keurig op 9,5 liter per 100 km.

Verder heb ik de auto voorzien van winterbanden type Bridgestone Blizzak in 18 inch formaat die me erg bevallen zijn gedurende de afgelopen winterse maanden.
Het werd me door diverse mensen afgeraden om 18 inch winterbanden te nemen en dat het beter was om er stalen velgen met 16 inch banden onder te plaatsen.
Ik heb echter prima met de auto kunnen rijden en er was geen merkbaar verschil met de zomerbanden, niet in wegcontact of geluid.
Wel is het verbruik met de winterbanden factioneel hoger.

Hij heeft dus onlangs zijn eerste beurt gehad op 21.000 kilometer waarbij geen bijzonderheden te melden waren, geen slijtage, geen rammels, geen olieverbruik.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.