Ford S-MAX 2.0 TDCi 140pk Titanium (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S-MAX 2.0 TDCi 140pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 107.000 km |
Wat een ruimte! Wat een rust!
- 700 km
En daar is hij dan!
Op 06 januari 2009 afgeleverd.
Ik rijd 70.000km per jaar en zodoende zal ik deze review regelmatig updaten. Maar een eerste inleding wil ik hierbij alvast geven (de foto's volgen dit weekend)
Het is een:
Ford S-Max 2.0tdci automaat
Zwart metallic
Opties:
- Business Pack (DVD nav, parkeersensoren rondom, bleutooth voicecontrol)
- 18inch Y spaak velgen
- Privacy glass
- Zonneschermen achter
- Klaptafeltjes achter
- Verwarmbare voorstoelen
- Inklapbare buitenspiegels
- Afneembare trekhaak
In het zwart, met deze velgen en het privacy glass is het echt een stoere auto wat ook doorslaggevend is geweest bij de keuze. De uitstraling. Helemaal goed.
Nog even een afweging gemaakt met een nieuwe Superb en een Passat variant maar een echt substituut voor deze S-Max is er niet.
Eerste ervaring na 700km.
Ruimte en rust. Na een krappe BMW 3-serie touring die op ego gerationaliseerd was, en niet gelukt, wilde ik een ruime auto met automaat. Aangezien ik best vaak in de file sta leek mij dat een bijzonder prettige optie.
Na 3 dagen, met minder file dan normaal maar toch, kan ik zeggen dat die automaat zijn geld waard is. Ik had verwacht dat het schakelen iets soepeler zou verlopen, je voelt de momenten toch, maar het comfort dat het geeft als je alleen maar gas hoeft te geven is heerlijk.
De zit is goed. Ik ben 1,97m en wilde alleen daarom al ruimte. Veel auto's zijn domweg te klein. Niet van toepassing op de S-Max. Groot genoeg voorin. Je hebt niet het gevoel dat je 'op de bok' zit maar een beetje zoals in een gewone personenauto. De hele auto ligt wel hoger en dat maakt het anticiperen in het verkeer erg gemakkelijk.
Geluidscomfort is goed. De diesel hoor je wel maar niet storend (de BMW was ook wel erg stil dus alles maakt meer geluid na die ervaring). Veel vermogen heb ik nog niet gevraagd dus daarover meer over een paar maanden.
De Maxi-Cosi Tobi past erg goed. Geen kindervoetjes meer te voelen en wat echt een verschil is, is dat de rugleuningen achter zo steil kunnen staan dat het kinderstoeltje keurig rechtop staat. Hierdoor hangt het kleintje niet veel naar achteren en door de hogte zit kan ze prima naar buiten kijken. Dit heeft nu al voor veel minder gejengel gezorgt in vergelijking met iedere vorige auto.
Het DVD navigatie systeem is prima. Meer uitgebreid dan ik gewend was en het touchscreen werkt goed. Wel last van speigeling bij zonlicht inval. Het scherm is dan niet meer af te lezen. Het nadeel van de ligging van het scherm in het dashboard.
Bleutooth werkt feiloos. Zowel tussen de klokken als in het nav-scherm zijn de instellingen te zien. Telefoonboek komt goed over en de verbinding komt meteen tot stand na het inschakelen van het contact. (met toestel BlackBerry 8310).
Parkeersensoren voorkant komen tot leven na het indrukken van een knopje. Dit is even wennen en vergeet je de eerste paar keer. Moet een gewoonte worden.
Jammer dat de deuren niet automatisch vergrendelen bij wegrijden, maar het schijnt wel geprogrammeerd te kunnen worden dus dat zal ik eens navragen. Ook jammer dat de lampen niet altijd aanstaan. Wel lichtsensor maar ik ben gewend ze altijd aan te hebben. Moet ook een gewoonte worden.
Tot zover en tot de volgende update!
Zojuist bij 700km de zomerbanden voor de winterbanden verwisselt. 1 maatje smaller, ipv 235 nu 225-45-18. Met beide te weinig ervaring voor een evaluatie dus ook die volgt.
In de zomer gaat er een geregeld een caravan achter van 1350kg dus die ervaringen gaan beschreven worden.
Lekker cruisen
- 2.000 km
De eerste 2000 zitten erop en 1500km met de winterbanden gereden. 1 maatje smaller met 225 ipv 235. Het geruis van de banden is toegenomen maar verder valt er weinig over te zeggen.
De ruimte is echt een uitkomst! Overal vakken. Grote deurvakken en goed bruikbare bekerhouders. Dat wordt nog wel eens onderschat maar een termosbeker met koffie of thee is lekker in de vroege ochtend maar zonder goed bereikbare en stevige bekerhouders geen optie. Geen probleem in de S-Max.
Het navigatie systeem begint steeds meer te wennen. Het werkt goed maar er kan zoveel mee dat je soms even moet zoeken. Nadeel is wel dat je een beetje uit je stoel moet komen om het systeem te bedienen. Dat is met een centrale aansturing, zoals bijvoorbeeld de i-drive van BMW, echt makkelijker.
De bleutoothe verbinding werkt uitstekend. Al is het opzoeken van nummers in je telefoon niet erg handig. Je kan alleen de eerste letter invoeren en daarna is het bladeren. Bij veel voorkomende letters kan dat knap lastig zijn (tijdens het rijden).
Verder valt het op dat eigenlijk veel dubbel is in deze auto.
Dubbele weergave van de navigatiepijlen(zowel nav scherm als scherm tussen de toerenteller en snelheidsmeter). Dubbele weergave van telefoonmenu. Soms een beetje overbodig.
De automaat begint soepeler te worden. Het schakelen gaat minder merkbaar (dus nog merkbaar) en het verbruik gaat ook de betere kant op. Snelheid aan het opvoeren inmiddels. Enkele keren volgas en een beetje tempo gemaakt op een favoriet stukje snelweg (net 190 gehaald, toen was de ruimte op). Het is geen strepentrekker maar het gaat wel lekker vanzelfsprekend.
Al met al een goed vooruitzicht voor de komende 180.000km!
Naar de garage
- 8.200 km
Anderhalve maand en 8200km verder kunnen er weer ervaringen gedeelt worden.
De auto staat nu bij de dealer. Afneembare trekhaak wordt gemonteerd en er worden meteen enkele andere opmerkingen meegenomen.
Als eerste wordt de Motion Lock ingesteld.
Maar daarnaast zijn er ook vreemde zaken. Het navigatiesysteem 'spookt' een beetje. 1 dagdeel heeft het volume niet meer gewerkt. van het hele systeem. Kon niet harder en niet zachter. De volgende ochtend was het over.
De bestuurdersstoel verwarming is niet goed. Stand 4 begint lekker te worden terwijl stand 4 op de passagiersstoel niet langer dan 10minuten uit te houden is. En dat is normaal gezien mijn eerdere Ford met stoelverwarming. Ook hier wordt naar gekeken.
Maar verder, wat een zalige auto. De ruimte en de rust aan boord zijn goed. De automaat schakelt iedere 1000km weer een beetje soepeler en eerder. Mijn rijstijl is rustig optrekken maar op de snelweg flink doorrijden. Dat merk je aan het schakelgedrag. Hij schakeld vroeg op en springt niet te snel terug op de snelweg. Dus bij 100km/h gaat hij in 6, en daar blijft hij goed in als je een beetje gas geeft. Dus totaal niet nerveus. Heerlijk.
Verbruik houd ik altijd bij, ook grafisch in excel, en gemiddeld zit ik nu op 1 op 13,5 met uitschieters van 1 op 12 en 1 op 14,5.
Valt niet tegen voor een rijklaar gewicht van 1771kg!
Het navigatiesysteem is erg snel. Nieuwe routes worden snel berekend en hij komt meestal met de juiste alternatieven bij files. Mijn BMW was daar toch veel eigenwijzer in. Het lijkt wle of dit systeem leert van mijn eigen creatieve file ontwijkingen.
Bleutooth telefoonverbinden komt snel tot stand maar ik begin klachten te krijgen van bellers. Erg blikkerig en veel ruis. Moet ik maar eens naar laten kijken. Combinatie met BlackBerry gaat verder goed.
Nu een grappig verhaal maar eigenlijk best stom. De ruimta tussen het raam (zijramen) en de deurbekleding is vrij groot. Het loopt design technisch mooi af maar je kan er echt iets tussenstoppen. Dat heeft mijn dochter dus ook ontdekt. Inmiddels zit ergens in de achterdeur een foldertje, een raamplakkertje en ik kon nog net een koekje voor deze vreemde route behoeden. Dat had slimmer afgewerkt kunnen worden. Een klein kind kan hier nl erg goed bij in de kinderstoel omdat door de drie stoelen achterin de zijstoelen erg dicht tegen de deur aan zitten.
Dit is overigens ook de reden dat ik nog nooit de zonneschermen heb gebruikt. Ik ben bang dat die het niet overleven na een aanval met koek en drinkflessen.
Binnenkort een paar keer naar Duitsland dus die avonturen volgen snel!
Eerste beurt gehad
- 21.600 km
De eerste kleine beurt is geweest. Na 3,5 maanden en ruim 20.000km heb ik een heel goed gevoel bij deze auto. Terugkerend zijn de ruimte en de rust die de auto geeft. Hij is nooit te klein en het comfort is goed.
Minpuntjes zijn er eigenlijk niet maar er kunnen wel dingen beter. De stoelen zouden bijvoorbeeld meer beensteun mogen geven. Dit is goed op te lossen door ze kantelbaar te maken bijvoorbeeld zoals dat wel kan met de electrisch bedienbare stoelen.
De steenslaggevoeligheid. Dit is mijn derde zwarte auto en geen auto eerder heeft binnen 4 maanden zoveel steenslag, en op zwart zie je dat natuurlijk goed. Dit is wel jammer.
De velgen (18inch) zijn verder erg gevoelig voor aanslag. De velgen worden in de hoeken steeds geler terwijl ik mijn auto om de week met de hand was. De structuur van het materiaal lijkt wel meer open te zijn waardoor het vuil er beter in trekt. Dit is echt jammer en doet afbreuk aan de verder erg stoere uitstraling.
De radio, navigatie etc is prettig al is de airco niet geweldig. Hij kan het aan maar ik ben benieuwd hoe het gaat in de zomer als het erg warm wordt. Ik vrees het ergste.
Inmiddels een stuk met de caravan gereden, jaja, we waren er snel bij! En dat gaat toch lekker! De automaat pakt ideaal op. Altijd voldoende kracht en hij blijft soepel schakelen. Wel regelmatig de bak in de sportstand gezet want anders schakelde hij te vroeg op en dat voelt niet lekker aan. Ook vond ik 100 in de zesde versnelling iets teveel van het "nieuwe rijden". Met een caravan moet je daar niet aan denken. Toeren moeten er gemaakt worden!
De stabiliteit is ook erg goed met caravan. Deze auto evenaart mijn eerder gereden Mondeo. De S-max is erg stabiel en door de erg lange wielbasis ook nog erg comfortabel. Met 75kilo kogeldruk hangt de auto zeker niet en last van hoge drempels met de trekhaak heb je dan ook niet. Prima dus!
Over de afneembare trekhaak. Deze is echt bijzonder mooi weggewerkt! Dat hebben ze goed voor elkaar. Nadeel hiervan is dat je op de grond moet gaan liggen om de trekhaak te monteren. En dan nog gaat het lastig. Denk hierover na als je er ook een neemt. Voor mij geen probleem maar als je een beetje last van de ledematen of je rug hebt neem dan geen afneembare trekhaak. In alle andere gevallen, altijd doen! Voor die 100 euro heb je echt een mooiere auto.
Op naar de volgende 20.000km!
Problemen
- 21.600 km
Ja, er zijn ook problemen.
De stoelverwarming van de bestuurdersstoel werkt niet optimaal. De warmste stand is de middelste stand van de passagiersstoel. Hier is een nieuwe schakelaar ingekomen, want dat zou de oplossing zijn. Helaas. Dat is het niet. Wat nu weet ik nog niet. Geen zin om mijn auto weer een dag te missen. De vervanger is nl altijd een mindere.
Daarnaast zijn tijdens de eerste beurt de remschijven voor incl blokken vervangen! Erg verrassend. Er is gemeld dat er in de linkerschijf een erg grote groef zat die waarschijnlijk is veroorzaakt door iets dat tussen mijn schijf en blok in heeft gezeten. Lijkt mij sterk want ik heb nooit iets gehoord of gevoelt. Vreemd.
Verder is het glas van de linkermistlamp vervangen door een barst. kan gebeuren.
Verder geen klachten. Olie 0,75ltr bijgevuld tot aan de 20.000beurt.
Verbruik schommelt tussen de 1 op 13 en 1 op 14. Zuiniger zal het niet worden.
Vervelende electronica
- 34.500 km
Normaal schrijf ik alleen vlak na een beurt een verslag maar nu heb ik zoveel klachten dat een tussentijdse update wel op zijn plaats is.
Electronica! Erg vermoeiend terwijl dat het juist tegen zou moeten gaan.
Maar ja, de stoelverwarming werkt nog steeds zeer onder de maat, de cruise control doet het vaker niet dan wel. De radio is al 2 keer vastgeslagen. Wat inhoud dat de volumeregeling geblokkeerd is. Harder en zachter gaat dus niet meer. Volgende dag is het over.
Het nog steeds volledig uitvallen van het navigatiesysteem. Gebeurt 1 keer per week uit het niets. Zelfs als je er niet eens aan zit.
Wat moet je ermee? De S-max is echt een hele fijne auto! Ruimte, rust, comfortabel, een heerlijke automaat in combinatie met een voldoende sterke diesel. Meer pk is prettig maar nodig is het niet. Maar die storingen gooien een zwarte deken over deze verder fijne auto. Ford weet niet goed wat ze ermee aan moeten. De 40.000km beurt (grote beurt) gaat bij een andere Ford dealer gebeuren die beweert alles te kunnen oplossen. Ben benieuwd.
Verder dus een prima auto die je geeft waarvoor je hem gekozen hebt. Verbruik gaat best goed. Over alle kilomters tot nu toe gemiddeld 1 op 13,22.
Of het weer een Ford wordt na 180.000km? De komende tijd zal het leren! Maar ja, noem eens een echt alternatief voor deze auto?
2e beurt gehad
- 42.500 km
De lol gaat er toch een beetje vanaf.
De volgende problemen zijn er:
- cruise control werkt soms
- navigatieunit stopt er met enige regelmaat mee
- radio stopt er af en toe mee
- lak van de voorbumper laat op 3 plaatsen los
- stoelverwarming werkt niet naar behoren
Naar alle items zou gekeken worden tijdens de eerste grote beurt (40.000km).
Alle problemen zijn er nog. Niet omdat de garage slecht werk heeft geleverd, maar omdat de problemen niet gevonden worden. Op de loslatende lak na overigens, dit is slecht spuitwerk en wordt onder garantie verholpen.
Dit is toch allemaal een behoorlijke smet op een verder heerlijk rijdende auto. Mechanisch niets op aan te merken maar de electronica laat mij in de steek. Als de auto uitgelezen wordt geeft deze geen storingen. terwijl tijdens een profrit de dealer gelukkig ook alle tekortkomingen heeft opgemerkt.
Maar genoeg gemopperd.
Wat overblijft is een geweldig ruime auto. Een alleszins acceptabel verbruik. 1 op 13,3 over de volledige levensduur.
Olie verbruik nihil.
Comfortabel door de stilte aan boord (alleen de 18inch op slecht asvalt is rumoerig) en het comfortabele veergedrag.
Wel een beetje last van spoorvorming bij slecht wegdek maar dat drukt de pret verder niet. Echt een geweldige reis auto als je hem daarvoor wilt gebruiken. Boodschappen doen is echt niet handig want je hebt echt een behoorlijke parkeerplek nodig. Nede door de afmetingen maar ook door de grote draaicirkel.
Bestel deze auto overigens nooit zonder sensoren rondom want dat levert gegarandeerd schade op.
Ik mis geen opties. Als ik hem weer zou bestellen zou ik hem weer zo nemen.
Gaat alleen niet gebeuren want een Ford hoeft even niet meer. Maar dat terzijde.
Op naar de volgende beurt!
Heerlijke reiswagen
- 52.000 km
OP vakantie geweest naar Italië. VOlgeladen vanbinnen en 2 fietsen op de drager op de trekhaak. Zalige auto! Hier is hij voor bedoelt. Lange afstanden overbruggen met veel inhoud. Verbruik is heel goed gegaan. Gemiddeld 1 op 11. Daar kan je echt tevreden mee zijn want ga er maar vanuit dat de auto beladen ongeveer 2.200kg heeft gewogen en dan is 140pk niet heel veel.
De S-max is heel breedt en dat merk je met de fietsendrager. Of eigenlijk niet. De fietsen steken namelijk niet uit naast of boven de auto. Geen windgeruis en ze gaan niet teveel wiebelen.
De parkeersensoren storen wel als de afneembare trekhaak zonder drager erop zit. Met drager niet want als de stekker erin zit worden de sensoren automatisch uitgeschakeld achter. Netjes.
De hoeveelheid opbergvakjes binnenin blijft bijzonder. Complete inhouden van tassen werden nog "verstopt" in de auto. Onder de stoelen, dashboard kastje. De deurvakken zijn gigantisch.
De af fabriek zonneschermen zijn echt een aanrader. Door de geblindeerde ramen is het al donkerder maar als de zon erin staat is het voor kinderen achterin echt ideaal. Daarnaast kunnen nogsteeds de ramen open met de schermen omhoog. Aanrader! Altijd doen.
Op naar de 60.000 beurt.
3e beurt gehad
- 60.000 km
De 60.000km beurt is uitgevoerd.
Geen vreemde zaken zijn daaruit naar voren gekomen.
Zomerbanden voor waren op. Zijn 45.000km mee gegaan. Lang niet slecht voor 18inch. 2 stuks kosten echter wel 650 euro en dat is natuurlijk geen koopje (voor de leasemaatschappij).
Er zitten nu wel Michelin banden voor ipv de Conti's. Die maken toch wel erg veel lawaai. Ben benieuwd hoe de Michelins bevallen.
Inmiddels zitten ook de winterbanden er weer onder. En wat rijdt dat toch lekker. Ik ben meer favoriet van comfort dan van sportiviteit en dan zijn de winterbanden erg prettig (ook 18inch maar dan 225 ipv 235).
Bij de beurt is de update van de navigatie geinstalleerd. Tot nu toe geen problemen mee gehad dus hopen dat dit zo blijft.
Helaas is er in de laatste 2 weken een probleempje met de bleutooth bij gekomen. Die is tot nu toe 2 keer uitgevallen tijdens het rijden. Na een paar uur stilstaan en starten was het weer over maar opeens is de verbinding weg tussen telefoon en radio. Erg irritant tijdens het bellen.
Verder nog steeds een heerlijke auto met nog steeds een verbruik van 1 op 13,3
4e beurt, geen problemen, lekker doorgaan
- 83.000 km
De 4e beurt zit erop. Bij 80.000km is hij weer naar de garage geweest.
Geen bijzonderheden gevonden en vooraf ook niet gemeldt.
Behalve het sterk naar rechts trekken van de auto sinds de winterbanden weer verwijderd waren (ik plaats om de 18inch het winterubber, kan je ook genieten van je velgen in de winter).
Uitlijnen, hielp niets. Toen heeft de dealer de voorbanden links/rechts gewisseld, en toen: ging de auto als een speer naar links.
Dus nieuwe bandjes eronder en probleem opgelost.
Sinds de winterbanden er weer onderuit zijn wel weer meer herrie ne meer last van spoorvorming. De winterbanden zijn veel vergevingsgezinder. Maar zoals al eerder geschreven, dat 18 inch staat de auto zo goed dat ik geen 17inch zou willen voor mee comfort. Je went er aan.
Verbruik: tja, wat zal ik daar van zeggen. Ik ben sinds het nieuwe jaar wat rustiger gaan rijden. Minder kleine stukjes (nu de fiets) en proberen onder de 140km/h te blijven. Tevens af en toeeen beetje zelf schakelen (lees: vroeger opschakelen) en ik heb een nieuw verbruiksrecord! Maar liefst 2 tankbeurten achter elkaar iets boven de 1 op 15! Dat rijgedrag wordt je wel een beetje zat dus weer iets vlotter gaan rijden en nu ligt mijn verbuik gemiddeld op de 1 op 14. Erg netjes voor deze auto! Zijn er denk ik heel winig die dat evenaren. Ik daag ze uit!
Verder niets dan lof. Comfort, ruimte, weggedrag en prestaties. Helemaal goed.
5e beurt gehad
- 100.000 km
De 100.000 km is gepasseerd!
Hij blijft lekker gaan. Door rustiger te rijden is het gemiddeld verbruik nu over 100.000km 1 op 13,44 (7.47l/100km).
Bij de 100.000 beurt alleen nieuwe remblokken achter verder alles prima in orde.
Het blijft een heerlijke reiswagen waarvan de automaat mij echt uitstekend bevalt. Ik heb nog niet gereden met de nieuwe powershift van Ford maar ik begreep dat er weinig verschil inzit.
Slijtageplekken zijn er aan de binnenkant totaal niet. Je merkt wel dat de bestuurdersstoel zachter is dan de passagiersstoel maar dat is niet storend.
Aan de buitenkant valt echter de krasgevoeligheid van de lak op en met name steenslaggevoeligheid van de motorkap.
Erg veel witte puntjes en zelfs enkele roestpuntjes waar de onderlaag weggekaatst is door steenslag.
De voorruit daarentegen is erg hard want dat is nog de orginele zonder echte schade.
Op de achterbank staan soms 3 kinderstoeltjes naast elkaar en dat gaat echt goed. Er zijn weinig auto's die dat kunnen en bij de S-max haal je niet je handen open als je tussen 2 stoeltjes in de gordel moet losmaken.
Concluderend een heerlijke auto die nog wel even door gaat!
Het einde is in zicht
- 107.000 km
Over 2 weken wordt de auto geruild. Door verandering van werkgever gaat deze auto terug naar de leasemaatschappij en zal ik mij verder gaan voortbewegen in een 170pk diesel A6 Avant. Maar die review volgt nadat ik er voldoende mee gereden heb.
Aflsuitend over de S-Max.
Een heerlijke wagen, ruim, comfortabel, stoer, compleet uitgerust en groot.
Minder prettig was het relatief hoge verbruik, de electronica storingen en de kras en steenslag gevoelige lak. Zeker met een zwarte erg vervelend.
Niet weer een S-Max. Niet omdat het niet bevallen is, integendeel. Ik kan iedereen deze auto aanraden die in deze klasse gaat winkelen. Ik wil echter niet 2x dezelfde auto rijden. Kijk maar naar mijn reviews en dan zul je dat ook ontdekken. Al is Ford wel iedere keer een terugkomend verhaal.
Conclusie: een erg fijne auto die nog jaren mee kan!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.