Ford S-MAX 2.0 TDCi 140pk Titanium (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | S-MAX 2.0 TDCi 140pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 109.000 km |
KM-stand laatst | 241.000 km |
Ford S-Max
- 109.000 km
In een Audi A4 V6 2.4 (sedan b5 op lpg) haalde ik inmiddels bijna negen jaar geleden mijn vrouw op voor ons 2e afspraakje. In dezelfde auto hebben onze eerste twee kinderen uit het raampje kunnen kijken. Later kwam daar een Audi A4 V6 2.8 avant (station, b5, automaat op lpg) bij. Toen echter de derde doerak zich vorig jaar aandiende moesten we toch maar op zoek naar een andere auto. Want heb jij wel eens een Audi A4 gezien met 3 kind er stoeltjes op de achterbank? Nee, ik ook niet.
Eigenlijk was het een zoektocht naar een auto waarin dit wel mogelijk is. Ik vond op internet een artikel waarbij ze dit hadden onderzocht. De conclusie was dat dit maar bij weinig auto's mogelijk is. Bij sommige auto's past het wel, maar dan kun je niet goed meer bij de gordels. Niet echt handig. De S-max en zijn broer de Galaxy kwamen goed uit de test.
De Franse mpv's van Renault en Citroën vielen voor mij af. Daar heb ik niet zoveel mee. Na het lezen van verschillende reviews en autobladen leek mij de S max de beste keuze. De goede rijeigenschappen, de zee aan ruimte, de over het algemeen positieve reviews en het sportieve uiterlijk gaven voor mij de doorslag.
De zoektocht was begonnen. Sh.t, toch best veel geld zo'n auto. Misschien toch als alternatief een Chevrolet transport (die koop je voor zo'n 1500 euro) voor in het weekend en voor woon werk één van mijn trouwe mijn Audi's houden? Na een proefritje waarbij er diverse waarschuwingslampjes gingen branden werd mij duidelijk: geen Chevrolet Transport voor mij. Ik vond het overigens wel lekker cruisen in dat slagschip. Daarnaast waren mijn Audi's ook wel aan pensioen toe, gezien het groot onderhoud dat er aan zat te komen.
Toch maar kijken voor een S max. Een wat jongere auto is over het algemeen ook veiliger dan een oudere en dat mag ook wat kosten. Ik was er al snel uit dat het een diesel moest worden. Ik rijd tussen de 30.000 en 40.000 km per jaar, dan is dieselen goedkoper. Lpg rijden was ik om meerdere redenen ook een beetje zat geworden, dus de optie om in een benzineauto lpg in te laten bouwen heb ik niet overwogen. Alhoewel het misschien best een goed alternatief zou kunnen zijn in de 5 cylinder versie van de S-Max.
Uiteindelijk heb ik bij 'eenhuismanauto' (een aanrader) een leuk dieselexemplaar gekocht met relatief weinig km's op de teller. De Audi 2.8 ingeruild. Daarnaast toch maar voor de zekerheid een garantiepakket afgesloten.
Ik had niks met Ford dus ik moest even wennen aan het prominent aanwezige logo op het scherm en stuur bij het instappen van de auto. Je stapt na het zien van de buitenkant en het interieur met een goed gevoel binnen. Maar elke keer dat ik het logo zag, was er een Duiveltje dat riep: wacht maar, als je niet meer nodig bent ruil ik je weer in voor een Audi.
Maar ik moet zeggen na veel plezierige km's verdween dat op een gegeven moment. De S max rijdt plezierig door een goede en scherpe besturing. Vooral bij het rijden in de bergen komt dat goed tot uitdrukking. Je kan met deze 'bus' loeihard door de bochten zonder enkele moeite. Zo hard dat zelfs het scherm gaat roteren van de navigatie op mijn telefoon. Niet echt een rijstijl om lang vol te houden met drie kinderen achterin, al zitten zij wel vast met een driepuntsgordel. Dat dan weer wel.
Het directe sturen op de snelweg was wel even wennen. Bij een klein stukje sturen gaat de auto veel eerder uit z'n baan dan dat ik gewend was bij de Audi's. Wat dat betreft vind ik de besturing best wel sportief en overigens ook cummunicatief. Dat zit wel goed dus. Het onderstel vind ik ook top. Slecht wegdek, drempels en kuilen zijn geen probleem. De balans tussen comfortabel en sportief rijden is goed gevonden. Overhellen is de S max vreemd en als anderen klagen over slecht wegdek in Zuid Frankrijk weet je als je in s max zit niet waar ze het over hebben.
De ruimte in de S max is geweldig. Als je ermee op vakantie gaat valt pas op hoeveel er in past. Zo gaan bij ons zelfs de fietsjes en driewieler van de kleintjes mee achterin. Voor de verbouwing op zolder heb ik er ook het een en ander mee vervoerd. De laadruimte is als je de stoelen achter inklapt ongeveer 2.10 meter op de bodem.
Verder kun je in de deuren zelfs een 1,5 liter fles cola kwijt als je zou willen (of een tree wickies) Verder passen er in het dashboardkastje en onder de armsteun nog 2 olifanten. Lang verhaal kort: met de ruimte zit het ook goed.
Dan de diesel motor. Als ik de 6 cylinders van de Audi's met de dieselmotor zou vergelijken, dan vergelijk ik appels met peren en dat zou nergens op slaan. Toch ga ik dat doen. Wellicht zijn er mensen die een soortgelijke overstap willen maken.
De 6 cylinder motoren van de Audi's hadden qua trekkracht een groot bereik. Al vanaf 1500 tot 6000 toeren was het feest zowel qua trekkracht als geluid. De 0-100 sprint was vooral met de automaat en quattro aandrijving een makkie. Met 2 vingers in de neus won je daarmee wel de meeste stoplichtsprintjes.
Met de dieselmotor en aandrijving van de S max is dat anders. De eerste versnelling is zeer kort waardoor je vrijwel direct weer moet schakelen. En dan weer, en dan weer. De trekkracht is voornamelijk aanwezig tussen de 1500 en de 3000 toeren, dus langer doorgaan heeft geen zin. Het nodigt daarom niet uit om snel met deze auto op te trekken. Voor het werk rijd ik bijna alleen snelweg dus ik rijd vooral in de 6e versnelling. En dan is de trekkracht prima en vergelijkbaar met de Audi's. Kortom voor een diesel is de motor denk ik best goed, maar voor mij was het een beetje een teleurstelling. Maar dat een diesel anders rijdt, dat wist ik al van te voren.
Een andere teleurstelling was die van het geluid van de stereo-installatie. Als je uit de Audi stapt met een Pioneer navigatiesysteem met kraakhelder geluid komend uit een Blaupunkt boxensysteem met ingebouwde subwoofer en je stapt de S max in met een standaard stereo dan is dat echt een domper. Vergelijkbaar is dat je thuis lekker muziek aan het luisteren bent op je hifi stereo en dan op je telefoon verder luistert...
Na een jaar (ongeveer 30.000 km) was ik het zat. Een goede installatie vond ik kennelijk belangrijker dan ik wilde toegeven. Dus hier moest een oplossing voor komen. Ik heb zelf wel wat inbouwervaring maar om in deze 'nieuwe' auto te klooien, daar had ik niet zo'n trek in. Eerst maar oriënteren.... Uiteindelijk ben ik bij de Navishop in Nootdorp terecht gekomen. Zij wisten me te vertellen dat er een versterker op de markt is die makkelijk is aan te sluiten op de standaard radio (een Match PP 52DSP). Deze versterker stuurt de standaard boxen aan icm met een nieuw aan te sluiten subwoofer (Match PP7E-D). Tijdens de demo (en later ook in de S max) werd mij wel duidelijk wat een verschil in geluid dit veroorzaakt. Zoveel meer dynamiek en het geluid wordt als het waren omhoog getild. Het klinkt alsof het geluid uit je voorruit komt i.p.v. uit de deuren. Dit is echt een aanrader. Ik ben er nog steeds super tevreden mee. Of je nou pop, rock, country, of keiharde hardcoremuziek aanzet, het knalt echt uit je speakers. De subwoofer doet hierbij goed z'n werk. De werking hiervan kan je instellen met een afstandsbediening. Het kost overigens wel wat, maar dan heb je ook wat. Van buiten is (ook voor dieven) alleen de standaard stereo zichtbaar. De ramen achter zijn geblindeerd, dus ook de subwoofer is niet zichtbaar.
Ik heb ook meteen een kabeltje laten trekken (achter het dashboard) die mijn telefoon verbindt met de aux ingang in het dashboardkastje. En er is stroom voor mijn telefoon afgetapt. De houder hangt links voor m'n stuur en is geplakt op de kleine zijruit. Ik gebruik Spotify voor muziek en waze om te navigeren. Dit werkt erg goed. Enige dat jammer is, is dat je niet met de stuurbediening door de nummers kunt bladeren. Dit kan wel heel makkelijk op de telefoon zelf omdat ie vrij dicht bij het stuur hangt. Het voordeel van deze hele constructie is dat je alleen je telefoon up to date hoeft te houden. En geen gedoe met haperende bluetooth. Bellen doe ik rechtstreeks via mijn telefoon (samsung galaxy note 4)en dat
Na +/- 40.000 kilometer (dus na al die koppeling ellende, zie onderhoud) begon het gebrek aan vermogen me ook een beetje te irriteren. Met de Audi's reed ik meestal rustig, ze zijn door mij verre van afgetrapt. Maar toch was het een fijn idee dat je zo af en toe bij het stoplicht gewoon keihard weg kon blazen. Of, nog belangrijker, snel kon inhalen.
Na wat rondneuzen op internet toch maar besloten om de auto te chiptunen (bij zip tuning). Wat een effect heeft dat gehad zeg. Het heeft de auto een stuk feller gemaakt. In de tweede versnelling krijg je bij het aanslaan van de turbo echt een wouw effect. Maar zoals ik al heb uitgelegd moet je helaas vaak schakelen, maar doe je dat, dan tracteert de S max je op een sprintje van 0 naar 100 in ongeveer 9 seconden. Op papier scheelt het dus 'maar' +/- 1,5 seconden. In de praktijk heb je ineens het idee (met name door de turbo) dat je met een snelle auto op pad bent. Dat komt het rijplezier erg ten goede. Ook op vakantie in Duitsland (waar ik nu deze review aan het schrijven ben) rijdt de auto heerlijk op de snelweg. Het mooiste vind ik die momenten na een wegversmalling bij wegwerkzaamheden. Dan mag je van 70 km ineens weer naar onbeperkt en dan vaak ook nog de berg op. Iedereen met een beetje auto hier (met uitzondering dus van de franse merken ;-) trapt dan vol het gas in. Waarschijnlijk is dit een manneding maar ik kan het dan niet laten om ook vol gas mee te gaan. Tot mijn verbazing kon ik op de heenreis een bmw x5 (zonder typeaanduiding) en een snel uitziend golfje bijhouden tot een snelheid van 210 km per uur op de navigatie (225 op de teller). Maar dat was de berg op met sterke tegenwind en een volle achterbak. Kortom de tuning kan ik iedereen aanraden. Je moet wel alles in perspectief zien, je rijdt met een hoge mpv en niet met een sportwagen. Een snelle bmw, audi, Mercedes zal je niet bij kunnen houden. Maar dat moet ook niet het doel zijn van de tuning.
Dan het verbruik. Ik kom uit op een gemiddelde van 1 op 15,5 voor de afgelopen 2 jaar volgens mijn app. Ik houd het verbruik en alle andere kosten allemaal bij in de app 'my cars'. Ik zal het eens overnemen in de gebruiksmonitor. Opvallend is dat ik na de tuning zuiniger uitkom. Gemiddeld rond de 1 op 17 zelfs. Volgens opgave wordt een auto zuiniger na tuning, in mijn geval klopt dat dus ook. Maar dat zal te maken hebben met dat ik veel snelweg kilometers rijdt op constante snelheid en dus niet continue vermogen aanspreek.
Los van de tuning valt op dat het gemiddelde verbruik volgens de boardcomputer veel te optimistisch is. Ik haal soms 5.2 l per 100 km op de boardcomputer. In de praktijk is dit rond de 1 op 17. De boardcomputer geeft altijd ongeveer 10% zuiniger aan dat de werkelijkheid. Heeft iemand dezelfde ervaring? Verder heb ik een keer een zuinigheidstest gedaan bij een rit van rond de 200 km met alleen maar snelweg, zonder file en het rijden van de maximum snelheid. Ik kon iets minder dan 10 liter tanken. Het verbruik was dus rond de 1 op 20. Echt zuinig! M'n Audi's slobberden op gas meestal rond 1 op 7/ 1 op 8. En de 2.8 maakte het helemaal bond. Die schakelde pas na een kilometer over van benzine naar gas. In de winter gaf de boardcomputer na het starten een verbruik aan van rond de 50 liter per 100 km. Met andere woorden, ik was al een halve liter benzine kwijt voordat ik überhaupt de wijk uit was. Lang verhaal kort: qua verbruik ben ik er op vooruit gegaan.
Kortom tot nu toe dus vol lof over de S – Max. Nu een stukje over het onderhoud. Helaas ben ik hier wat minder positief over. Hieronder toegelicht:
* 110.000 km aanschaf
* 120.000 beurt apk + remschijven voor + blokken + 2 banden (Bridgestone Turanza) € 950
* 122.000 koppeling vervangen > je leest het goed, bij deze km’s stand moest de koppeling al worden vervangen. Schandalig vind ik het. M’n Audi had bij 350.000 km nog steeds de originele koppeling. Een risico als je een diesel koopt met een lage km stand is dat je een caravantrekker koopt. Dat weet je natuurlijk nooit van te voren. Of er heeft iemand ingereden zonder talent in de linker voet. Gelukkig viel dit nog onder de garantie voor het grootste gedeelte. Eigen risico € 200.
* 140.000 beurt geen bijzonderheden € 390
* 143.000 weer problemen met de koppeling. Het koppelingspedaal bleef op de bodem liggen. Oorzaak volgens de ANWB was dat het dopje van de olie m.b.t. de hydraulische druklager niet goed was aangeduwd. (zeg ik het zo goed?) Na het vullen van de vloeistof was het probleem verholpen (dachten we).
* 148.000 Weer het zelfde probleem. De oorzaak bleek niet het dopje maar een gescheurde hydraulische druklager. Daarnaast merkte ik dat ik weer last had iets slippends in de aandrijving. Het was niet de koppeling, dat voelde anders. Dit keer voelde het veel ruwer.
Dit bleek het massavliegwiel te zijn. De druklager viel onder de garantie van de montage van de koppeling (en die viel weer onder de garantie van de auto), het vliegwiel qua materiaal niet. Er is geen arbeid gerekend, gezien de boel toch al open lag. Samen met 2 nieuwe bridgestone Turanza banden en de APK € 1.070.
* 152.000 chiptuning
* 160.000 beurt + ruitenwissers € 165
* 165.000 begin deze week brandde de 2e dag van onze vakantie het motorstoringslampje. De oorzaak bleek een poreuze slang te zijn van de eerste ‘pot’ naar een ander onderdeel. Ik begreep niet helemaal wat de beste man (die alleen maar Duits sprak) bedoelde. Maar hij heeft een stukje van de slang gesneden het slangetje opnieuw gemonteerd. Bij de volgende beurt laat ik het wel nakijken door m’n eigen garage. De Duitse Ford Dealer (in Bad Friedrichshall) rekende geen kosten.
Daarnaast zijn er wat optische mankementen. De Ford Velgen hebben inmiddels al wat corrosie. En dit lijkt nu ook steeds sneller te gaan. Ben je zelf netjes met je velgen (ik heb geen stoeprandje geraakt) worden ze alsnog lelijk. Echt heel slecht. Weet iemand hier toevallig een oplossing voor? Misschien zandstralen? Het dieptepunt is echt het Ford logo aan de voor- en achterkant. Daar ging de blauwe lak vanaf. Dit is door de Ford dealer dan wel weer gratis vervangen.
Al met al vind ik persoonlijk dat ik veel geld kwijt ben geweest aan onderhoud. En dan heb ik een exemplaar waarbij alle beurten netjes zijn afgestempeld en ik heb een complete uidraai van een leasemaatschappij waarop elk lampje genoemd wordt dat is vervangen. Ook hier stonden geen bijzonderheden op. Naar mijn idee had ik dit dus ook niet kunnen voorkomen. De onderhoudsgeschiedenis was prima.
De eindconclusie voor mij is dat er voor een gezin met 3 kinderen qua rijplezier, uiterlijk en ruimte geen beter alternatief is. De onderhoudskosten, tja …. Tot nu toe erg tegenvallend, maar ik hoop eigenlijk dat ik nu alle gekkigheid wel gehad heb....
Ps: we hebben sinds een half jaar nu ook een Audi 80 station (beninze 2.3 5 cylinder) van inmiddels 23 jaar oud. Daar zal ik m’n volgende vakantie een avondje aan wijden.
Jaarlijkse Update
- 198.000 km
UPDATE bij 198.000 km, 1 jaar na het schrijven van de review
Onderhoud:
*181.000 grote beurt: filters olie, remschijven en blokken achter, 4 nieuwe vredestein
banden 225/50/17. Totaal € 1405
* 186.000 Airco spontaan gestopt met werken. Gezien het nog niet warm was en vanwege tijdgebrek nog even niet laten maken.
*187.000; helaas ging er een storingslampje aan m.b.t. het motormanagement. Bij Broekhuis de Bilt laten uitlezen; kosten € 97. Ik kreeg te horen dat de roetfilter was vastgelopen in het regeneratieproces en dit hadden ze nu handmatig gedaan om de storing op te lossen. Waarschijnlijk was de storing veroorzaakt door het rijden van korte stukjes. Leek mij sterk, gezien ik gemiddeld meer dan 100 km op een dag rijd in een werkweek. Airco zou het ook weer doen. Ik rijd richting de snelweg en na nog geen 10 minuten ging weer het motorstoringslampje branden. @!#$#@$. Daarna de
airco aangezet, niet dus. Ook die werkte niet.
*187.100 bij de Ford in Zoetermeer opnieuw naar de melding en airco laten kijken. Diagnose: roetfilter was verstopt en is veel te heet geworden, daardoor waren alle slangen verbrand. Dat is gek, dan hebben ze in de Bilt niet eens onder de auto gekeken! Lang verhaal kort: roetfilter + slangen laten vervangen en airco is opnieuw gevuld, want deze was niet lek. Kosten (houd je vast) € 1.365. Helaas moest ik wel stel op sprong naar de Ford Dealer, want mijn eigen garage kon de storing niet goed uitlezen en we zaten net voor de meivakantie met een rit naar Zuid Frankrijk voor de boeg.
* 189.000 aangekomen in Zuid Frankrijk. Helaas op de heenweg een lekke band op de tolweg. ANWB helpt je niet op een tolweg, je moet helaas (in het Frans) 112 bellen. Lang verhaal. Band is gemaakt voor € 50. Veel te veel, maar je hebt weinig keuze.
* 189.000 fijn de auto rijdt weer het is nu 11 uur in de morgen en het zonnetje schijnt. Eindelijk de airco kan aan. @#$@#$##@$@# doet dat ding het weer niet. Wat zijn dat toch voor een stelletje kneuzen bij de Ford. Rustig ademhalen, na de vakantie gewoon weer terug naar mijn vaste (universele) garage.
* 189.300 het wordt toch wel erg heet. Toch maar even een check laten doen bij de Ford in Vidauban. Misschien is het wel iets heel simpels kosten € 94. Diagnose airco koelvin en module moeten worden vervangen kosten € 650 exclusief arbeid. Maar trouwens, wij hebben er geen tijd voor. Fijn weer die service van Ford.
* 193.500 voor de airco naar mijn vaste garage gegaan. In overleg ook meteen de distributie, waterpomp en multiriem gedaan. Deze moesten eigen pas bij 200.000 km, maar de boel lag toch al open. Kosten € 1100
Lang verhaal kort: weer veel onderhoud gehad dus. Totale teller staat nu op:
Onderhoud € 6.800
Rekeningen € 8.337 (betreft wegenbelasting, verzekering, tuning en geluidssysteem)
Diesel € 7.333
Totaal € 22.470
Totaal gereden: 89.000 km
Auto totaal bijna 3 jaar in bezit.
Kosten per km: 0,25 cent per kilometer, let op dit is exclusief afschrijving.
Wat een geld als je het bij elkaar optelt. Tja en een auto in topconditie doe je ook niet zomaar weg. Je hoopt natuurlijk dat je nu eindelijk eens een tijdje zonder gekke dingen kunt rondrijden, om op die manier de kosten per km te verlagen. En eerlijk is eerlijk, het is gewoon een heerlijke reiswagen. Goede besturing, goede wegligging, goede vering, geweldig (geüpgraded) geluidssysteem, veel, heel veel ruimte. Je vergeeft het ‘m gewoon. Zo simpel is het.
Als laatste kan ik mijn ervaring met het trekken van een caravan nog even delen. Sinds dit jaar hebben wij namelijk een sleurhut. Een Knauss Südwind 550 van max 1500 kg. Ondanks dat het een redelijk zware maar vooral brede caravan is trekt de S- Max ‘m prima. Geen last gehad van zijwind of gekke dingen, je merkt er eigenlijk niet veel van als je op constante snelheid rijdt. Optrekken gaat natuurlijk langzamer, maar toch nog best vlot. Je merkt het nog het meest aan de vering achter. Die wordt wat zweverig bij het aanhouden van de maximale kogeldruk (80 kg). Het verbruik is gemiddeld ongeveer 1 op 13. Behaald op Nederlandse snelwegen bij rustig rijden achter vrachtwagens.
Het verbruik zonder caravan komt over 89.000 km gemiddeld uit op 1 op 14,82 gemeten over 98 tankbeurten. In tegenstelling tot wat ik eerder aangaf heeft het laten tunen een neutraal effect gehad op het verbruik. Als ik er echt voor ga zitten en wat rustiger rijd (110km ipv 135 km per uur op de snelweg) dan haal ik 1 op 16,5 a 1 op 17 gemiddeld.
Tot zover de update. Volgend jaar weer een nieuwe.
Ingeruild
- 241.000 km
De vorige update was in augustus 2016 bij 198.000 km. Inmiddels is de S-Max ingeruild bij een km stand van 241.000. We zijn momenteel weer op vakantie in Zuid Frankrijk. Tijd voor elkaar, de kinderen en……….. tijd voor een update ;-)
De laatste 40.000 km met de Ford zijn goed bevallen. We hebben goed gebruik kunnen maken van de ruimte in de S-max gezien we in die periode zijn verhuisd. We maakten gebruik van een tijdelijke opslag en de S-Max diende in die periode als verhuiswagen. Wat kan er toch veel in, ongelofelijk.
Er zijn alleen reguliere onderhoudsbeurten geweest in dit laatste hoofdstuk. Dus ook financieel gezien viel het mee. Toch is de S- Max ingeruild. Er begon namelijk toch weer veel onderhoud aan te komen. Mijn grootste zorg was opnieuw de koppeling en het vliegwiel. Opnieuw begon weer gedoe m.b.t. het slippen van de koppeling en het vliegwiel. Koppeling voel je niet, maar merk je alleen doordat de toeren omhoog gaan en qua optrekken er niks gebeurd. Vliegwiel merk je wel, omdat de auto dan als het ware gaat grommen en trillen. Vergelijk het gevoel met de situatie als je bij de tandarts op de stoel ligt om een gaatje in je kies te laten vullen. De tandarts gebruikt een hele grove boor die door merg en been gaat (vliegwiel) en een fijne boor (koppeling). ;-)
Daarnaast waren de 4 banden versleten. Ik moest de vloeistof van de stuurbekrachtiging één keer in het half jaar bijvullen (1 liter!). Er was (nog) niet sprake van een lekkage, maar het zat me toch niet lekker. Ook was de auto weer toe aan een grote beurt en waren er een paar kleine dingen: kapotte achteruitverwarming, hoofdsteun bestuurder zat “ineens’ los en kreeg ik niet meer vast. Een grove schatting: ik denk bij elkaar (koppeling, vliegwiel, 4 banden, grote beurt) toch al gauw minimaal € 3.000!
Dat was de druppel. Het lijkt er sterk op dat de koppeling en het vliegwiel een levenscyclus hebben van maximaal +/- 120.000 km. Als je even googelt kom je meerdere gevallen tegen. Achteraf gezien had ik de auto nooit moeten chippen. Waarschijnlijk had het vliegwiel en de koppeling dan wat langer meegegaan. Echter zonder chippen ging de koppeling ook maar 120.000 km mee. En dat bij een gemiddeld genomen erg rustige rijstijl. De aandrijving is dus te zwak voor zo’n zware diesel met 140 pk of 180pk gechipt. Met de caravan op stap (die is inmiddels verkocht) zal ik ook zeker niet aanraden. Met betrekking tot chiptuning ben ik ook voorgoed genezen. Wat heb je aan extra pk’s als je ze toch niet gaat gebruiken, omdat je bang bent dat de boel weer gaat slippen….
Terugkijkend op de 4 jaar dat de S-max bij ons in dienst was kan ik er niks anders van maken dat het echt een hele fijne auto was, maar ook een dure. In mijn ogen mag een droomauto veel geld kosten, een gezinsauto moet gewoon doen wat ie doen moet, zonder financiële fratsen. Maar misschien moet ik die verwachting bijstellen…..
Ik heb een printscreen toegevoegd van alle kosten. Hierbij heb ik de gemiddelde kosten voor diesel geschat. De totale prijs per km komt uit op € 0,31 en dat vind ik persoonlijk (veel) te hoog.
Als je op papier ziet dat een auto meer dan € 800 in de maand kost, dan springen te tranen toch in je ogen??
Wat is de volgende auto geworden?
Ik heb een periode gekeken naar youngtimers, omdat dat financieel aantrekking kan zijn ivm lage bijtelling etc. Hierbij zocht ik naar een Volvo S80 2.9 twin turbo. Hoewel het rijdt als een comfortabele raket viel de staat van onderhoud me toch vaak tegen. Soms zelfs roestplekken etc, terwijl ze er op de foto’s altijd zo mooi uitzagen. Gezien we 3 (vaak op de achterbank ruziënde) kinderen hebben wilden we niet veel kleiner rijden. Dan vallen BMW en Audi af… Kortom die zoektocht viel me tegen.
Zoals beschreven moest ik op een gegeven moment wel een beslissing nemen, of doorrijden, of iets anders kopen. Ik ben toen terecht gekomen bij….. schrik niet: een Renault Grand Scenic III.
Dat had je niet zien aankomen waarschijnlijk?? Nee ik ook niet :-) Tekst en uitleg, zie de review van de Renault.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.