Ford S-MAX 2.0 TDCi 140pk Titanium (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S-MAX 2.0 TDCi 140pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 40.400 km |
KM-stand laatst | 42.500 km |
Eerste kilometers...
- 40.400 km
De Ford S-Max opgehaald voor de eerste kilometers. Hiervoor een Volvo V70 D5 gereden. De Volvo is een fijne reisauto maar heeft niet echt een geweldig onderstel, het wordt gekenmerkt door veel trillingen en weinig feedback in het stuur. Wel heeft de V70 een voortreffelijke motor: sterk en zuinig (gemiddeld 1:15 bij een stevige rijstijl).
Waarom dan toch een S-Max? Het antwoord is simpel: de ruimte! Wanneer je kinderen in een Volvo V70 vragen of pappa de stoel wat naar voren kan doen (ben 1,85 meter) dan wordt het tijd voor wat ruimers. De prima zit op de middelste rij en ook nog onafhankelijk in te stellen stoelen voor de passagiers maken het reiscomfort prima. De S-Max heeft ook een veel grotere bagageruimte dan de Volvo dus dat maakt op vakantie gaan ook een stuk makkelijker.
Het eerste wat bij de S-Max opviel is de prettige besturing met goede feedback en bovendien behoorlijk direct. Het stuur is goed in hoogte en diepte aan te passen en ook alle bedieningsknoppen op het stuur bevallen goed. De zitting van de voorstoel had wel wat langer gemogen.
De motor (Franse HDI van PSA concern)doet het prima met z'n 140pk. Wel is hij ondanks de handgeschakelde 6-bak niet bepaald zuinig. Gemiddeld 1:13,5 tot nu toe. De auto weegt 43kilo zwaarder op kenteken dan de V70. Maar die had een cilinder meer, 400cc extra en een handgeschakelde 5 bak. Toch reed de Volvo een stuk zuiniger ondanks mijn vlotte rijstijl.
Kleine tip: let goed op waar je tankt! Per merk (Shell,BP, Esso,Tango, etc.)liter diesel verschilt het aardig hoe ver je kunt rijden. Avia springt er erg negatief uit met de Volvo haalde ik hier niet meer dan 1:13,5 mee bij een gecombineerde rit snelweg en stadsverkeer). En bij enkele pompstations kan er ineens veel meer diesel in je tank dan volgens de specificaties van je auto! Gelukkig maak ik dit zelden mee...
Wat valt nog meer op aan de S-Max; Het navigatie systeem werkt prima, de bluetooth carkit is ook erg prettig. Ook de bediening van de carkit/audio/boordcomputer/nav op en rond het stuur zijn erg prettig.
Wel is het wennen aan de getinte ramen achter bij het achteruit rijden in het donker. Gelukkig bieden de parkeersensoren hulp. Het achteruitrijd verlichting geeft onvoldoende licht.
Kapotte voorrruit...
- 42.500 km
Helaas nog geen 400km verder en de voorruit is al aan vervanging toe vanwege sterretje. Normaal merk je het wel wanneer er iets tegen je voorruit aan vliegt maar nu niet helaas.
Gelukkig dekt de verzekering de schade maar het blijft zonde...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren