Ford S-MAX 2.0 TDCi 140pk Titanium (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S-MAX 2.0 TDCi 140pk Titanium |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 14.000 km |
KM-stand laatst | 14.200 km |
Smax geïmporteerd uit Duitsland
- 14.200 km
Inleiding
Wij zochten al zo'n twee jaar een vervanger voor onze VW Golf Variant. Deze werd te klein voor ons en onze 3 kleine meiden van nu 4, 2 en 2 jaar. Door de komst van een tweeling was de auto voor ons gevoel te klein. Ivm met een beenblessure moet mijn stoel helemaal naar achteren en dan nog heb ik vaak last met gasgeven. De Smax voldoet aan onze eisen:
- Bestuurdersstoel kan helemaal naar achteren en dan past er nog een kind achter
- 3 kinderen kunnen naast elkaar met 3 volwaardige kinderzitjes op een rij (Römer Kidfix)
- Voldoende laadruimte voor de vakantie: kofferbak vol, 3 fietsen achterop, dakkoffer + 2 kleine fietsjes bovenop
- 7 stoelen zodat we nog meer mensen mee kunnen nemen: opa en oma of vriendinnetjes of …?
- adaptive cruise control ivm beenblessure
- elektrisch verstelbare bestuurdersstoel 8-voudig, waardoor zitvlak achterover te kantelen is voor meer steun onder bovenbenen
Je moet echter wel goed zoeken wil je al deze opties vinden in één auto. We konden in Nederland niet slagen. Nieuw was financieel geen optie. In Duitsland vonden we uiteindelijk onze nieuwe auto. Deze staat nu net op de stoep, te wachten op nieuwe kentekenplaten.
Overige opties:
- Climate seats (verwarmbare en verkoelbare voorstoelen): zou ik zelf geen 850 Euro voor over hebben
- business pack (7" touch screen navi, parkeersensoren v/a, bluetooth voice control en draadloze telefoon, iPod integrate)
- afneembare trekhaak erbij onderhandeld
- 18" Y velgen van Ford
- Verwarmbare voorruit
- verder de standaarduitrusting van een Titanium
Eerste ervaringen:
Ik heb er nog maar 1 dag in kunnen rijden: van de duitse dealer naar het RDW keuringsstation in Venlo en daarna naar huis. Samen zo'n 200 km. Zodra de platen erop zitten en ik meer ervaringen heb zal ik de review aanvullen.
Comfort:
Wat een genot om in een auto te rijden met zoveel ruimte om je heen. En dan ziet hij er niet eens uit als een bus, dat vind ik toch ook wel belangrijk. Het rijcomfort is niet geweldig zacht. De auto staat op 18" LM velgen die de auto mooi maken, maar het stuitert wel meer dan onze Golf. De zomerbanden (Conti Sport Contact) zijn bij koud weer ook wat stugger. Het stuur echter wel erg lekker. De auto blijft vlak aanvoelen, ook in scherpe lange bochten, zoals bij klaverblad. Al met al een zeer fijne ervaring. Het stuur is onrustiger dan met onze Golf. Je moet wat meer bijsturen om de auto in het rechte spoor te houden. Vooral bij wegdek met spoorvorming gaat het alle kanten op.
Boordcomputer / audio / navigatie / klimaat:
Ook een vorm van comfort. Instelmogelijkheden zijn intuïtief en zonder boekje is alles eenvoudig te bedienen. Het navigatiesysteem is qua locatiebepaling nauwkeuriger dan mijn PDA Mio 168 met Tomtom, dwz. soms zegt mijn Tomtom dat ik moet afslaan en dan ben ik de afslag al bijna voorbij. Niet met dit navigatiesysteem van Blaupunkt. De stem lijkt erg op die van Beatrix. Heel keurig en beetje bekakt. Als ik die kan aanpassen dan doe ik dat. De geluidskwaliteit van de bluetooth telefoonverbinding is met mijn nokia 6310 belabberd. Zo slecht dat ik maar weer snel ben overgestapt op het oortelefoontje. Met de Nokia E65 (mijn werktelefoon) gaat het wel beter. Misschien is de verbinding van de ene telefoon beter dan van de andere. Moet ik nog eens nader onderzoeken. Binnenkort wordt de E65 vervangen door een Blackberry. Wordt vervolgd. Voor de iPod aansluiting heb je een speciaal snoertje nodig en dat heb ik nog niet. Je kunt dan wel de iPod bedienen via het menu van Ford, met de toetsen op het stuur. Klimaatcontrole deed wat raar tijdens de eerste rit. Pas bij een instelling van 26 graden kreeg ik het warm. Maar ja misschien was de eerste rit wel zo spannend (alleen WA verzekerd) dat ik het er koud van kreeg….
Rijcomfort en interieurcomfort samen toch beoordeeld op Uitmuntend.
Prestaties
De auto is voorzien van 140 pk dieselmotor. Onze eerste diesel. Ook onze eerste motor met turbo. Dan gaat het al gauw heel snel met accelereren. Even wennen, maar heerlijk wat een power bij hogere snelheden. Accelereren van 100 naar 120 gaat in de 6e versnelling prima, terugschakelen hoeft niet. Dit ligt anders bij 80 km/h. Onder de 80 in 6 gaat niet en versnellen van 80 naar 100 vereist terugschakelen naar 5. Dit is voor de adaptieve cruise control ook minder fijn. Er moet nog wel geschakeld worden als het verkeer langzamer gaat rijden en je komt onder de 80. Zolang de snelheid daarboven blijft is de adaptieve cruise control een geschenk des hemels. Enkel nog sturen en de rest gaat vanzelf. Je stelt de snelheid in en ziet die op het display. Kom je in een 100 km/h zone geef je 4 tikjes op het "- knopje" en de auto zakt terug van 120 naar 100. Echt ideaal. Een automaat zou helemaal het einde zijn, maar die verbruikt zo'n 20% meer diesel en dat heb ik er niet voor over. Prestaties ook op Uitmuntend, vanwege de soepele dieselmotor en de adaptieve cruise control.
Verbruik
Tijdens de rit van de duitse dealer naar Venlo kwam ik vlak voor de grens op een gemiddelde van 4,9 l/100 km. Dit is volgens de boordcomputer dus het valt nog te bezien of dit in werkelijkheid ook zo is. Ik ga het verbruik bijhouden op www.spritmonitor.de. Ik moet daar ook bij vermelden dat we tussen de 80 en de 100 gereden hebben. Het gemeten traject is 100km lang en bevat ook de koude start. Als het echt klopt ben ik zeer tevreden. Toen ik eenmaal thuis was (dus na 200 km) stond het gemiddelde verbruik op 5,5 l/100km. Tijdens de keuring en rijden in de stad is er toch nog wat bijgekomen. De toekomst zal het leren. De auto zal worden ingezet zowel voor woon-werkverkeer (dagelijks 40 km enkele reisafstand) als voor gezinsauto (kinderen naar KDV / school en boodschappen) + vakanties.
Betrouwbaarheid
Hier valt nog weinig over te zeggen. Voorlopig maar gemiddeld ingevuld.
Gebruikskosten
Voorlopig vanwege het verbruik Goed ingevuld. Ik heb vooruitgedacht naar de kilometerheffing. Wij willen deze auto oprijden (tot 300000 a 400000 km als het lukt) dus we zitten voor een deel in het tijdperk van de km-heffing. Het verschil in vaste kosten tussen benzine en diesel is dan verdwenen en doordat de diesel zuiniger is met brandstof zou dat voordelig moeten uitpakken. Tot die tijd rijden we gezien onze jaarlijkse kilometers ook goedkoper dan met benzine.
Zoals gezegd volgen ook updates. Mochten er vragen zijn dan beantwoord ik die graag. Ik doe het vooral voor mensen die geïnteresseerd zijn in een Smax. Ik heb zelf ook veel aan deze reviews gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.