Ford S-MAX 2.0 TDCi 140pk Titanium (2008)

autoreview

Ford S-MAX
Ford S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAX

Signalement

UitvoeringS-MAX 2.0 TDCi 140pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst101.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 96.000 km

Ik rijd de S-MAX sinds twee jaar. Bij de aanschaf gekozen voor de 18 inch sportvelgen. Die maken er een heel mooi geheel van, zonder dat je al teveel concessies moet doen aan het rijcomfort. Standaard wordt deze versie geleverd met 17 inch lichtmetaal en dat is eigenlijk ook prima. Op mijn auto heb ik geen sportonderstel, dat zou in combinatie met de 18 inch wielen wellicht iets te veel van het goede zijn. Achterpassagiers klagen wel eens over stoterig rijgedrag op slecht wegdek. Voorin heb je daar geen last van en ik zit meestal alleen in de auto. Banden voor deze velgmaat zijn trouwens wel erg duur (€ 300 per stuk bij Profile Tyrecenter). De banden gaan gemiddeld 40.000 km mee.

Het rijden in deze auto is zeer plezierig. Ik rijd veel op de snelweg. Vanwege de hogere zitpositie en de uitstekende sportstoelen (standaard) is een lange trip geen enkel probleem. De diesel hoor je alleen bij een koude motor. Motorgeluid blijft prima op de achtergrond, de auto is -eenmaal op temperatuur- echt stil. Bijna net zo stil als de Toyota Avensis die ik hiervoor reed. Kruissnelheden van 150 km/u gaan zeer relaxed, de S-MAX heeft een uitstekende, stabiele wegligging. De motor is met 140pk meer dan voldoende bemeten. 0-100 kan in ongeveer 10 seconden en een top van bijna 200 km/u. Voor mij is dat voldoende. Belangrijker dan acceleratie of topsnelheid vind ik de tussenacceleratie en daarin scoort de S-MAX zeer goed. Je kunt veilig en snel inhalen of versnellen als het nodig is. Op B-wegen of op een dijk is het ook een zeer prettige auto om lekker mee te sturen. Ford heeft hem daar ook voor gebouwd en dat merk je; het is echt een rijdersauto. Het gemiddeld verbruik is ongeveer 1 op 15. Voor een auto van ruim 1700 kg vind ik dat netjes. In combinatie met de 70 liter tankinhoud heb je een forse actieradius van meer dan 1000 km. Met die tankinhoud is overigens iets bijzonders aan de hand, want in mijn auto is het mogelijk om ruim 80 liter te tanken, met andere woorden de tank is groter dan in de specificaties wordt vermeld. En nee, dan ligt er geen dieselplas onder de auto.

De auto geeft een enorm gevoel van veiligheid. ABS en legio airbags zijn uiteraard standaard. De S-MAX voelt in zijn geheel zeer stevig en erg degelijk aan en dat is erg prettig.

Qua ruimte valt er helemaal niets te klagen. Ik heb de 5 persoons versie, waarbij iedereen over meer dan voldoende zit- en beenruimte beschikt. De kofferbak is standaard al zeer riant (op vakantie kan echt alles mee) en eventueel nog uit te breiden als je de stoelen op de eerste zitrij wegklapt.

Samenvattend: een zeer mooie, ruime en veilige auto die zeer plezierig rijdt.

Tip: neem wel de parkeersensoren voor en achter, dat is echt nodig om schadevrij te kunnen inparkeren.


Problemen:
geen.

Probleem

  • 101.000 km

Probleem: Twee weken geleden deed de kachel het niet meer. Met die vrieskou bepaald geen pretje. Gelukkig kon ik snel bij de Ford dealer terecht. Bleek te gaan om een kapotte slang van het koelsysteem. De slang schuurde tegen de airco aan en ging daardoor stuk. Mag uiteraard niet gebeuren. Inmiddels een nieuwe slang bevestigd, dusdanig dat slang en airco elkaar niet meer raken. Auto rijdt nog steeds prima en binnen is het weer lekker warm...

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.