Ford S-MAX 2.0 TDCi 140pk Titanium (2007)

autoreview

Ford S-MAX 2.0 TDCi 140pk Titanium (2007)

Signalement

UitvoeringS-MAX 2.0 TDCi 140pk Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst170.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 60.000 km

Update 2 augustus 2008

Net terug van vakantie naar Italie; vakantie is een heel ander gebruik van de auto
dan de 95% van de tijd dat je er alleen in zit op de NL snelweg, en kun je dus eens
kijken hoe de auto bevalt onder deze omstandigheden. Autobahn, Alpen en autostrada
vol beladen met drie kinderen achterin: 3000 km heen en terug met temperaturen tot
35 graden.

Conclusie is simpel: wat een superbak! Ruimte zat (merk je pas als je echt gaat
pakken en alles past er gewoon veel makkelijker in!) Ook op de autobahn genoeg
vermogen om gewoon prima mee te komen (max 189 echte km/u gereden volgens de nav).
Kinderen zitten superieur en kunnen perfect zitten, zonder allerlei spullen bij hun
voeten. Ik heb de achterbanden tot 3.0 en voor tot 2.7. opgepompt en het gem
verbruik over de rit kwam uit op 6.2l/100 km. Gewoon goed voor een auto van bijna
1800 km.

Leuk om te vermelden is dat de S-max niet veel rondrijdt in Italie, maar je merkt
dat Italianen het een mooie auto vinden.

Enige wat je zou kunnen zeggen is dat het glazen dak wel zorgt voor veel warmte in
de auto op de parkeerplaats, maar de airco kan het aan.

-------------------------------------------------------------------------------

Uitvoering

Zwart, family pack (donker glas achterin, klaptafeltjes en zonneschermpjes)
panoramadak, xenon, 18’ wielen en een lade onder de passagiersstoel. En een derde
rij stoelen. (dat laatste is zonde van het geld en kost alleen maar extra ruimte en
gewicht)

Rijden

Dit is een auto die je na een aantal kilometers steeds beter gaat bevallen.
Aanvankelijk is het wennen aan het formaat, en in combinatie met het wel heel
donkere glas achterin is de eerste keer inparkeren achteruit in een parkeergarage
niet bepaald een kwestie van gooi hem er maar in. Dat went overigens bijzonder snel.
Een groot verschil qua rijden met de Mondeo is natuurlijk het gewicht, maar ook dat
de vermogensopbouw veel gelijkmatiger is. Hij voelt daardoor duidelijk minder snel
aan, meer nog dan het verschil werkelijk verschil is. Vergelijk je het daarentegen
met andere MPV’s dan is deze duidelijk vlotter.
Je zit hoog dus het overzicht is goed. Ook bij wegversmallingen kun je de auto goed
inschatten ondanks dat je de motorkap niet helemaal kunt zien.
Sturen is zeer scherp, maar dat verwacht je ook van deze Ford.

Comfort.

Behoorlijk compleet uitgerust, met regensensor, verwarmde voorruit, gescheiden
airco, instapverlichting etc standaard. Navigatie werd me te duur, dus ik heb een
losse Garmin genomen. Scheelt zomaar 2000 euro, hoewel de ingebouwde natuurlijk wel
mooier is, maar goed.
De auto is stil, op wat rammels van de afdekhoes na.
Verder zijn de drie losse stoelen achterin ideaal voor de kinderen (3, 11 en 12).
Plenty ruimte voor alledrie. Klaptafeltjes zijn tot nu toe ongebruikt.

Overall.

Ik ben tot nu toe zeer tevreden. Wat erg leuk is zijn de reacties op deze auto. Op
de Mondeo had je dat nooit, maar op deze auto wordt door zeer veel mensen heel
positief gereageerd, ook door verstokte anti Ford mensen. (wat overigens een
langzaam uitstervende soort is). Meerdere keren gehad dat er op de parkeerplaats
uitgebreid naar gekeken werd, en naar ervaringen wordt gevraagd. En die zijn gewoon
goed.

Auto voelt zeer goed en degelijk aan, en stukken beter en luxer dan de Mondeo.

Update 13-4-’08.

21.500 km nu. Bij de 20.000 beurt geen problemen naar voren gekomen, op een ding na:
linkerportierraam ging niet meer in een keer naar boven, maar je moest het knopje
vasthouden. Is inmiddels weer gemaakt.

Wel ben ik intussen naar aanleiding van een andere review waarin de koppeling veel te snel kapot ging, tussentijds naar de garage geweest om deze extra na te laten kijken. Ik meende tot twee maal toe een verbrande lucht van de auto te ruiken. Geen probleem voor de garage om daar even naar te kijken. Gelukkig ook geen probleem aan de koppeling geconstateerd, alles helemaal in orde en later ook niet meer geroken.
Mogelijkerwijs is het een zelfreiniging van de katalysator geweest.

Verder bevalt de auto steeds beter. Reacties op de auto nog steeds bijzonder goed, zowel ex- als interieur. De lak lijkt ook van hoge kwaliteit, na de wasstraat lijkt hij weer helemaal nieuw, en dat was met de Mondeo eerder al niet meer zo: dan zag je al kleine krasjes overal.

April 2009, 60.000km.

Auto voldoet nog steeds prima, erg blij mee. Voelt nog steeds motorisch en qua sturen zo goed als nieuw aan. Toch een paar puntjes van kritiek, ofwel zaken die handiger zouden kunnen:
- de radio die standaard meegeleverd wordt geeft maar een matige geluidskwaliteit
- het bovenste deel van de middenconsole gaat lastig open; je moet het geheel naar achter duwen voordat je het bovenste deel alleen open kunt doen.
- het open dak dat er in zit kan niet open zoals bij een espace; het is uitsluitend een glazen dak;

Verder ben ik benieuwd of de 2.2 merkbaar sneller is; deze auto is in de bochten top, maar bij het stoplicht houdt het niet over.

PROBLEMEN

  • 34.000 km

Niet veel, nog niet weer naar de garage geweest. Wat wel irritant is dat het vakje
voor de zonnebril zo gemaakt is dat je zonnebril erin gaat rammelen, en daarmee is
het dus eigenlijk niet goed bruikbaar. Ook de afdekhoes rammelt.

Wat ik wel begrepen heb is dat deze wielmaat niet combineert met sneeuwkettingen:
dat betekent dus dat je winterbanden om stalen velgen zou moeten nemen. Toch jammer
natuurlijk. Ik ga niet op wintersport, dus het maakt voor mij niet uit, maar het is
wel goed om dit tevoren te weten.

Na twee jaar

  • 81.000 km

Inmiddels rij ik bijna tweeenhalf jaar rond met de S-max. Staat nu op 80.000 km. Ook nu nog een prima auto, maar ook een aantal zaken tegengekomen. Geen grote problemen gelukkig.
- middendeel van de voorruitverwarming werkt niet meer; hele ruit zal vervangen moeten worden
- raampjes achter gingen niet meer in eenkeer dicht, maar knopje moest ingedrukt blijven. Inmiddels verholpen.
- rammelende zonnebril houder is inmiddels verholpen
Betrouwbaarheid daarom een ster minder.

Verder geen mankementen aan de auto gehad.

Verbruik is verbazingwekkend: 6,2 op de 100 gem.
Verbeterpunten voor de volgende S-max zouden zijn:
- als je de deuren helemaal opendoet, lijkt het of ze te ver gaan. Er zit niet een duidelijk punt waarop ze helemaal opendoen, en je krijgt het idee dat ze te ver gaan
- geluidsinstallatie geeft een matig geluid.
- 3e zitrij verwijderbaar maken: scheelt gewicht en ruimte.

Samenvattend erg tevreden over deze auto:
- ruimte
- weg en bochtengedrag
- uiterlijk
- en vooral value for money scoort hij bijzonder goed.

Op naar de ton!

Net over de ton

  • 102.000 km

Net terug van Italie, Rome. Auto rijdt nog steeds uitmuntend; heerlijke reiswagen op autobahn en autostrada. Kilometers zoeven voorbij. Wederom gemiddeld 6,2 l op de 100 km gereden; amazing.

Wel een probleempje wat jammer is: de bekleding aan de deur laat bij het raam los aan beide zijde. Wordt wel gerepareerd maar ziet er toch lullig uit.

Verder geen problemen. Over ongeveer een jaar moet de volgende komen; de kans is groot dat het weer een S-max wordt, maar dan gezien mijn jaarlijksevkilometrage een benzine. Ik ben erg benieuwd hoe de nieuwe twee liter turbo rijdt. We shall see.

Afscheid van de S-max

  • 170.000 km

4,5 jaar en 170.000 km verder is het dan tijd om de S-max in te leveren. Hoe is hij nu overall bevallen? Kort gezegd: meer dan uitstekend. Prima auto, die ik iedereen aan kan raden die een MPV zoekt maar toch lekker wil rijden.

Eerst maar beginnen met toch een aantal minpuntjes. De bekleding aan de binnenkant van de portieren bij het raam laat los als het hoogzomer is. Erg lelijk en lastig te repareren blijkt. Ook is de auto tweemaal in storing gevallen zonder aanwijsbare reden. Vervelend, temeer omdat beide keren in het buitenland was. Ook het ontbreken van een reserveband is een minnetje. Nooit heb je een lekke band en met deze heb ik het twee maal mogen ervaren. Oppompsetje werkt voor geen meter dus dat komt neer op afslepen.

Dan de pluspunten: belangrijkste is: ik zou deze na 170.000 km gerust overdoen aan familie of vrienden. Ook bij deze km stand is hij nauwelijk aan scherpte verloren en hij komt nog even snel van zijn plaats. Dat is een belangrijk punt: wegligging van deze auto is (voor een MPV) formidabel. Vergelijk het zelfs met een Galaxy en de S-max ligt beter op de weg en voelt veel strakker aan.

Voornaamste pluspunten zijn dus de ruimte; het is een echte kilometervreter. Op vakantie is het de ideale auto. De autobahn is zijn natuurlijke habitat lijkt het.

Toch is mijn oog voor de volgende auto niet op een S-max gevallen. Dat heeft te maken met het milieukeur dat minstens een B moet zijn. Aangezien ik 150pk te weinig vond voor zo'n auto is mijn keus gevallen op een Volvo V70 T4. 180 Pk; eerste review volgt spoedig!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.