Ford S-MAX 2.0 TDCi 130pk (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S-MAX 2.0 TDCi 130pk |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 35.765 km |
ERVARINGEN
- 35.765 km
Ik kom regelmatig op deze site kijken naar de reviews en ook toen ik vorig jaar mijn nieuwe wagen wou kiezen (firmawagen), heb ik hier uitgebreid rondgeneusd. Ik stel echter vast dat er nog nergens iets staat over de 1.8 TDCI-versie van ford SMAX. Ik weet dat in Belgie dit model van in het begin beschikbaar was, in tegenstelling tot Nederland (misschien nu nog niet, ik weet het niet). Daarom is het wellicht nuttig om mijn eigen bevindingen hier weer te geven. Ik ben niet gewoon om reviews over auto\'s te schrijven. Hoewel ik zéér graag met een auto rijd en intussen in diverse wagens toch al een paar honderduizend kilometers heb gereden,ben ik technisch niet in die mate onderlegd om een proffesionele mening over een wagen te geven. Wat hieronder volgt is een persoonlijk aanvoelen.
In ieder geval, mijn keuze is geworden :
- een zeer donkergrijze (bijna zwart)Ford SMAX, 1.8 TDCI (125PK) TREND
- stoffen interieur
- sportzetels met lendensteun
- glazen dak
- tafeltjes achteraan
- ingebouwde GPS (monochrome)
- cruise control
- automatische lichten en regensensor
- standaard aluminium velgen (17\" denk ik)
- de verduisterde achterruiten wilde ikzelf bewust NIET, wel zonneschermen in de achterdeuren.
Toen ik mijn nieuwe firmawagen kon kiezen, was ik er wel al aan uit dat ik in de categorie \'volumewagen\' mijn gading wou zoeken. Met twee kinderen (3 en 5j) en hobbies als vissen wilde ik veel plaats én comfort. Met zijn allen trekken we er vaak eens op uit met de wagen en hoe meer comfort, hoe liever we het hebben natuurlijk.
Na diverse modellen bekeken en uitgeprobeerd te hebben (Renault Grand Scenic, Renault Espace, Peugeot 807, Touran en Sharan), was wat vrij snel duidelijk wat ik persoonlijk al eerder voelde van zodra ik de wagen een eerste keer zag: het moest en zou de SMAX worden.
Mijn ervaringen :
Intussen rij ik met de wagen exact een jaar rond (ben uit de garage gereden eind september 2007) en heb 35765 km er mee afgelegd. Deze kilometers zijn héél divers : woon-werk verkeer naar brussel, stadsritjes om kinderen af te halen/af te zetten, (vis)uitstappen naar ardennen of de zee, vakantie naar zuiden van Frankrijk en naar zwitserland enz. En de conclusie is en blijft : een fantastische wagen. En het is echt zoals ik het ook al omschreven zag in eerdere revieuws : hoe meer je er mee rijdt, hoe meer kilometers je er wil mee doen. Elke rit is een plezier en ook na een dag lang rijden, kom je er nog behoorlijk fris uit dankzij het ruimtegevoel en de goede hoge zit. Dit slaat niet enkel op de chauffeur, maar ook voor de bijrijder en de passagiers achteraan. In hoeveel auto\'s kunnen de achterste passagiers naar hartelust hun stoel naar voor of achter schuiven en hun rugleuning (een gedeelte) wat meer in ligstand zetten ? Ik ben nu geen kleine persoon (1m84) en ik neem graag mijn ruimte vooraan. Zelfs wanneer ikzelf dan in de zetel achter mij ga plaatsnemen, kom in nog steeds niet met mijn knieën tegen de zetel !).
De afwerking is degelijk en verzorgd. Zelfs na een jaar rondrijden is er eigenlijk geen noemenswaardige rammel of gekraak. De motor doet behoorlijk tot zeer stil zijn job en het is heerlijk toeven in het interieur.
Wat de motor betreft, ik was aanvankelijk een beetje bang dat, voor toch zo\'n grote en zware wagen te zijn, de 125 pk-versie een beetje licht zou zijn. Wel, voor mensen die er aan zouden twijfelen : de wagen doet het fantastisch ! Ik heb bij de aanschaf met beide motoren gereden (qua diesel kon je toen kiezen tussen de 1.8 van 125 PK en de 2.0 TDCI van 140 PK). Nu ben ikzelf niet zo\'n overdreven sportieve rijder die zoveel mogelijk de grenzen gaat aftasten, maar mijn persoonlijke ervaring was dat (zeker in de lagere versnellingen) de 1.8 zelfs iets vinniger uit de verf kwam dan de 2.0 Eens je natuurlijk op de snelweg bent en je wil van bv 140 km/h nog heel snel versnellen naar 180, dan doet de 2.0 het een stukje sneller. Maar zo geweldig veel scheelt het niet en in vergelijking met het doorsnee andere verkeer komt de 1.8 er niet slecht uit. Ik wil maar zeggen, het verschil in kracht en vinnigheid tussen de twee motoren is in mijn ogen niet van dien aard dat je er de meerprijs voor over moet hebben. Alleen als het echt de bedoeling is om meer dan 180 km/h te rijden en die snelheid ook zo snel mogelijk te bereiken, dan kies je best voor die 2.0. Wat de 1.8 betreft, gaat hij heel vlot tot 150. Vanaf dan gaat het wat trager naar zo\'n 180.
Daar staat natuurlijk tegenover dat het verbruik zéér goed meevalt. In die mate zelfs dat de SMAX gemiddeld MINDER verbruikt dan de 318 touring waar ik daarvoor mee reed ! Als ik hem tijdens woon-werk verkeer af en toe eens op de staart trap aan de lichten of op de autosnelweg, dan ligt mijn gemiddeld verbruik (volgens boordcomputer) zo rond de 6.2 liter. Met een tank doe ik op die manier een dikke 900 km per tank (en dan is hij zeker nog niet helemaal leeg).
Toen ik vorige maand naar zwitserland reed (alles gereset op het ogenblik dat ik thuis vertrok en de tank gevuld heb, autosnelweg zoveel mogelijk dmv cruise control aan 140km/h gereden, door basel centrum gereden, 1 bergpas over ed) lag mijn gemiddelde verbruik op 5.6 liter, wat toch helemaal niet slecht is !) Toen ik een paar dagen later tankte (een 66 liter getankt op een tank van ongeveer 70l) stond er bijna 1200 km op de teller.
De monochrome GPS (wel wat saai in kleuren) is eenvoudig maar doet zeer precies zijn werk (als de gps in de ford zecht dat je NU moet afslaan, dan is dat quasi tot op de meter ook het geval,dit in tegenstelling tot mijn draagbare mio 510 waar je op dat moment wellicht al enkele metertjes er voorbij bent).
De cruise control doet goed en precies zijn werk. Onlangs in de ardennen (net buiten luik) nog uitgeprobeerd wat de wagen zou doen als ik de cruisecontrol op 140 laat staan op een steile helling : de wagen geeft geen krimp ! Hij blijft netjes 140 rijden en als je gas bijgeeft kan hij er nog een stukje bijdoen.
Het glazen dak en niet-verduisterde achterramen zorgt er inderdaad voor dat bij mooi weer en stilstaan op parking, het heel snel opwarmt in de auto. Maar de airco is krachtig genoeg om het te verhelpen. Heb ook gemerkt dat, wanneer het vriest, de voor en achterruit verwarming automatisch aanslaat bij het starten en nadien ook weer uitgaat.
Wat ook heel praktisch is, zijn de vele bergruimtes. Onder de armleuning in de middenconsole, onder de voeten van de achterste passagiers, en (zeer handig om zaken als een laptop ed weg te steken) een opbergruimte in de koffer zelf. Naast het ruime handschoenenvak, is er ook nog een opbergvak in het dashbord. Je kan ook je zonnebril kwijt in een daarvoor bedoeld vak in het dak, maar dat gebruik ik niet. Als je er je bril inlegt, heb je een storend gerammel dat extra opvalt doordat de rest zo stil is. Heb verder geen last van gerammel voor wat betreft deurstijlen, bagagescherm ed. Je kan ook ontzettend veel baggage kwijt, zonder dat je iets moet stapelen bij de achterste passagiers. Om een illustratie te geven : vorige maand gaan kamperen in zwitserland met grote familietent (2 grote tassen), 4 van die dubbele opblaasbare luchtmatrassen, kleren, speelgoed, kookgerief, enzovoort : alles paste met wat puzzelen prima gewoon in de koffer !! (wel met een bagagerek zodat je kon stapelen tot het plafond).
Wat bijkomend aangenaam is aan de wagen, is dat hij inderdaad nog altijd bekijks heeft. Zelfs nog in Belgie waar je hem eigenlijk ontzettend veel ziet rijden.
PROBLEMEN
- 35.765 km
Zoals gezegd, rijd ik intussen een jaar met de wagen rond en hij is intussen op 20000km binnengeweest voor een klein onderhoud. Het enige dat ik te melden had was dat de kentekens vanachter (SMAX en TDCI) wat aan het loskomen waren. Dat is door de garagist netjes opgelost.
Intussen heb ik vastgesteld dat, als het raampje van de bestuurder naar beneden doet, je het knopje moet blijven indrukken om het weer naar boven te doen. Dat was eerst niet zo. Misschien eens opnemen met de garagist als ik hem op 40000 weer eens binnendoe voor een onderhoud.
En verder .... niets. Alleen maar veel rijplezier voor mij en mijn gezin.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.