Ford S-MAX 2.0 16v Titanium (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S-MAX 2.0 16v Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 50.000 km |
KM-stand laatst | 84.500 km |
Onze eerste Ford
- 200 km
Ik lees altijd de Review, dus ook aandachtig voor de aankoop van een andere auto. De pajero werd achterin te klein voor 3 grote kinderen en soms ook nog de hond, dus op zoek naar wat anders.
Persoonlijk vielen de Citroen en Peugeot al direct af.
Dus een Grand Espace of een Ford. Er zijn teveel slechte berichten over de toch prachtige Espace, een Galaxy is weer te groot. Dus proef wezen rijden in verschillende S-maxen.
De turbo rijd lekker, en kan in vergelijk met benzine verbruik een beetje ruiken aan de pajero.Eigenlijk stond ons besluit al vast en zou het een turbo worden, tot we deze panther black versie tegen kwamen op internet. Toch maar even met zijn allen gaan proef rijden. De auto rijd goed, voor onze 3 kinderen is het werkelijk geweldig. Eigen stoelen en volledig verstelbaar.
Voorin kuipstoelen en een mega berg aan electronica.
2 Schermen voorzien de bestuurder over alles waar je naast het rijden mee bezig (kan) zijn.
Vergelijken kan eigenlijk niet, een dikke V6 op benzine en een 2 litertje. De auto is goed vooruit te krijgen met ons hele gezin.
De kofferruimte is werkelijk geweldig.
We hebben hem nu net 2 dagen.
Ik had al in de reviews gelezen dat krakende deuren voorkwamen bij dit soort auto's. Ik heb daar voor de aankoop direct met de dealer over gesproken, en inderdaad gaf de auto een kraakje bij de linker achterdeur. Dit is allemaal keurig verholpen door de dealer.
Hij is met zijn donkere ramen, zijn brede banden en velgen een heel stoer ding om te zien. De navigatie werkt goed, radio heeft een prima geluid. Blue-tooth werkt perfect.
Tot nu toe alles helemaal geweldig..
Hoewel ik wel het "geweld"mis van de 6 pitter.
Ik vind de reviews erg goed, en ik ben iedereen dankbaar die er aan meewerkt.
- 52.000 km
Het vervolg.
We rijden nu net een paar weken de S-max. Donderdag gaat hij even terug voor een raar geluid wat volgens mijn bescheiden autokennis bij het rechter voorwiel vandaan komt.
Het is net alsof je constant met je banden over de onderbroken strepen op de weg aan het rijden bent. Niet een hinderlijk trillen aan het stuur, maar het geluid.
Gelukkig zit de auto naast de Ford A1 garantie ook nog in de fabrieksgarantie en mag ik naar een dealer in de buurt.
Volgens de eigen dealer kan het te maken hebben met spoorvoorming van een band of misschien wel een lager.
Alle electronica werkt goed, en ik heb dankzij alle filetijd,genoeg tijd om alles uit te proberen. De besturing van telefoon, radio etc vanaf het stuur werkt goed. Navigatie is niet zo snel als een Tom-Tom, maar geeft de info goed weer.
Vooral het gescheiden display is mooi. Rechts naast je het grote scherm in 3d, en tussen de tellers pictogrammen.
Ook het "aftellen" van ledjes, tot het moment waarop je moet reageren is goed bedacht.
De motor is natuurlijk niet wat we hadden, maar vooral het lage gebrom uit de uitlaat wil je nog wel eens uitnodigen tot het intrappen van het gaspendaal.
Onze 3 kinderen hebben het helemaal naar hun zin achterin.
Eigen stoelen en helemaal ingesteld op eigen behoefte.
Over het verbruik kan ik niets te klagen hebben.
Ik rijd nu al 2x zo lang op een tank als voorheen.
Ook voor het eerst de afneembare trekhaak uitgeprobeert.
Een kar vol boomstammen moest er achter. Toch een raar idee even die kar aan een "los" haakje te hangen. Met de Pajero voelde je de kar helemaal niet, maar ook deze auto had geen problemen met het trekken van een kar met stammen.
De auto remt erg goed. De draaicircel is groot, maar geen probleem.
Tot nu toe zijn we er nog erg blij mee heb ik nog geen "jammers" gevonden.
in de sneeuw
Weer een tijdje verder.
Gisteren greep voor het eerst het "golfje" in, het knopje wat ik tot nu toe nog niet gebruikt heb. ESP volgens mij, wat het prcies doet is me nog niet helemaal duidelijk, luiheid, want het zal best wel beschreven staan in het boek.
Het verbruik is met alle korte stukjes nog steeds een verademing in vergelijking met de vorige, rond de 1 op 10.
Ik moet ook toch het boek er eens bij halen wat ik aan beurten moet gaan doen, Hij heeft eind november een beurt gehad voor de oplevering, maar mij is nog niet duidelijk wat.
Maandag gaat hij even terug naar een Ford dealer voor het rammeltje in de voorwielen. Had deze week gemoeten , maar de sneeuw gooide sneeuw in de ogen zeg maar.
Mooi is wel dat er normaal altijd ruzie was met de kinderen wie er voorin mocht, en nu stappen ze gewoon allemaal achterin!!
Twijfel nog of ik zo'n set winterbanden eronder laat zetten.
Ook ter bescherming van de velgen.
De meeste opmerking krijg ik zodra ik de auto open doe.
Hij heeft veel meer ruimte dan doet vermoeden krijg ik te horen.
Het blijft leuk speelgoed.
opgelost
- 56.000 km
Nu de sneeuw eindelijk een beetje aan het verdwijnen is, kon de Ford dealer vaststellen waar het hinderlijke geluid(je) vandaan kwam. Het had iets te maken met de sporing/uitlijning van de auto die dan er voor zorgde dat de band(en) voor iets in vorm veranderden, waardoor dit geluid kwam.
Vandaag heeft de dealer 2 nieuwe voorbanden gemonteerd, en inderdaad is de auto weer muisstil.
Ondanks al het fileleed waar ik door de weeks in zit, is het al gelukt op 1 op 11 te rijden, zonder als een verkrampte op het schermpje te kijken tijdens het rijden.
De S-max is nog steeds een genot in ruimte en rijplezier.
Hoewel ik wel steeds minder de snufjes gebruik. Zoeken via het scherm tussen de tellers gaat een stuk langzamer dan direct rechts het telefoonboek opvragen. Ook heb ik een demonstratie gekreken van een collega met een nieuwe mondeo, over hoe prachtig en snel de voice commands werken. Ik geef wel een zwieper aan de knop, blijft sneller gaan.
Ik ben er nu na 2 maanden achter gekomen, dat er aan de linkerkant een telefoonconsole/carkit is ingebouwd achter een klepje.Deze is verbonden als lader met de DVD navigatie.
Volgens de dealer moet er dan weer een andere ($$$$) houder opgemonteerd/ingeklikt worden, afhankelijk van het type telefoon.
Jammer, dan maar met een los oplaad snoertje.
Tot nu toe..meerdere kinderen..?? koop een S-max
Op de Duitse autobaan
- 62.000 km
We zijn nu met de S-max al heel wat kilometertjes op weg geweest. De eerste garagebeurt komt eraan, volgens de " kenners" gaat ons dat heel wat kosten. De S-max is geen goedkope auto in onderhoud is me verteld. Eerst zien maar.
Tot nu toe geen gekke dingen, wel bleek een paar weken geleden ineens de module van de trekhaak gedeactiveerd te zijn. Kon het nooit gedaan hebben volgens de dealer, want de module moest via een laptop opnieuw " aangezet " worden. Of ik heb al die tijd als een kip zonder kop zonder verlichting rond gereden, wat ons beiden zeer ongebruikelijk in de oren klinkt, of we hebben een storingkje gehad.
Het verbruik blijft aangenaam, in vergelijking met de Pajero.
Dit weekend vanuit Duitsland het gaspendaal maar eens wat verder ingetrapt. Ondanks een toch wat beladen auto, trapt de auto snel naar de 180, stukje 200 gereden en het einde was niet in zicht, maar dit was hard zat. Ik vond het in het begin wel jammer dat er geen 6 bak in zat, maar ondanks de toch wat hogere snelheid bleek de overlast van de motor minimaal.
Ik erger me zelf wel eens aan de traagheid van de navigatie, in vergelijking met een TomTom zelfs tergend traag te noemen, maar waarschijnlijk zit dat in het verschil van een chip en een dvd.
Wel staan zelfs de kleinste Duitse plaatsjes prima in het systeem.
Toch het voice systeem maar eens geprobeerd, het huis telefoonnummer natuurlijk. In 9 van de 10 gevallen doet dat het prima. Nog geen hindelijke rammeltje in deuren of stijlen en portieren.
Ik blijf tot nu toe de S-max aanraden..
Spijt dat we toch niet de Turbo genomen hebben?? Verstand zegt nee.. maar .....
Op en neer naar Frankrijk
- 65.000 km
Nog steeds kan ik de S-max aanbevelen, met 3 kinderen en een hond naar Frankrijk.
Het verbruik blijft aangenaam,zelfs met een volle auto en een grote "doos" op dak.
Het monteren van de dragers is even uitkijken, vanwege het feit dat elk specifiek onderdeel ook voor een hoek van de auto is.
Het natrekken van de verbindingen netjes gedaan, en er bleek inderdaad op sommige bouten iets ruimte te staan.
Ik heb al een beetje "afgegeven"op de traagheid van de navigatie, dat blijft zo, maar werkelijk het kleinste plaatsje staat op de kaart net als in Duitsland. We zijn er wel achter gekomen dat als je even wacht met de keuze na ritinvoer van snel, kort of aangepast, het systeem de verschillen aangeeft en dat is wel mooi.
Ook het via de afstandbediening bedienen van de 4 ruiten tegelijk gebruik ik steeds meer.
De auto rijd nog steeds voortreffelijk en volgens de oudste ben ik enkele keren geflitst op de Franse wegen.
Kleine dingen, er raakt her en der wel eens een stukje stoffen bekleding los , onder de stoel of bij de rechter voorstoel.
Wel zelf op te lossen, maar komt toch wel telkens terug.
Ook is er soms een rammeltje te horen bij de bevestiging van de linkerachter gordel.
Rammeltjes blijken een veelvoorkomend item te zijn bij de C en S maxen. Maar het is er wel en het is er niet, ik wacht nog even af.
Twijfel nog het te melden, gezien hij nog in de garantie zit, maar je hebt ook zoiets als gebruik, bij ons intens!!
Ik heb ondertussen een kaartje gevonden dat hij bij 72000 de volgende beurt moet hebben, dus dat zal nog even duren.
Ik begrijp wel dat de opvolgers met een 2.3 zijn uitgerust.
De auto mist in zijn 3e versnelling echt wel wat kracht.
Oke hadden we dan toch die turbo moeten kopen die we in eerste instantie uitgezocht hadden?
Soms ,heel soms mis ik mijn 3 litertje V6..
Cuppen
- 67.000 km
Even bijpraten.
Zoals ik al in het begin aangaf had de auto last van een vervelend geluid vanuit de banden voor. Dit is toen snel opgelost door de dealer door het gedeeltelijk vergoeden van 2 nieuwe banden voor. Helaas beginnen nu de achterbanden ook.
Bij navraag bij de dealer bleek dit "cuppen" te heten, een vaker voorkomend verschijnsel bij auto's en banden. Dit kan alleen voorkomen worden door het regematig wisselen van de voor en achterbanden. Een richtlijn, als je daar van mag spreken, is rond de 10.000 kilometer. Ook is mij verteld door de dealer dat dit een bekend verschijnsel is bij Ford's o.a. bij de S-max.
Wel balen dat die info me niet meegegeven is toen ik de eerste keer hier mee kwam. De oplossing is nu het achteraf monteren van 2 nieuwe banden. Er zitten aleen behoorlijk prijzige Michelin Primacy HP sloffen onder. Ook kan er volgens een bandenspecialist hier in de buurt een oplossing liggen in het nu nog wisselen van de wielen.
Gezien de kabouter ploplopplop banden achter dan naar voren gaan en ze waarschijnlijk dan evenredig zullen slijten, zal het geluid (langzaam) verdwijnen.
In ieder geval raad ik de S-maxers aan dit goed in de gaten te houden bij de auto's.
Wellicht kan er ook voor een andere band gekozen worden geen idee, maar volgens de dealer kan het niet aan uitlijning etc. van de auto liggen.
Verder geen kraakjes, los latende zaken, verbruik blijft rond de 9.7.
Audiosysteem werk prima, gisteren even een andere telefoon "eraan" gehangen zonder problemen.
En over de navigitie heb ik al genoeg gemopperd.
Blijf de auto aanraden..
Maar misschien moeten "ze" er eens eentje maken met een V6, en 4wheel drive..
plopperdeplop
- 70.000 km
Zoals ik al aangaf begonnen nu de achterbanden met cuppen.
Volgens vele deskundigen komt dit ook het meest voor bij de achterbanden.
Prijsje opgevragen bij de Ford dealer en bij een paar totaalzaken zoals kwikfit en tyrecenter leerde mij dat de prijsverschillen erg groot zijn. De Ford dealer(s) rekende 840 euro voor de 2 banden incl, montage. Tyrecenter deed alles inclusief stikstof voor 594 euro.
Alles is weer rustig in de auto, behalve als de kinderen meerijden natuurlijk.
Nu volgens de deskundigen om de 10000 kilometer even de banden wisselen van voor naar achter en zal het cuppen niet meer voorkomen.
De eerste beurt
- 72.000 km
Zoals ik al eerder geschreven had, werd nog wel eens geroepen dat het onderhoud van een S-Max erg duur was.
De auto heeft net zijn eerste beurt gehad, althans die wij moesten betalen en die viel erg mee.
Volgens de garage is er geen sprake meer van een grote of een kleine beurt, maar eentje om de 20.000.
De onderhoudsbeurt is niet bij de Ford dealer gedaan, want ik was me al de kleren geschrokken van de bandenprijzen.
Wel natuurlijk bij een bovag vakgarage.
Wel lastig zijn de stikstof banden, omdat je niet zo maar even langs de pomp kunt rijden voor je bandendruk /bijvullen.
Gelukkig deed tyre center het voor niets.
Nog steeds geen rammels, alles doet het nog steeds.
Gebruik nog steeds 90% van de gadgets niet.
Toch een Turbo
- 84.500 km
Tja, als je mijn verslagen leest,blijf ik toch wel wat missen in onze S-max.
Het blijft de meest fantastische familie auto die we ooit gehad hebben. Met 3 kids en de hond hebben we heel wat landen van Europa veilig doorkruist. Maar ik bleef toch verlangen naar wat meer power, oke geen Pajero kracht, maar toch iets meer.
Vandaag toch de turbo gekocht. Nieuwere geboorte datum en panoramadak, parkeer sensoren, leer etc, en natuurlijk de 6 bak.
Wat een verschil met onze versie. Niet vergelijkbaar!! Wat een heelijk geluid, en o, wat heb ik dat gemist.. geen 6 pitter, maar deze is bijna net zo mooi.
Ik laat hem wel chiptunen, zodat het koppel flink stijgt en de pk's naar 269 gaan, maar dan vooral vanwege het brandstof gebruik wat dan meer acceptabeler wordt.(zeggen ze)
Mochten hier rijders slechte of juist goede ervaringen mee hebben hoor ik die graag.
Nog een paar weken wachten, geen muziek aan, 5 cylinders en een turbo..eindelijk..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Ford S-MAX 2.0 EcoBoost S 7-Persoons | TREKHAAK | PANO | AUTOMAAT | KEYLESS | MEMORY | FULL OPTION
- 2010
- 223.239 km

Ford S-MAX 2.0-16V Ecc Cruisecontrol Leer/Alcantara Panoramadak Pdc Lm Velgen Trekhaak
- 2007
- 217.231 km

Ford S-MAX 2.5-20V Turbo 220 pk - 5 cilinder - Navi - climate
- 2008
- 317.858 km