Ford S-MAX 2.0 16v Titanium (2007)

autoreview

Ford S-MAX
Ford S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAXFord S-MAX

Signalement

UitvoeringS-MAX 2.0 16v Titanium
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst111.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste onderhoudsbeurt

  • 22.000 km

Eerst nog even de extra's:
- Bluetooth voice control pakket (super omdat ik veel telefoneer in de auto)
- Parkeersensoren voor en achter
- Gratis dakdragers en fietsendragers :)
- De rest is allemaal standaard op deze supercomplete auto

Zo, de eerste 20.000 zitten er op. En wonder boven wonder, geen enkel probleem gehad.
Dat was wel even wennen na mijn vorige auto, zet je deze netjes in een parkeervak (de sensoren zijn hierbij zeer welkom), kunnen de deuren niet ver genoeg open omdat de auto zo breed is dat je weinig ruimte over hebt.
Deze ruimte was echter wel welkom om mijn 3 kids met 3 kinderstoeltjes lekker naast elkaar te laten zitten.
Wat een ruimte deze auto, niet alleen voorin, maar ook achterin, en in de kofferbak kun je nog een voetbalteam kwijt. Bij het inpakken voor de vakantie maar gevraagd of er nog wat mee moest, want ik had nog ruimte over :)

Een hoop pluspunten dus. Een minpuntje vind ik wel het hoge verbruik. Een constante snelwegrit waarbij je 120 rijdt levert een verbruik op van 9.3 per 100km. Vrij fors. Ik heb wel wat testjes gedaan, maar lager dan 8,5 heb ik em nooit gekregen. En daar moet je ehct wel een oud omatjes voor na doen bij stoplichten, en op de snelweg niet hoger komen dan 100.
Sowieso is stadsverkeer funest voor het verbruik.

Maar goed, de ruimte en het comfort maakt gelukkig heel erg veel goed.

Tweede onderhoudsbeurt

  • 43.000 km

Zo, de volgende 20000 zit erop. Dit keer iets meer klachten, als een haperende start bij warme motor en een regensensor die wat minder is gaan werken. Verder nog steeds niets dan lof.
Het verbruik lijkt iets beter te zijn, misschien had de auto wat km nodig om tot een beter verbruik te komen.
Over het algeheel nog wel steeds 9,2 per 100km, maar dat komt ook vast van 2 duitsland ritjes, waarbij ik in 2 dagen tijd 1600km heb versleten. Topsnelheid op de GPS was 198!!, maaar dit heeft wel gezorgd voor een fors verbruik.

Dan de prestaties, ik heb eigenlijk altijd diesel gereden, en dan mis je wel wat bij zo'n zware auto. De motor moet er flink aan sleuren, en das wel eens anders. Mijns inziens had een extra versnelling hier al aan geholpen. In tegenstelling tot wat de specificaties zeggen heeft deze S-Max namelijk een 5-bak ipv een 6-bak.

Maar goed, conclusie tot nu toe, een uitermate ruime en fijne reisauto.

Nog even een resume van de onderhoudsbeurt:
Een nieuw geur/pollenfilter, de benodigde overige vloeistoffen en filters, en verder helemaal niets. Dat was een koopje :)

Paar beurten verder

  • 102.000 km

Zo, even een tijdje niets, maar dat betekent niet dat de auto niet gereden heeft.

Inmiddels staat de km-stand op 105.000, een behoorlijk stukje verder. De ervaringen blijven onverminderd positief.
Tijdens de laatste beurten niets bijzonders, allen standaard controle dingen. Bij de 100.000 beurt zijn wel de schijven achter vervangen. Bijzonder, omdat ik verwachte dat voor wat eerder versleten zou zijn.
Daarnaast zijn rond de 65.000 2 voorbanden vervangen en rond de 80.000 2 nieuwe achterbanden (die ik dan naar voor heb gewisseld). Dat lijkt me zeer netjes.

Twee minpunten dan toch wel;
1. Na de winter deed de airco het net meer. Bleek dat er steenslag op de condensator van de airco zat, schadepostje van 850 euro. Slecht systeem van Ford dat hier geen stukje gaas voor de gril gemonteerd zat.
2. Een maandje of wat geleden ging de achterklep niet meer open. Wel een klik, echter niet van het slot. De monteur ;-/ heeft het slot vakkundig gesloopt en daarna vervangen door een nieuw slot. Beetje zonde.

Deze laatste 2 daargelaten is de auto qua onderhoud natuurlijk geweldig, daarentegen is het verbruik toch een tegenvaller. Na een aantal maanden een verbruik te hebben gerealiseerd van 1:13 tijdens een dagelijkse rit over een 80 km weg, blijkt het verbruik nu naar de 1:10 te lopen tijden mijn 15km heen en weer terug op een 50km weg.
En dat met een fluwelen voet, erg jammer.

Al met al ben ik nog steeds erg positief en zal het moeilijk worden een vervangende auto te vinden, want na 4 jaar zit het leasecontract erop en is het tijd voor een nieuwe auto.

Een nieuwe S-Max is helaas onbetaalbaar geworden in de lease, vandaar dat ik mijn oog nu heb laten vallen op een Peugeot 5008, danwel een VW Touran.

Nog 2 maanden

  • 107.500 km

Das raar, een auto zonder problemen, maar nu beginnen er toch wat irritaties te komen.
Allereerst die airco, het blijft een probleem. Je wilt natuurlijk dat als je in een bloedhete auto stapt die airco als een gek tekeer gaat, maar dat is dan net de tegenvaller, het duurt ontzettend lang om de auto wat af te koelen. De climatronic handmatig op low en uitstroom midden en onder zetten doet evenwel wonderen, maar dit is natuurlijk niet wat ik van een climatronic verwacht.
Dan heb ik onlangs de linker zijspiegel stuk gereden. Erg stom, ik geef het toe. Resultaat is een nieuwe spiegel, omdat door alle foefjes (knipperlicht en instapverlichting) de onderkap zo zwak is dat ie na een klein tikje helemaal in gruzlementen ligt. En dan kost dat ook nog eens een hele spiegel, omdat deze als 1 geheel is gemaakt. Bovenkap en glas was nog heel, motor en verwarming en lichten deden het ook nog. Twee extra nadelen, een nieuwe spiegel kost bij de dealer ex montage 85 euro, terwijl ik deze zelf op internet kan kopen voor 75. Montage heeft overigens ook een nare fluittoon opgeleverd (ergens zit een rubber niet goed).
En dan 3, gisteren wilde ik even het oliepeil controleren, kreeg ik de motorkap niet meer dicht. Na een uur morrelen, schoonmaken en uitproberen nog steeds geen resultaat. Bij de garage pakt de man een schroevendraaier, douwt em in een onherkenbaar hoekje en zegt, tsja, dat veertje wil wel eens blijven hangen. Goeie actie van de monteur, maar ja, kwaliteitje.

Misschien is het gewoon bewust, en baal ik dat ik de auto straks moet inleveren waardoor ik wat irritaties heb.

Overigens valt het me op dat de voorbanden bijna an vervanging toe zijn. Bizar, want er liggen precies dezelfde banden op, welke eerst 65000 meegingen, en deze zullen nu de 45000 ongeveer halen.

Tenzij zich nog meer interessante zaken voordoen zal dit overigens de laatste review zijn en staat er vanaf september een niwue VW Touran op de oprit. Mijn eerste VW, het zal benieuwen.

Dat was het dan

  • 111.000 km

Tsja, daar gaat ie dan, met toch wel een beetje pijn want wat was het een fijne auto om te rijden. Nooit echte problemen gehad, lage onderhoudskosten en wat een ruimte en comfort.
Ook deze laatste 2500km geen bijzonderheden, behalve een #%#%# die een enorm diepe kras aan de voorzijde heeft gemaakt. Auto wordt nu ingeleverd en gaat ongetwijfeld nog een lang nieuw leven in bij iemand anders.
Ik heb nog serieus overwogen om de auto over te nemen, echter ik moet wel zeggen dat de breedte van de auto ook nadelen heeft, aangezien iedereen het nodig vindt om zijn deur tegen je aan te gooien en daarmee je auto te beschadigen. De hoeveelheid krasjes en kleine beschadigingen houden een overname van deze auto wel tegen.

In afwachting van mijn nieuwe auto ga ik een paar weken in een Seat Altea XL rijden, afwachten hoe dat bevalt.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.