Ford S-MAX 2.0 16v Titanium (2007)

autoreview

Ford S-MAX 2.0 16v Titanium (2007)

Signalement

UitvoeringS-MAX 2.0 16v Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb er lang over gedaan een nieuwe auto te kiezen. Mijn voorkeur ging altijd uit naar een Audi A4 Avant, heb daarin ook een proefrit gemaakt, het blijft een sublieme auto. Echter is de A4 alweer gedateerd en langer wachten op de nieuwe versie tot 2008 vond ik geen optie. Direct toen de S-Max het licht zag, wist deze auto mij te boeien. De keuze van kleur vond ik niet moeilijk na een versie gezien te hebben die in Geneve op de beurs heeft gestaan: de Sea Grey. Over de keuze van opties heb ik erg lang gedaan, een auto kopen blijft emotie. Uit eindelijk gekozen voor de volgende opties:
- Technopack (Elektrische parkeerrem, adaptieve koplampen met statische bochtverlichting en Tire Pressure Monitoring System)
- (ESP in combinatie met) CCD (Continuously Controlled Damping), sportieve wielophanging en Hill Launch Assist
- Panoramadak (warmtewerend)
- Parkeersensoren voor en achter
- Inklapbare spiegels
- Warmtewerende voorruit
- Zonneschermen in de achterportieren
- Opbergvak onder de passagiersstoel
- Sony Radio/CD/MP3-speler
- Bluetooth/Voice control pakket I
- 18 inch lichtmetalen velgen
Ik heb niet gekozen voor de 7-zits uitvoering, die extra zitplaatsen hebben we niet nodig.

De auto is in april besteld en helaas iets later dan men had verwacht afgeleverd. Zaterdag 11 augustus j.l. heb ik de wagen opgehaald. Wat mij meteen opviel was het lage koppel bij lage toeren. (Had een proefrit gemaakt in een diesel uitvoering). Dus in eerste instantie dacht ik, had ik toch maar voor de 2,5l turbo gekozen. Echter had ik daar geen extra 6000 euro voor over. Ben er wel wat op teruggekomen na wat meer kilometers gereden te hebben. Gewoon wat extra toeren maken en het valt allemaal erg mee.

We zijn met 4 volwassenen op pad geweest en dat beviel de achter passagiers uitstekend, een eigen ventilatie rooster viel ook erg in de smaak. Er is voor hen voldoende hoofdruimte, de stoelen zijn te verschuiven en ook is de rugleuning te verstellen. De kofferruimte is ook vodoende groot en eventueel te vergroten door de achterstoelen naar voor te verschuiven.

We hebben de auto nu ruim 2 weken en in die tijd 1236 km gereden. Klein minpuntje waren de slecht afgestelde ruitesproeiers (ze leken wat meer gericht op het panoramadak en minder op de voorruit). De wagen rijdt heerlijk en het comfortniveau is hoog. Oneffenheden in het wegdek worden prima opgevangen en de wagen helt niet over in bochten. Het parkeren went snel met de parkeersensoren. Het brandstofverbruik bedraagt volgens de boordcomputer momenteel 9,7 liter / 100 km. Ik heb zowel op de snelweg als in de stad gereden en mijn maximum snelheid is 160 km geweest. Ik hoop dat het brandstof verbruik nog iets zal zakken. De cijfers volgens fabrieks opgave zijn mijns inziens niet haalbaar, (misschien bij 60km/u in zijn 5).

De optie die ik iedereen kan aanraden is de Bluetooth/Voicecontrol optie, echt ideaal. Je stapt de auto in en kan direct via de auto bellen en gebeld worden. Bladerend door je telefoonboek van je telefoon een nummer kiezen of via Voice een nummer bellen. Dat je via Voice nog meer dingen kan bedienen vind ik een leuk extraatje.
Zelf ben ik erg tevreden over de CCD. Ik zet hem zelf meestal in Sport stand, ik vind dat het lekkerst rijden lekker strak op de weg en na een hobbeltje direct weer in gareel. Wanneer ik met meerderen in de auto zit of op de langere ritten zet ik de CCD op Comfort, de auto deint dan soepel de oneffenheden weg, dat wordt tot op heden erg gewaardeerd (vooral door mensen achterin).
De adaptieve koplampen zijn erg praktisch, heb erg getwijfeld of ik die zou kiezen. Bij korte bochten in het donker op plaatsen waar je onbekend bent bied dit toch een duidelijk beter zicht. Ook bij lange doordraaiers bij op en afritten is de verlichting op de weg hierdoor optimaal.
De elektrische parkeerrem gekozen nadat mijn vrouw probeerde de ietwat strak aangetrokken handtrem tijdens de proefrit los te maken. Omdat de hendel erg hoog komt te staan moet je wat boven je macht krachtzetten om hem het knopje in te drukken en hem vervolgensnaar beneden te krijgen.
Verder vind ik het panoramadak erg fijn, het geeft veel extra licht in de auto.
Ik ben ook erg tevreden over de computer display volledig in kleur, lekker duidelijk en overzichtelijk. Volgens de handleiding zijn er 3 varianten in displays. Ik weet echter niet vanaf welke optie het kleuren scherm erbij zit of dat dat standaard is voor auto s vanaf produktie datum mei 07.

Wat ik een min puntje vind aan de aflevering van de auto zijn de matten. Deze liggen allen los, dit vind ik persoonlijk echt een misser van Ford. Vooral omdat de rest van de auto keurig is afgewerkt.

Mijn algemene oordeel is een fantastische, ruime en comfortabele auto.

PROBLEMEN

Het enige probleem wat ik tot nu toe heb ondervonden is een fout in de software in combinatie met de mp3 speler. Je kan via de toetsen op het stuur door de mp3 CDs bladeren. Wanneer je op een bepaalt moment bladerd naar een volgende CD geeft de cursor op het scherm niet de juiste CD/map aan. Waardoor het lijkt dat je per abuis de verkeerde CD hebt gekozen. Blader je helemaal naar onder en naar boven dan lijkt de cursor weer zijn juiste positie te hebben gevonden. Moet hiervan nog melding maken. Ik verwacht dat tzt een software update het probleem kan verhelpen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.