Ford S-MAX 2.0 16v Flexifuel Trend (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S-MAX 2.0 16v Flexifuel Trend |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 139.000 km |
- 20.800 km
Waarom een S-Max?
Mijn vorige auto was een Espace (oud model 2002) welke zeer praktisch is echter ook erg duur in het onderhoud, elk jaar Euro 2.000 werd me toch te gortig. Dan maar op zoek naar een vervanger, deze moest het liefst nieuw zijn en met dezelfde ruimte als de Espace, dat laatste valt niet mee, menig auto valt dan gelijk af. De S-max heb ik altijd al mooi gevonden en na een proefrit was ik eigenlijk wel verkocht, echter er werd een flinke rekening gepresenteerd van boven de 30 mille, even over nadenken dus als particulier.
De uitvoering
Zoals gezegd was het een model op kenteken dus geen keuze. De Trend is niet zo'n luxe uitvoering maar zaken als climate control, cruise control en leder stuur ontbreken echter niet, meest storend zijn eigenlijk de wieldoppen, maar die zie je niet als je er in zit! Er waren naast metallic 2 opties: getinte achterramen en screens bij de achterramen.
Extra's
Gelijk een winterbanden setje er onder laten zetten (winter 2009), een vaste trekhaak voor de fietsen (niet bij Ford, scheelde de helft) en een paar maanden geleden een navigatie systeem van Pioneer met DVD en Bluetooth laten inbouwen, ipv de standaard radio, bij Ford voor zo'n Euro 1.000. Dat apparaat is geweldig, navigatie werkt met SD kaartje (Europa), bellen gaat zeer goed (synchroniseert goed met de telefoon van Nokia of Samsung) en als je wilt kan je ook nog een concert op zetten!
Momenteel overweeg ik om een nieuw zomersetje wielen aan te schaffen met 17" of 18" velgen (18" is erg mooi maar ben bang voor veel rolgeluid en beschadigde velgen door de stoepranden), staat toch wel mooier, dat heeft echter geen haast want de huidige 16" banden zijn nog "te" goed. Ik heb gezien dat er mooie imitatie LM Y-velgen voor de S-max zijn, heeft iemand daar ervaringen mee?
Rijervaring
Eigenlijk kan ik daar erg kort in zijn: erg goed. Zeker als je uit een Espace stapt merk je dat de wegligging beduidend beter is, mn het bochten gedrag, de S-max helt veel minder over. De motor moest in het begin een beetje los komen, duurde toch wel 10.000km. Het is wel een motor waarbij je het "nieuwe rijden" niet moet toepassen, een beetje toeren moet je maken en dan rijdt de auto erg goed. Ik heb in andere reviews gelezen dat veel mensen de auto wat traag vinden maar ik heb gemerkt dat als je doortrekt tot ca. 4.000rpm de motor met opschakelen lekker "doorpakt" bij zo'n 3.000rpm in de hogere versnelling. Ook bij het wegrijden moet je een beetje toeren maken, bij zo'n 2.000rpm de koppeling pas volledig laten pakken en je gaat vlot weg. Zakelijk rij ik een Megane TCE180 en die kan je met veel lagere toeren rijden door de turbo en veel meer koppel, maar de S-max rijdt gewoon erg lekker met wat hogere toeren. En wie denkt dat daarmee het brandstof verbruik omhoog schiet, de afgelopen 10.000km is het verbruik 9,6l/100km, en daar zitten weinig lange autowegkilometers tussen, wat ik alleszins redelijk vind voor zo'n grote auto.
Problemen
Ook daar kan ik kort over zijn: geen. Ik heb geen last van kraakjes oid wat ik in andere reviews gelezen hebt, ook geen software problemen, maar dat komt misschien door de after sales navigatie van pioneer, werkt nl uitstekend.
Ik merkte wel dat de auto een beetje naar rechts trok op de snelweg, na uitlijnen was dit niet opgelost. Met de chefmonteur ben ik toen gaan rijden en die heeft me uitgelegd (en aangetoond) dat de auto de bolling van de weg volgt, normaal is de weg een beetje "bol", dan stroomt het water naar rechts, en de auto gaat dan ook een beetje naar rechts. Bij andere wegen die naar links "afwateren" ging de auto inderdaad naar links. Mijn Megane heeft dat echter niet maar dit schijnt bij Ford te horen, de consequentie van een goede wegligging...aldus Ford.
Bij het wisselen van de banden van zomer naar winter bleek na 15.000km toch wel een flinke slijtage, voor nog 5mm en achter nog 6mm profiel, betekend dat de voorbanden maar zo'n 30.000km mee zullen gaan. Ook de slijtage aan de achterbanden vind ik hoog, hebben anderen dezelfde ervaring?
Kwaliteit / onderhoud.
Na een jaar zijn eerste beurtje gehad, zoals verwacht geen problemen, het olieverbuik is ook laag en ik hoef tussen de beurten niet bij te vullen. Kwaliteit vind ik over het algemeen goed, er mag wat minder hard plastic toegepast worden maar dat is het dan ook.
Standaard garantie is 2 jaar, ik heb echter van Ford een brief gehad met verlengmogelijkheid tot 5 jaar of 100.000km, aangezien ik 20.000km per jaar rij zou dat inderdaad een garantie van 5 jaar betekenen wat ik wel aantrekkelijk vind, de kosten daarvoor zijn Euro 1000. Ik kan beslissen totdat de auto 2 jaar is, zijn er mensen die me dit adviseren (of juist niet) vanwege ervaringen met de S-max, ik laat me graag informeren.
Beoordeling
Comfort heb ik op uitmuntend gezet, met een goede wegligging toch uitstekend comfort.
Prestaties staan op goed (zie mijn beschrijving bij rijervaring), het is niet te vergelijken met mijn Megane TCE180, maar dat is ook een heel andere auto / motor.
Betrouwbaarheid op uitmuntend, want ik heb nog geen problemen gehad.
Gebruikskosten staan op goed, blijft wel in het rijden een redelijke dure auto door zijn gewicht (wegenbelasting) en verbruik wat nou eenmaal hoger licht dan bij een kleinere auto, maar daarnaast geen kosten gehad naast standaard beurtje.
Zomerbanden op 17
- 23.000 km
De kogel is door de kerk: via Marktplaats een origineel setje zeer mooie 17" FORD velgen kunnen kopen, 10 spaaks, licht glimmend. Vandaag is de set er onder gegaan met nieuwe continental banden, de winterbanden op de stalen velgen laten zitten. Voor de "oude" 16" zomerbanden kreeg ik zelfs nog Euro 150,- terug. Het moet gezegd: staat veel mooier dan 16" met wieldoppen. Ik ben uiteindelijk toch voor origineel gegaan en geen kopie Ford velgen om verzekerd van kwaliteit te zijn, ook zijn het geen 18" geworden. Met 17" zijn de wangen net wat groter en heb je minder rol geluid en de Continental banden steken mooi uit over de velg dus beschadiging is uitgesloten. De set staat errug goed, dus geen spijt van de investering en het scheelt me elk seizoen banden wisselen wat ook elk jaar duurder wordt.
Verder een beetje saai, geen bijzonderheden auto bevalt gewoon heel goed, gemiddeld gebruik is nu 9,7 liter geworden zo door de winter heen, verwacht dat het met de lente/ zomer weer wat beter wordt.
Onveranderd goed
- 40.000 km
Bijna een jaar verder dus tijd voor een update. Het is eigenlijk een beetje saai maar alles is "gewoon" goed: geen verrassingen bij de 2e onderhouds beurt, gewoon het standaard tarief betaald (ligt bij Ford voor 5 jr / 100.000km vast). Ik hoef ook nooit olie bij te vullen, met bijna 20.000km pj nauwelijks olieverbruik. Omdat ik na 2 jaar geen problemen heb gehad besloten de extra garantie tot 5jr niet te kopen. Veel (korte) vakanties gedaan en dan is zo'n auto gewoon ideaal: fietsjes achterop, kofferbak vol en rijden maar, je merkt er niets van. Wegligging is en blijft subliem. Het brandstofgebruik is wel wat opgelopen, staat nu op 1:10, komt ook wel doordat ik minder "voorzichtig" ben gaan rijden, beetje doortrekken, wat harder rijden etc. De ruitenwissers beginnen wat geluid te maken dus die zullen binnenkort vervangen moeten worden. Dus op naar de volgende probleemloze 20.000km!
Lekke Band..
- 43.000 km
Tja, even niet goed uitgegeken en een stoeprand geraakt waar een put net een beetje uitstak, een knal en de band plat.
Dan is geen reserveband toch een beetje lastig, via Ford assist was de wegenwacht snel ter plaatse. Er zat een flink gat in de wang en dan is eigenlijk de enige mogelijkheid wegslepen, maar de wegenwacht had nog wel een truuk door het gat op te vullen met een slangetje, dus na 2x stoppen en weer oppompen bij de Ford dealer neergezet (op een zondag). Huurauto gekregen en maandag de boel weer uitgewisseld, zo'n "ouderwetse" reserve band was zo gek nog niet!
3e beurt gehad
- 55.000 km
Na een uitstekende Franse zomervakantie waarbij weer alles makkelijk paste werd het tijd voor de 3e beurt, naast trillen van de auto geen bijzonderheden gemeld. De standaard beurt is bij Ford niet zo duur maar ik kreeg gelijk het advies de airco te reinigen + opnieuw af te vullen en de remvloeistof te vervangen. Daarnaast lukte het balanceren niet: te veel onbalans in 1 band (Continental), Ford adviseerde vervanging maar dat heb ik niet gedaan, bij afhalen bleek het toch opgelost door de band te draaien op de velg, blijft een vreemd verhaal. Door de genoemde extra's werd de beurt toch Eur 700, nu hopelijk weer een jaar met plezier rijden zonder problemen.
Verbruik is een beetje gezakt door de langere afstanden in de zomer naar 9,5l.
En weer een vakantie
- 94.000 km
Zoals aangegeven net weer terug van een vakantie in Frankrijk, want dit is waar de auto goed in is, veel spullen mee, lange afstanden, fietsjes achterop en comfortabel reizen. De inbouwnavigatie van Pioneer werkte weer uitmuntend en heeft me keurig door Parijs geloodst.
Wat door de jaren heen blijft is het snel trillen vh stuur, bij de laatste wissel van winter (16" staal) naar zomer (17" lichtmetaal) lukte het weer niet om optimaal te balanceren, volgens de (laser) apparatuur stond alles recht (binnen de toleranties) en in balans maar toch trilde het stuur, uiteindelijke zijn de bijna nieuwe Michelin's vervangen door Conti's (na een half jaar onder garantie) maar weer zat er een trilling in en na tussenkomst van de vertegenwoordiger van Conti is het eindelijk gelukt te balanceren door banden te wisselen en te draaien op de velgen, blijft kritisch dus. Auto is blijkbaar gevoelig voor onbalans en de stalen velgen zijn blijkbaar beter dan de LM 17".
Binnenkort voor de 5jr beurt, bij mijn vorige auto (Espace) kostte dat Euro 3.500!!
Door de 100.000 heen!
- 102.000 km
Auto heb ik nu ruim 5 jaar en recent de 100.000 km beurt gehad. Sleutel moest opnieuw "ingelezen" worden, gasklep is schoongemaakt (startte soms moeizaam) een APK en Ford Motorcraft beurt en dit alles voor Euro 200! Bij mijn vorige auto was ik bij 5 jaar Euro 3.600 kwijt (Espace..)! Deze Motorcaft beurt kan vanaf 5 jaar je hebt alleen geen Ford assist meer dus even via de verzekering regelen, scheelt veel.
In December weer de winterbandjes eronder gedaan en met de Kerst naar de wintersport in Zwitserland, zaterdag 27 december teruggereden dus héél veel sneeuw gehad, na de eerste 10 meter uit de parkeergarage stond de auto al dwars op een kleine helling, ik kon geen kant meer op dus moest geduwd worden! Even later bij een klein heuveltje hetzelfde, dit bleek door een overijverige tractioncontrol, toen ik deze uitgezet had ging het een stuk beter en uiteindelijk naar huis kunnen rijden zonder sneeuwkettingen met een halve meter sneeuw op de Zwitserse snelwegen!
Het ging allemaal zo langzaam dat het gemiddelde verbruik voor de heen en terugreis zakte onder de 9 liter, en dat met stukken autobahn van 180km/h (op de heenreis dan..).
Ik ben al een beetje aan het rondrijden voor vervanging: een V70, RAV4 (standaard 4x4!) of CX5? Maar aangezien de S-max zo goed bevalt en goedkoop is in het onderhoud heb ik maar besloten voorlopig door te rijden.
Nieuwe deur en velgen, eindelijk foto's toegevoegd
- 118.000 km
De velgen begonnen een beetje te oxideren dus na een paar weken zoeken op Marktplaats een leuk recenter 17" setje gevonden, mijn oude set is doorverkocht en zit nu onder een Mondeo.
Met de vakantie in Oostenrijk geweest en in een parkeergarage bij het uitdraaien vol in een pilaar gezeten met de bestuurdersdeur, gelukkig kon er nog wel mee gereden worden en in Nederland is er een complete nieuwe deur ingegaan. Gelijk alle kleine plekjes en deukjes laten wegwerken (toch 6 stuks) en de boel ziet er weer strak uit!
Na een wasbeurt wat foto's gemaakt en eindelijk erop gezet. Laatste foto is van de pioneer inbouw navigatie die erg goed voldoet.
Grote beurt gehad.. Euro 1.000.. auw!
- 120.000 km
De S-max is voor zijn grote beurt gegaan inclusief Airco onderhoud en het vervangen van de ruitenwissers. Airco onderhoud doe ik elke 3 jaar (advies Ford) om te voorkomen dat deze kapot gaat door te weinig koelvloeistof en smering.
Ik werd al snel gebeld dat de remblokken vóór versleten waren (voor de eerste keer) maar ook de schijven. Daarnaast stond het koelwaterniveau veel te laag door een lekkende pomp dus deze moest ook vervangen worden.
Na prijsopgaaf even een andere (grote) garage gecheckt en die had toch wel wat lagere prijzen, gemeld aan de Ford dealer en die ging er in mee, dus binnen 15 minuten was er Euro 150 van de prijs af!
Al met al toch een rekening van Euro 1000, maar wel te begrijpen gezien wat er allemaal aan gedaan is, de leenauto voor 2 dagen kreeg ik gratis..
Tussendoor was ook de accu kapot gegaan, dus had ik dan toch de S-max in moeten ruilen?
Het antwoord is vooralsnog NEE, naast het vervangen van de waterpomp valt dit allemaal onder "normaal" onderhoud en daarmee is de S-max weer klaar voor een tripje naar Oostenrijk voor de wintersport over een weekje.
Auto ingeruild..
- 139.000 km
Na 7 jaar de auto dan toch ingeruild voor... een oudere auto!
Het is een Landcruiser geworden heel wat anders maar erg leuk.
Er moest een auto komen die een caravan kan trekken en de S-Max gaat helaas maar tot 1.100kg, voor de Landcruiser is een caravan geen enkel probleem!
Ik zal binnenkort een review maken voor de Landcruiser.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.