Ford S-MAX 2.0 16v Flexifuel Titanium (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S-MAX 2.0 16v Flexifuel Titanium |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 80.000 km |
Ford S-Max Flexifuel - ervaringen na eerste week
- 750 km
Precies een week geleden heb ik na 2 maanden levertijd (gepland was 3 maanden, lang leve de recessie?) mijn Ford S-Max Flexifuel afgeleverd gekregen. Naast de standaarduitrusting afgeleverd met:
- Privacy Glass
- Touchscreen DVD Navigatie systeem, bluetooth, ipod aansl etc etc
- Parkeersensoren voor en achter
- Dakdragers (voor een skibox)
- Bi-Xenon met statische bochtenverlichting
- Panther Black metallic lak
- Extra zitrij (totaal dus 7 zitplaatsen)
Het is mijn 2e Ford: van 2001 tot 2005 heb ik een Ford Mondeo gereden en deze beviel destijds met name qua rijeigenschappen zo goed dat ik bij voorbaat al veel vetrouwen had in de S-Max. Deze laatste staat immers op hetzelfde platform/onderstel als de huidige Mondeo.
De keuze
Waarom de S-Max? Simpel: de A4 Avant was te klein om met regelmaat met 4 kids onderweg te zijn. Ik zocht dus een auto met minstens 6 zitplaatsen en dan blijft er onder de 40k weinig over wanneer je de Franse merken niet wenst en de optie van Volkswagen lelijk vindt.... De S-Max is in mijn ogen een behoorlijk geslaagd ontwerp. Hij is ruim maar ziet er (vooral in zwart) toch nog heel dynamisch uit. Het Privacy Glas en de 17inch 5-spaaks velgen (standaard) dragen daar zeker aan bij!
Bij mijn werkgever mag zowel diesel als benzine geleased worden en een S-Max met dezelfde uitrusting in dieseluitvoering kost ruim 8000 euro meer in aanschaf. Daarnaast is de Flexifuel uitvoering goedkoper dan de Euro95 uitvoering én wordt bij de Flexifuel nog korting gegeven op een aantal dure opties dus de keuze was snel gemaakt: ik ga niet een kleine 200 euro per maand meer betalen op mijn leasebedrag/bijtelling om diesel te rijden. Bovendien kan ik in Duitsland en Frankrijk op vakantie E85 tanken, dat daar flink wordt gesponsord door de overheid.
De 2.0 benzine staat niet bekend op zijn spierballen maar voor mij volstaat hij prima. De auto komt zeker vlot mee met het verkeer. Een top van bijna 200km/u ga ik toch niet rijden en van 0 tot 100 onder de 11 seconden is in ieder geval sneller dan mijn A4. Eigenlijk merk je het verschil alleen met inhalen / tussentijdsversnellen (vanwege het lagere koppel) maar ook dat deert niet. Deze auto nodigt uit tot relaxed rijden en als het moet kan je em prima de sporen geven. Voor mij is ie in balans zo.
Afwerking
De afwerking is wat ik van een Ford mag en kan verwachten: prima, netjes en bijna op Audi niveau. Niet helemaal dus. En dat merk je alleen aan heel kleine dingen zoals een naad die een mm breder is dan in bijv de A4. Aan de andere kant weer veel beter dan in de Mondeo uit 2001 destijds. De auto is rammel en kraakvrij en komt solide over. Klein minpuntje: op de eerste dag al werkte de verwarming maar aan één kant. Dag later terug naar de dealer en daar bleek af-fabriek een stekkertje niet goed te zitten. Dat is dus snel en netjes hersteld. Hopen dat het daarbij blijft.
Wanneer ik wat meer heb gereden zal ik mijn ervaringen mbt rij-eigenschappen e.d. delen.
Ervaringen onderweg in de eerste weken
- 3.100 km
Inmiddels een paar weken en ruim 3000 kilometer verder. Mijn eerste bevindingen mbt het weggedrag. De auto is erg stabiel en heeft door de lange wielbasis een rustig weggedrag op met name de snelweg. Heerlijk om met plm 140 op de cruise control (buiten de spits!) door het land te zoeven. Bovendien is de auto erg stil. Stiller dan de Avensis D-Cat die ik enige jaren terug reed. En die was al bijna "Lexus-stil". bij stevig optrekken moet de 2-liter er wel aardig aan sleuren om de auto op gang te krijgen maar ik zit zeker bij de snellere wegdeelnemers en moet maar zelden iemand voor laten gaan. Die vele toeren zijn wel ongunstig voor het brandstofverbruik dus meestal doe ik het rustig aan en schakel ruim voor de 4000 toeren door naar de volgende versnelling. Dan kom je nog steeds heel gewoon met het verkeer mee overigens. Wat tegenvalt is de grote draaicirkel. In woonwijken en parkeergarages is het soms echt even 2 keer steken. Afgelopen week moest ik in een Haagse parkeergarage de spiels inklappen - anders paste de S-Max niet door de ingang. Ik kwam er gelukkig net op tijd achter. Het is dan ook echt een flinke wagen waarmee je op pad bent. De zit achter het stuur en de kijk op de weg voor je is fantastisch. Zo ook de stoelen: in de A4 had ik eigenlijk continu last van mijn onderrug. Al in de eerste dagen dat ik in de S-Max reed waren die klachten als sneeuw voor de zon verdwenen: erg goede stoelen met veel zijdelingse steun.
De bediening is erg intuitief. Veel zaken zijn dubbel uitgevoerd in het navigatiesysteem en Conversscherm tussen de klokken en ik heb hier op de site gelezen dat er mensen zijn die dat onzinnig vinden maar het is eigenlijk heel erg handig: wanneer je op de middenconsole de navigatiekaart geactiveerd hebt, kan je via het stuur op het schermpje tussen de klokken alle andere functies zoals je Ipod of de radio gewoon bedienen. Wanneer je dat via het navigatiesysteem zou moeten doen dan moet je weer tussen schermen schakelen. Ik merk gaande de kilometers dat Ford hier best goed over heeft nagedacht!
Verbruik
- 7.200 km
Gemiddeld verbruik daalt. 1 op 11 gemiddeld is nu haalbaar. Bovendien raakt de motor duidelijk lekker ingereden.
(Geen) servicebeurt...?
- 10.400 km
Een flexifuel moet vanwege het gebruik van E85 iedere 10.000 km van schone olie worden voorzien (E85 is vluchgitger en dus wordt de olie sneller vuil). Indien je helemaal niet op E85 rijdt dan volstaat feitelijk de serviceinterval van de gewone benzine uitvoering. Echter, je kan normaal gesproken niet aantonen dat je geen E85 hebt gebruikt dus als je niet na 10.000 km de olie laat verversen en bij 15.000 km gaat er iets mis met de motor dan valt de schade volgens Ford NIET onder garantie. Wanneer je echter tankt met een tankpas, dan kan je volgens de dealer WEL aantonen dat je alleen benzine tankt en volstaat een service interval van 20.000 km. Echter, in het buitenland telt de tankpas niet en wie zegt dat je daar wel of geen E85 tankt? Mijn leasemaatschappij vindt dat ik gewoon om de 20k naar de dealer moet maar stel er gaat iets mis dan kan het toch zo zijn dat je gedoe krijgt vanwege de onzichtbare buitenlandse tankbeurten... Wazig...
1e Servicebeurt gehad
- 22.000 km
Volgens afspraak (tussen leasemij, dealer en importeur) na ruim 20.000 km de eerste servicebeurt gehad. Eigenlijk geen bijzonderheden. Ik heb de boordcomputer zo laten afstellen dat de dimlichten altijd aan zijn. Wel moest ik rond 15.000 km een kleine liter olie aanvullen maar volgens de dealer was dat normaal, zeker ook omdat de wagen nog met de zgn 'inloop-olie' (bestaat dat nog?) zijn kilometers moest afleggen. We gaan het zien bij plm 35.000 km :-) Het verbruik van de auto wordt nog steeds beter. Ik rij nu regelmatig tegen de 700 km op een volle tank. Verder alles goed. Geen rammeltjes, geen kraakjes en niks kapot. Deze zomer met 2 volwassenen en 4 kinderen op vakantie geweest. Dakkoffer erbij en we konden alles meenemen wat we maar konden bedenken. Wel merk je dan het tekort aan koppel van de 2.0 liter motor: bij plm 150 km/u is de fut er echt uit. Maar aan de andere kant, dat rij je ook niet zo graag met een gezin erin en dakkoffer erop. Conclusie: perfecte vakantie/reis-wagen! In november de winterbanden eronder - dan meldt ik me weer met een update.
Probleem Convers+ icm Navi-unit
- 24.000 km
Het was al een paar keer voorgekomen dat de communicatie tussen de Ipod en de Navi-Unit vastliep maar na een reset van de Ipod was dat altijd verholpen. Ook had ik al één keertje meegemaakt dat niet alle dashboard verlichting aanging maar na opnieuw opstarten van de auto was ook dat verholpen. Ook had ik al één keertje meegemaakt dat het Convers+ display (tussen de klokken achter het stuur) niet alle functies goed weergaf. Maar ook dat was na een herstart van de auto verdwenen. Nu echter denk ik dat ik toch maar naar de dealer ga want het Convers+ display geeft nauwelijks nog info van de navi-unit weer. Eigenlijk alleen nog de opties 'instellingen' en 'dagsteller opties' (ofzo). Ook de Ipod wordt niet meer afgespeeld. Op diverse forums gelezen over dergelijke problemen en meestal was een software update voldoende. Maar ik heb volgens mij al een vrij recente versie (mijn S-Max is van april 2009) dus ik ben benieuwd. Morgenochtend eerst ff checken bij starten motor (misschien dat een nachtje rust hem tot inkeer brengt ;-) maar anders de dealer maar eens bellen. Updates volgen!
Update: na een nachtje rust heeft het systeem besloten toch maar weer gewoon te functioneren. Vreemd. De software is m.i. toch nog niet helemaal uitontwikkeld.
Computerdingetjes enzo
- 32.000 km
Het Convers+ systeem is op zich prachtig maar is zo af en toe ook wel humeurig. Zo heb ik bij het huidige november-weer bij filerijden last van een buitentemperatuurmeter die van de geldende 10 graden omhoog schiet naar 25 tot 30 graden celsius. Waneer ik weer ga rijden zakt het weer terug. Misschien zit de sensor los ofzo waardoor ie te dicht bij een warm onderdeel komt? Geen idee waar die sensor zit eigenlijk. Nadeel is vooral dat de klimaatcontrole eraan gekoppeld is dus bij 25 graden buitentemperatuur begint de auto het interiur te koelen. Niet prettig.
Ook onlangs een paar keer de melding lage accuspanning gehad. Laten doormeten door wegenwacht: niets aan de hand. Vreemd, ook omdat ik alleen maar snelwegkilomters maak en de accu dus eigenlijk altijd op volle sterkte moet zijn. Wat de wegenwacht ook constateerde is 45 graden binnenkomende lucht achter het luchtfilter. Dat is vrij hoog bij een buitentemperatuur van 10 graden. Bij de volgende beurt maar eens naar laten kijken.
2e onderhoudsbeurt
- 41.000 km
Gisteren de 2e onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Naast de normale dingen die daarbij horen het volgende gemeld:
1.Raar geluid in 1e 10 seconden na starten bij vorst.
2.Linker ruitenwisser moet opnieuw afgesteld worden
3.Auto trekt naar rechts - uitlijnen dus
4.Vreemde resonantie rechtsvoor bij raamlijst >130km/u
Ad 1.
Het vreemde geluid dat lijkt op een ketting of aandrijfriem die niet goed gespannen is of misschien ook wel op een koolborstel uit de dynamo ofzo is niet gevonden. Apart wel dat ik het vanochtend niet hoorde...
Ad 2.
De linker ruitenwisser is opnieuw afgesteld. Hij kwam tegen de raamlijst aan wat bij regen een irritant tok-tok-tok geluid gaf :-/
Ad 3.
De auto is uitgelijnd maar pas nadat de dealer met de leasemij een hele discussie over de winterbanden heeft gevoerd. De leasemij wilde eerst kijken of de winterbanden (die er al weer 10.000km op zitten) de oorzaak waren om zodoende de bandenleverancier aansprakelijk te stellen. Allemaal gedoe om euro's en ik had ook geen zin om straks van het kastje naar de muur te moeten rijden. Dus uitgelijnd en ja hoor: er zat toch wel een aardige afwijking in die eea kon verklaren. Nu even afwachten de komende dagen of ik er op de snelweg geen last meer van heb.
Ad 4.
De raamlijst is gechecked en alles zit goed. Als het aanhoud blijft de auto een keertje een paar dagen en neemt een monteur em mee om verder te zoeken.
Al met al best tevreden met de service maar nog niet alles is helemaal opgelost (waarschijnlijk). Maar de bereidheid om mee te werkene van de Ford Dealer in Zeist (Broekhuis) is zeker bovengemiddeld.
Aanvulling bij punt 4
- 43.270 km
Het vreemde geluid rechtsvoor bij >130 km/u bij toeval opgespoord. Achter de voorwielen zit een soort fake-luchtdoorlaatrooster van plastic (voor de zgn sportieve look). Deze zit vastgeklikt in het plaatwerk. Een van de uitsparingen waarmee dit ding zit vastgeklikt zat niet in het daarvoor bedoelde gaatje. Bij >130 km/u gaf de rijwind zoveel kract erop dat deze naar buiten boog en dus het geluid veroorzaakt. Op de goede plaats geduwd en ja hoor: wég geluid :-)
Iets vervroegde servicebeurt ingepland...
- 57.000 km
... want: de motor reed ineens erg stoterig, vooral bij koude motor, koud weer en zware belasting. In overleg met de dealer kwamen we uit op, drie keer raden, goedkope brandstof! En dat blijkt te kloppen. Na 3 keer tanken bij Shell en Esso is het helemaal verholpen. De benzine kwaliteit van de prijsstunters is aanmerkelijk lager en bij sommige auto's die daar gevoelig voor zijn resulteert dat in een slecht draaiende motor.
Verder zijn de ruitenwissers vervangen, de remschijven achter vervangen en zijn de vloermatten vervangen (was er doorheen gegaan precies onder het gaspedaal - waar je hak altijd steunt op de vloer).
Sinds de software update een paar maanden terug viel het navigatiesysteem regelmatig spontaan uit. Tijdens deze beurt bleek dat de monteur versie 5.1 (?!) er niet op of af kreeg. Ik wordt in ieder geval binnenkort gebeld en dan krijg ik een hele nieuwe navigatie/multimedia unit. Garantie. Goed opgelost lijkt me.
Servicebeurt, problemen met electrisch raam
- 80.000 km
De S-Max heeft net een servicebeurt gehad bij 80.000 km. Geen grote bijzonderheden, behalve dan dat het electrische raam aan de bestuurderskant niet goed automatisch in één keer omhoog gaat. Is nog niet opgelost, we maken er een nieuwe afspraak voor. Verder twee nieuwe (zomer)voorbanden bij 76.000 km (eerste banden die op waren, hadden plm 50.000 km gereden ivm winterbandenregeling) en bij 81.000 km de winterbanden er weer op. Laat de sneeuw maar komen! Verder geen noemenswaardige zaken buiten een defect lampje etc. Maar dat is normale slijtage. Lang verhaal kort: tevreden over zowel de auto als de dealer!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.