Ford S-MAX 2.0 16v Flexifuel (2009)

autoreview

Ford S-MAX 2.0 16v Flexifuel (2009)

Signalement

UitvoeringS-MAX 2.0 16v Flexifuel
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf15 km
KM-stand laatst16.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De keuze en de eerste kilometers

  • 1.750 km

DE KEUZE
Na twee audi's (80 avant en A4 avant) ben ik zakelijk een Peugeot 407 gaan leasen. Prive werd de afgelopen jaren door mijn vrouw (en ik voor de prive kilometers) een Citroen Picasso gereden.

Na 4 jaar 'frans' rijden besloten om weer stevig duits/scandinavisch te gaan rijden. Op de verlanglijst stonden de Audi A4, Audi A6, Volvo V70 en de S-Max. Omdat er drie kinderen op de achterbank moeten (waarvan twee nog in kinderstoeltjes) voldoet een achterbank niet: de stoeltjes zakken naar het midden zodat de middenpositie geen plaats biedt voor mijn tienerdochter.

Na het lezen van diverse reviews me voor het eerst van mijn leven gemeld bij een Forddealer. De S-max is groot maar toont wat mij betreft niet als een 'bus'. Na een proefrit praktisch meteen de S-max besteld via de leasemaatschappij. Het is een FlexiFuel geworden omdat de aanschafprijs 1500 euro lager lag dan een 'gewone' E95-benzineversie. Omdat bovendien het businesspakket in de FlexiFuel in plaats van 1500 euro maar 850 moest kosten was de keuze snel gemaakt. Overige opties:
- Seagrey Metalliclak
- derde rij
- inklapbare electrische spiegels (die inklappen bij afsluiten)
- klaptafels aan voorstoelen
- zonneschermen (bewust niet gekozen voor donkerglas, dat maakt het wat mij betreft te veel een bus)
De S-max is standaard prettig uitgerust. Maar opties had ik niet nodig. Het businespakket bestaat uit parkeersensoren (voor en achter), een 7-inch scherm voor navigeren en voicecontrol. Voicecontrol, weet ik nu uit ervaring, is super: simpel met je ogen op de weg, met gesproken commando's navigeren, bellen etc.
De bluetooth telefoon neemt mijn telefoonboek van de HTC prima over.

DE EERSTE KILOMETERS
Na twee weken zitten er nu 1750 kilometers op. Wat een fantastische wagen! De review-schrijvers hebben geen woord gelogen. Wegligging als een sedan en wat een ruimte in deze auto. Zelfs met de derde rij blijft er nog een leuke ruimte over voor bagage.
Cruisecontrol (standaard) 'pakt' zonder terugval in snelheid, het accelereren van 80 naar 120 in vijf naar behoren, het is geen racemonster maar daar heb ik deze auto ook niet voor gekozen. Het verbruik ligt nu rond de 9 liter per 100 kilometer. Als ik er zo'n 10.000 km op heb zitten zal ik een uitvoerige 'rij'-review maken. Ik heb zin de komende kilometers!

Na de eerste beurt

  • 16.000 km

De afgelopen zomer 'volle bak' op vakantie geweest. Met opa en oma aan boord waren alle 7 zitplaatsen bezet. Drie fietsen op de drager/trekhaak en een dakkoffer kun je wel zeggen dat de S-max behoorlijk getest is. Uitslag van de test: met vlag en wimpel geslaagd.
Met een gewicht van ruim boven de 2000 kilo's bleef de S-max perfect presteren. Wegligging en zelfs acceleratie bleven goed. Alleen het benzineverbruik liep door naar 1 op 8,5.

Over het verbruik gesproken: het is geen zuinige auto. Beter dan 1 op 11-11,5 wordt het niet. Ik heb 1 keer/tank op bio-ethanol gereden. Dat ging probleemloos maar het verbruik zakte naar 1 op 8 en dat was toch even schrikken. Los van een beperkte actieradius denk ik dat mijn leasemaatschappij niet blij is met dit verbruik. Overigens kost ethanol geen cent meer (maar ook niet minder...) dan Euro95.
De FlexiFuel moet om de 10.000 km voor een check naar de garage. Vind ik niet erg: kunnen ze meteen kijken naar wat kleine problemen. Zo kreeg ik de eerste rij niet goed plat (trukje dat slecht uitgelegd wordt in het boekje) en hebben ze bij garage Van de Ven (Oirschot) direct de voorgril, na een 'aanrijding' met een te laat wegvliegende vogel, terug op zijn plek gedrukt.

Ik heb bij een trekhaakspecialist in Eindhoven een afneembare trekhaal laten monteren. Afneembaar betekende wel 650 euro afrekenen in plaats van 450. Maar die 200 euro extra heb ik er voor de esthetica wel voor over. Zo'n vaste haak achter je auto is toch maar een lomp gezicht. En het werkt super makkelijk dat afnemen en aankoppelen. Fluitje van een cent.
Die 650 euro scheelt veel met de 1000 euro die Ford rekent. Dat verschil zit nog in mijn portemonnee. De specialist gaf aan dat Ford in de software het zo kon regelen dat de auto/parkeersensoren voortaan de haak/fietsendrager zou herkennen. Dit wordt ontkend door Van de Ven. Ik doe er niet moeilijk over: op het dashboard zit een knopje om irritant piepen van de sensoren te stoppen.

Bij 15.000 km een softwareprobleem gehad: telefoon werkte niet en de koppeling van het dashboard- en middensysteem was weg. Vanuit de auto gebeld (telefoon met oortje, dus wel veilig) met de garage. Ze adviseerde om maar even langs te komen. Na een een suggestie van mij (zal ik de auto even stilzetten) werd aangegeven dat de auto dan wel een uurtje stil moest staan en het systeem zich dan (wellicht) resette. Na een werkbezoek van ruim 2 uur bleek dat ook zo te zijn: alles werkte weer naar behoren en nog steeds. Doet je toch een beetje twijfelen en denken aan de (soms rampzalige) reviews op deze site.

Los van dit probleem is het een heerlijke auto. Ondanks zijn afmetingen (leve de parkeersensoren!) kun je deze auto toch sportief rijden. Je zult hem dan wel op toeren moeten houden, het koppel is immers niet imposant. Ook boven de 120 km/u blijft de vaart er zeker in zitten.

Tot zover. Volgende review volgt rond de 25.000 km

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.