Ford S-MAX 2.0 16v (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S-MAX 2.0 16v |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 30 km |
KM-stand laatst | 57.800 km |
ERVARINGEN
Per abuis heb ik mijn eigen review verwijderd. Gelukkig had ik er nog een kopie van.
Met excuses aan degenen die een reactie/vraag hadden gezet, maar ik denk dat ik de meeste reacties wel heb onthouden en indien nodig in deze vernieuwde versie gezet...
Vanaf de allereerste keer dat ik de S-max in het echt bij de importeur zag, was ik al erg enthousiast over deze auto.
Ik heb gekozen voor de 2.0 liter motor omdat de 2.5T mij te duur was en ik daarnaast wist dat het brandstofverbruik dan helemaal uit de pan zou rijzen.
Vanaf de eerste kilometers is deze 2.0 motor mij heel erg meegevallen. Natuurlijk, het is geen sportauto maar daar is de 2.5T voor.
Toch vind ik de 2.0 voldoende krachtig om vlot met het verkeer mee te komen, zowel in de stad als op de grote weg. De auto trekt bijzonder vlot op, dat komt omdat de versnellingsbak wat kortere overbrengingen heeft in vergelijking met mijn vorige Mondeo 2.0 wagon. Op de momenten dat de motor toeren maakt hoor je wel een sportieve brom, maar ik ervaar dat niet als vervelend. Op constante snelheden hoor je de motor nauwelijks en de auto is dan opmerkelijk genoeg stiller dan mijn vorige Mondeo. Dit heeft ook te maken met het feit dat deze Smax op verzoek is afgeleverd op Michelin banden, deze zijn echt stiller dan Continentals.
Juist omdat het motor- en bandengeluid erg op de achtergrond blijft valt het windgeruis wel wat meer op, maar ook dit is niet hinderlijk omdat het niet overheerst.
De wegligging is zoals ik gewend ben van Ford, Geweldig!
Beetje sportief maar zeker voldoende comfortabel, ook voor de langere ritten.
Net als de andere S-max rijder die hier een review gemaakt heeft heb ook ik een 3e zitrij erbij besteld. Ikzelf (1,79 lang) kan daar vrij goed zitten, maar liever niet naar Parijs.
Ook mijn eerste rit met 6 volwassenen aan boord is erg meegevallen. Natuurlijk moet de motor werken om vlot op te trekken maar traag gaat het allemaal zeker niet.
Zelfs met 6 volwassenen aan boord hoef je op de rijksweg echt niet terug naar 4 om in te halen. Ik doel dan op een snelheid van 120 km/uur naar 130 of 140. De versnellingsbak is overigens een 5-bak en géén 6-bak zoals in hier in carbase staat vermeld.
Het is voor het eerst dat ik Xenonverlichting op een auto heb. EUR 1.300,00 is aardig aan de prijs maar dat is wel inclusief vaste bochtenverlichting en uiteraard de koplampsproeiers en automatische hoogteverstelling. De koplampen draaien dus niet mee in de bocht, maar bij het nemen van een linker of rechter bocht schijnt er aan de overeenkomstige zijde een extra (halogeen)lamp bij. Het is grappig dat deze verliching "meedenkt"; Stuurt de auto achteruit naar rechts, gaat de neus naar links en gaat dus de linkerbochtverlichting branden; stuur je weer naar rechtsvoor, dan dimt de linkszijde langzaam en gaat rechtsvoor branden, leuk.
PROBLEMEN
Problemen zijn er nog niet geweest dus hieronder een aantal zaken die me zijn opgevallen:
Evenals de andere S-max rijder op deze site heb ik ook gemerkt dat de passagiersruiten vanzelf weer naar boven gaan als je de knop voor omlaag niet ingedrukt houdt. Het is niet echt een probleem maar wel opmerkelijk.
Verder gaan bij mij de deuren vanzelf op slot tijdens het rijden. Over de veiligheid hiervan kan je discussiëren, maar het is wel lastig als ik bij ergens stop om iemand in te laten stappen mijn motor af moet zetten voordat ik de deuren van de vergrendeling kan halen. De ontgrendeling op de afstandsbediening werkt niet met draaiende motor en van binnenuit opendoen gaat echt niet. Ik moet het nog steeds een keer proberen om met draaiende motor mijn eigen deur open te doen zodat misschien dan wel alle deuren van de vergrendeling gaan.
Gisteren na het bereiken van de reserves van de brandstoftank ben ik voor het eerst wezen tanken. Vreemd genoeg gingen er toen 77 liters in de ’70 liter tank’. Deze heb ik dan wel tot de nok toe afgetankt. Ik kan nog niets zinnigs zeggen over het verbruik omdat ik duidelijk meer benzine erin heb gegooid dan er bij aflevering inzat maar de boardcomputer gaf gemiddeld 9,8 liter op 100 km aan, ruim 1 op tien dus.
Over de boardcomputer gesproken.... De Mondeo hield naast het gemiddeld verbruik ook het actueel verbuik bij, vreemd dat dat niet het geval is bij deze S-max. Hier valt alleen het gemiddeld verbruik te achterhalen.
Uit navraag hierover bij de dealer blijkt dat er ’andere software’ voor deze boardcomputer wordt gebruikt. Jammer, maar het is niet anders. Ik kan verder ook niet veel met deze info.
BMWim (Smax in white grape?);
De stuurbekrachtiging is inderdaad erg goed te horen op het moment dat de maximale stuuruitslag wordt bereikt. Echter bij het inparkeren, straatje keren of het overig gebruik is hiervan niets te horen.
Tot slot het Alarm...
De meeste verzekeringsmaatschappijen schrijven voor dat een auto met een cataloguswaarde van meer dan EUR 40.000,00 voorzien moet zijn van een klasse II alarmsysteem welke SCM goedgekeurd moet zijn. Het alarmsysteem affabriek voldoet niet aan deze eis, misschien dat er hier later nog verandering in komt.
Via de Forddealer kan je een alarmsysteem bestellen die achteraf wordt ingebouwd. Deze is wel SCM goedgekeurd. (Achteraf inbouwen ipv af-fabriek scheelt ook weer in de bijtelling.)
Voor degenen die het interesseert;
Ik heb een trekhaak met 7-polige stekker erbij besteld. De trekhaak is een aantal dagen later gemonteerd omdat ik de auto voor het weekend mee wilde nemen en de trekhaak toe nog niet binnen was. De stekker zelf werkt echter nog niet. Dit is een bekend probleem van Ford (voor wat betreft deze Smax). De Trekhaak is dus gemonteerd maar kan niet gebruikt worden omdat de verlichting van de aanhanger/fietsendrager niet zal werken. Het heeft dacht ik iets met de software te maken en tot op heden is er gewoon nog geen oplossing voor....
Mensen die in afwachting zijn van hun nieuwe Smax met trekhaak, wees er op voorbereid! (voor zover dat mogelijk is dan). Dezelfde problemen gelden ook voor de 13-polige versie!
Mochten er nog zaken zijn die in de loop van de tijd aan het licht komen dan zal ik deze op deze review meedelen.
UPDATE: 14-3-2007, 8900 KM.
Om met de trekhaak te beginnen; dit probleem is eindelijk opgelost. Na veel heen en weer gebel / bezoekjes en zelfs bemoeienis van Ford Nederland (naar men zegt) werkt de stekker naar behoren. Het probleem lag in de software en wel in combinatie met de parkeersensoren. Degene die nu een S-max bestelt (J. Devilee) zouden dus geen problemen hiermee moet hebben omdat er een software-update is voor de trekhaakstekker al dan niet af-fabriek (of de parkeersensoren zo u wilt).
Verder is me opgevallen dat als ik de radio uit heb staan dat de carkit dan ook niet werkt. Het komt denk ik haast niet voor dat mijn radio of cd uitstaat, maar ik kan begrijpen dat dit voor anderen onhandig kan zijn. De carkit werkt echt met elke telefoon die voorzien is van bluetooth. Ik kan het weten want ik heb er echt wel een aantal geprobeerd en zeker ook de iets oudere modellen.(R. Albers) jammer dat de bediening ervan zo omslachtig is. Tegen mijn vorige Parrot riep ik:
’Bellen!’ en dan de naam van diegene die ik moest hebben, de rest ging vanzelf.
Nu druk ik de Voiceknop in op het uiteinde van de hendel voor de richtingaanwijzers en dan:
-’Phone’
- Zij: ’Phone’ gevolgd door een piepje
- ’Dial name’ ( je moet wel een nummer geprogrammeerd hebben)
- Zij: ’Name please’ gevolgd door een piepje
- ’Thuis’ (wie moet je anders programmeren...)
- Zij: ’Dial Thuis’ (maar dan met mijn stem), gevolgd door:
’please confirm yes or no’ gevolgd door een piepje
- ’Yes’, waarna het nummer gedraaid wordt.
Wel leuk is de nummerherkenning in het display van de radio, maar niet gekoppeld aan namen. Dit is alleen voorbehouden aan het Bluetooth pakket II.
Wat wel weer buitengewoon goed voor elkaar is, is de stemherkenning hiervan. Ik hoef mijn stem niet te verheffen of uitgesproken te articuleren. Als ik iets van ’thuis’ of ’zaak’ of ’jansuh’ mompel dan wordt dat meteen correct opgepikt waarna de juiste persoon gebeld wordt. Ik heb dit systeem nog niet op een fout kunnen betrappen.
Het is leuk dat ook mijn bijrijder goed hoorbaar is aan de andere kant van de lijn zonder dat hij/zij de stem hoeft te verheffen.
Het probleem met de deuren is ’opgelost’ dit was een kwestie van de sleutels opnieuw in te laten lezen. Nu heb ik echter weer het probleem dat als de auto een tijdje ( 1 minuut) uit staat dat ik de auto eerst op slot moet doen, en dan weer van het slot (alles met de a.b.) om vervolgens te kunnen starten. Jammer, zeker omslachtig als je bij een geopende brug staat.
Probleem is bekend bij de dealer dus ik wacht rustig af.
Over het rijden zelf niets dan goeds, tenminste op de snelweg.... op een slecht of hobbelig wegdek is dat anders. Ik heb dus CCD (zie boven) maar geen enkele stand kan het hoge gewicht van de auto verbergen. Stel je de schokbrekers in op comfort dan zit je continu te deinen, sport betekent stuiteren, en normal een beetje van allebei. Een ding: je gaat er wel iets rustiger door rijden....
Het een en ander zal wel te maken hebben met het sportonderstel.
De sportstand en het sportonderstel maken wel een hele leuke combinatie voor snelle bochten, maar wel als je alleen in de auto zit. Maar dat doe je ook niet altijd.
Het HLA, jah dat werkt ook niet zoals het moet. (lees: niet altijd) soms sta ik op een helling en gebeurt en niets dus rol ik achteruit. En soms doet ie ’t weer wel.
En zoals gezegd, zelfs dan maar voor 3 seconden (geldt ook voor de New Mondeo trouwens). Flauwe hobbels worden helaas niet ’herkend’.
Aardige Gadgets dus, maar verstandiger is het om dat geld beter in je zak te houden.
Ik heb al gezien dat ik niet zuinig rijd. gemiddeld 11 op de 100km dus 1 op 9. op de snelweg met enig tempo iets meer dan 1 op 10. Niet vreemd als je naar het gewicht kijkt van rijklaar een kleine 1700 kg. De motor zelf vind ik ook na 9000km nog steeds voldoende om met het verkeer mee te komen en zeker niet te klein voor deze auto, ook niet (of zeker niet) op de snelweg. De 2.3 met 160 PK uit de New Mondeo zal ook leverbaar worden in deze S-Max, maar ik verwacht geen wezenlijke verschillen met deze auto omdat die weer gekoppeld is aan een automatische versnellingsbak.
Verder zijn er geen problemen (meer). Ik kan me voorstellen dat deze auto auto van het jaar is geworden, al vind ik zelf de C4 Picasso ook heel mooi, en heel goed rijden. Het comfort op slecht wegdek heeft Citroen zeker beter voor elkaar maar dat is ook het merk eigen. Hoewel de C4 er van buiten even groot uiziet is de S-Max van binnen toch iets ruimer denk ik. Zo niet dan in ieder geval beter ingericht, waarbij de (niet al te lange) mensen het op de 3e rij beter in de S-Max als in de C4 Picasso kunnen uithouden. Over ruimte gesproken; Zelfs met alle 7 stoelen rechtop kun je achter de 3e zitrij in de S-Max nog twee flinke Trolleykoffers kwijt, of een complete kinderwagen met bak. Dat zou je niet zeggen van buiten! Over de accelaratie zal ik het dan maar niet hebben, maar eenmaal op snelheid is het goed te doen (3800 tpm bij 120 km/uur, zeven personen en bagage, waarbij rijgeluiden en motor op de achtergrond blijven)
Laatste kilometers
- 57.800 km
Inmiddels heb ik deze auto 32 maanden in mijn bezit. Het is een heerlijke auto, zeker op de snelweg. Comfortabel, stil en behoorlijk ruim. Ik ben niet echt een zuinige rijder, gemiddeld één op negen. Ik jakker echt niet over de weg, maar ik rijd misschien minder op de snelweg en wat meer binnen de bebouwde kom dan anderen.
Zoals ik al zei draait de motor 3800 toeren (vijfbak) bij 120 (GPS) kilometers per uur. Niet gunstig voor het verbruik nee, maar wel gunstig vanwege het bijbehorende hogere koppel, zodat ook inhalen met volle bezetting heel goed is te doen.
Ook na deze periode geen last gehad van kraakjes, rammeltjes of piepjes. Wel zijn de beide afsluitvakken in de bagageruimte wat kwetsbaar (en inmiddels kapot). Ook laten de afdekdopjes van de bagageruimte wat snel los. Ik ben er ook al een paar kwijt.
Ik heb ook gemerkt dat mijn rechterachterband wat langzaam leegloopt. Eens per week bandenspanning controleren is nu een must. Kennelijk zit er een spijker in o.i.d. maar ik heb niets kunnen zien en omdat deze auto binnenkort weggaat, laat ik het er maar bij.
Ik zou deze auto misschien ooit weer kopen, wie weet. Problemen zijn er bijna niet geweest. Het is jammer dat de cd-wisselaar vanzelf uitgaat als de motor wordt afgezet terwijl de sleutel op standje I blijft staan (accessory stand). de radio zelf blijft t wel doen. Veel heen en weer naar de dealer die steeds met een ander verhaal kwam. Laatste keer heb ik zelfs een nieuwe wisselaar onder garantie gekregen (de auto was toen 28 maanden oud) maar ook dit mocht niet helpen. Tenslotte is mij meegedeeld dat de accu in capaciteit na verloop van tijd terugloopt en dat daardoor weer de cd-wisselaar als eerste wordt uitgezet (minst belangrijke onderdeel) om stroom / de accu te besparen. Vaag verhaal, 't zal wel.
Verder was de elektrisch bedienbare bijrijdersstoel ineens niet meer te verstellen (29 maanden). Bij controle bleek dat de bedrading kapot was gegaan, waardoor en sluiting ontstond en de zekering eruit vloog. Kennelijk kwam door het heen en weer geschuif van de bijrijdersstoel.
Achteraf een meevaller, omdat de dealer al nieuwe stoelrails voor me had besteld (die ik deels zelf moest betalen). De bedrading is kostenloos gemaakt. De nieuwe rails hoefde dus niet te worden gemonteerd, probleem opgelost.
Het HLA met CCD heb ik nauwelijks gebruikt, meer als speeltje. De S-Max is te zwaar in mijn ogen om de demping op comfort te zetten. Dit resulteert in veel deinen, mij niet gezien.
Bij mijn volgende auto (Galaxy) heb ik deze optie maar niet meer gekozen. Hetzelfde geldt voor de cd-wisselaar, deze is ook nauwelijks gebruikt.
Goed dan. Ik heb toch boven alles erg veel plezier gehad van deze auto, en vind het bijna jammer dat ie eind juli weg is. Bijna jammer, want 31 juli komt hiervoor een Galaxy in de plaats. Voor sommigen een verbetering, voor anderen een stapje terug (qua looks / sportiviteit). Voor mij is het vooral "weer eens wat anders...".
Nadat deze S-Max op vrijdag 31 juli is ingeleverd bij de dealer is deze op woensdag 5 augustus alweer verkocht.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.