Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2006) #3

autoreview

Ford S-MAX 2.5 20v Turbo Titanium (2006)

Signalement

UitvoeringS-MAX 2.5 20v Turbo Titanium
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf188.000 km
KM-stand laatst253.593 km
Lezerswaardering: 71%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste maanden

  • 191.929 km

Welnu, de Outlander heeft het veld geruimd. Voor een Japanse wagen, had hij toch te veel slijtage zaken die soms wel, soms niet verholpen konden worden. Tip voor mensen die een gebruikte 4WD aan willen schaffen; koop enkel eentje met een volledige onderhoudshistorie. De mijne had 232.000 gelopen en had enorm veel slijtage zaken.

De S-Max! tsja, ooit al eens op mijn lijstje gehad, maar was nog niet toe aan een MPV, wilde een stoere SUV. Dat heb ik gedaan, dus nu aan de Ford.

De MPV in het algemeen word overal uitgefaseerd, en juist daarom is het nu leuk om er eentje te kopen. Ik wilde geen 7 zitter, omdat die achterste twee stoeltjes meestal enkel voor hele kleine kinderen geschikt zijn en geen ruimte bieden aan volwassenen. Ook is het vaak moeilijk danwel onmogelijk deze uit de auto te halen voor meer bergruimte, dus moest het een 5 zitter worden, maar wel eentje waar je met 3 mensen goed naast elkaar kon zitten. Dat werd al gauw de S-Max met zijn 3 afzonderlijk te verstellen achterstoelen en enorme beenruimte achterin.

Heb in een paar proefgereden en zoals altijd met auto's van een jaar of 15 tot 17 oud, zijn er slijtage zaken. Dat hebben ze allemaal. Van delaminerende voorruiten, tot verweerde mistlampen en kaalgesleten schakelaars. Bij de mijne was dat technisch gezien voorschokbrekers en banden, en die waren al voro de proefrit vervangen. Verder in het interieur wat afgebroken schuifjes, randjes en versleten knoppen. Niets om een auto te laten staan iig.

Daar keek ik doorheen en tijdens de proefrit ondervond ik wat het is om met een 5 pitter met turbo rond te rijden. Wat een heerlijk beest! Zithouding was goed, alhoewel de zijdelingse steun wel wat meer mocht zijn. Ook heeft mijn model, de Titanium, enkel elektrische hoogte versteling. Ik mis op deze stoelen een kantel optie. Om zo meer steun onder je bovenbeen te creeeren.

Stuurbediening is prima, alhoewel ik op de weg naar huis erachter kwam dat mijn cruise control het niet deed. Jammer, wel allemaal gevraagd tijdens het afronden van de deal en zou moetne werken. En alles deed het. Op eBay een andere unit gescoord. Ik wist door het kenteken te checken dat mijn wagen nog voor een recall naar de dealer moest. Gratis airbag van het stuurwiel vervangen. Konden ze gelijk mooi de door mij meegeleverde stuurwielbediening overzetten. En voila, cruise control deed het weer.

Ook de vooruitverwarming werkte niet, bleek achteraf. De voorruit delamineert aan de randen, dus dan zal er wel een contactje los zijn geraakt. Die ruit moet ook een keer vervangen worden. Wellicht dat de voorruitverwarming het dan ook weer doet.

In het interieur heb ik alle slijtage zaken onderhand vervangen met sloperij onderdelen. Enkel nog achterdeur luidsprekers vervangen, handgreep binnen rechtsachter, ventilatierooster rechtsachter en plafond console, welke ik zelf gesloopt heb onlangs. Maar ja, vergis je niet, eerst flink zoeken naar een net exemplaar en dan nog kopen, importheffingen etc., en je bent zo weer 50 euro verder per item. De besturudersstoel gaat eind deze maand naar de bekleder voor nwe zijwangen. Die waren gescheurd. Hebben ze ook allemaal vroeg of laat. Stoffen en lederen zitvlak, met de zijkanten skai...hoe verzin je het...

Ook weer 135 excl btw.

Ook heeft de S-Max, net als veel moderne wagens, geen reservewiel meer, maar een plak setje. Met die vreselijk schuim of lijm troep. Bij mij miste dat ook trouwens...
Dus heb ik nu een oplaadbare compressor in de wagen en een thuiskomer van Volvo met krik en sleutel. De enorme kofferbak kan dat prima kwijt zonder dat je het merkt. Ik haat verrassingen en zo kom ik altijd op mijn plek van bestemming.

Verder heeft het dubbele panodak in de wagen weinig toegevoegde waarde. Het kan niet open, enkel rolgordijntjes die je enigzins tegen de zon beschermen. Daarnaast kan er bij hagel of iets ander zomaar een barst in ontstaan en dat is een schade die de meeste autoverzekeringen niet onder de glas dekking hebben. Onthoud dat goed. Een ander dak kost je zo ontzettend veel geld dat de wagen bijna total loss is dan.

De radio in de S-Max is een Ford standaard ding. Speelt geen MP3, enkel CD's die normaal gebrand zijn. Dus die ook nog een keer vervangen voor een Android unit.

De AC in de wagen is prima, alleen bij warm weer duurt het even voordat de mensen achterin mee kunnen genieten van de koelte. Het is ook een enrome ruimte om ineens van 28 graden naar een comfortabeler 22 graden te koelen.
Ik mis USB aansluitingen (dat was toen nog niet zo hot en begrijpelijk dat dit er niet in zit). Die aansluitingen in de auto ga ik zelf erin maken.

Deurvakken zijn bij alle 4 de deuren enorm en je kan een liter fles er zo in kwijt, plus je schoonmoeder, slaapzak, AK47 en wat extra magazijnen...Echt enorm zijn ze. Opbergvakjes overal, in het dashboard, achter, onder de voetenruimte achterpassagiers etc.

Privacy gordijnen in de deuren achter.

De auto rijd heerlijk, is erg soepel en heeft bij lage toeren al max koppel. Ook al is hij relatief zwaar, je merkt het niet als je onderweg bent. Zicht rondom is ook prima, enkel de a-stijlen met dat extra ruitje werkt eerder tegen dan mee en is wennen. Soms mis ik bijna wat en moet ik extra kijken.

Vouwwagen al erachter gehad en rijd ook prima. Merk je haast niet.

Roesten doen ze bijna niet en als je wat ziet, gelijk bijwerken.

Als laatste ging paar weken terug airbag lampje aan. Laten scannen bij Ford, want een eBay OBD reader kent die codes niet, dat heeft Ford slim gedaan moet ik zeggen. Zijkant airbag bestuurder. Stekkers goed, draadjes goed..geen idee. Nwe afspraak gemaakt, gaan ze hem helemaal uitlezen en de oorzaak zoeken. Even duimen, een nwe airbag kan ik nu even niet gebruiken.
Als het toch moet, dan maar een sloper exemplaar.


Al met al, deze auto is wel een voorlopig blijvertje denk ik. Word vervolgd.

Airbag meevaller

  • 192.480 km

Auto is terug van de dealer. Airbag issue betrof enkel een gecorrodeerde stekker. Schoongemaakt en alles weer prima. Valt toch reuze mee?

Inmiddels ook een nwe brandstof druk sensor binnen, die ga ik zaterdag eens even erop zetten. Er zit nog steeds het originele exemplaar op, hoog tijd dat die vervangen word.

Zelf gedaan!!

  • 192.810 km

De S-Max had wat last van inhouden bij accelereren in zijn 3 vanuit de lagere toeren..niet enorm hinderlijk, maar na wat heen en weer vragen op internet, kwam ik erachter dat dit een veel voorkomend euvel is, veroorzaakt door een versleten brandstof druk sensor. Dus, sensor besteld en zelf, met behulp van YouTube, vervangen. Kosten van de sensor, 111 euro. En inderdaad, de auto loopt nu in alle toerengebieden, weer ontzettend soepel. En ook leuk om gedaan te hebben, al zeg ik het zelf. Daarnaast heb ik ook de standaard cd speler van de Ford, vervangen door een Android unit. Voordeel is dat ik nu naast diverse usb laadpunten, ook weer een usb stick vol met muziek van mijn keuze kan afspelen. Toen ik eenmaal bezig was, ook gelijk maar een aantal 12V en USB laadpunten achter in de Ford gemaakt. Er zat al een 12V in de kofferbak ruimte, maar nu zitten er ook een paar in de achterkant van de midden arm steun tussen de voorstoelen. Ideaal voor de aanstaande vakantie.

Ik ga voor de vakantie nog een keer langs bij de garage voor een vakantie check. Altijd handig bij een auto die je nog niet helemaal kent en pas in bezit hebt.


Ik heb bij het inbouwen van de Android unit, ook al het lelijke zilverkleurige, of alu kleurige plastic van het dashboard in zijdeglans zwart gespoten. Ziet er veel rustiger uit. Ook het stukje bij de handrem e.d. Blijft prima zitten als je de juiste voorbereidingen doet.

Nog wat kleine zaken

  • 201.250 km

De auto is recent weg gebracht voor een nwe vooruit. De oude had wat beschadigingen die niet netjes meer weg te werken waren. Tevens werkte de voorruitverwarming niet meer door het delamineren aan de randen. Een mooi exemplaar met IR coating erop is nu erop gekomen. Die paarse gloed vindt ik altijd erg mooi.

Daarna de auto weggebracht om de ramen wat meer te laten tinten. Ze zijn fabrieksaf al wat donker, maar niet naar mijn zin. Nu zijn de achterramen het meest haalbare donker getint wat er was, maar wel op een dergelijke manier, dat ik savonds nog wel kan zien wat er allemaal om mij heen gebeurt. De voorste zijruiten hebben ook een folie gekregen, die conform de wet is toegestaan. Zo loopt het iets geleidelijker over naar mijn smaak.


De koplampen zijn ook gepolijst, en opnieuw gecoat met 2K UV resistant clear coat. Die zien er weer als nieuw uit. Daarna ook gelijk HID erin gezet. 4300K, wat een mooie fabrieksaf kleur is. aangezien mijn koplampen projector lampen zijn, geeft dit een mooi lichtbeeld met een strakke aftekening. Geen strooilicht en dus geen verblinding.

Toch de stap genomen!

  • 201.402 km

Welnu, de S-Max krijgt, ondanks zijn al reeds potente prestaties, een kleine power kuur.

Vandaag gaat hij naar Barneveld, om Stage 1 tuning te ondergaan. Ofwel aanpassing van de software van de ECU. Meer vermogen, meer koppel en minder brandstof verbruiken, zijn de beloofde voordelen. Van 220 naar 275 pk, en ruim 400nm aan nieuwe koppel waarde. Kosten 299 euro incl.
Gisteren nog even de MAF gedemonteerd en gereinigd, om er zeker van te zijn dat deze schoon is. Er komt deze week ook nog een Pipercross vervangend luchtfilter binnen, een drop-in unit, dus geen open lucht geval.

Hierna is het leuk geweest, en laat ik de S-Max met rust mbt uiterlijke en innerlijke wijzigingen. auto bevalt nog steeds erg goed! Als ik wat meer bevindingen heb mbt de Stage 1 tuning, post ik die hier. Heb 10 dagen bedenk tijd en 5 jaar garantie. En......ik kan altijd weer terug naar de fabrieksinstellingen.

Stage 1 tuning compleet

  • 201.983 km

Wow!!! dat omschrijft het beste het gedrag van de Max met de Stage 1 tuning uitgevoerd! Wat een andere auto is het geworden. De auto was uiteraard in de standaard spec perfect met voldoende power, maar dit is next level. Onder is het koppel zoveel toegenomen. En zodra je toeren gaat maken, voel je ook echt de turbo flink inzetten.

Dat is wat ik altijd al zo mooi von aan de Max, breed inzetbaar met verschillende karakteristieken voor elk doel. Verhuiswagen, die braaf zijn ding doet, gezinswagen die bescheiden aanwezig is en zijn werk verricht, of raket die af en toe papa even weer een klein kind laat zijn. Hij kan het allemaal en overal komt hij goed mee weg. Om het plaatje compleet te maken, had ik ook een vervangend luchtfilter gekocht van pipercross, een zgn. performance luchtfilter. Maar naast de erg tegenvallende perfromance upgrade (beste geval 5 pk erbij) en wat meer aanzuiggeluid, zorgt een dergelijk filter enkel voor het meer doorlaten van grotere stukjes vervuiling. En dat is iets waar een turbo motor niet geod tegen kan.

Dus die is weer retour gegaan. 275 pk en 420 Nm koppel is voldoende.
Enige gevaar is nu, dat wanneer ik af en toe bij een lekkere warme motor toch even het vermogen wil aanspreken voor een paar honderd meter, ik ontzettend moet uitkijken dat ik geen prent krijg, of nog erger, mijn rijbewijs ingevorderd word.

Wat een heerlijke wagen is dit toch. En dat zeg ik niet snel.

Verrassende wending

  • 207.033 km

Okay, wat is er gebeurd;

Met de Stage 1 tuning, was de auto eigenlijk te snel voor de versnellingsbak. Die hebben ze nog proberen bij te regelen, maar ik merkte bij hevige acceleratie, dat er gaten vielen in het optrekken. Je geeft gas, hij trekt snel op, en terwijl je nog gas en gang over hebt, is de puf er ineens uit en moet je overschakelen. Deed hij niet elke keer, maar was wel enorm irritant en niet zoals bedoeld was. De tuner dacht goed mee en probeerde nog een ander software pakketje. De auto werd terug getuned naar wat minder pk's. Daar even mee gereden, de klachten waren weg. Maar...ik merkte weinig verschil met de originele pk's. Dat hele kleine beeetje extra was voor mij de moeite niet waard. Dus, vorige week de fabrieksinstellingen weer terug laten zetten.

Al met al was het een apart avontuur, die ik toch een keer gedaan moest hebben. Maar die 275 pk waren simpelweg te veel voor de standaard configuratie. De persoon die proefreed in mijn auto, kon ik later op dashvam terugkijken. Bij elke acceleratie hoorde je hem het uitschreeuwen van verbazing over hoe snel de auto wel niet was. Wielspin in zijn 3...ik bedoel.. ..de voorwielen zochten gewoon hun weg bij rechtdoor....


Los van dit alles, lijkt het mij ook zo dat de auto dit niet onneindig lang zou vol gaan houden. De slijtage delen slijten veel sneller vermoed ik. En..op de snelweg en bij stoplichten..dan komt toch het kind in je los.

Ik reed echt alles zoek, zelfs een aantal EV's wisten niet wat hun overkwam.

En dat leverde mij ook een aantal prenten op. Enfin, met het geld wat ik terug kreeg van de tuner, heb ik die prenten betaald.

Nu weer standaard en dat is ook prima. De auto klinkt wat milder en de 5 cilinder roffelt weer tevreden.
APK komt eraan 4 januari. Verwacht geen gekke dingen.

Vakantiebeurt

  • 218.452 km

Over een paar weken naar de Dordogne met de S-Max. Auto voorafgaand even een vakantiebeurt laten geven, uitlijnen, nwe olie en filter, interieur filter etc. Helaas belde de garage mij op dat uitlijnen niet ging, omdat de banden bijna op waren...oeps.....

4 nwe Michelin Primacy's verder, is ze er helemaal klaar voor. Dakdragers erop, dakkoffer erop en gaan met 5 personen!

Geintje kostte mij wel even 775 euro voor de banden plus al het andere erbij, totaal van 1325 euro......maar ja, veiligheid voor alles he?


Auto bevalt nog steeds super! Vlot, stil en volop ruimte! De Android radio uit China doet het ook nog steeds boven verwachting. En alles is nog te krijgen, dat is wel erg fijn.

Vakantie UK

  • 241.000 km

Auto begin dit jaar beurt gegeven, nwe remschijven en verse APK.

Begin augustus met 5 personen richting de kanaaltunnel en op weg naar de Jurassic Coast in de UK.

Heen en terug meer dan 2000 km gereden, en zonder een greintje pijn.
Elke keer weer leer ik de veelzijdigheid van deze MPV raket meer en meer waarderen. Berg ruimte in kofferbak, deurbakken en onder de stoelen is enorm. De motor is soepel en altijd bij de tijd. Geen lag in de turbo.

Verbruik met het best wel doorrijden en veel heuvels, remmen en files was volbeladen ruim 1 op 10. Niet slecht.

Af en toe klein beetje olie erbij en dit ding blijft doorknallen. Heerlijk!

APK

  • 250.401 km

APk zit er weer op. Olie en filter vervangen, nwe stabilisatorhoesjes en hij mag weer. Alles bij elkaar 271 euro armer.

Ik gaf wel aan dat de auto bij lange bochten een soort trilling door geeft en of ze dat willen nakijken. Ik dacht zelf een bak rubber of iets dergelijks.
Maar het blijkt de rechteraandrijfas te zijn die versleten is. Niet echt verassend, hij heeft ook al 250K gelopen tenslotte. Die was niet voorradig uiteraard en moest besteld worden. Eind januari word hij vervangen. Ik kan ondertussen wel gewoon doorrijden. Ben benieuwd wat dit gaat kosten. Maar al met al sinds ik de auto heb, zijn de jaarlijkse kosten goed te doen. En ik ben er nog steeds gek mee.

Update volgt mbt aandrijfas.

Pieeeeeeeep!

  • 251.622 km

Terwijl de S-Max a.s. 28 Januari voor de aandrijfas weg gaat, is er noig een kleinigheidje bijgekomen. De parkeer sensor geeft met een audio signaal aan dat er iets niet werkt. En dat klopt ook, zowel voor als achteruit geen parkeer hulp momenteel. Ik kan prima rijden en parkeren zo, maar moet wel ff gefikst worden. Nu komt het mooie..ik dacht..al die sensoren stuk voor stuk checken, een rot klus. Maar niets is minder waar. Het schijnt dus dat via het Ford uitleesprogramma Forscan, de parkeermodule uitgelezen kan worden en die geeft dan precies aan welke sensor stuk is. Nwe sensor kan tussen de 30 en 100 euro kosten ,afhankelijk welke je kiest en is snel te vervangen. Laat ik gelijk maar even meepakken die dag.

Sensor vervangen

  • 253.593 km

Sensor laten vervangen. Inclusief montage en sensor was ik 94 euro kwijt incl. BTW. Doet het weer perfect.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.