Ford Puma 1.7i 16V (1999)

autoreview

Ford Puma 1.7i 16V (1999)

Signalement

UitvoeringPuma 1.7i 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf65.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Ford Puma. Een driedeurs Sport Coupé op basis van het Fiesta Mk 4 chassis. Deze race-kat beschikt van nature over een behoorlijke wegligging. Een echte rijders-auto. De (échte) 1.7 Puma heeft de beschikking over een blok met variable cam timing. Deze blokken (Yamaha) zijn eigenlijk opgeboorde 1.4 blokken. Het motortje is lekker snel op bedrijfstemeratuur doordat de uitlaatgassen langs het blok worden geleid.
Ik heb nu bijna 20.000 km met mijn 1700i 16 klepper gereden, en ik ben er nog steeds heel erg tevreden over. Zoals veel Fordjes is deze ook weer niet als snelste weg bij het stoplicht, maar al met al gaat het karretje er toch wel rap van door (rapper dan de Tigra). De stugge en wielophanging en 15 inch wielen magen het ritje over kasseiën niet echt tot een genot, maar het sportieve image van de Puma past ook beter op bochtigge eenzame asfaltwegen.

Inmiddels is de mijne een klein beetje dichter bij het asfalt komen te liggen en zijn de 15 duimen vervangen voor 17 duims Italiaans lichtmetaal, wat de wegligging op de snelweg en buigende provinciale wegen zeer ten goede is gekomen. Of zoals een passagier ooit zei: ’Hij ligt als een kart op het asfalt’.

PROBLEMEN

Een bekend probleem bij de wat oudere Ford’s zijn de rammeltjes en problemen met de remschijven.
Door kromme schijven (te snel heet, en geen goede warmte-afvoer) kan het stuur gaan trillen bij snelweg-trips en bij afremmen.

De Puma heeft ook wat ontwerpfoutjes. Zoals een vallende hoedenplank en het verhaal van het water op de bagage bij het openen van de kofferdeksel. Verder mochten de zetels van de Puma een meer sportief karakter hebben, zoals in de Fiesta XR2i. Al is de Sports-Edition (te herkennen aan het blauwe Puma-logo op het zijruitje) met blauw-zwarte lederen bekleding hier wel op terug gekomen.

Zoals iedere compacte coupé heeft de Puma een krappe zit achterin, en is het zicht naar achteren aan de magere kant. Iets waar ik me overigens echt niet aan stoor. (Integendeel. Heerlijk die onpraktisch-heden).

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Puma

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.