Ford Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line X (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Puma 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid ST-Line X |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 3.500 km |
Een gloednieuwe Puma ST-Line X (2025)
- 645 km
Sinds een week mag ik mij de trotste eigenaar noemen van een hagelnieuwe Ford Puma ST-Line X. Over het hoe, wat, waarom en uiteraard mijn ervaringen met deze nieuwe wagen, wil ik jullie in deze review graag meenemen. Tot op heden staan er enkel nog reviews over de pre-facelift van de Puma hier op AW, waarvoor dank aan de schrijvers want ik heb er veel info uit kunnen putten. Laat ik dan de eerste zijn die over het nieuwe model wat moois mag neerpennen, en ik zal proberen deze de komende jaren een beetje bij te houden.
De afgelopen drieënhalf jaar heb ik ruim 65.000 plezierige kilometers gemaakt in een 2017 Ford Fiesta Titanium voorzien van zowat alle denkbare opties. Het was de 100pk 1.0 Ecoboost, maar na wat softwarematig gekietel van het motormanagement met wat extra pk's en nm's tot gevolg ging dat ding als de brandweer. Niet dat ik nou ieder stoplichtsprintje per se hoef te winnen, maar een beetje sportiever optrekken en vlot invoegen/inhalen is toch wel erg prettig. Lekker vlot, een volle optielijst, lekker geluid uit het B&O systeem: het was met recht drieënhalf jaar een feestje!
Waarom dan toch opzoek naar iets anders? Met ruim 130k op de teller en een leeftijd die langzaam naar de 10 jaar kruipt, leek het mij nog een goed moment om er een leuk zakcentje voor terug te krijgen. Daarbij zou het ook fijn zijn om een keer de golftas mee te kunnen nemen zonder de achterbank plat te hoeven gooien. En misschien nog wel het belangrijkste van al: een kinderwagen moet erin passen, aangezien we begin deze zomer ons eerste kindje verwachten!
Enigszins verwend door het alom geroemde rijgedrag en de vele opties van de Fiesta, leek een proefrit in een Puma dus een hele logische vervolgstap. Ik vond het altijd al een van de leukere auto's om te zien rijden tussen het enigszins saaie Nederlandse wagenpark. Een stoer en sportief uiterlijk waarmee de Puma er wat mij betreft uitspringt in het cross-over segment. En die megabox gaat straks natuurlijk goed van pas komen! De facelift sinds april 2024 was aan de buitenkant niet wereldschokkend, het interieur des te meer. Daarover is al genoeg geschreven en de meningen zijn zeker verdeeld, mijn "two cents" lees je iets verderop.
Zonder al te veel in te gaan op mijn persoonlijke financiële situatie, was het m.i. wel interessanter om voor een nieuwe auto te gaan i.p.v. een occasion. In dat laatste geval had ik vrijwel het gehele spaargeld er tegenaan moeten gooien voor een auto die toch alweer een aantal jaar oud is, en als de wasmachine dan volgende week de geest zou geven hebben we toch een probleem.. Daarnaast heb ik met de opbrengst van de Fiesta mijn studieschuld in één keer kunnen afbetalen, waardoor er maandelijks weer financiële ruimte vrijkwam om wat moois te gaan rijden. Na het vergelijken van diverse private lease aanbiedingen en de Ford Options financiering, heb ik uiteindelijk toch gekozen voor laatstgenoemde. Wat de doorslag gaf was het lage rentepercentage (momenteel 0,99%), en de mogelijkheden na de looptijd van 36 maanden. Waar je bij private lease in 3 a 4 jaar tijd 80% van de nieuwwaarde afbetaalt, en uiteindelijk na het inleveren van de auto met lege handen staat.
Goed, we gaan dus een nieuwe Puma financieren. Maar welke dan? Aangezien ik driemaal per week achter aansluit in de file richting Eindhoven, ging de voorkeur uit naar een automaat. Ik wilde ook geen opties die ik op de Fiesta had inleveren, dus moest er o.a. adaptive cruise control, lane assist en een prettig geluidssysteem op zitten. Eindstand: een Puma ST-Line X automaat met Driver Assist en Winter Pack in het - lang getwijfeld maar zeer enthousiast over - nieuwe kleurtje Cactus Grey. Deze was ook nog eens op voorraad, dus precies 4 weken na het bestellen stond mijn gloednieuwe Puma klaar bij de dealer.
Na de eerste week - en een goede 600km - durf ik de eerste balans voorzichtig op te maken. En het bescheiden feestje van de Fiesta, vieren we vrolijk verder in de Puma! Het is al vaak geschreven, maar de Puma is qua wegligging en rijplezier een zeer waardige opvolger van de kleinere en inmiddels uitgefaseerde Fiesta. Omdat dit een ST-Line X is heeft deze uitvoering een wat sportiever (lees: steviger en stugger) onderstel en 18" sloffen. Tot nu toe ervaar ik dit niet als oncomfortabel, al was een strook ouderwetse kinderkopjes in het centrum van Antwerpen wel even wennen. Niet zo zeer qua comfort - alle ruggenwervels zaten nog op hun plek - maar eerder vanwege het resonerende geluid van de banden op de Vlaamse kasseien. Sowieso valt het bandengeluid op asfalt enigszins op in vergelijking met de Fiesta, maar we hebben het dan ook over een ander formaat band en auto. Wederom niet hinderlijk.
Wat wel even wennen is, is het regenererend remmen van het MHEV systeem. Zodra je het gas loslaat, remt de auto tijdens het uitrollen een stuk sterker af dan je gewend bent om de 48V elektromotor op te laden. Het laden en ontladen van dit systeem is mooi te volgen op de hybridemeter in het dashboard, maar jammer dat je niet kan zien hoe vol deze batterij is. De elektrische ondersteuning is vroeg beschikbaar en is een soort gratis turbo, werkt erg fijn! Ook is de automaat erg prettig, reageert vlot en met zeer korte, soepele overgangen waardoor je het schakelen eigenlijk amper merkt. Hetzelfde geldt overigens voor het start-stop systeem. Was er persoonlijk nooit zo'n fan van, maar in combinatie met de automaat werkt dit vrijwel onopgemerkt en daardoor zeer prettig. Zeker ook in de file met langzaam rijdend tot stilstaand verkeer fijn, waarbij de Puma zelfstandig de voorganger volgt, op tijd stopt, en ook weer optrekt als er een gat valt. De lane assist met lane centering (netjes in het midden tussen de lijntjes kleuren) zit voor m'n gevoel wat ver naar rechts, maar dat kan ook een kwestie van gewenning zijn.
Dan het veelbesproken interieur van de gefacelifte Puma. Smaken verschillen en ik kan mij voorstellen dat het niet bij iedereen in de smaak valt. Zelf behoor ik wel tot de groep die het nieuwe digitale interieur zeer geslaagd vindt. De twee grote schermen zijn van zeer hoge resolutie en ogen erg strak en modern. Daarbij ben ik best een nerd die houdt van allerlei technische snufjes en gadgets, dus bij mij valt het in de smaak. Zeker t.o.v. het oude en mij zeer bekende Fiesta-interieur uit de pre-facelift, oogt dit toch een stuk moderner. Zeker, het dashboard is deels gemaakt van goedkoper hard plastic, maar in de praktijk valt dit eerlijk gezegd amper op en ik stoor mij er dus ook niet aan. Het stuurwiel oogt wat groot voor de auto, maar na 2 dagen ben ik hier al geheel aan gewend. Ik vind de vorm (squircle, 3x-woordwaarde) ook wel wat hebben en het ligt lekker in de hand. Een verschuifbare armsteun is erg prettig, maar ik mis ergens wel het vakje in het plafond om mijn zonnebril op te bergen. Inderdaad de categorie klein leed of first world problems. Stoelen zitten ook meer dan prima, al heb ik nog geen ritten langer dan een uur gemaakt.
Vandaag de eerste keer zelf de Puma volgetankt. Met de vorige 42 liter zijn we 622km ver gekomen, wat overeen komt met 6,7l/100km. Toegegeven dat ik in de nacht wat steviger heb doorgereden, ook veel in de stad heb gereden, dus dat zal nog wel wat gaan zakken. Ik ben voornemens om ook hier de verbruiksmonitor bij te gaan houden, dus ik hoop spoedig een mooie dalende lijn te kunnen laten zien.
Geen Parijs-Roubaix en geen vertraging
- 3.500 km
Na iets meer dan 2 maanden in het bezit van de Puma is de kaap van de 3.500km bereikt. Een mooi moment dacht ik zo om de ervaringen tot nu toe eens onder elkaar te zetten en met u als lezer te delen. En wellicht dat toekomstige Puma-rijders er ook nog wat van opsteken. Klaar voor? Daar gaan we!
"De huidige vertragingstijd naar je eindbestemming bedraagt 0 minuten."
Uhm... oke. Dankjewel, denk ik? Wanneer ik de auto instap en mijn Samsung S25 automatisch en draadloos verbinding maakt met Android Auto, is dit regelmatig de welkomsboodschap. Zelfs wanneer ik mijn navigatie (meestal Google Maps) nog niet heb ingesteld. Gokt de auto waar ik heen wil? Daarbij is het ook bijzonder dat de stem die mij verwelkomd overduidelijk die van de ingebouwde Ford-dame is en niet vanuit Android Auto of Google Maps komt. Ook tijdens het rijden komt deze vriendelijke doch ietwat vreemd articuleren mevrouw af en toe vermelden hoeveel minuten de vertragingstijd bedraagt, ook wanneer deze 0 is. Geen groot euvel, maar op z'n minst enigszins bijzonder vind ik het wel. Wellicht dat ik met een toekomstige softwareupdate afscheid moet nemen van deze onverwachte bijrijdster. Het was me een genoegen. Voor de rest over het inflight entertainment systeem geen enkele wanklank: zowel Android Auto als Apple Carplay werken draadloos erg prettig, al geeft laatstgenoemde via Google Maps geen navigatieinstructie op het display achter het stuur. Android doet dit wel, zowel met Maps als Waze. Het draadloos opladen werkt maar matig qua snelheid en produceert veel warmte (kan ook komen door Flitsmeister), voor langere ritten overweeg ik gewoon een kabel te gebruiken. Over het geluid van het B&O-systeem ook niks te klagen, al is het even zoeken naar de favoriete instellingen waarbij de bass niet al te veel de overhand neemt.
Met drieënhalf duizenden kilometers achter de rug ben ik inmiddels helemaal gewend aan de auto en zijn systemen, al was dit komende van de Fiësta natuurlijk geen enorm grote stap. Even een paar elementen eruit lichten:
- De vering van de Puma ST-Line X is wel even wennen, en dan met name de stugheid ervan. Daarom slechts 4 van de 5 sterren op comfort. Niet dat het een oncomfortabele auto is, maar met een oneven wegdek zal hij heen vrienden worden. Brugovergangen of slecht wegdek op de snelweg (hoi A27) merk je aanzienlijk. Dit deed de Fiësta Titanium toch wel beter. Een bebouwde kom-weg met klinkers zoals in diverse dorpen is ook wel aardig stuiteren en bovendien produceren de banden hierop flink wat geluid. Een onvervalste kasseistrook in ons mooie Brabantse land is, ondanks dat ze er netjes en recht bij lagen, al helemaal een bijzondere ervaren. Mocht u als lezer eigenaar zijn van uw eigen wielerploeg en opzoek zijn naar een volgauto voor de volgende editie van Parijs-Roubaix, zou ik u adviseren de Puma te laten staan.
- Het brandstofverbruik begint enigszins te dalen richting de 5,6ltr/100km. Dit kan ook worden verklaar door iets meer snelwegen overdag en een iets minder zware rechter voet. Zonder file houd ik de cruise control rond de 110.
- Het regenererend remmen is even wennen maar inmiddels goed onder de knie (of voet). Wel merk ik soms licht veranderend gedrag van het regenererend remmen, de ene keer vertraag ik sneller met gas los dan de andere. Wellicht heeft dit te maken met hoe vol de batterij op dat moment al is. Wanneer ik het laatste stukje toch iets steviger door moet remmen merk ik dat de zitting van de, verder prima zittende en comfortabele, stoelen wat aan de korte kant is.
- De alom geprezen Megabox is een hele fijne toevoeging, waardoor ik mijn golftas + trolley probleemloos kan meenemen zonder banken plat te gooien of andere gekkigheid. Echter met een kleine op komst en een eerste autovakantie naar Frankrijk op de planning begin september, ben ik mij toch aan het oriënteren op een dakkoffer. Tips zijn uiteraard van harte welkom!
- Daarnaast zijn de prestaties van de Puma meer dan in orde. In de normale rijmodus is deze meer dan vlot genoeg, en soms switch ik zelfs even naar de Eco-modus. Bijvoorbeeld tijdens het filerijden waarbij de auto dus autonoom zijn voorganger kan volgen, netjes afremt tot stilstand en vervolgens ook weer automatisch optrekt als het verkeer weer begint te rijden. Dit is enkel beschikbaar op de automaat, en maakt filerijden wel erg relaxed. Al merk ik ook dat ik hierdoor wat vaker al in de file begin met mijn werkemail lezen met telefoon in de hand wanneer we stapvoets rijden. Moeten we geen gewoonte van gaan maken...
Tot zo ver mijn ervaringen na 2 maanden rijplezier in de Puma. Vanzelfsprekend zijn vragen altijd welkom, en naast de verbruiksmonitor zal ik ook deze review up-to-date blijven houden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.